{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
956 visninger | Oprettet:

se hesten hver dag?? {{forumTopicSubject}}

Jeg forstår det ikke - men er det bare mig der er lidt ekstrem?

Jeg har bokse til rådighed og lejer ud for at kunne ha min hest hjemme (selskab). Jeg nyder også at der er liv i stalden og hesteejeren er altid velkommen nat og dag. Jeg tager ikke så meget i leje for det er vigtigt for mig at vi hjælpes ad om opgaverne og kan se efter hinandens heste når der er travle dage på job, skole, ferie osv osv.

Jeg har faktisk kun 1 regel: du skal se til din hest hver dag og selv øse foder op, da jeg ikke har oceaner af tid selv til at gøre det for andre når jeg også lukker ud og ind fra fold og fodrer mm.

Her kommer så mit ???
Det største problem jeg har er faktisk at folk simpelthen ærligt siger til mig at selvom de ELSKER at have hesten hos mig, hellere vil ha hesten opstaldet et sted hvor de ikke skal komme hverdag... (og de bor altså MEGET tæt på - gåafstand. Kun 1 bor ca 3 km væk - men hun kommer hver dag uden problemer)

Jeg kan godt forstå man nogen dage bare er træt og ikke gider og det er okay - jeg har altid taget mig af andres heste hvis de bare giver besked god tid i forvejen... Men hvad sker der med ikke at 'behøve' at se till hesten hver dag. Hvorfor har man hest hvis man ikke 'har lyst' til at se den hver dag??? Er jeg bare for skør at have et dyr man rent faktisk hygger om hver dag og oftest flere gang om dagen...

vil bare høre din mening og input. hører meget gerne fra dig der måske ikke ser hesten hver dag og evt. hvorfor og hvordan du har det maven den dag du ikke har været hos hesten - for selv har jeg det frygteligt når jeg er på ferie 1 uge om året... smil smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  se hesten hver dag??
  • #1   7. aug 2009 Ja, det er desværre et problem i dag... mange vil gerne ride og have egen hest. men den skal også kunne opbevares uden alt for meget arbejde i det daglige...

    Jeg køre en stald med delvis selvpas, her kniber det også folk gider opstalde...


  • #2   7. aug 2009
    Jamen som jeg ser det så- vil folk ha hest eller vil de ikke.
    Jeg har så mine herhjemme men alligevel, jeg har total dårlig samvittighed hvis vi er på ferie eller lign.
    Selv om jeg ved de bliver passet der af andre.
    Men tror nogle er blevet for vant til det der med nå det klarer de andre lige, så gider jeg ikke.


  • #3   7. aug 2009 tjaaaaaaaaaa underlige mennesker findes der jo stadigvæk... Jeg tilser min hest mellem en til tre gange dagligt, det gjorde jeg da hun stod 14 km fra mig og da hun stod 4 km fra mig og nu står hun 400 m fra mig..

    For mig tilser man sine dyr dagligt, det har du pligt til som dyre ejer, dine dyr dit ansvar, opstalder HAR hverken pligt eller ansvaret for andre dyr end sine egne..

    Hilsen
    JJ


  • #4   7. aug 2009 Vi har det da på samme måde i vores stald uden problemere. Dog er det ikke 100% et krav at vi kommer hver dag. Men helst. Men vi laver så spande til flere dage og vi hjælper hinden hvis det er. Om vineteren har vi tre staldvagter hver pr. uge. Måske var det en ide for jere. Så det ikke kun er dig der lukker ud/ind og fodre.

  • #5   7. aug 2009 jeg skal bare ud til min hest hver dag, ellers har jeg det ikke godt..... tænk hvis nu der var sket noget, og jeg ikke opdagede det.....

  • #6   7. aug 2009 Selv om jeg arbejder og har familie mv ved siden af så skal jeg se til min hest hver dag..

    Hilsen
    JJ


  • #7   7. aug 2009 Jeg har så 20min hver vej og kigger jo ikke kun forbi i 5 min, men tager jo gerne omkring 2-3 timer hver gang, så jeg plejer altså kun at tilse min hest ca. hver anden dag. nogle gange hver dag kommer and på hvordan tingene ramler sammen, men det meget forskelligt, vi havde en der var gravid, der måske kom en gang om måneden eller noget og så til sin pony, det var så lige i underkanten syntes jeg nok. Men ja svært at nå det hele nogle gange, selv om man gerne vil.

  • #8   7. aug 2009 jeg har simpelthen ikke tid til min pony og har mega dårlig samvittighed over det, derfor er han også sat til salg/udlån nu, for synes virkelig at det er synd for ham... han nyder virkelig at blive brugt, men jeg har simpelthen ikke tiden, da jeg er under uddannelse... jeg kan ikke få både uddannelse og pony til at passe sammen, så derfor har jeg taget denne beslutning...

