836 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Bum bum hvad skal man gøre ? Bum bum hvad skal man gøre ?

Sagen er den at min hoppe går sammen med en hoppe og en vallak i løsdrift. Egenligt er det en hoppe fold, men da vallakken ( han har stået der et år og er den sidst ankommende) er blevet udstødt af vallak folden, så var det nærliggende at sætte ham over til tøserne.
Han er blevet udstødt af drengene fordi at han et sært kropssprog, han mangler en del færdigheder såsom dæmpende signaler, vise han er irriteret osv, bare for lige remse det op.
Han legede ik med drengene og gik alene for sig selv.
Staldmutter satte ham ind til pigerne og min hoppe som er førehoppe har fint sprog til at vise hun er den der bestemmer og bruger ik skoen, medmindre det er strengt nødvendigt. Når hun ville vippe ham væk fra hendes høbunke, viste hun tilbageliggende øre og skubben med ørene, for at sige skrid og det resulterede i at vallakken op til flere gange lossede hende og min lossede så igen som svar. På trods af flere høbunker spredt. Det samme gentog sig et par gange og derfra kunne det mærkes på min hoppe at hun ik rigtig kan trænge ind til ham og har trukket sig fra sin plads pt. Så vallakken ligger nu i toppen, min nr 2 og den anden hoppe nr 3 i rangen hvis man kan sige det.
Nu til den reelle sag, den anden hoppe er gået tårnhøjt i sit brunst og har gennemtævet min hoppe (som ik er i brunst) i onsdags, så min hoppe står med to skader på sit forben og den brunstige hoppe med et trælår.
Lige pt står begge hopper i hver boks og min skal foreløbig gå og stå alene, den anden hoppe er kommet sig helt og kan fra i morgen komme på fold( hun er kommet på stroppy mare og noget andet tilskud fra dyrlægen for at dæmpe hendes tårnhøje hormonspejl)
Hun viser stadig brunst og klart at det er for tidligt at se en virkning.
Min bekymring er at jeg ik stoler på den hoppe så længe den vallak går hos dem kan jeg se nu. Begge hopper har stået sammen i mange år og den anden hoppe er så afhængig af min hoppe, hun forguder min hoppe hvis man kan sige det i menneskeligt sprog. de har altid været pot og pande også selvom der i sin tid har stået andre hopper.
Der har været en del tale frem tilbage mellem staldmutter, ejeren af hoppe og jeg om vi tør lade de tre gå sammen igen. Med meget væven frem og tilbage om vallakken skal blive hos tøserne eller tilbage hos drengene. Vi blev enig om når tid var, så ville vi forsøge igen med de tre.
Men efter min observation idag da vi lukkede hoppen ud på ridebane for lidt motion i det gode vejr, så kunne man se en kæmpe ændring i hoppens adfærd igen til at hun gør sig til, hyler-vrinsker-snuser-savler bagtil og igen gør sig til og i stalden uden drenge er hun bare, ja den gamle hest som man kender hende.
Ejeren af hoppen og jeg talte igen om hvad vi gør, vi føler mest for at det kun bliver de to tøser på fold som det har været når tid er, for ingen af os tør løbe en sidste risiko for hvad der sker.
Jeg vil gerne fremlægge det på vores vegne for staldmutter men er ked af at vallakken skal flytte over til drengene, for han trives der ikke og han har det bedre hos hopperne, han er blevet mer social overfor hoppene men er stadig ik normal i kropssprog.
Er det bare at bide i det sure æble og sige det, og så se hvordan det går med vallakken sammen med drengene igen eller turde i løbe risikoen med den trekantsdrama? Jeg kunne sagtens flytte min hoppe hjem til mig selv, men jeg elsker at komme op i stalden, nyde roen deroppe og så går vi mennesker så godt i spænd, og jeg vil helst ik undvære det.
Vi sætter ik nogen sammen før tid er, så lige nu kan vi vende og dreje tingene til en løsning..
Har i et godt råd eller en mening hvad i ville gøre. Ved godt det er svært at sætte sig helt i det og derfor også min lange tekst for at prøve at give jer et indtryk. Jeg er noget frustreret og ved endnu ik, om min hoppe får et mén med de antal spark på sene og albue. Men vil ik opleve den situation igen, så meget ved jeg smiley
God aften derude smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Grouw robotplæneklipper 800 kr.
  • Eltavle slår fra - muligvis skifte sikring 1.100 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Opsætning af køkkenhylder 600 kr.
  • Gardin opsætning, 3 vinduer 600 kr.
  • Varmtvandsventil i teknikskabet har sat sig fast 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bum bum hvad skal man gøre ?
  • #2   19. mar 2018 Jeg har et logisk spørgsmål.

Er der kun 2 folde ialt? Ellers, kan man ikke bare tage vallakken over i en anden fold, sammen med en anden hest??

• #4   19. mar 2018 DW- ja der er ku de to store folde, desværre. ellers havde det været en god ide at fjerne den vallak og så tag en vallak der mest egnet til at gå sammen med ham.

