{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
958 visninger | Oprettet:

Hest "driller" andre ryttere {{forumTopicSubject}}

Hej HG! smiley

Som nogle af jer herinde måske ved, så er jeg flyttet til Odense uden min hest. Lige nu bor hun i Sønderjylland, og udover at blive passet af staldejer, har jeg to forskellige, som kommer og ser til hende samt rider hende.

Linda, som rider hende, har redet hende over en periode på 6 måneder cirka. Jeg har et rigtig godt forhold til Linda, og jeg har undervist Linda rigtig meget her i sommer. Hun har redet engang for en del år siden, men er blevet bange for at ride, efter hendes søn faldt af en anden hest for to år siden og brækkede armen. Hun er blevet tryg ved at ride på Mini, og jeg har lært hende at ride Mini, som jeg selv rider Mini. smiley Linda er en meget sød og venlig dame, hun gør alt så godt som hun kan (og det er meget godt!), den eneste forskel der er på Linda og jeg, er at jeg måske er en lille bitte smule mere bestemt end Linda.

Så er der Esther, en pige på 9 år, som har redet Mini siden november sidste år, hvor jeg har undervist hende. Esther kan styre Mini, sætte hende op i fart og ned i fart - de mest basale ting. smiley
Hun er dog ikke så god til at bestemme. Når jeg skriver "bestemme" menes der altså ikke hårdt, men f.eks. at sige "Nu går vi denne vej" - og hvis Mini så ikke vil det, så bliver der ikke rigtig slået igennem og sagt: "Jo, det skal vi altså!". Så rider man bare den vej, hesten vil.

Jeg har altid redet Mini på tur. Siden Linda er begyndt at ride på Mini, har hun faktisk formået at ride Mini på ridebanen, selvom jeg aldrig selv har kunnet dette.

Nu har jeg været flyttet siden 30. august, og jeg har været hjemme to gange siden da. Jeg har redet Mini 4 gange.

Nu til problemet:
Jeg fik en besked først lørdag fra Linda, om at hun havde forsøgt at ride Mini på ridebanen, men Mini havde vendt sig om og kigget på Lindas højre fod, uden at ville gå nogen steder. Linda gav til sidst op og valgte at hygge med Mini i stedet for, strigle hende, og sætte hende på fold igen.

Søndag får jeg en besked fra Esthers mor. De har været på en lille skridttur, og ville bagefter gå op på ridebanen, så Esther kunne trave lidt. Da de kommer derop, vil Mini ikke andet end at kigge på Esthers højre fod. Hvis Esthers mor går ved siden af, følger Mini dog med.

Tirsdag kommer jeg hjem, sadler Mini op og rider på tur. Da vi har redet 5 minutters skridt, og jeg beder hende om at sætte farten lidt op i skridt, stopper Mini op og kigger på min højre fod. Jeg beder hende gå videre, og hun bliver ved med at kigge. Én gang til beder jeg hende gå, og så går hun fremad uden problemer resten af turen.
Hun stikker så af fra mig to gange på turen. Begge gange kommer vi ridende i galop, og pludselig drejer Mini til venstre ind mellem træerne, væk fra stien, fordi jeg beder hende gå lidt til højre. Stadig i fuld galop, men jeg ved, at hun ikke gør det, fordi hun bliver forskrækket. Hun har altså fået en ide om, at det er okay at gå imod min tøjle - tror jeg?

Onsdag rider jeg igen en tur på Mini og da var der overhovedet ingen problemer. Hun stoppede ikke en eneste gang, hun løb ikke mod min tøjle, og hun reagerede fuldstændig som hun plejer.
Jeg konkluderer derfor, at der ikke er noget fysisk ubehag, som forårsager hendes måde at reagere på. Hun er i øvrigt også næsten lige tjekket og rettet af hendes fys, hun er fint gående, sadlen ligger rigtig godt - altså, der er ingen tegn på noget som helst fysisk.

Jeg skriver egentlig alt det her, fordi jeg kunne tænke mig at høre, hvordan I ville tænke om situationen. Jeg er ked af, at min hest ikke opfører sig ordentligt, når det ikke er mig der rider, men samtidig har de begge redet hende over en længere periode, hvor jeg også har redet hende oftere, og der har ikke været disse problemer.
Jeg selv er ude i, at hun enten savner variation i form af vores gode ture i skoven, eller at hun simpelthen har fået en ide om, at det er i orden at stille sig imod dét, man får besked på, for så slipper man for at arbejde.

Hvad tænker I, når I læser det? Og hvordan ville I løse problemet?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest "driller" andre ryttere
  • #1   22. sep 2016 Jeg tænker forvirring måske? Over tre ryttere med forskellige signaler, metoder, vægt og meget andet måske. At hun måske kunne være blevet lidt stresset af det.

• #2   22. sep 2016 Sandra
    Altså, det er jo et godt nok bud egentlig.. Men det er færre der har redet hende det sidste stykke tid end normalt. Min kæreste plejer også at ride, Lindas søn gør også (men vil ikke, når jeg ikke er der), Esthers familie og veninder har også prøvet, flere børn i min familie, min søster og hendes kæreste har været oppe - altså, generelt er hun vant til, at mange forskellige mennesker kommer op på hende. Hun er ikke normalt nem at stresse, og hun virker bestemt ikke stresset i mine øjne, men det er et bud! smiley

• #3   22. sep 2016 Jeg tænker at det er en meget klog lille pony du har, der reagere super godt på positiv forstærkning. Den fanger lynhurtigt at hvis den reagere på en bestemt måde får den noget den 'godt kan lide' så som lov til at gå den vej den synes/ikke ride på bane.

