{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.483 visninger | Oprettet:

Hvordan passes dine heste? {{forumTopicSubject}}

Lige et lille aften hygge indlæg. smiley

Jeg har selv nogle måder, jeg gør tingene på hos mine heste. Men jeg syntes det er meget interessant at læse om hvad andre gør, og mulighvis tage det med i sine egne rutiner.

Så hvordan er jeres rutiner? smiley -(Og et lille sidespring, hvor meget hø, giver i? (Gerne med tidspunkter og str. På pony/hest)

Her hjemme bliver de fodret kl 6, hvor de for en lille potion hø.
Kl. 7 for de kryppefoder samt jeg skifter dækkener og lukker ud.
Kl. 15:30-17:00 kommer de ind, hvor på de igen for hø.
Kl. 19:00-20:00 for de hø igen og kryppefoder.

Jeg træner fra cirka kl. 15-19 alt efter hvornår jeg bedste har tid. Har kun 1 ridehest, de 2 andre hygger. smiley

Så kom med jeres daglige rutiner! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan passes dine heste?
  • #1   22. nov 2016 Mellem 6-7 står jeg op og giver hø på folden, giver min pony dækken på og lukker hestene ud..

kl. 18.15 - 18.30 lukker jeg dem ind hvor de for wrap og foder. samt tager dækken af ponyen igen..
    Min hest går med dækken døgnet rundt men gør ponyen ikke da hun flår sin bringe til blods i boksen hvis hun har det på..

Min hoppe på 170cm og ca. 600kg for 7kg wrap til natten og 10-15kg hø på folden..
    ponyen på 125cm og ca. 350kg for 4kg wrap til natten og 5-10kg hø på folden..

• #2   22. nov 2016 Min er opstaldet ude, og jeg har staldvagt en gang om ugen. Men det er jo de samme ting vi alle laver hver dag smiley

Så vidt jeg ved bliver de lukket ud ved 7-tiden, efter de har fået morgenfoder. Når jeg så kommer om aftenen muger jeg min hests boks i bund, og strøer i alle bokse+løsdrift. Så giver jeg wrap/hø til alle, fodre i løsdriften, lukker hestene i stalden ind, fodre, gør foder klar til næste morgen og fejer stalden.

Vores får bare fyldt deres høhække op med hø/wrap, jeg ved ikke hvor mange kilo der er, men der er altid noget tilbage om morgenen så de har noget at tygge i hele natten. Der er også adgang til hø på folden når der ikke er græs.

• #3   22. nov 2016 Der er forskel på om det er hverdag eller fridag/weekend her hos os, samt om det er sommer eller vinter.

Alt sammen cirka tider.

Hverdag/vinter:
    kl. 5.30 får de krybbefoder (de to får en store portion, de andre får bare en lille et par gulerødder)
    Så gør jeg folden klar med wrap i 4 bunker a 1-1½ stempelslag (de har pt stadig adgang til græs)
    kl. 6-6.30 bliver de lukket ud

kl. 16 Når det først bliver rigtig koldt og der ikke længere er så meget græs, eller jeg lukker for græsfolden, så får de wrap igen når jeg kommer hjem.

Stalden gøres klar med halm, wrap og foder og der fejes. Man fejer og giver ikke halm i min stald når hestene er inde.

kl. 20 kommer de ind (før hvis det er virkelig dårligt vejr fx storm eller voldsom hård frost. (i så fald vil de typisk få en portion varm mash på dette tidspunkt og deres vanligt krybbefoder til nat).

kl 22 Nathø og der slukkes noget af lyset. (har altid en lampe tændt)

På fridage kommer de lidt senere ud.

Om sommeren er de på døgnfold fra ca. maj till okt, med mindre de skal til fx kåring, følskue eller lign. så kommer de på døgnfold når det er overstået.

• #4   22. nov 2016 Kl 8 får de kryppefoder
    Kl 9 får de hø eller Wrap -(efter hvad jeg har hjemme)
    De går i løsdrift og kan gå ud og ind som det passer dem - så ingen tid for udlukning

Kl 16 får de hø/Wrap

Kl 20 krybbefoder

Kl 22 aftenhø/Wrap

Normalt har de hø adlibitum, men da jeg er løbet tør for hø/Wrap er jeg pt nød til at dele det op i 3 måltider til jeg igen har lager.

