1.125 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 34 Svar

Pony eller hest - what to do? Pony eller hest - what to do?

Hej Hg,
pt står jeg i det dilemma at jeg skal have en hest, dog skal jeg vælge om jeg vil købe den pony (144) som jeg låner. Jeg fylder 16 i 2018, så har kun 1 år tilbage at starte stævner i.

Sagen er den, at den pony jeg låner betyder selvfølgelig ufatteligt meget for mig og jeg er rigtig glad for hende, desværre er hun ikke blevet den pony jeg hele tiden har haft ønske om, eller der er hvert fald rigtig (!!!) meget arbejde i hende. Hun er til tider en lort, for at sige det mildt. Vi startede på efterskole i august og hun har udviklet sig helt sindssygt meget siden det - især gennem den sidste måned.

Fordi hun betyder så meget for mig er jeg i tvivl om jeg skal sælge hende (vil højest sandsynligt få ansvaret for at finde den rigtige ejer til hende, da det stort set kun er meget der har arbejdet med hende det sidste år) og finde en hest, som jeg kan starte nogle stævner med og prøve noget helt andet eller om jeg skal vælge at blive ved med at udvikle på min pony og jeg. Jeg ved at jeg ville kunne komme meget længere end hvad vi er nu, og jeg holder trods alt rigtig meget af hedne. Jeg er 166, og vokser ikke mere, så det ikke højden der er problemet.

Jeg vil rigtig gerne vide hvad i ville have gjort i samme situation?

Tak på forhånd og et lille billede af mig og ponyen

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• drilling 12 holes near ceiling 1.100 kr.
  • Sætte tre rullegardiner op 550 kr.
  • VVS skift af armatur på lille kbh badeværelsw 735 kr.
  • Beskæring af træ 2.699 kr.
  • Hjælp til at skrue gynger fast i træstativ skruer skal medbringes 300 kr.
  • Flytte min seng og samle et skab sammen. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pony eller hest - what to do?
  • #1   25. dec 2017
    Du må starte stævner på 1'er ponyer så meget du vil ;o) Mod heste.

• #2   25. dec 2017 Krikken - er bare i tvivl om hun ville kunne klare sig i mod heste, da hun først blevet tilredet som 5års og har nogle meget pony'et gangarter smiley

• #3   25. dec 2017 Jeg ville finde en anden, så du rent faktisk har en chance ude på stævnebanerne.
    er så sjældent en Pony har gode chancer mod hestene, samtidig med at det gerne skulle se harmonisk ud, og allerede nu ser du lidt stor ud på hende.

• #4   25. dec 2017 Jeg stod i samme situation da jeg skulle til at have hest. Jeg valgte hest mest af den grund at jeg faldt for aldersgrænsen og derfor ikke ville kunne have samme fordel til stævner. Det skal så lige siges at det hvor jeg red gik de meget op i stævner og de havde også mange heste som jeg red nogen af så det var ikke helt fremmed for mig. Mærk efter hvad du vil, vil du ud at starte stævner vil jeg helt klart vælge en hest og så har i også lige et stykke tid til at finde hinanden inden du skal starte stævne på hest. Du skal dig også tænke på at ponyer (af hvad jeg har oplevet og fået af vide) er mere selvgående og går mere ting selv, mens du på hest hele tiden skal være lederen og guide til hvad der skal ske.
    Held og lykke med at få valgt det rigtige smiley

• #5   25. dec 2017 Maria R - Tusind tak, har heldigvis ind til og med påskeferien til at få besluttet mig smiley

• #6   25. dec 2017 Ud fra hvad du skriver så find din drømme hest! smiley hun er jo som du selv skriver en stor lort og det er da ikke den rigtige for dig når du har det sådan! Lykke til i jagten på drømme hesten. Kan varmt anbefale Frederiksborgere da de er alsidige og med et generelt dejligt sind smiley

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
    #7   25. dec 2017 personligt havde jeg solgt, og købt en hest.

jeg forstår ikke fidusen i at låne en pony for at ride pony stævner 1 år, for derefter at skulle ud og finde en ny. så hellere finde den rigtige med det samme, så man fra start skal lave fremadrettede mål og finde en hest, ud fra din forventninger man har.