  • #9   7. aug 2009 Altså, jeg kunne slet ikke forestille mig ikke at se mine heste hver dag... Indrømmet; det er ikke hver dag, jeg bruger lige meget tid på dem, men ALLE vores heste bliver hver dag kigget efter i sømmene for eventuelle skrammer, bliver nusset hver dag, fodret og får frisk vand. Og om vinteren, hvor de står på stald om natten, bliver der også muget ud hver dag. Der kan da godt være dage, hvor jeg har mindre lyst til disse ting end andre, men det er nu engang en del af det ansvar, jeg har påtaget mig, da jeg anskaffede hestene.

    Kun, hvis jeg er syg, eller hvis jeg en sjælden gang skal overnatte i forbindelse med et besøg et sted, lader jeg kæreste være alene om at ordne hestene (til daglig hjælpes vi ad). Og så har jeg faktisk en smule dårlig samvittighed bagefter, over at jeg ikke har været ude hos dem...


  • #10   7. aug 2009 Jeg ser til mine heste mellem 5 og 10 gange hver dag:) Men de står så også lige uden for døren. Men jeg elsker det der med bare lige at give et klap, nusse lidt på halsen, give en gulerod eller strigle lidt osv.

    Så det er også svært for mig at forstå at man ikke har lyst til at se den hver dag... Specielt hvis det er i gåafstand...
    Jeg har selv prøvet at have min hest opstaldet i ca 1½ måned, det fungerede slet ikke for mig, det med at skulle ud og køre for at se til den det dur ikke:)


  • #11   7. aug 2009 Dinne
    Sådan har vi det også hos os. Jeg (og de andre) kunne ikke drømme om at gå ind på feks. folden og kun tjekke ens egen hest. Og hvis der er noget i vejen med en andens hest bliver der ringet til ejer og hvis vi ikke kan få fat i ejer og det er noget der kræver dyrlæge, ringer vi også til dyrlæge. Vi hjælpes ad hos os også ved syge heste.


  • #12   7. aug 2009 jeg ser normalt dagligt til min hest.. dog kan der da være enkelte dag (meget, meget sjældent) hvor jeg simpelthen bare ikke kan nå det. jeg står et sted hvor de bliver foderet, lukket ind og ud får strøget og givet wrap hver dag. jeg ordner stald og tager heste ind 2 gange om ugen, så de enkelte gange jeg ikke når der ud er det normalt aldrig et problem at få ejeren af stedet til at tjekke om der er noget med min hest. når hun så har dag hun ikke har så meget tid og når hun er på ferie passer jeg hendes og tilser dem.. det funger super godt for os..

  • #13   7. aug 2009 Kan godt følge folk der har svært ved at se til deres heste hver dag...
    Men personligt er det ikke mange dage hvor jeg ikke er der... Men det er self osse min stald hehe...


  • #14   7. aug 2009 Jeg er selv "voksen" hesteejer.. og ved at mange på min alder har svært ved at have tiden til hesten/hestene hver dag, ved siden af familie/børn/arbejde osv.
    Jeg har selv valgt at have hestene hjemme, - hvilket indrømmet giver meget arbejde..ikke at jeg ville undvære det overhovedet, - jeg er selv en af dem der ikke kan være væk mere end et par dage, uden at være helt syg af bekymring...

    Tror nu også at det er "nemmere" når man står opstaldet, at tage en "hestefri" dag, - som tit bliver til mere end en.. jeg havde samme problem da jeg i tidernes morgen stod opstaldet... man er tættere på hestene når de er hjemme...


  • #15   7. aug 2009 Hej Gitte

    ... derfor jeg flyttede til Jylland;o)
    og ja... arbejdet er en lille del i forhold til hvor meget det giver...
    Når jeg kommer kørende hjem fra arbejde... så står der 10 heste og vrinsker VELKOMMEN HJEM... det er da det hele værd;o)


  • #16   7. aug 2009 ... ved godt de lyder corny... men det er fantastiskt;o)
    - undtagen de dage hvor de har ødelagt hegnet,- folk kommer og banker på kl. aaaarrrrgg. og siger der løber en hest på vejen, der skal hentes hø/ halm osv...
    Men heldigvis fylder det meget lidt i det store billede...

    Så glæd dig, det er det hele værd...


  • #17   7. aug 2009 Marianne:

    Jeg griner min r.. i laser over dit indlæg... og min mand griner med smiley

    Det er præcis de glæder (og sorger) man lever med når man har heste hjemme...

    Men ja med 'teen' i hånden går jeg næsten hver morgen ud og siger hej og bliver mødt med prusten og vrinsk - det er FANTASTISK!!!


  • #18   7. aug 2009 Åhh ja det med en kop kaffe på folden bruger jeg både om morgenen og om aftenen:)
    Dog mest om sommeren:) Men det er skønt at have hestene i baghaven, det kunne jeg godt ønske for alle hesteejere...