De går i løsdrift så der tages klatter hver dag (ca ved 20 tiden) og hver anden weekend fjernes alt og nyt strøgnes - først med træpiller og derefter halm

• #5   22. nov 2016 Alle mine tider er ca-tider, der er altid plads til at sove en time længere i weekenden, eller tage på indkøb og lukke senere ind, men i det store og hele kører det på denne rutine.

06.15: stråfoder og krybbefoder
    07.15: der lukkes på fold
    17.00: der ordnes stald og lukkes ind, stråfoder i boksene
    19.30: der gives aftensmad, krybbefoder og lidt stråfoder
    22.00: der siges godnat, fjernes klatter og gives stråfoder og lyset slukkes

Ind inellem bliver hestene brugt, og hvis det derfor passer bedre at give dem aftensmaden en time tidligere eller senere, så er det helt uproblematisk.

• #6   22. nov 2016 Jeg kører i stalden, så vidt det er muligt hver dag, de fleste dage ser jeg bare om han har det godt, at dækkenet sidder som det skal, og han har begge sine sko på, så blander jeg mash til ham..

Jeg rider et par gange om ugen. I perioder flere gange.

Jeg administrerer ikke hans foder eller wrap, han er opstaldet ude, og værten sørger for at han er dækket ind som han skal være.

• #7   22. nov 2016 Mine derhjemme:
    05:00-06:00 - Bliver fodret, kommer på fold lige bagefter, hvor de står med grovfoder.
    19.30 - Kommer på stald, fodres
    21.00 - Fodres, der tjekkes, at de har nok grovfoder til natten.

Hende, jeg har opstaldet ude, står på fold fra ca. 07.30-16.30, og så får de foder tre gange i døgnet, og får grovfoder alt efter hvor meget de æder. Min hoppe får en del, fordi hun er meget - og for- tynd, og æder rigtig meget.

• #8   22. nov 2016 Tjooh... min hest står ude, og det hele ændrer sig lidt fra dag til dag. Alligevel er det også lidt rutinepræget. Det kan næsten ikke undgåes som menneske smiley

Det ser sådan her ud hos os smiley
    - Kl. halv 9 fodres de.
    - Kl. 9 lukkes de ud
    - Kl. 12 lukkes de andre heste ind (ikke min).
    - Mellem 14-16 bliver hun lukket ind.
    - Mellem 14-17 rider jeg samt muger og giver hø.
    - Kl. 18 aftenfodres der.

• #9   22. nov 2016 Jeg har dog fuldpas på min pony..
    Men cirka sådan:

07:00 Morgenmad og wrap
    07:30-08:00 Udluk
    Omkring kl. 13 Indluk
    13:10 Middagsmad
    17:00 Aftensmad og wrap
    22:00 Natmad

Hun bliver også redet 6 gange i ugen og er tit med til stævne, men det har jeg ikke med i skemaet smiley

• #10   22. nov 2016 de bliver lukket ud ca. kl. 8, de har adgang til wrap på folden.
    ca. kl. 17 kommer de ind igen, hvor de får krybbefoder samt wrap.
    Hvor meget den enkelt får om natten ved jeg ikke lige. Men en balle på 250 kg. holder til 3 dage, til 6 shirehopper og 4 føl.
    De sidste 2 shirer går i løsdrift.

• #11   22. nov 2016 Jeg har hest hos min svigerforældre - her ser en typisk dag ud for mig og min hest.

Morgen fodring ca. 6.30, her får de hver især kryppefoder samt en potion wrap.

I hverdagen de dage jeg rider kommer jeg typisk derud kl. 8/9 tiden- ellers udluk ved 8 tiden.

Efter udluk bliver der ordnet bokse, lavet foder klar til om aftenen. Der udover gør jeg wrap klar i net til frokost, aften samt næste morgen + til fold.

Rider og lukker min egen på fold med en portion wrap i slowfeeder.

