{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.547 visninger | Oprettet:

se hest hver dag {{forumTopicSubject}}

hej
hvad er jeres holdning til at tage ud at se sin hest hver dag, og hvilken slags opstaldning står jeres hest opstaldet ved?

Selv har jeg min i løssdrift, hvor jeg intet andet skal er at komme og hilse på hende, jeg er der ikke hver dag, da hun ligeså gerne vil gå med vennerne på folden end at komme med mig 10 min ud at strigle på fridage


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  se hest hver dag
  • #2   22. jan 2018 Jeg er hos min hest hver dag.

    Min hest stå på et ganske lille sted, og vi hjælpes om at passe. Jeg lukker fast ind om eftermiddagen, og muger 1 extra boks.

    Jeg rider 5-6 gange om ugen.


  • #3   22. jan 2018 Principielt hvis det er ordentlige staldejere og fuldpas så burde det ikke være nødvendigt at tage derud hver dag da de jo gerne skulle give besked hvis der er noget i vejen med hesten.

    Da jeg havde min tidligere hest opstaldet med fuldpas henover vinteren endte jeg alligevel med at være forbi næsten hver dag også hvis det bare var for at tjekke hesten og give et par gulerødder. Men det var nok mere et spørgsmål om tilvænning i at ville selv tjekke hesten hver dag, da vi var vant til at have ham derhjemme.


  • #4   22. jan 2018 Min hest står i en stald med selvpas, men selvom jeg godt kunne pakke foder og hø til flere dage og så ikke komme derop. Så har jeg bare lært at med alle de sygdomme osv der pludselig kan opstå, synes jeg det er vigtigt at se sin hest hver dag.
    Jeg har med min hest oplevet kolik, hovbylder, hovknusning og skadet ben, og det er ikke sikkert det var blevet opdaget så hurtigt hvis ikke jeg var der hver dag. For selvom der er nogle der trækker hende ind og ud og giver foder, er det jo ikke sikkert de er helt så opmærksomme.
    Plus med alt det muk som mange døjer med i tiden, er det også vigtigt at kunne se eller behandle det dagligt.
    Hvis hesten går med dækken synes jeg også det bør tages af og den skal strigles dagligt.
    Især med en hest i løsdrift ville jeg nok komme dagligt da den måske ikke ellers lige er i andres hænder og andre derfor ikke ser hvis der skulle være noget galt smiley


  • #5   22. jan 2018 min hest i løsdrift ses til dagligt, staldejere går hjemme, og går ude og giver hø, vand og trækker de store heste ind og ud hver dag, derfor er jeg helt tryg ved at hun er derude

  • #6   22. jan 2018 Min hest står opstaldet med fuldpas, men jeg er der alligevel næsten hver dag. Jeg kan godt lide, selv at se, hvordan det går hende.
    Hvis jeg glipper et par dage, bekymrer jeg mig dog ikke, da jeg stoler på, at staldejer, der desuden er dyrlæge, også holder øje med min hest, og giver lyd, hvis der skulle være noget i vejen.


  • #7   22. jan 2018 Jeg står i selvpas og ser derfor min hest HVER dag. Selv de dage hvor en anden tager boksen og lukker ind/ud tager jeg derud, fordi jeg simpelthen ikke kan finde ud af ikke at se hende hver dag mere smiley Det er lidt et handicap smiley

  • #8   22. jan 2018 Liva
    Helt enig, efter min er kommet i selvpas føler jeg helt jeg har forsømt hende hvis ikke jeg er der 1 dag (selvom min mor så ordner boks osv). Føler det er en evighed at være væk 1 dag smiley
    Det bliver helt en afhængighed at skulle derop hver dag, men nok også bare en vane smiley


  • #9   22. jan 2018 Jeg har aldrig haft mine heste hvor andre passer dem
    Jeg har haft hest siden 1977 altså i 41 år "chok"
    Og det er jeg glad ved.
    Jeg kan li at være sammen med dem og lave arbejdet. Elsker jeg kan se dem fra mine vinduer..