• #8   25. dec 2017 Du kan sagtens starte på pony smiley indtil du fylder dit sidste pony år derefter kan du starte pony i hesteklasser smiley

• #10   25. dec 2017 du ser for stor ud til hende allerede nu

så jeg syntes du bør finde en hest som passer bedre til dig i højden

ud fra hvad du skriver så er du til stævner, og du får nok mere ud af det at starte på hest frem for en pony..
    hvis du bare var hyggerytter, så kunne du godt beholde hende. Men når du er til stævner så er det den vej du bør gå

• #11   25. dec 2017 Hvis stævnerne har betydning for dig er svaret i mine øjne meget simpelt, så skal du købe en hest.
    Du skriver selv, at den gangmæssigt ikke er fantastisk, så jeg tænker, at du vil gøre det meget svært for dig, hvis du køber den og prøver at starte den som hest, selv hvis den går hen og bliver øvelsesstærk og på andre måder fornuftig.
    Samtidig skriver du også, at ponyen egentligt ikke er det, som du ønsker i en hest. Og det er jo fint, hvis det er en lånepony og man er glad for den, men hvis du uanset skal ud at betale penge for et ridedyr, så kan de penge vel lige så godt gå til en hest som både kan fungere til stævner og som også er mere det du drømte om.

Hvis stævner ikke har nogen videre betydning kan du selvfølgelig godt købe ponyen - men stadigvæk skriver du jo, at den faktisk ikke er helt det du drømte om. Hvorfor så ikke bruge pengene på en der er, og så lade denne pony få en ejer, for hvem den netop er lige det de drømte om smiley

• #12   26. dec 2017 først og fremmest kan du starte ponyen som hest, og dens gang har INTET at sige, min gamle fjord-araber vandt alle klasser i jeg stillede op i, både i spring og dressur og det var mod heste..

jeg er personligt mere til at man arbejder sig til den rette hest, og det er jeg nok også bevis på efter at have kæmpet med min i 3 år for at få ham rettet ordenligt smiley kan man træne ponyen/hesten kan man også få en god pony/hest ud af det, det kræver bare tid, tillid og træning.

men når det så er sagt skal det til stævner også se harmonisk ud, det er jo nok der den mest hænger for dig.

men det er et valg du skal gøre op med dig selv, hvad andre syntes skal ikke have en stor inflydelse smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#13   26. dec 2017 Lunse: men der er også forskel på hvilke ambitioner folk har med deres ridning, og nogen gider ikke nøjes.

hvorfor spilde 3 år, på at kæmpe med en hest, for alligevel ikke at være tilfreds i sidste ende, hvis man kan få en hest som faktisk er det man ønsker.

• #14   26. dec 2017 Lunse - Hvis TS var vild med hesten kunne jeg sagtens forstå dig og ville være enig, men når hun ikke er det, hvorfor købe en hest man ikke klinger med?
    Jeg klinger overhovedet ikke med den lille låner vi har her. Ejer spurgte mig om jeg ikke ville købe hende men jeg takket nej da jeg ikke kan bruge hende til noget, og ikke bryder mig om hende.. Køber ikke en hest jeg ikke kan bruge til noget og ikke har rigtig kemi med. smiley

Mvh TT

• #16   26. dec 2017 Hvor meget kommer du reelt ud og starter stævner? smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#17   26. dec 2017 Det er da underordnet om man skal starte stævne eller ej.

et stævne er en lille bitte brøkdel af dagligdagen med hesten.

meget stævne deltagelse, lidt stævne deltagelse, eller ingen stævne deltagelse bør ikke være afgørende for om man skal skifte hesten ud, med en som opfylder ens forventninger.

