661 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Foder spørgsmål Foder spørgsmål

Et lille foder spørgsmål.

Jeg er gået i gang med tilridning af min 3½ års dreng. Det foregår dog kun i skridt endnu og har gjort det 1 - 2 måneder. Vi rider dog også nogle ture i byen. Han står pt. med en hovbyld, så lige nu bliver han ikke brugt. Når jeg rider ham på banen er det også kun kort tid af gangen!

Han er lige blevet flyttet på rideskole, og er fra i fredags kommet på boks om natten. Jeg synes han virker utrolig træt/ikke har den store energi. Han får equsana balance lige nu med biotin og bukkehornsfrø pulver. Han bliver fodret 3 gange om dagen nu. Han har virket træt i lidt tid nu.

Skal jeg over på equsana rocky eller skal han stadigvæk have balance og evt. noget andet energi givende?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskift vandhane 700 kr.
  • lave gyngestativ 700 kr.
  • Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.
  • Samling af MARTINSEN GAS GRILL model 160 002 476 kr.
  • Opsætning af lampe 250 kr.
  • Fjernelse af rødder fra buske. 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Foder spørgsmål
  • #1   5. okt 2016 B-vitamin! Hvis han har stået ude indtil nu, har han brugt meget energi på dannelse af pels, og det gør de generelt i disse tider. Så derfor er det en god ide, altid at tilføje ekstra B-vitamin i foråret og efteråret smiley

Men hvordan er den i huld og muskelsætning?

• #2   5. okt 2016 Jeg må skaffe noget b-vitamin!
    Han er fin i huld, han mangler bestemt ikke at tage på, muskler vil jeg ikke sige han har for meget af endnu smiley

• #3   5. okt 2016 Så kunne jeg måske godt finde på, at tilføje noget muskelopbyggende foder til hans nuværende. Ikke nødvendigvis meget - har du planer om, at lade ham få voksepause? Du kan jo eventuelt tilføje 500 g. Topsport, Build Up eller andet, for at give lidt ekstra og enten fortsætte med det, eller stoppe med det, til hans voksepause smiley

Det kan også muligvis være fordi han mangler nogen vitaminer eller mineraler smiley

• #4   5. okt 2016 Hvis man kigger under hans galleri kan man nok danne sig et blik af hans muskelsætning. Det skal dog siges han har fået mere fedt på kroppen nu. smiley

• #5   5. okt 2016 Jeg har ikke lige erfaring med de 2 produkter.
    Personlig er jeg mere til at give et vitamin/mineral produkt i pilleform som f.eka. salvimin grøn eller horselux multi vit. og så enten gíve lucerne eller roepiller ved siden af
    Dog tænker jeg at din hest stadig er/kan være påvirket af pelsskift og det derfor kan være en idé at prøve at give ham en kur med st. hippolyt microvital ( 2 kg pand 490 kr.)

• #6   5. okt 2016 Han er lige blevet klippet og har fået dækken på. smiley

Lige nu står han stille pga. hovbyld og kommer ikke igang før jeg er 100% sikker på han er ovenpå igen! Jeg rider ham langt fra hver dag, og ikke længe ad gangen. Han får gerne nogle fridage imellem. Nogle gange får han 2 - 3 ugers fri smiley

• #7   5. okt 2016 Han tager ikke skade af at få Rocky. Han er jo blevet 3 år så Rocky er måske mere passende.
    Dog tænker jeg overhovedet ikke at du skal være bekymret ift. Hans træthed. Tindur var ligesådan når han kom på boks. Der skulle han ikke være på vagt som når han gik på døgnfold så alt det søvn underskud han har fået på døgn meldte sig. Sådan var han et par uger, og så var det slut.. smiley nu går han i løsdrift så nu må han lære at slappe af i naturen også, noget han har rigtig godt af smiley

Mvh TT

• #8   5. okt 2016 Jeg tænker bare rocky måske vil være mere passende til ham når han engang kommer igang igen. Han skal jo til at sætte muskler nu smiley

Han får som sagt biotin og bukkehornsfrø i hans aften foder lige nu, og han er lige blevet klippet og går med dækken.

• #9   5. okt 2016 Jeg holder ved min holdning med, at du kan tilsætte 500 g Topsport eller Build Up - jeg ville vælge Topsport, også ville jeg tilsætte B-vitamin smiley

• #10   5. okt 2016 Hedder det bare topsport det du tænker på trine? smiley

• #11   5. okt 2016 Kan man kun b-vitamin som flydende? smiley

• #12   5. okt 2016 Det hedder Topsport og er fra Pavo - jeg er begyndt at bruge det som tilskud (600 gm) til min unghest på 4, og han er simpelthen ved at blive så fin!
    B-vitamin har jeg kun stødt på som flydende, men ved faktisk ikke om det fås i pulver eller pilleform. smiley

• #13   5. okt 2016 Det er mere fordi jeg gør en masse små poser klar så opstaldningstedet hurtigt kan fodre og tænker foderet bliver ret klamt hvis det ligger med flydende b-vitamin i? smiley

• #14   5. okt 2016 Altså det kan sagtens ligge i 12-20 timer. Det gør mit foder. Men det er nok ikke så lækkert hvis du laver flere dage frem smiley

• #15   5. okt 2016 Det er nemlig det jeg gør, da jeg går i skole og har aftenvagter engang imellem. Hvor længe skal de have sådan en b-vitamin kur? smiley

Og ville du så beholde ham på balance eller skifte over til rocky? smiley

• #17   5. okt 2016 Det er lidt forskelligt, men jeg ville give den en måneds tid endnu i hvert fald, og specielt nu hvor den ikke har været på det smiley

Nu kender jeg ikke de to typer af foder, men som jeg har læst om det, synes jeg lige pt. godt at du kan beholde balance, hvis den er i fin huld. Der er noget mere stivelse i Rocky'en, hvis jeg forstår det ret. Synes de virker til, at være to rimelig ens typer foder (jeg har dog ikke sat mig ind i hvad de indeholder af stoffer) smiley
    Jeg selv bruger en fuldblodsblanding - ved faktisk ikke hvad den hedder, men den indeholder en del Lucerne. Men jeg har også en del forskellige tilskudsprodukter og fodertyper, som jeg fodre med som tilskud. Deribland Topsport. smiley

• #18   5. okt 2016 Den store forskel på Rocky og Balance er mængden af protein og calcium/fosfor balancen.
    Hvis din hest får GOD wrap ville jeg vælge Rocky, så den ikke får for meget protein.
    Rocky er et super foder som dækker hesten rigtig godt ind ved en lille mængde og medmindre du pludselig sætter arbejdsmængden voldsomt op, så er det ikke nødvendigt med hverken energifoder eller muskelopbyggende tilskud.

Sløvheden kan skyldes pelssætning, og her er b-vitamin godt. Den her er i pulverform https://miljoefoder.dk/horselux-tilskudsprodukter/horselux-b-vit.html

Sløvheden kan også skyldes at den er kommet på stald. Jeg oplever ofte at heste der har gået ude, hviler rigtig meget når de bliver taget ind og skal forholde sig til nye rutiner og evt. også nyt foder.

• #19   5. okt 2016 Han får kun hø.
    Jeg håber da på at vi snart kan starte langsomt op med trav, men igen det kommer til at foregå i hans tempo lige nu alt efter hvornår han er klar igen. Jeg starter selvfølgelig ikke op med trav med det samme han er på toppen. smiley

Han er vild med balance, men jeg bare ikke om det dækker ham godt nok ind når han kommer igang igen smiley

Kommentér på:
Foder spørgsmål

Annonce