    Og der skal noget til før det bliver lavet om... smiley
    VH Annette


  • #10   22. jan 2018 Jeg har mine heste til at stå hos mine forældre (som har landbrug), og der passer jeg dem selv. Jeg er ude ved dem om morgenen og fodre inden arbejde, og igen for at ride og fodre efter arbejde.

    Jeg kan godt lide at jeg selv har været derude, man ved jo aldrig hvad der kan ske. Skal der komme en dyrlæge eller andet, så har jeg selv mulighed for at være en del af det. Det synes jeg man er forpligtet til, når man vil være hesteejer. Eller i det hele taget dyreejer.


  • #12   22. jan 2018 Jeg ville ønske, at jeg havde tid til at tage ud til hesten hver dag, men det har jeg ikke. Under eksamensperioder og lignende, kan der godt gå en hel uge mellem jeg ser hende. Jeg savner hende i de perioder, men det hører med, når jeg prioriterer mit studie så højt som jeg gør. Hun står i løsdrift(/fuldpas) og staldejer er utrolig sød og kompetent, så jeg har ingen bekymring over ikke at se til hende hver dag.
    Hesten trives i øvrigt ganske udemærket med bare at tulre - så det er kun ris til egen numse, at jeg ikke rider mere end jeg gør - det koster jo selvfølgelig en dårligere form på ridedyret, men det tager jeg selvfølgelig hensyn til, når jeg rider.


  • #13   22. jan 2018 LM - lige præcis! Om det så bare er for lige at give hende en gulerod og et kys på mulen, så SKAL jeg bare derud smiley

  • #14   22. jan 2018 Dertil synes jeg også man skylder hestene i vinterperioden hvor de ikke rører sig særlig meget enten pga frossen jord eller alt for mudret, at man får dem rørt på den ene eller anden måde ca hver dag. Det er ikke særlig godt for dem bare at stå og glo flere dage i træk eller måske en hel uge, og det er altså minimalt som de bevæger sig når der er frost eller mudder smiley

  • #15   22. jan 2018 Jeg har min i fuldpas lige nu, da mit arbejde inde imellem kommer op på 50 timer i ugen ??
    Men jeg ville gerne arbejde mindre og have mere tid til min dejlige hest. Men da mine arbejdstider svinger så meget har jeg bare lært at spare så meget på energien som muligt så der er overskud til at få trænet nær jeg så er der, istedet for at bruge alt tiden på boks og alt det kedelige (som jo egentlig også kan være hyggeligt). Jeg stoler på at stald ejer eller andre opstalderer giver besked hvis den er gal med min hest, men har alligevel mest ro i maven de dage jeg selv har været der smiley man bliver nok lidt pyldret når man lære hvor sarte dyr vi har med at gøre, men jeg synes også det er vigtigt at bruge mere krudt på at glæde sig over sin hest end at bekymre sig, så det arbejder jeg på smiley


  • #16   22. jan 2018 Jeg er ved min hest ca. 1-2 gange om ugen. Hun bliver passet hver dag, og da hun er pensioneret holdes hun ikke længere i gang.

  • #17   22. jan 2018 Jeg har min hest hjemme, og her er ingen "kære mor" der gør alt det trælse arbejde smiley
    Jeg står tidligt op, fodre og lukker ud. Senere på dagen muger jeg ud og rider/strigler/passer(eller hvad jeg nu gør), så lukker jeg ind og fodre smiley
    Jeg nyder det hele og jeg kan selv bestemme hvordan jeg ønsker tingene.

    Derfor ja, jeg er ude ved hestene hver dag. Det er en skøn mulighed at have.


  • #18   22. jan 2018 jeg har også mine hjemme. er dog heldig for min far hjælper en del. går jo i dialyse flere gange om ugen og pt må jeg ikke bruge den ene arm pga fistel. der går lige 14 dage endnu før jeg må lave lidt mere igen
    min far ordner nu boksen hver dag. min ryg syntes ikke at det er nødvendig

    men jeg forsøger at trække dem ind når de skal ind.


