Foder spørgsmål {{forumTopicSubject}}
Et lille foder spørgsmål.
Jeg er gået i gang med tilridning af min 3½ års dreng. Det foregår dog kun i skridt endnu og har gjort det 1 - 2 måneder. Vi rider dog også nogle ture i byen. Han står pt. med en hovbyld, så lige nu bliver han ikke brugt. Når jeg rider ham på banen er det også kun kort tid af gangen!
Han er lige blevet flyttet på rideskole, og er fra i fredags kommet på boks om natten. Jeg synes han virker utrolig træt/ikke har den store energi. Han får equsana balance lige nu med biotin og bukkehornsfrø pulver. Han bliver fodret 3 gange om dagen nu. Han har virket træt i lidt tid nu.
Skal jeg over på equsana rocky eller skal han stadigvæk have balance og evt. noget andet energi givende?
jun 2008
Følger: 81 Følgere: 80 Heste: 7 Emner: 171 Svar: 1.337
Men hvordan er den i huld og muskelsætning?
sep 2010
Følger: 19 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 70 Svar: 312
Han er fin i huld, han mangler bestemt ikke at tage på, muskler vil jeg ikke sige han har for meget af endnu
jun 2008
Det kan også muligvis være fordi han mangler nogen vitaminer eller mineraler
sep 2010
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 1.009
Personlig er jeg mere til at give et vitamin/mineral produkt i pilleform som f.eka. salvimin grøn eller horselux multi vit. og så enten gíve lucerne eller roepiller ved siden af
Dog tænker jeg at din hest stadig er/kan være påvirket af pelsskift og det derfor kan være en idé at prøve at give ham en kur med st. hippolyt microvital ( 2 kg pand 490 kr.)
sep 2010
Lige nu står han stille pga. hovbyld og kommer ikke igang før jeg er 100% sikker på han er ovenpå igen! Jeg rider ham langt fra hver dag, og ikke længe ad gangen. Han får gerne nogle fridage imellem. Nogle gange får han 2 - 3 ugers fri
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Dog tænker jeg overhovedet ikke at du skal være bekymret ift. Hans træthed. Tindur var ligesådan når han kom på boks. Der skulle han ikke være på vagt som når han gik på døgnfold så alt det søvn underskud han har fået på døgn meldte sig. Sådan var han et par uger, og så var det slut.. nu går han i løsdrift så nu må han lære at slappe af i naturen også, noget han har rigtig godt af
Mvh TT
sep 2010
Han får som sagt biotin og bukkehornsfrø i hans aften foder lige nu, og han er lige blevet klippet og går med dækken.
jun 2008
sep 2010
sep 2010
jun 2008
B-vitamin har jeg kun stødt på som flydende, men ved faktisk ikke om det fås i pulver eller pilleform.
sep 2010
jun 2008
sep 2010
Og ville du så beholde ham på balance eller skifte over til rocky?
sep 2010
http://equsana.dk/produkt/equsana-balance-sunde-ungheste-og-avlsdyr/
Lige et link til det foder jeg snakker om.
jun 2008
Nu kender jeg ikke de to typer af foder, men som jeg har læst om det, synes jeg lige pt. godt at du kan beholde balance, hvis den er i fin huld. Der er noget mere stivelse i Rocky'en, hvis jeg forstår det ret. Synes de virker til, at være to rimelig ens typer foder (jeg har dog ikke sat mig ind i hvad de indeholder af stoffer)
Jeg selv bruger en fuldblodsblanding - ved faktisk ikke hvad den hedder, men den indeholder en del Lucerne. Men jeg har også en del forskellige tilskudsprodukter og fodertyper, som jeg fodre med som tilskud. Deribland Topsport.
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
Hvis din hest får GOD wrap ville jeg vælge Rocky, så den ikke får for meget protein.
Rocky er et super foder som dækker hesten rigtig godt ind ved en lille mængde og medmindre du pludselig sætter arbejdsmængden voldsomt op, så er det ikke nødvendigt med hverken energifoder eller muskelopbyggende tilskud.
Sløvheden kan skyldes pelssætning, og her er b-vitamin godt. Den her er i pulverform https://miljoefoder.dk/horselux-tilskudsprodukter/horselux-b-vit.html
Sløvheden kan også skyldes at den er kommet på stald. Jeg oplever ofte at heste der har gået ude, hviler rigtig meget når de bliver taget ind og skal forholde sig til nye rutiner og evt. også nyt foder.
sep 2010
Jeg håber da på at vi snart kan starte langsomt op med trav, men igen det kommer til at foregå i hans tempo lige nu alt efter hvornår han er klar igen. Jeg starter selvfølgelig ikke op med trav med det samme han er på toppen.
Han er vild med balance, men jeg bare ikke om det dækker ham godt nok ind når han kommer igang igen
Foder spørgsmål