Jeg ville meget simpelt ikke lade den slippe før den har gjort det der var intentionen (gå ind på banen) og derefter rose overdrevent, så den finder ud af at det er en fest at være på banen - det skal gøres mange gange for at 'omkode' den adfærd den i øjeblikket tror er rigtig.

Nogle vil sikkert kalde den stædig, dum eller sige at den driller dig, det er forkert, du/I har bare ikke lært den det I gerne vil have den til, men ubevidst forstærket uønsket adfærd.

Jeg tror ikke en hest bliver forvirret/stresset over mange ryttere. Den kan i mine øjne blive selvstændig og signaldøv fordi vi sjældent rider ens og den derfor selv skal tænke over hvad det er den bliver bedt om. Når så den prøver sig frem er det, at det kan gå galt og ende som med din. Nu prøver den selv hele tiden og får ros for det = den handler i stedet for at lytte fordi I lærer den at det er rigtigt.

• #4   22. sep 2016 Astrid
    Det er jo også det, min tanke går på. Jeg kører, longerer, løsspringer og diverse andre ting på ridebanen, men jeg har ikke lysten til at ride der. Det har Linda til gengæld, så jeg synes, at det er synd, hvis alt det arbejde hun har lagt i at få en ridebaneridehest ud af hende, pludselig er spildt fordi "så lader vi bare være, hvis hun ikke reagerer".
    Jeg ved ikke, hvem der er skyld i, at hun nu har opdaget, at hun kan undgå arbejde, men hun opfangede lynhurtigt at den ikke gik hos mig, så hvordan skal jeg kunne ændre det?

• #5   22. sep 2016 Hov, jeg fik ikke læst det sidste af din kommentar, det overså jeg vist! smiley

Hvordan tænker du, at vi lærer hende at prøve sig frem selv? Jeg tænker sådan om du mener ift. at signalerne ikke er ens (de er sådan rimelig ens, men det er også kun ryttere, hun er vant til at gå med pt. jo?). Jeg tænker nemlig, at det er mærkeligt problemerne ikke er kommet tidligere. De er her først nu, hvor jeg ikke rider/håndterer hende så ofte. smiley

• #6   22. sep 2016 Enig med Astrid her. Du bliver nødt til at skære igennem til de der rider hende at de HVER GANG!! Skal sørge for at Mini udfører det de beder hende om. Overhovedet ingen slingere i valsen. Om det så betyder at du må pensle ud for dem at de er skylden i nuværende adfærd.. Ikke sjovt.. Men desværre nødvendigt med din kloge hest smiley

Mvh TT

• #7   22. sep 2016 Jeg tænker at det nok er en dårlig vane, for det samme har min islænder også gjordt det var bare mig som ikke var god nok til at give stop signalerne og så stoppede hun først efter mange skridt. Og det var en meget dårlig vane hun fik, men efter så gav jeg min hest tydligere signaler og det virkede:) håber du finder løsningen:) andre ryttere gjorde hun det også med

• #8   22. sep 2016 Jeg redigerede det også ind efter jeg læste Sandra's kommentar smiley

Det jeg mener er, at når hun får 3 forskellige signaler for samme øvelse begynder hun, fordi hun er så klog, at gætte hvad signalet betyder. Det bliver så rigtig tydeligt nu hvor du ikke er den 'primære' rytter men har 2 andre mindre rutinerede/tydelige ryttere til at overtage. Det resultere så i at hun simpelthen bare træffer et valg udfra hvad hun gætter hun skal, fordi det får hun succes med, hun får en god oplevelse og ros (trykket forsvinder) for at træffe de valg hun synes er rigtige.

Det bliver så mere og mere til at hun bare gør ting selvom hun måske godt ved at tag i tøjlen betyder stop fordi det ikke får konsekvenser for hende = adfærden forstærkes og hun bliver mere og mere 'selvkørende' og signaldøv.

• #9   22. sep 2016 TT
    Jamen hun er virkelig en klog hest. smiley Lidt for klog sommetider måske!
    Måske har I ret i, at jeg må få sagt til de to andre ryttere, at hun ikke må få lov at bestemme tempo eller retning..

Sascha
    Mini er heldigvis sød til at stoppe med det samme, man beder hende om det, men jeg kan godt følge dig i, at det måske kan være en "dårlig vane", fordi hun har fået det tillært at de andre ryttere.

Astrid
    Nåååå, jamen så var det ikke trætheden, der lige spillede mig et pus. Jeg blev også lige helt forvirret! smiley
    Jeg kan godt følge dig. Mener du så, at løsningen er at fortælle rytterne, at de skal skære igennem, og ikke bare lade Mini gøre, som hun vil? Eller duer det ikke med tre forskellige ryttere, når jeg ikke er der til at være "ejer"?

• #10   22. sep 2016 Jeg tror ikke det er noget problem om hesten har 1 eller 100 ryttere, så længe de konsekvent gør tingene ENS.

Det er ligesom med børn, enten må man få slik hverdag, eller også må man ikke. Har man fået nej, men alligevel får succes bare 1 ud af 10 gange man plager, vil man begynde at plage fordi man den ene gang har oplevet succes, indtil mønsteret er brudt og man evt. får positiv forstærkning i form af 'hvis du stopper med at tigge får du slik på fredag' - så brydes mønsteret.

Enten skal de begge som du siger 'skære igennem' eller også skal du få en der kan være konsekvent til at ride hende hovedparten af tiden og lade de andre ride mindre. Alternativt vil hun blive mere og mere egenrådig, det er desværre meget sværere at tillære uønsket adfærd end at fralære det.

Kommentér på:
Hest "driller" andre ryttere

Annonce