  • #19   22. jan 2018 Min står i løsdrift. Jeg skal selv fodre - men min mor kan sagtens køre forbi og gøre det, hvis jeg en dag ikke kan komme derud.
    Dog er jeg typen som SKAL ud til min hest hver dag - jeg har er behov for at se at alt er vel smiley


  • #20   22. jan 2018 Jeg har min i løsdrift, og mit umiddelbare mål er at komme derud hver dag. Selv hvis det bare er for at strigle en smule og tage ham ind og hygge i stalden.
    Men der går aldrig mere end 2 dage. Det afhænger meget af mit arbejde og evt familie planer. Men han bliver passet godt på at dem der bor derude og af de andre der rider derude, vi er gode til at kigge efter hinandens heste smiley


  • #21   22. jan 2018 Mine står i løsdrift smiley VI har turnus ordning så man bliver nød til at komme et par gange om måneden for at fodre eller hjælpe med mugning.. Jeg er der dog hver evig eneste dag alligevel... Jeg kan simpelthen ikke lade vær med at tage der ud.. Tror det er så indgroet i mit dags mønster at det føles helt forkert ikke lige at tage ud til ponyerne smiley

  • #22   22. jan 2018 Jeg har nu hestene hjemme i løsdrift, og gør alt arbejde selv dagligt med at muge fold og stald, fylde vand og fodre 2x dagligt. Jeg få lidt hjælp af min mand til at fylde op høhækken. Da jeg havde Tindur opstaldet var det delvis selvpas hvor der blev lukket ud/ind for mig. Ellers ordnede jeg boks og foder selv dagligt. Jeg kan ikke undvære at se mine heste når jeg er hjemme, jeg har været væk i 10 dage på ferie, det er det længste jeg har undværet de.. smiley
    Har det bedst med at se til de selv da jeg har oplevet at de ikke så at han havde spiserørs forstoppelse, og de var der 2 minutter før mig.. smiley

    Mvh TT


  • #23   22. jan 2018 Jeg her helst i stalden 3-5 gange i døgnet, mine fjollere er mors drenge, og de er MINE. Jeg vil selv, fuldpas vil lægge mig rigtig langt væk.

    For mig er hele det at have hest som driver kraften, at jeg selv fodre dem, at det er mig som svinger greben, når der skal muges ud. At jeg er tæt forbundet med dem. Jeg skal godt nok være noget syg, hvis min mand skal have lov til at fodre en enkelt gang. Ikke fordi han ikke kan, men fordi jeg selv vil.

    Mine heste er ikke bare 3 heste, jeg kan ride på. De er for mig noget helt særligt, derfor er det også mig som passer dem, og derfor er jeg hos dem flere gange om dagen. At den simple grund, at jeg elsker det og dem.


  • #24   22. jan 2018 Min hest er heller ikke en jeg har "bare" til at ride på. Jeg har et tæt bånd til ham som jeg har bygget op via tillid igennem den tid jeg har haft ham. Det behøver man ikke muge ud eller fodre for. Jeg har bare nogle arbejdsmæssige omstændigheder der gør at tiden ikke tillader at jeg er afhængig af at skulle komme der hver dag. Jeg vil så også bare rigtig gerne have energien og overskuddet til at træne nå jeg så er der, men det har intet at gøre med at det "bare" er en hest jeg har til at ride smiley

  • #25   22. jan 2018 Helle : jeg skrev min holdning til min hest, jeg kritiserede ikke din måde at have hest på.

    For mig vil ikke give mening at lade andre passe min hest.

    At du ikke har det på samme måde, har intet at gøre med om du holder mindre af din hest end jeg gør. Kun at vi forskellige behov i forbindelse med det at have hest.