Indluk ca. Kl 15. Alle heste får skullet ben hvis det nødvendigt- hvor de igen får wrap i slowfeeder

Efter indluk samles der lort op fra alle folde- så de er 'rene' til næste dag.

Aftenfodring kl. 22/23 hvor de får kryppefoder og endnu en portion wrap i slowfeeder til natten.

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
    #12   22. nov 2016 Kl. Ca 9 fodres
    Kl. 9.15 lukkes de ud, inden da er der fyldt 4 hønet 3 til travpigerne og min pony 1 stort net til de sidste 2

Ca kl 10 eller i løbet af formiddagen muges 5 bokse, halmpiller, alle hønet efterfyldes, de er aldrig tomme smiley vandspande fyldes inde og ude, der hældes aftensmad op så det ligger klart til de kommer ind, det sker imellem 16 - 18 alt efter hvad dagsformen er.

Kl. Ca 21-22 lukkes af til natten og alle får pludder pladder mad roepiller med mash.

• #14   22. nov 2016 til hverdag: klokken 5: krybbefoder og lukke ud. derefter ordne bokse.
    mellem 15-16.30 kommer de ind. får krybbe foder og 4 kilo wrap.
    klokken 21: 4 kilo wrap og krybbe foder
    weekender er lidt anderledes med rutinen er den samme smiley

• #15   22. nov 2016 Min er opstaldet ude men det forgår ca sådan her:

Kl 6.00 morgenfoder og ud på fold med hø
    Kl 18.00 ind fra fold og får ca 5-6 kg hø
    Kl 22-23 aftenfoder og ca 5-6 kg hø igen.

I weekenden kommer de lidt senere ud og nogle gange lidt senere ind alt efter vejret.
    Jeg plejer at komme i stalden ved 14-tiden og ordne boks og ride osv.

• #16   22. nov 2016 Min står i løsdrift med fri wrap.
    Kommer på et tidspunkt i løbet af dagen og giver ham mad, fylder vand og lidt wrap hvis der ikke er noget smiley

Vi har en vagt hver om ugen, hvor vi sørger for wrap og vand og vitaminer.

• Line M
    Line M Tilmeldt:
    apr 2012

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 114
    #17   22. nov 2016 Mine går i løsdrift med vandrefold med wrap i net. Om morgenen kigger jeg lige til dem inden jeg kører. Omkring 16:30-18-ish efterfylder jeg net og tager klatter. De dage, hvor de ikke rides, kan jeg ordne det nødvendige på 20 min.

• #18   22. nov 2016
    Rutiner er der ikke så meget af her hvor hestene står :b.

De fodres omkring kl. 8 - men det kan godt være senere, godt være tidligere.
    De kommer ud omkring kl. 9, men det kan godt være senere alt fra 10-14 afhængigt af om der er noget der kommer i vejen. En sjælden gang imellem er det tidligere ( hvis det er staldejer der lukker ind ).
    De lukkes ind inden det bliver mørkt, dvs. forskelligt afhængig af sommer og vinter. Vinter er det typisk 14-15 stykker der bliver begyndt på indluk, hvor det sommer godt kan være 18-20 for de der ikke går på døgnfold.
    Nogle dage, med elendigt vejr kommer de ikke ud.
    Aftenfodring er også forskelligt om det er 22 eller 23.

Hvilket egentligt er meget dejligt - så står der nemlig ikke 30 heste og banker på boksdørene når klokken slår 9 :o).

• #19   22. nov 2016 kl 9-10 får de dækken på, der bliver fyldt slowfeedere nede i løsdriften, fyldt vand og de bliver lukket ud.
    omkring 14-16 bliver der muget, fyldt slowfeedere i boksene, blandet foder, fejet og gjort stald ren, samt der bliver fjernet klatter på folden og fyldt vand op igen. derefter bliver der trænet de heste der skal trænes, og den ene kommer ind på boks og får stalddækken på
    omkring kl 21 og 22 kommer resten af hestene ind på boks

