{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.014 visninger | Oprettet:

Føl sparker ved kæl {{forumTopicSubject}}

Hejsa!
Jeg var så heldig at min hoppe gik et fint hoppeføl i lørdags, og jeg vil selvfølgelig gerne gøre den lidt tam.
Problemet er bare den sparker når jeg nusser den. Jeg klør den for oven ved halen og lidt på siden, når den drikker mælk hvilket er det eneste tidspunkt jeg kan røre ved den. Den er nysgerrig men ikke nok til selv at komme over og se og den går væk når jeg prøver at nærme mig den udover når den drikker. Det er så her i mens den drikker, at den sparker ud og "bukker" nogle gange.
Jeg kan nogle gange få lov at klø den ved manen i mens den drikker, og her er der ikke rigtig noget andet at når den stopper, så løber den væk.

What to do? Selvfølgelig er det tålmodighed - bare svært når alle putter op på Facebook mv af "føl nusse billeder" og mit føl ikke gider smiley

Det skal siges det er mit første føl, og jeg ikke rigtig har haft med føl at gøre før.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Føl sparker ved kæl
  • #1   23. jun 2016 Lad den være, den skal nok blive mere nysgerrig og snakkesagelig om et par uger smiley

• #2   23. jun 2016 Det er altså meget normalt at føl bukker/sparker når du røre dem ved halen og på røven.. Det er sådan lidt et instinkt smiley

Tag det stille og roligt.. Har den fået grime på?

• #3   23. jun 2016 Sæt ned i på folden/boksen, hvis den er nysgerrig nok kommer den hen til dig smiley

• #4   23. jun 2016 Jeg plejer bare at sætte mig ud og læse en bog på folden. Efter et par gange er de som regel så nysgerrige at de selv kommer hen.

• #5   23. jun 2016 Min dyrlæge sagde jeg skulle nusse den ved halen, fordi det gør hoppen når de står og dier, så derfor har jeg gjort det smiley
    Nej den har ikke grime på endnu, men vil prøve at få en til at hjælpe med det snarest.
    Jeg har godt tænkt jeg skal sidde ude på marken så den bliver tryg, men vejret har bare været super dårligt med regn i kæmpe tykke stråler så det har ikke lige været det jeg har gjort andet end de første dage smiley Og igen så snart jeg kan!

• #7   23. jun 2016 Giv det tid! Virkelig, der er ingen grund til at bekymre sig over noget der måske slet ikke bliver et problem. Hvis det så viser sig at dit føl har brug for mere tid end andre, jamen så er det bare sådan det er.
    Ét er, at der er nogle bestemte steder, som mange heste godt kan lide at blive kløet (har ikke hørt om nogen speciel taktik med føl og haler?), men vi kan alligevel ikke være hestemor så lad være med at træffe beslutninger ud fra, hvad hoppen ville gøre, for det har alligevel ikke samme effekt når vi ikke er en hest smiley

• #8   23. jun 2016 Kan du lide at blive forstyrret når du spiser? Nej vel?! smiley Mit råd er at lade føllet være når det spiser. Og sæt dig ned i boksen på en skammel og bare vær der smiley Så kommer det og vil lære at du ikke er farlig. smiley Tålmodighed er vejen frem smiley

Mvh TT

• #10   24. jun 2016 Lad føllet være føl.. Vent med at gøre noget indtil den selv søger kontakt. smiley Det skal nok komme, de er skabt til at være lidt sky smiley

• #11   24. jun 2016 Føl er meget forskellige i forhold til hvor kælne de er. Min var helt vildt nysgerrig fra start, og ville nusse allerede dagen efter hun var født, men omvendt har jeg også set føl der har været rigtig længe om at ville snakke.
    Hvordan er hoppen? Er hun overbeskyttende, nervøs eller måske meget snaksagelig selv? smiley

• #12   24. jun 2016 Lad den være når den drikker. Hvad ville du sige til, hvis nogen kom hen og ville kramme dig, mens du sad og spiste?

• #13   24. jun 2016 Du skal bare lade den værre, og da slet ikke forstyrre den mens den dier, det kan stresse den også risikere du bare den ikke får drukket nok mælk.
    Istedet bør du bare være toldmodig og vente til den kommer til dig.

• #14   24. jun 2016 Er enig med flere af de andre, hav tålmodighed og se om den ikke begynder at opsøge dig med tiden. Du kan eventuelt bare omgås hoppen og mere eller mindre ignorere føllet.

Jeg er dog uenig i at man ikke må forstyrre når den spiser. Naturligvis skal man ikke stresse føllet, men efter min mening kan heste ligeså godt lære fra start af, at de risikerer at blive forstyrret under maden. Ellers ender man nemlig med en hest der stresser eller bliver sur hvis man opsøger den under fodring, og det er efter min mening en rigtig skidt vane.

• #15   24. jun 2016 Smut - den der med forstyrre under fodring starter jeg på ved/efter fravænningen smiley

Mvh TT

• #16   24. jun 2016 ignorere føllet og nus med hoppen, forkæl hende, og giv hende en masse godbider, så hun er meget interesseret i dig, så skal du, så pludselig har du et følle i lommerne på dig, af ren og skær nysgerrighed

• #17   24. jun 2016 Team Tindur: Det er vel også fint så? smiley Men hvis man kan tidligere - uden at stresset føllet, så er det vel ikke noget problem.

• #18   24. jun 2016 Dit føl er et levende væsen. Ikke en bamse. Så ud med alle de billeder og beskrivelser andre lægger op om deres føl. Det er ikke en konkurrence i hvem der kan hvad.
    Slap af og nyd omgangen og dagene med din hoppe og føl. Rolig omgang med dem, og så lad følle komme til dig. Det skal nok komme med tillid ønsket om at blive kløet nusset.

Omgang med føl og plage (og heste generelt) ; tålmodighed, tålmodighed, tålmodighed. Og så selvfølgelig kærlighed, respekt og venlighed. smiley

Tillykke med den bette og god sommer med både mor og barn. smiley

• #19   24. jun 2016 Smut: Det med at lære at forstyrre under fodring, ville jeg først begynde på når føllet: 1. Er tryg ved menneskelig kontakt og 2. Når føllet begynder at spise foder.
    Mens den dier skal man lade føllet værre, og slet ikke klappe den ved halen. For det er helt naturligt at et føl sparker når man rør dem på bagparten - rovdyr angriber jo bag fra smiley

Kommentér på:
Føl sparker ved kæl

Annonce