  • #26   22. jan 2018 Jeg er stort set hos min hver dag, og jeg har fuldpas. Jeg skal bare sørge for, at der står foder klar til hende, da hun ikke må få det, som de fodrer med, og så har jeg valgt at hænge et hønet op, og det skal jeg også selv fylde op, men er der en dag, hvor jeg ikke kommer, skriver jeg bare til staldejer.
    Jeg håber dog, at jeg kan begynde at lære at holde en fridag. Jeg har ca. 25km. til stalden, så derfor går der en del penge til brændstof, og så er det jo fjollet, når jeg godt ved, at min hest bliver passet på, selvom jeg ikke kommer. Hun mærker ikke, om jeg tager en fridag, det er helt sikkert smiley


  • #27   22. jan 2018 Hvis min stod i fuldpas, så ville jeg alligevel komme op og se til hende stort set hverdag, jeg kan godt lide at min hest er ren når den kommer i boks og kommer ren ud på folden næste dag.
    Dog er der dage hvor det ikke kan lade sig gøre, men men langt de fleste dage er hun nogenlunde ren og har lige fået en gulerød eller to.
    Jeg elsker at bruge min tid sammen med hende og så er det nok bare blevet til en vane at komme op til hende smiley
    Har dog overvejet en part/passer til hende og har da også en annonce oppe, men tanken om at skulle undvære hende den dag, er svært synes jeg smiley
    Tja og så har det kun været 13 årige som har skrevet part på hende... smiley


  • #28   22. jan 2018 Jeg går på kostgymnasium, hvor jeg har min hest med. Jeg er mindst oppe ved hende alle hverdage, men lørdag/søndag er jeg der for det meste ikke, da jeg er hjemme. Så jeg er ved hesten næsten hver dag smiley

  • #29   22. jan 2018 Dorthe C: Jeg tog heller ikke din kommentar som en anklage personligt mod mig smiley
    Jeg tænker bare at man ikke kan konkludere at folk ikke kommer hver dag til deres hest "bare" fordi den kun er til at ride på og at man kun kan have et nært forhold til sin hest hvis man ordner alt selv. Det er jo ikke nødvendigvis det det kommer and på.


  • #30   22. jan 2018 Jeg er vel hos min i gennemsnit 5 dage om ugen. Har prioriteret at have hende stående i en super god løsdrift (hvilket virkelig er en mangelvare heromkring!) hvilket betyder at jeg har en time hver vej. Hun står i fuldpas, og ved at de passer rigtig godt på hende derude!
    Så ville jeg heller undvære hende et par dage om ugen, og hun så tilgengæld nyder livet i sin luksus løsdrift 24/7, og ikke står og kukelure i en boks mange timer i døgnet som alternativet var smiley


  • #31   22. jan 2018 Mine heste står 5 min fra hvor jeg bor på en privat gård/lille stutteri. I hverdagene er jeg der morgen og aften. Og i weekenden er det som oftest det meste af dage smiley Jeg har faktisk holdt styr på det antal timer, jeg var ved dem i hele sidste uge. Det skal lige siges, at jeg både har været syg og holdt fødselsdag. Men jeg kom alligevel op på 19 timer og 50 minutter smiley Jeg passer dem selv, muger, giver vand (føllet kan ikke drikke af koppen endnu) osv. Dog giver staldejer mine foder og hø når hendes egne får, her i vintertiden.
    Om sommeren passer jeg alt selv, da deres ikke er hjemme. (Men hvis jeg endelige skulle noget, så er hjælpen kun ét opkald væk)

    I de snart 10 måneder jeg har haft dem, har der været 2 dage, hvor jeg ikke har set dem, ellers ikke smiley


  • #32   22. jan 2018 Min står i fuldpas i en lille privat stald, hvor der kun er hende og staldejers heste. Jeg prøver at kommer der ud hver weekend, men indimellem går der 2 uger. Jeg stoler på dem der har stedet, de siger at de føler at hun er som deres, og de er gode til at skrive hvis der er noget med hende.

    Jeg har valgt at lade hende stå hvor hun står, da jeg selv flyttede hjemmefra. Jeg red ikke længere og kunne ikke finde billig fuldpas i nærheden af Aalborg. Så jeg følte det var bedst for hesten at blive stående. Jeg tror ærligt ikke hun mangler mig i hverdagen.