  • #19   8. aug 2009 Kan godt forstå du undrer dig... For jeg sætter også stort spørgsmålstegn ved at man ikke ser sin hest hver dag.
    Nu har jeg hestene gående hjemme, så det er blevet en hel del lettere for mig rent tidsmæssigt, men da de stod opstaldet ude var jeg hos dem HVER DAG. Ejeren af stedet sagde da også dengang at hun ville ønske at alle i hendes stald var som jeg, da jeg aldrig svigtede. Hun havde problemer med at folk ikke engang gav besked... De blev bare væk (og det var tildels selvpasser - vi skulle selv strø/muge). Så hun måtte hver aften strø hos "hængepartierne" da hun ikke ville have at hestene stod uden halm i hendes stald. Hun har idag lukket hendes pensionat pga disse mennesker. Virkelig ærgeligt, for det var et totalt fedt sted hun havde både m bane, ridehus, fri fold og 100 m til skoven. Det eneste hun forlangte var at man kom og passede sin hest, men det var åbenbart meget svært for mange....


  • #20   8. aug 2009 - Det værste var faktisk at det var voksne mennesker der havde heste opstaldet der... De burde da om nogen have lært at tage ansvar...

  • #21   8. aug 2009 Jeg har ikke selv heste gående hjemme, selv om det er mit højeste ønske. Jeg er selv voksen heste ejer, med familie og job mv ved siden af. Jeg bor 400 m fra stalden og pt passer jeg hele mulevitten som er 7 heste i alt. de fodres og tilses hver eneste dag mindst 2 gange. jeg timer det hele hver dag, så bliver det slet ikke så tidspresset og så når jeg det alt sammen.

    Hilsen
    JJ


  • #22   8. aug 2009 altså jeg har 45 km ud til hesten og hjem igen og jeg er der stort set hver dag med mindre jeg er syg eller på ferie... så har jeg det mega dårligt fordi jeg "savner" hende og at være i stalden, men ved jo godt de andre passer godt på hende:-)
    jeg har så valgt at få mig en passer et par gange om ugen de dage jeg ikke kan, for at være sikker på hun bliver nusset og pudset:-)
    det koster meget at køre, men hvad gør man ikke for sin elskede hest.


  • #23   8. aug 2009 Jeg kommer til min hest HVER dag. Han står 12 km væk. Kunne aldrig drømme om andet. Jo, hvis jeg har været på ferie, men så er der jo lavet pasningsaftaler osv. Er jeg syg en sjælden gang overtager min kæreste pasningen eller en veninde. Men jeg skal være MEGET syg for at holde mig væk. Jeg har ikke haft en optimal dag, hvis ikke jeg har hilst på min hest og set han har det godt. Det er "sejt" med en hest, men ikke så fedt med arbejdet der ligger i ansvaret også. Men oplever nu at det mest er yngre ryttere... Hos os står der kun voksne ryttere, og alle kommer dagligt og ordner boks, tilser hesten osv.
    Det er desværre et generelt problem med folk der ikke har helt den samme ansvarsfølelse som nogle af os andre, når jeg tænker tilbage på folk jeg har oplevet.
    Jeg har også haft mine heste på fuld pension, men da kom jeg alligevel hver dag og nussede og red osv. Sådan har jeg haft det siden barns ben, og idag er jeg 33.


  • #24   8. aug 2009 ************

  • #25   8. aug 2009 TUSIND TAK for alle de gode input.

    selvfølgelig tilser jeg alle hestene hver dag uanset om ejer kommer eller ej. så tro endelig ikke at hestene bliver 'glemt' fordi de ikke kommer.

    og jeg er helt med på at det kan knibe med tiden når man prøver at have et liv ved siden af arbejde, studie, familie, mand og børn osv. osv. - det kæmper jeg selv med...
    men mest undrer jeg mig nok over at man som hesteejer kan sige at 'jeg orker bare ikke i dag' - kan man også gøre sådan med hunden, katten og barnet man har anskaffet sig? Tja de er jo selvfølgelig derhjemme så der er meget nemmere...

    men jeg kan slet ikke undvære min prul - også selvom det om mandagen (hvor jeg læser og arbejder) kan blive til 5 minutters kløen bag øret og et godnat kram... jeg elsker simpelthen at passe ham og sørge for ham.


  • #26   9. aug 2009 altså jeg må ærligt indrømme at mine heste ikke bliver hverken striglet eller redet hver eneste dag, selvom de står hjemme.. de bliver tilset i sommerperioden (dvs. checket for sår og snakket lidt med, og får frisk vand hver dag, ) men heller ikke meget andet.. til gengæld bliver de set til mindst 5 gange om dagen i vinterperioden, (morgenfodring+ udlukning, indlukning,+let strigling for mudder og skidt i pelsen, aftenfodring, og natte af. )

  • #27   11. aug 2009 Min hest står ca. 10 km væk fra mig, og jeg tager ikke derud hver dag. Kan ikke se nogen grund til det, når jeg ved at min hest bliver kigget efter, ligesom jeg aldrig ville dukke op i mit barns børnehave og sige hej midt på dagen(hvis jeg havde børn smiley ) jeg kommer når jeg skal træne eller ordne noget.( ca 5 gange om ugen) For tror ærlig talt min hest er pisse ligeglad med om det er mig der hælder mad i dens krybbe eller om det er bonden smiley eller om det er mig der giver den en godbid og klapper den eller om det er en af staldpigerne.

Kommentér på:
se hesten hver dag??

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce