822 visninger
|
Oprettet:
Ridebane {{forumTopicSubject}}
Hej hej
Jeg står og gerne vil lave ridebane.
Hvordan er jeres lavet og hvilken bund er i startet på altså om det muldjord eller andet.
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
jul 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 239
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
Vi har fed lerjord, og det areal jeg ville have min bane på var et meget skrånende stykke, hvor der lå en staldbygning.
Så vi fik revet nogle bygninger ned, så vi fik brokker til at bygge banen op med.
Først blev der gravet drænslanger ned for hver 5 meter. Herefter et 1-1,5 meter brokkelag, så vi fik det i niveau. Banen er laver med 1% fald - jeg hader at føle jeg rider op/ned af bakke på en ridebane.
Oven på brokkerne blev der så kørt 15 cm knust beton. Herefter 5 cm stenmel. Og toplag er 4 cm pudsesand og 3 cm sold blandet sammen.
Banen kan bruges hele året rundt også i frost
En stor del af at holde banen i god stand er, at man passer den med harvning. Jeg harver flere gange om ugen - men synes også det ser pænt ud og er lækkert at ride på en nyharvet bane Jeg slider heller ikke så hårdt på banen, da det kun er mig og mine tre heste, som bruger den - og jeg springer ikke på den.
Banen blev bygget i forbindelse med nedrivning af flere bygninger, og arbejde indenfor i andre bygninger, så vi fik den billigt til 50.000 kr - havde jeg kun skulle have lavet den ville det have været dyrere.
Mvh Charlotte
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
Mvh Charlotte
Ridebane