Winnie- jeg havde også tænkt tanken om han er et flaskeføl pga hans manglende færdighed i begår sig iblandt heste. Han er 10-12 år og jeg må indrømme at jeg hælder til at han må tilbage til drengefolden og være et spøgelse igen (drengene ignorere ham) og hvis det så ik falder i nogens smag, ja så må en af os flytte vores hest derfra har jeg tænkt i nat hvis man ik kan tåle lugten i bageriet da jeg ik kunne sove. Som jeg ser det lige nu er det ik smart at han går sammen med pigerne når tid er, for hoppen bliver meget " tændt i brunst" når han er der og så vil jeg frygte om det foder tilskud der gives nu, virkelig vil ha en effekt på at dæmpe hendes brunst smiley

• #5   19. mar 2018 nogle heste fungere bare ikke med andre heste, og nogle "flokke" fungere ikke med hinanden.

Min egen gik med en vallak, de var pot og pande, indtil en hoppe kom i flokken, så var der daglig krig smiley hoppen blev flyttet fra dem igen da vi alle 3 ejer blev enige om at hestene ikke fungerede sammen. Og så var alt normalt igen.

Men helt generelt fungere min aller bedst alene, ikke at han ikke har et godt kropssprog, han markere hvis noget ikke passer ham, men er generelt meget åben overfor andre heste. Men han bliver bare frygtelig afhængig af andre når han går på fold med dem, han kan ikke trækkes i stald eller fold uden den han går med er sammen med ham og det... der er ingen ting på enefold, de andre heste på foldene omkring kan flyttes og det uden problemer smiley

Jeg kan godt se at det er et problem at sætte ham alene eller på en tredje fold med en enkelt anden hest smiley

• #6   19. mar 2018 jeg ville nok prøve at sætte ham sammen med vallakkerne igen. og så lade pigerne finde hinanden igen. fungere han stadig ikke samme med dem, så kan I jo sætte ham tilbage til pigerne

• #7   19. mar 2018 Lige nu er det vigtigst med sikkerheden for alle tre heste og det er nok at det kun bliver pigerne som går sammen når tiden er inde. Der er ik nogen der ønsker at det skal ske igen og både jeg/staldmutter og ejer til hoppen er stadig chokeret over at hun har gennemtævet min hoppe pga brunst smiley

• #8   19. mar 2018 Øv et dilemma. Men jeg hælder til din løsning, og hvis nogen er utilfredse må de flytte..

Der hvor vi står, der får man som opstalder besked på at HVIS det viser sig, at hesten skaber meget uro, så skal den ud igen, de tolererer ikke uro i flokkene (deles i hopper og vallakker). Og jeg har da heller aldrig været et sted med så meget ro og harmoni. De går op i hestenes trivsel og deres egne heste går sammen med vores, så de vil have ro.

Det er hårdt at stå for dig at skulle dømme vallakken til at være spøgelse, men det duer bare heller ikke at hopperne så smadrer hinanden, og da det ER en hoppefold, så synes jeg det mest fair ville være at han smuttede smiley

• #9   19. mar 2018 Er lige kommet hjem og er røv ked af det. Jeg fortalte staldmutter på vegne af min og den anden hoppes ejer bekymring at det vil være bedst for de tre hestes sikkerhed at han rykkede tilbage til drengene og jeg beklagede at udmeldingen kom nu her men pga af hendes adfærd stadig til drengene så det dømt til at gå galt er vi bange for. Sagde at vi behøvede ik at rykke ham lige nu da min hoppe skal stadig stå på sygefold/boks de næste dage/en uge. Det virkede ik som om det faldt så god jord hos staldmutter for hendes bekymring er om der er fred når han kommer retur til drengene. Svarede hertil at vi på skift fra os ejere kunne være der nogle timer på skift og observere dem, evt bryde ind hvis det er optræk til noget ballade. Staldmutter er pt træt af sygdom med hendes egen vallak og hund, og jeg kan mærke at hendes lyst til de heste er på et minimum hvad det angår ballade lige pt. Kan godt føle hende i det, sagtens....
    Hun forlod stalden uden at sige noget og derfor virker det som om vi lige skal lade det ligge mens hun får frisk luft.
    Jeg er ik interesseret i ballade og prøver virkelig at give min hjælp og råd, men lige nu føler jeg at jeg har mest lyst til at tag min hoppe hjem og finde en selskabs pony til hende. For så er “Problemet løst” at vallakken skal ik flyttes og ingen bekymring med eventuelle skader. Jeg er som sagt rigtig glad for stedet og der bliver passet på hestene og derfor rigtig ked af “ at der opstået et problem”. Var det ik for at hoppens ejer er 73 år så var hun blevet bedt om flytte sin hest som staldmutter sagde forleden til mig, hvortil jeg svare at der må jo være en løsning vi kan stå inde for, uden at nogen skal flytte fra stedet. En bøvs herfra og håber morgendagen bringer noget bedre med sig smiley god aften

