Pony eller hest - what to do? Pony eller hest - what to do?
Hej Hg,
pt står jeg i det dilemma at jeg skal have en hest, dog skal jeg vælge om jeg vil købe den pony (144) som jeg låner. Jeg fylder 16 i 2018, så har kun 1 år tilbage at starte stævner i.
Sagen er den, at den pony jeg låner betyder selvfølgelig ufatteligt meget for mig og jeg er rigtig glad for hende, desværre er hun ikke blevet den pony jeg hele tiden har haft ønske om, eller der er hvert fald rigtig (!!!) meget arbejde i hende. Hun er til tider en lort, for at sige det mildt. Vi startede på efterskole i august og hun har udviklet sig helt sindssygt meget siden det - især gennem den sidste måned.
Fordi hun betyder så meget for mig er jeg i tvivl om jeg skal sælge hende (vil højest sandsynligt få ansvaret for at finde den rigtige ejer til hende, da det stort set kun er meget der har arbejdet med hende det sidste år) og finde en hest, som jeg kan starte nogle stævner med og prøve noget helt andet eller om jeg skal vælge at blive ved med at udvikle på min pony og jeg. Jeg ved at jeg ville kunne komme meget længere end hvad vi er nu, og jeg holder trods alt rigtig meget af hedne. Jeg er 166, og vokser ikke mere, så det ikke højden der er problemet.
Jeg vil rigtig gerne vide hvad i ville have gjort i samme situation?
Tak på forhånd og et lille billede af mig og ponyen
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Du må starte stævner på 1'er ponyer så meget du vil ;o) Mod heste.
jul 2014
Følger: 23 Følgere: 35 Heste: 5 Emner: 22 Svar: 69
aug 2012
Følger: 37 Følgere: 39 Heste: 4 Emner: 73 Svar: 701
er så sjældent en Pony har gode chancer mod hestene, samtidig med at det gerne skulle se harmonisk ud, og allerede nu ser du lidt stor ud på hende.
jul 2014
Følger: 9 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 256
Held og lykke med at få valgt det rigtige
jul 2014
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Mvh TT
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
jeg forstår ikke fidusen i at låne en pony for at ride pony stævner 1 år, for derefter at skulle ud og finde en ny. så hellere finde den rigtige med det samme, så man fra start skal lave fremadrettede mål og finde en hest, ud fra din forventninger man har.
maj 2015
Følger: 19 Følgere: 8 Heste: 8 Emner: 2 Svar: 8
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 136 Svar: 1.695
så jeg syntes du bør finde en hest som passer bedre til dig i højden
ud fra hvad du skriver så er du til stævner, og du får nok mere ud af det at starte på hest frem for en pony..
hvis du bare var hyggerytter, så kunne du godt beholde hende. Men når du er til stævner så er det den vej du bør gå
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.141
Du skriver selv, at den gangmæssigt ikke er fantastisk, så jeg tænker, at du vil gøre det meget svært for dig, hvis du køber den og prøver at starte den som hest, selv hvis den går hen og bliver øvelsesstærk og på andre måder fornuftig.
Samtidig skriver du også, at ponyen egentligt ikke er det, som du ønsker i en hest. Og det er jo fint, hvis det er en lånepony og man er glad for den, men hvis du uanset skal ud at betale penge for et ridedyr, så kan de penge vel lige så godt gå til en hest som både kan fungere til stævner og som også er mere det du drømte om.
Hvis stævner ikke har nogen videre betydning kan du selvfølgelig godt købe ponyen - men stadigvæk skriver du jo, at den faktisk ikke er helt det du drømte om. Hvorfor så ikke bruge pengene på en der er, og så lade denne pony få en ejer, for hvem den netop er lige det de drømte om
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 218 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.825
jeg er personligt mere til at man arbejder sig til den rette hest, og det er jeg nok også bevis på efter at have kæmpet med min i 3 år for at få ham rettet ordenligt
men når det så er sagt skal det til stævner også se harmonisk ud, det er jo nok der den mest hænger for dig.
men det er et valg du skal gøre op med dig selv, hvad andre syntes skal ikke have en stor inflydelse
maj 2007
hvorfor spilde 3 år, på at kæmpe med en hest, for alligevel ikke at være tilfreds i sidste ende, hvis man kan få en hest som faktisk er det man ønsker.
mar 2011
Jeg klinger overhovedet ikke med den lille låner vi har her. Ejer spurgte mig om jeg ikke ville købe hende men jeg takket nej da jeg ikke kan bruge hende til noget, og ikke bryder mig om hende.. Køber ikke en hest jeg ikke kan bruge til noget og ikke har rigtig kemi med.
