{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.813 visninger | Oprettet:

Føl som sparker {{forumTopicSubject}}

Ja, så er jeg lige på banen med endnu et spørgsmål...

Jeg har jo dette her skønne Frieser-hingsteføl, som generelt er rigtig sød og nem at omgås... men på det seneste har han fået en dum "uvane"...

Når jeg trækker med ham, kan han finde på at løbe fremad, og så kommer bagbenet pludselig bare ud af det blå... første gang troede jeg, det bare var et "uheld", fordi han var meget generet af klægerne, men i går gjorde han nøjagtigt det samme igen.

Så nu render jeg rundt med 2 store, flotte blå hovaftryk; et på hvert lår... og de gør AVS!

Spørgsmålet er så; hvordan pokker forhindrer jeg lige, at det der sparkeri går hen og bliver en rigtig uvane? Jeg er meget obs på IKKE at belønne ham ved at slække på presset i grimen, når han sparker, så han ikke opfatter det, som om han bliver belønnet for adfærden. Men jeg kan godt frygte lidt, at det ikke er nok... ved bare ikke rigtigt, hvordan pokker jeg skal gribe det an. For i teorien burde jeg jo nå at afværge adfærden ved at læse ham FØR, han sparker... men det hele sker så hurtigt, at jeg simpelthen ikke når at se, hvad der er undervejs, før hoven HAR efterladt et mærke på mit lår. Og jeg er bange for at "straffe" ham for sent, så han ikke forstår, hvad det er, han har gjort forkert...

Nogen, der har erfaringer? Og lidt tips og tricks at dele ud af?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Føl som sparker
  • #1   19. jul 2009 Det lyder måske ondt, men sprak igen smiley Det er hvad hestene påfolden ville gøre.

• #2   19. jul 2009 Spark igen? Hvordan det? smiley Undskyld, hvis jeg lyder lidt dum lige nu, men kan simpelthen ikke forestille mig, hvordan jeg skulle gøre det? smiley

Hvis jeg skal vende om og "sparke igen", vil der vel gå for lang tid, inden reaktionen fra min side kommer, så han ikke længere opfatter mit spark som værende i forbindelse med, at han har sparket mig... vil han ikke?

• #3   19. jul 2009 Hejsa, jeg har arbejdet en del med heste, så jeg kan kun sige ud fra mine egne erfaringer. At når du går tur med det dejlige store dyr som en gang i mellem gerne vil afprøve sine grænser, at tage en pisk med og når han løber frem, skal du være klar og hurtig, for kan du nå at ramme ham med det samme idet han sparker. Når du rammer ham på benet, vil han nok blive noget forbavset og evt. prøve at hoppe væk, men her er det vigtig du holder igen, det næsten det samme, som når du skal longere en kåd ung hest, der spræller lidt ud med benene. Det er lidt nemmere end selv at sparke ham, for det tror jeg ikke man når, og det skal jo helst ske lige det øjeblik det sker, som du også selv skriver.

• #4   19. jul 2009 Rosita S, jeg synes faktisk, din metode lyder fin... igen er jeg bare frygteligt bange for timingen... altså om jeg kan være hurtig nok, fordi det netop altid kommer bag på mig, når han sparker ud. Det er jo ikke sådan noget, han gør konsekvent.... det ene øjeblik kan han gå ved min side som den sødeste lille englebasse for slapt tov og slappe af... for i næste sekund pludselig og uden varsel at springe fremad og sparke op.

Det er helt sikkert IKKE, fordi han bliver forskrækket - han virker på ingen måde bange.

Det føles mere, som om han ville sige: "Hey, vågn lige op mor, du går og sover!" Selv om jeg selvfølgelig godt ved, det er at overfortolke hans adfærd vildt. smiley

Men jeg kan selvfølgelig godt prøve at se, om jeg kan være hurtig... går i forvejen altid med en stick i hånden, når jeg trækker med ham, fordi jeg bruger denne som forlænget arm og signalforstærker i forbindelse med arbejdet fra jorden og øvelser såsom at bakke eller gå fremad. smiley

• #5   19. jul 2009 vil også sige som rosita s at du bare skal være hurtig og give ingen. Min gør det ogdå men vi er meget opmærksom på det og hver gang hun gør det mindste bliver hun afrettet, bare hun ligger en smule an til det.