    Jeg har før haft hende i selvpas hvor jeg kom hver dag uden undtagelser - og har også haft hende i fuldpas, hvor jeg kom mellem 3-7 gange om ugen.

    Lige nu kommer der et par søde piger og strigler hende og en af de andre heste i stalden, et par gange om ugen. Det tror jeg hun trives helt fint med smiley


  • #33   23. jan 2018 Har dem hjemme smiley så er i stalden min. 2x dagligt smiley

  • #34   23. jan 2018 Min hest står fuldpas. Jeg ville da gerne kunne komme derud hver dag - men pga skole og arbejde er der bare ikke en realitet, fordi jeg heller ikke gider stå ude i stalden til kl 22-23, bare lige for at tjekke op på den smiley

    Min hest betyder rigtig meget for mig, men jeg gider helt ærligt heller ikke tage ud for bare at give den en strigle eller en gulerod. Den har SÅ godt af bare at være sig selv engang imellem, og skulle der nu være noget galt, har jeg verdens bedste staldejer som er opmærksom på de mange 50 heste der står ved ham - de andre pensionærer er også gode til at holde øje. Kunne ikke finde et bedre sted til min hest, og derfor har jeg heller ikke nogle kvaler med ikke lige at komme derud hver dag smiley

    Jeg har min hest for at ride på den - helt ærligt! Men jeg kan da godt nogle dage (oftest hvis jeg fx glemmer nøglen til skabet eller den trænger til en fridag fra rytter) bare hygge mig med den og gå en tur i skoven, eller lave sjov i hallen - men uanset hvad jeg laver har jeg altid træning (ridningsmæssigt) i baghovedet, om det er fra jorden eller ryggen smiley


  • #35   24. jan 2018 Jeg er her HVER dag - til tider 2 gange om dagen (bor så også meget tæt på). Både for at muge, men også for at se, at min hest har det godt. Han bliver gået med hver eneste dag - så han får kontakt, får dækkenet af / bliver børstet og lige får bevæget fusserne ekstra udover på folden.

    Da han stod på rideskole (fuldpas) gik jeg med ham HVER dag. De gik kun ude 4-5 timer der, så en fridag = skridt/trækketur á 30 min som minimum. Min gamle hest måtte aldrig få fri, så det var helt naturligt, at han jo skulle rides hver dag. Fridag for ham = 30 min skridt.

    Jeg har fanget MANGE underlige skader på mine heste, fordi jeg er der så tit. Heldigvis altid i tide, så de kunne nå at blive syet m.m. Jeg har stået bl.a. med to oprevne tunger gennem årene, voldsomt spark på kinden (og nej, staldpersonalet havde ikke set det, men blot lukket hesten ind, der hverken kunne spise hø eller mad, INGEN så noget - troede seriøst, jeg skulle miste hesten der, da jeg kom ud om eftermiddagen), et oprevet øjenlåg på folden, stort spark på knæet.

    Så jeg kan virkeligt anbefale, at man altid får sin hest kigget igennem - har den det godt? Nogen skader? Det kan altså være svært at få opdaget, hvis de bare bliver lukket ind og ikke rørt mere ved, eller blot går i løsdrift u. videre opsyn. ISÆR i dækken-perioder smiley


  • #36   24. jan 2018 I de 9 år jeg har haft min hest, har jeg -7-9-13 - endnu ikke oplevet nogle skader eller skrammer af betydning. Hun fik et lille sår engang, da hun stod på fold med en masse andre.

    De sidste 5 år har hun gået på fold med max 3 andre, det har altid været en harmonisk flok, og ingen af de i alt 4 forskellige heste hun har gået med i denne periode, har haft sår eller skrammer fra folden. Jeg stoler på dem hun står hos - jeg ved at de tjekker hende igennem regelmæssigt. Så jeg har det nu ikke skidt med ikke at være der dagligt og nogle gange ugentligt smiley

    Der står 5 heste i stalden, den ene er min og resten er deres egne. Der er ingen heste her, der bare bliver lukket ind/ud uden yderligere kontakt eller opsyn smiley


  • #37   24. jan 2018 Cts
    Der er kun 1 ud af de forskellige skader jeg har haft der har været forårsaget af andre heste. Andet som hovbylder, hovknusninger, kolik osv er jo ikke pga dem. Så lige meget hvor god en flok hesten går i, kan det jo ikke forhindre andre slags sygdomme. Plus at det altså altid kan ske alligevel - min går kun med 1 anden og de går stille og roligt, har aldrig set dem gøre noget ved hinanden. En dag stod min hest med sår på bagbenet og kunne ikke engang gå ind i stalden, vi aner ikke hvordan det er sket...