Mvh TT
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 273 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.164
maj 2007
et stævne er en lille bitte brøkdel af dagligdagen med hesten.
meget stævne deltagelse, lidt stævne deltagelse, eller ingen stævne deltagelse bør ikke være afgørende for om man skal skifte hesten ud, med en som opfylder ens forventninger.
aug 2009
maj 2007
forventningerne til en hests kompetencer ændre sig ikke at den grund. hvis man vil springe MB uden problem, så skal hesten kunne det samme uanset om stævner er i tankerne eller ikk
nov 2007
Man kan altså nøjes med meget mindre til hjemmebrug end til stævner, hvis ambitionerne altså er lidt større end la.
maj 2007
Men helt ærligt, hvorfor nøjes, (her taler ikke ikke om økonomiske muligheder, men generelt), hvorfor mener folk at man køber bedre fordi at man starter stævne??
Man starter ud med en forventning, og den forventning skal man købe hest efter. er forventningen M-niveau, så køber man den hest som kan opfylde ens forventninger.
en hest opfylder ikke m-niveau hvis den knap kan trave og galloppere til et 4 tal.
mar 2011
Det vigtigste er da at hun udtaler: "Hun er til tider en lort, for at sige det mildt."
Jeg kan da være nok så vred på mine heste, men jeg har generelt ikke den holdning til de at de er "en lort" osv osv.
Mvh TT
maj 2007
mar 2011
Mvh TT
maj 2007
havde det handlet om hestens trivsel, så havde emnet nok lydt anderledes
aug 2009
Hvis hun tværtimod vil ud og starte 5000 stævner årligt og gerne vil ud NU på stævnepladserne, så er det måske ikke ponyen hun skal satse på.
maj 2007
jeg ved ikke om ts gider bruge 3 år på at ride en pony op, til måske at kunne. men man skal lade være med at pådutte folk "rid den op, og læg en masse arbejde i den". det er ikke alle folk der gider spilde sin tid, hvis man har mulighed for at købe den rigtige istedet for. Og det er helt fair at folk ikke gider bruge tid på noget der i forvejen ikke er helt rigtigt
nov 2009
Følger: 44 Følgere: 42 Heste: 4 Emner: 1 Svar: 7
aug 2009
maj 2007
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Min er da både en tumpe, et kræ, en sur skid og jeg ved ikke hvad - jeg kalder hende alverdens ting, det gør altså ikke at jeg ikke kan li' hende. Men jeg kalder hende for en tumpe eller idiot når hun stiller sig og intet spiser imens det pisser ned uden for - det har intet og gøre med ikke og holde af hesten.
nov 2007
Tindur - det jeg ser er blot at folk prøver at få afklaret, hvor vigtig stævnedelen er for TS. Det ville jeg også gerne selv vide, for det HAR altså betydning for valget, hvis hun oprigtigt overvejer, om hun alligevel skulle købe denne pony. Jeg ser ingen steder, at hun skriver ponyen ikke trives, og hun skriver faktisk at hun godt kan lide den (selvom den nogengange " er en lort"). Så jeg er altså ikke så bekymret for ponyen.
Men som skrevet ovenfor, synes jeg i det store hele ikke, at hun skal købe en hest, der ikke er drømmehesten.
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.219
Men jeg vil også mene at det har betydning hvor meget stævnedelen fylder. For starter man stævner 2 gange om måneden er livet nok lidt mere surt hvis man gang på gang får dårlige oplevelser, fremfor hvis det bare er et par gange om året. Så er det lettere at acceptere hvis det ikke går fantastisk, hvis ellers den tilfredsstiller derhjemme
Altså min hest kan ski også være en lort, faktisk kalder jeg hende tit en ged fordi hun gør nogle åndssvage ting
maj 2015
Følger: 19 Følgere: 8 Heste: 8 Emner: 2 Svar: 8
jul 2014
Mit valg kommer selvfølgelig til at være VIRKELIG svært at tage, da hun virkelig er noget specielt for mig. Har selv været med at tilride hende, har arbejdet alene med hende i snart 1 år, og de sidste 5 mdr. fået undervisning af eksamineret berider 2 gange ugentlig. Hun har udviklet sig gennem det år, hvor jeg har arbejdet med hende.
jul 2014
Pony eller hest - what to do?