• #18   26. dec 2017 AMT - eftersom noget af hendes argumentation for at skifte hest, er at hun vil starte stævner, er det da relevant om hun vil ud og starte mange stævner eller ej.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#19   26. dec 2017 sarah: det er da fuldstændig underordnet om de er 1 stævne eller 5000 stævner.

forventningerne til en hests kompetencer ændre sig ikke at den grund. hvis man vil springe MB uden problem, så skal hesten kunne det samme uanset om stævner er i tankerne eller ikk

• #20   26. dec 2017 Amt- men det gør altså en forskel i dressur. Vil man bare ride hjemme er det vigtige jo at hesten har anlæg for øvelserne og man i øvrigt kan lide den. Vil man ride stævner skal den også have hæderlige gangarter og en bygning det gør at den kan gå som dommerne gerne ser det.
    Man kan altså nøjes med meget mindre til hjemmebrug end til stævner, hvis ambitionerne altså er lidt større end la.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#21   26. dec 2017 michelle: stævner er ikke afgørende for ens kriterier for hesten ændre sig ikke bare fordi at man ikke starter stævner. med mindre at man selvfølgelig vil slække på disse, og nøjes, bare fordi at man rider hjemme.

Men helt ærligt, hvorfor nøjes, (her taler ikke ikke om økonomiske muligheder, men generelt), hvorfor mener folk at man køber bedre fordi at man starter stævne??

Man starter ud med en forventning, og den forventning skal man købe hest efter. er forventningen M-niveau, så køber man den hest som kan opfylde ens forventninger.

en hest opfylder ikke m-niveau hvis den knap kan trave og galloppere til et 4 tal.

• #22   26. dec 2017 Det er da utroligt som I taler om stævnerne.. smiley
    Det vigtigste er da at hun udtaler: "Hun er til tider en lort, for at sige det mildt."
    Jeg kan da være nok så vred på mine heste, men jeg har generelt ikke den holdning til de at de er "en lort" osv osv.

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#23   26. dec 2017 team tindur: det er hendes mening, og den er hun fuld berettiget til at have.

• #24   26. dec 2017 Ja selvfølgelig smiley jeg er bare chokeret over hvor meget I lægger vægt på stævne snakken kontra trives med hesten...

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#25   26. dec 2017 team tindur: fordi at dette ikke handler om hestens trivsel..

havde det handlet om hestens trivsel, så havde emnet nok lydt anderledes

• #26   26. dec 2017 Det er da absolut ikke underordnet. Hvis hun holder af ponyen og gerne vil ligge det arbejde i den der kræves - og kun vil starte en eller 2 stævner årligt, er det da fint at beholde ponyen. Nu hun har arbejdet så meget i forvejen med ponyen, går jeg da ud fra hun holder af den og gerne vil arbejde videre med den.

Hvis hun tværtimod vil ud og starte 5000 stævner årligt og gerne vil ud NU på stævnepladserne, så er det måske ikke ponyen hun skal satse på. smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#27   26. dec 2017 sarah: ponyen lever ikke op til forventningerne, og er ikke drømmeponyen.

jeg ved ikke om ts gider bruge 3 år på at ride en pony op, til måske at kunne. men man skal lade være med at pådutte folk "rid den op, og læg en masse arbejde i den". det er ikke alle folk der gider spilde sin tid, hvis man har mulighed for at købe den rigtige istedet for. Og det er helt fair at folk ikke gider bruge tid på noget der i forvejen ikke er helt rigtigt

• #28   26. dec 2017 Hvis det er den på billedet så er hun nok osse ved at være lidt kort benet til dig så jeg syns du skal lede efter en hest som opfylder dine ønsker:-)

• #29   26. dec 2017 jeg pådutter hende heller ikke at hun skal arbejde med den, hvis hun ikke ønsker. Hvis ts har valgt hvad hun vil, er der vel heller ikke grund til at spørge herinde?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#30   26. dec 2017 sarah: pådutte var også et forkert ordvalg - min fejl smiley

• #31   26. dec 2017
    Min er da både en tumpe, et kræ, en sur skid og jeg ved ikke hvad - jeg kalder hende alverdens ting, det gør altså ikke at jeg ikke kan li' hende. Men jeg kalder hende for en tumpe eller idiot når hun stiller sig og intet spiser imens det pisser ned uden for - det har intet og gøre med ikke og holde af hesten.