det hele kan variere efter vejr og hvis vi skal i byen eller andet smiley

• #20   23. nov 2016 Mine heste passes således. smiley
    Når jeg vågner og er klar til det får de morgenmad. Lidt forskelligt ift. Tidspunkt pga. Arbejde. Men får de sent foder morgen, får de også sent foder aften.
    Når jeg skal træne som er man, ons, fre. får Tindur sit foder når han er striglet på kroppen og efter sadlen kommer på. Så står han og spiser dette + lidt hø imens jeg ordner man, hale, hove øjne, ansigt, røv evt reflekser, og mig selv. Hovedtøj er det sidste han får på før gjorden strammes for sidste gang. Og så er vi klare til træningen.
    Når jeg kommer tilbage kommer hovedtøjet først af, så tørres sadel og gjord over før den tages af og han bliver striglet for at rede sved ud (så det ikke tørrer ud og laver "hårde" kanter). Hvis han har arbejdet meget hårdt får han en lille håndfuld foder med ekstra salt i før han slippes på fold. Han står evt med svededækken imens jeg klargør den lille tykke.
    Den lille tykke strigles og longeres, og bagefter ordnes stalden. Jeg starter med at plukke møg fra løbegang og omkring høhækken på folden før jeg ordner stalden indvendig. Her fejer jeg det område uden strøelse og fejer til madrassen så den atter har den rigtige form og str. Så rister jeg den hvor der er behov, og planer den igen. Imens jeg rister og planer fylder jeg vand i vandtrug. Til sidst fejer jeg inde ved strigle og foderpladsen og ordner foder til aften/morgen. Rocky bliver trænet og striglet når der er tid til dette. smiley
    Om fredagen vaskes vandbalje, og hver anden fredag fyldes der på 6 poser halmpiller smiley
    Dette er mine stald dage.
    Her er min stald når den er ordnet. Har dog ikke de småmasket hønet hængende mere smiley

Mvh TT

profilbillede
  • #21   23. nov 2016 TT - vil det sige, at han får krybbefoder umiddelbart inden han skal ud og bestille noget?

• #22   23. nov 2016 Mine får morgenmad kl 6 ca, bliver lukket ud kl 6:30, og så går de ude til de kommer ind kl 20 ca, hvor de får wrap og aftenfoder. De får så meget de kan spise

• #23   23. nov 2016 Mimre - han spiser hø ad libitum så hans mave er aldrig tom, fra han spiser 350g til vi går ud af døren går der ca 30 minutter. Og så skridter vi altid 20 minutter. Så fra han har spist indtil han begynder at trave/galopere går der mindst 50 minutter.. Havde han ikke haft hø ad libitum og der tog den tid før vi kom os afgårde + at mængden er minimal, så havde jeg aldrig fodret før vi skulle arbejde smiley

Mvh TT

• #24   23. nov 2016 Lige nu foregår mit sådan smiley Dog flytter den ene snart, så bliver det hele lidt anderledes!

Hver morgen mellem kl. 7-9 (Hverdag eller weekend) kysser jeg dem godmorgen. De får fyldt hø op, hvis der mangler (ad libitum). To bliver på jordfold med hø, to kommer på græsfold. De går i løsdrift.
    Ved eftermiddagstid inden mørket falder på, kommer de to fra græs ind til de andre. Jeg fylder hø igen. Her får de også deres vitaminer og tilskud.
    Her bliver de alle striglet, og hvis der sker andet er det oftest også heromkring.

Når den ene flytter, så bliver alle på jordfolden. Så der ryger flere hønet op, så jeg kun SKAL derud én gang dagligt smiley

• #27   24. nov 2016 Her har vi heste hjemme.
    6 Foder og dækken på min plag bliver striglet og ordnet hove
    når de er færdig så kommer de ud til frit Halm+Hø men de har græs på marken som de bare kan tage
    Bokse bliver ordnet og der kommes hø og der bliver strøet og gjort klar til aftens mad i kryber.
    De kommer ind ved 17 tiden
    Og får opfyldning kl 21,30 af hø
    Slut næste dag det sammen
    Vh
    Annette

• #28   25. nov 2016 Har hestene hjemme.

Kl 07.30 får de deres morgenmad og 1 kg wrap
    Kl 08.00 Får de deres dækkener på og kommer på fold

Rider ca. om eftermiddagen på den ene, som er ridehest og derefter kommer hun ud igen.