    Men self godt med staldpersonale der tjekker hestene jævnligt smiley


  • #38   24. jan 2018 Nu var det jo skader/spark fra andre heste der blev nævnt, og derfor også det jeg kommenterer på smiley

  • #39   24. jan 2018 Cts
    Nogle af de nævnte skader vil jeg nu også mene kunne komme fra grene, hegnspæle, høhuse eller lignende smiley


  • #40   24. jan 2018 Bestemt smiley

  • #41   24. jan 2018 Har mine to i løsdrift hvor de i store hele træk passer sig selv.. Jeg er så heldig at dem jeg står opstaldet hos sørger for at købe hø og strøelse ind samt give vand.
    Mit overskud og min tid er = 0 lige pt. Jeg kunne lige så godt lade være med at have hest, så lidt ser jeg dem pt... Og jeg har så forfærdelig dårlig samvittighed over for mine damer, selvom jeg godt ved de ikke dør af ikke at se mig. Så længe de har foder, vand, læ og hinanden, så er de jo glade. Men øv, jeg har det så skidt med det.


  • #42   24. jan 2018 Eks. tungeskader kan faktisk være svære at se, hvis man ikke har ret meget med hesten at gøre. Min den ene, der havde staldpersonalet ikke opdaget et klap - han blødte ikke i dråber og var brun/mørk på mulen, så de havde ikke set det blod, der sad på hans læbe.

    Ellers opførte han sig relativt normalt. Kun fordi, jeg kendte ham så godt, kunne jeg straks se, der var noget galt - og så måtte jeg igang med at kigge på ham. Han var mut og mat. Ned på striglepladsen. Hævelse ved benene, nej. Hmm. Et stykke rugbrød i munden, det tog han, tyggede lidt sjovt, men tænkte han bare havde svært ved at få det rundt derinde. Lignede det hang lidt ud af munden. Nåh, jeg kiggede videre, indtil jeg klapper min hest på mulen - og hånden var rød. Kiggede ind i mulen! Det var fanme ikke rugbrødet, jeg havde kunne se, men en flap af det øverste af tungen, der var revet op og hang ud af munden! Halli hallo jeg fik hurtigt dyrlæge ud - 1 time senere havde han to-tre sting i tungen. Føj for søren. Det var ikke kønt. Stakkels basse.

    Min unghest derimod lagde sig ned og var klar til at opgive hele verden, så jeg troede først, han havde noget forstoppelse. Han spiste fint græs, men savlede - dog lyst alm. savl. jeg ringede straks dyrlæge, for jeg var ikke i tvivl om, at noget var galt, men ingen andre havde faktisk reageret. Han stod MIDT i stalden lige ud for striglepladserne på en travl rideskole. Hans tunge var skåret op på undersiden fra højre til venstre - helt ind i slimsækken, opdagede vi, da min dyrlæge åbnede munden.

    Så heste reagerer forskelligt, og nogle skader ser man altså ikke lige umiddelbart smiley Derfor jeg altid selv tjekker dem grundigt. Men ja, ikke alle har mulighed for det... men jeg har set nok til, jeg altid kommer derned! smiley Jeg har også hørt om lidt skader i løsdrift, der ikke blev opdaget i tide - bl.a. et øje, der måtte fjernes... som kunne have været redet smiley Men nu er jeg også pylret og har en lidt uheldig hest, så jeg er ekstra opmærksom smiley


Kommentér på:
se hest hver dag

Annonce