• #32   26. dec 2017 Krikken - men nu skriver TS, at hesten ikke er, hvad hun håbede på. Jeg tager ikke det hun skriver, som at hun synes hesten er et møgdyr, men ikke desto mindre heller ikke drømmehesten.

Tindur - det jeg ser er blot at folk prøver at få afklaret, hvor vigtig stævnedelen er for TS. Det ville jeg også gerne selv vide, for det HAR altså betydning for valget, hvis hun oprigtigt overvejer, om hun alligevel skulle købe denne pony. Jeg ser ingen steder, at hun skriver ponyen ikke trives, og hun skriver faktisk at hun godt kan lide den (selvom den nogengange " er en lort"). Så jeg er altså ikke så bekymret for ponyen.
    Men som skrevet ovenfor, synes jeg i det store hele ikke, at hun skal købe en hest, der ikke er drømmehesten.

• #33   26. dec 2017 Hvis du alligevel tænker at du skal have en hest på et tidspunkt (inden for nærmeste fremtid), så ville jeg nok sælge nu i stedet for bare at udsætte det og måske gøre det sværere for dig selv.

Men jeg vil også mene at det har betydning hvor meget stævnedelen fylder. For starter man stævner 2 gange om måneden er livet nok lidt mere surt hvis man gang på gang får dårlige oplevelser, fremfor hvis det bare er et par gange om året. Så er det lettere at acceptere hvis det ikke går fantastisk, hvis ellers den tilfredsstiller derhjemme smiley

Altså min hest kan ski også være en lort, faktisk kalder jeg hende tit en ged fordi hun gør nogle åndssvage ting smiley Men jeg ville nu aldrig sælge hende af den grund, for jeg tror alle heste har en lille lort i sig smiley - ellers er de da kedelige haha

• #34   27. dec 2017 Du vil ALTID have oppe og nedture med dyret jeg syntes du skulle købe den og arbejde videre så i kan få et godt sammenhold

• #35   28. dec 2017 For at få det hele på det rene har dette intet at gøre med at jeg ikke holder af den pony jeg låner, For jeg holder, som jeg også har skrevet, rigtig meget af hende, og er rigtig glad for hende. Det med at hun er lort er muligvis forkert formuleret, men når hun ud af det blå pludselig vælger, at stoppe op midt i en galop fx., er det lidt svært at finde på et andet ord. Jeg kender udmærket grunden til at hun har den opførsel som hun har, det har intet at gøre med ryggen, benene eller sadlen, da hun er tjekket helt igennem.
    Mit valg kommer selvfølgelig til at være VIRKELIG svært at tage, da hun virkelig er noget specielt for mig. Har selv været med at tilride hende, har arbejdet alene med hende i snart 1 år, og de sidste 5 mdr. fået undervisning af eksamineret berider 2 gange ugentlig. Hun har udviklet sig gennem det år, hvor jeg har arbejdet med hende.

• #36   9. feb 2018 Tænkte det kunne være nogen var interesseret i at se, hvilket valg jeg har taget. pt. ser det ud til at jeg fortsætter med at låne min pony så lang tid, som muligt. Jeg har været nødt til at måtte indse, at tiden til at starte en ny hest, ikke er der og jeg ikke kan overskue det samtidig med at, jeg skal starte på gymnasium.Derudover har min pony udviklet sig drastisk gennem den sidste måned, og vi har gjort store (!!!) fremskridt i både spring og dressur. Dette ligger i min interesse at udvikle på. Måske bliver vi aldrig den helt store stævneekvipage, men jeg er sikker på at jeg nok skal få en masse gode ting og minder ud af hende.

Kommentér på:
Pony eller hest - what to do?

Annonce