Kl 18.00 kommer de ind
    Kl 18.30 - 19.00 får de deres aftens mad, samt deres nat wrap og her efter slukkes lyset.

• #29   26. nov 2016 Kl.10.30 bliv der morgenfodret og jeg tager dækken af min egen (han står på min efterskole med 3 andre ponyer)
    Fjerner lige mudderet fra aften før på fusserne.

10.40 bliver de lukket ud, der er 4 bunker wrap på folden.

Rider gerne mellem 11.00-11.30 og ellers bliver han longeret om eftermiddagen el. hygge/tricks.

De bliver lukket ind mellem 18.30 og får aftenfoder, wrappen er fyldt op i deres net.
    Samtidig får min dækken på.

Mim dreng på 500-600 kg får 5 kg lige pt, men trapper nok en smule op fordi han stadig er i voksealderen.
    På folden får han 6 kg og ellers er der stadig lidt græs tilbage.

• #30   27. nov 2016 Jeg er lidt splittet med mængden af hø til mine.
    Jeg har følgende:
    3'er pony på 128 cm, er 16 år gammel med tandsæt som en på 26-28 år. Hun for alt det hø, hun kan spise i boksen, og det er ikke over 5 kg..:(

2'er pony på 138 cm, er 13 år gammel og motineres ikke det store, hun sættes dog snart igang fordi hun er (meget) rund - Men også meget frisk under ridning.
    Hun for også "kun" 5 kg hø, i boksen. Jeg har svært ved at vurdere om hun for for lidt, taget hendes vægt i betragtning.

Hest på 170 cm og 7 år gammel, motioneres ikke pt. Med ridning, kommer når vi har modtaget skaller til ridebane. Meget frisk, og klar på at arbejde.
    For 11-12 kg hø på boks.

Lyder det fornuftig? De for ikke fri hø eller wrap. Selvom mange mener det er mest fornuftigt! smiley -Har stadig græs på markerne, og tænker umidbart at smide 3 bunker med 3 kg i hver på markerne når vi opstarter ridning af dem.
    Så de i alt for tildelt hø 4 gange dagligt.:)

• #31   27. nov 2016 Og af kryppe foder modtager mine rene vitaminer/mineraler i pilleform og ellers tilskudsprodukt og lucerne.

Overvejer mash til den unge, for at holde energi niveauet lidt højere fx. Fra urtefarm. Efter endt ridning. smiley

• #32   28. nov 2016 Hos os der hjemme, har vi pt en 2er og en 1er pony.
    2ernen bliver ikke brugt meget mere, han har engbryst ( ikke slemt, og har haft det i mange år og da han gik på konkurrence plan ) 1eren er der ikke blevet slidt meget på det seneste 1½ år, men jeg har en plan at genoptage ridningen igen ;o)

Manden foder kl 5,45 - 6.00 om morgen med lidt roepiller og deres mysli, og der fyldes op med vand i deres vandspande.

Omkring kl 8-9,30 alt efter årstid/vejr lukker jeg dem ud ( arbejder 300 meter fra hjemme, så køre når jeg syntes tiden er passende )

De står på jordfold hele året. med fri adgang til hø, som er fordelt i 3 foderkasser, samt vand.

Når jeg har fri fra arbejde, går jeg i stalden og tager klatter og rydder op i 2erens spåne boks, fylder vand op og fylder haybaren med wrap.

Hos 1eren tager jeg lidt klatter, og rydder op og strør, han står på halm, han får så wrap og vand.

I begge bokse er krybber og vandspande på et system, som gør at jeg fjerne krybberne efter hver fodring, så de kan rengøres efter hvert måltid.

Så afmåler jeg foder og roepiller til dagen efter, og fejer efter mig.

omkring kl 22-23 går vi i stalden, gerne med en godbid, og fylder efter med vand, og wrap ( de får ad lib ) og lyset slukkes.

Som nævnt er ridning endnu ikke sat i skema, men kommer nok. jeg bor på landet med masser af turmulighed, og så har vi trailer, og op til flere ridehuse i 10 km radius. så det er ikke der mine undskyldninger har rodfæste ;o)

Kommentér på:
Hvordan passes dine heste?

Annonce