• #10   19. mar 2018 må nok sige at det er derfor at jeg har dem hjemme.
    mine har været opstaldet ude flere gange. Og det har ikke været andet end ballade - især imellem hestene. min hoppe er en hys- dame, som gerne vil bestemme det hele. og så kan hun bare ikke lide ponyer. så hun har været med til en del kampe.
    min vallak er hellere ikke nem. han kan nemlig ikke gå på vallakfold. ikke fordi han vil slås, men fordi han ikke fatter det at lege. så får han lov til at gå sammen med pigerne så er der intet galt. han forstå pigerne bedre. men opfører sig ikke som hingst, så hvis han får lov til at være hos pigerne så foregår det stille og roligt.
    på det tidspunkt gik mine to så sammen med vel 8 andre hopper. det endte med at mine to og så en dv bestemte det hele.
    det gav problemer på sommerfolden
    for her slå de to madammer de andre vallakker. resultatet var flere heste med sår og blodsamlinger. min hoppe havde en stor blodsamling

så jeg foretrækket at de står hjemme hos mig selv. så kan jeg selv bestemme hvordan de skal gå.

• #11   19. mar 2018 Anja- helt enig og det var også det jeg tænkte på vej hjem i bilen, hvorfor jeg synes det var nemmere at mine egne heste hjemme. Så var det kun mig der sku ha en skideballe af mig selv og står til efterretning med alt smiley en ting er at jeg bekymret for min hoppe får et mén af det spark på senen men så jeg også skal evt skal bekymre mig om at jeg bliver nødt til flytte hesten havde jeg ik regnet med smiley men jeg håber at denne dag har været en rigtig dårlig dag for staldmutter og derfor hun tog det sådan på vejen. Håber at morgendagen er bedre. savner en bede om smiley smiley men synes at det f..... lorte dillema at blive sat i når man total uforskyldt i det her. Bøvs smiley

• #14   20. mar 2018 Staldmutter er rigtig træt af mange ting lige for tiden og kan sagtens følge hende....
    Hun fik forfangen hest i januar måned, syg hund on off, heste der træder bunden ud af trækasser vi har til wrap på folden så de konstant skal lappes sammen. Dog har jeg fundet to billige løsninger til forstærke de kasser så de ik får succes med at træde bunden ud men nåede ik at fortælle hende det igår smiley og nu den ballade med hoppe i brunst....
    Måske hun i forvejen havde en dårlig dag igår skal jeg ik kunne sige og så komme hjem til mer lort.... skal derop i stalden her snart og må se hvad der sker

• #16   20. mar 2018 Jeg bliver sgu helt nervøs af at læse det her..
    Så snart vi får bygget en løsdrift og lavet folde, så skal min hest hjem og stå hos mig. Heldigvis kommer en af hans nuværende foldkammerater med, men min søster skal også have hest på tidspunkt.. Hvis det ikke går godt med de 3, så kan vi ikke engang dele dem op..

Anyway, jeg arbejdede engang på en rideskole. Ponyerne gik sammen, men de store heste var delt op i hopper og vallakker. En af vallakkerne blev ved med at springe over hegnet og ind på hoppefolden, så til sidst lod de ham blive derinde med tøserne og der har han været i mange år efterhånden. Han fungerede simpelthen ikke sammen med de andre vallakker.

Det er skide synd at vallakken bliver ignoreret af de andre vallakker, men det lyder som om at de to hopper er kommet virkelig slemt til skade af at stå sammen med ham.. Tror ikke jeg ville turde at have de 3 sammen..

• #17   20. mar 2018 Jeg ville ikke lukke de tre sammen. Det er en hoppefold, så det er jo naturligt, at han skal ud.

• #18   20. mar 2018 nu er jeg kommet hjem og der er ny plan for hvad vi skal gøre : Staldmutter forlanger af ejeren at til hoppen bliver udredt for eventuel cyste på æggestok og er der ik noget, så skal hun i medicinsk behandling for brunst. Det er betingelsen for at hun må blive. Ejeren til vallakken er ked af at han sku tilbage til drengefold og Staldmutter er nervøs for at drengene ryger i totterne på hinanden. min hoppe og vallakken må gå sammen når tid er og den brunstige får tilstødende fold(som kan lukkes af) for sig selv pt som giver ekstra arbejde for os mhs til at bringe vand på den fold men det må bare gøres. Og så må vi se tiden an med Hende og de hormoner, for i fremtiden om de kan gå sammen alle tre med et vågent øje på den hoppe. Det er hvad staldmutter er kommet frem til for at imødekomme alles behov og hun havde en dårlig dag igår hvor det var svært at overskue problemet.
    Vi er alle friske på at få det til at lykkedes så det beder jeg til at det lykkedes smiley tak for jeres tanker og input/ideer smiley

• #19   20. mar 2018 det er godt at I kan finde en løsning som virker for alle
    hypperne skal jo ikke komme til skade

• #20   20. mar 2018 Præcis. Håber planen giver succes i sidste ende smiley og gør den ik, ja så må jeg tag hende hjem eller en af de andre må fraflytte stedet afhængig hvordan det går med en kæmpe indsats fra alle sider smiley

Kommentér på:
Bum bum hvad skal man gøre ?

Annonce