• #6   19. jul 2009 Hvorfor dog slå og sparke, det er jo bare kådhed. Endten skal du gå med følle i længerer snor eller kortere snor så du ikke bliver sparket. Mit følle har haft samme periode, det går over........ Lad dog være med at slå og sparke...........

• #7   19. jul 2009 nu er det sådan at mit går direkte efter os nogen gange og nej det er ikk kådhed, for det kan både være et forben og en bagben der kommer nogen gang,
    Så jeg fortrækker at afrette hende, hvilket heste også ville gøre på folden

• #8   19. jul 2009 Nu er du jo ikke en hest og en følle forstår jo ikke hvorfor et menneske sparker, men det er jo op til jer selv. Vores har bestemt også givet os blå mærker både med forben og bagben.

• #9   19. jul 2009 der er mange måder at opdrage på, det er vores måde.:)

• #10   19. jul 2009 de få gange Laudino har afprøvet hans grænse i kådhed (kun de gange vi går tur) så har jeg bakket ham, og gået frem igen... og så selvfølgelig et bestemt NEJ!!!...

Jeg syntes ikke man skal sparke eller slå, det kan gøre føllet nervøs som voksen..

• #11   19. jul 2009 Det kommer meget an på hvad for en føl som man har, min er kold over for at blive bakket af og diverse andre ting og vi er derfor nød til at tage lidt hårder metoder i brug desværre:(
    Men hun bliver også rost utroligt meget når hun opfører sig pænt.

• #12   19. jul 2009 Tror bare Laudino har forstået "mor" bliver træt af ham når han oopfører sig tumpet..

lærte ham at når jeg bakker ham er han slem, og så vil jeg ikke snakke med ham, før han selv søger tilbage..

Men ja der er jo også forskel på føl smiley de har jo hver deres opfattelse af opdragelse, men skal bare finde den der virker på føllet..

• #13   19. jul 2009 min vil helst stå oven i os, og kommer løbende hen til os på marken, så vi kan ikke rigtig lave andet end at snakke med hende hvis det var sådan, derfor vælger vi at afvise hende nogen gange, og så er det der kommer et bagben eller forben, og så er vi nød til at skælde ud.

• #14   19. jul 2009 hehe, Laudino kommer også altid og vil snakke, men han ved når jeg går, så går jeg... efter at have snakket med ham i en time smiley

• #15   19. jul 2009 det forstår hun ikke, hun løber bare efter en, og vil lege. Tror ikke at intiligens er hendes stærke side altid smiley

• #16   19. jul 2009 Laudino har været i hænder siden dag 3.. bruger 2 timer hver dag, på at træne..

• #17   19. jul 2009 Hm... jeg vil egentlig også helst undgå at slå eller sparke... har selv tænkt på det med at bakke, da jeg i forvejen bruger denne metode, når han bliver for sprælsk og farer for hurtigt fremad, men igen er det timingen, der bekymrer mig... Bøllen skal jo helst forstå, hvad det er, han har gjort forkert, og problemet skal helst stoppes, inden jeg bliver utryg ved ham. smiley Lige nu er vi verdensmestre i alt sammen, og sådan skal det helst blive ved med at være. smiley

I dag prøvede jeg at holde ham i lidt kortere snor, da jeg trak ham ind på stalden (de kommer ind hver aften for at få renset hove og blive fodret, og så kommer de ud igen)... men det bryder han sig heller ikke om; så går han og småslår med hovedet. Dog sparkede han ikke i dag... smiley

• #20   19. jul 2009 Nadia R, som sagt vil jeg heller ikke slå nogen, hvis jeg på nogen måde kan undgå det... Jeg går ikke ind for at slå heste i det hele taget; omvendt kan det altså ende med en farlig situation, hvis jeg ikke får stoppet sparkeriet, før det udvikler sig. Derfor forespørger jeg en metode til at stoppe sparkeriet, som er effektiv UDEN at skræmme eller skade føllet på nogen måde.

Falle er 4 måneder gammel efterhånden, så han er ved at være en stor og stærk dreng. 98% af tiden er han faktisk en rigtig lille englebasse; stort set ikke bange for noget som helst, super kærlig og tillidsfuld og meget opmærksom på mig og mine signaler. Han er på ingen måde "besværlig", og han er normalt heller ikke i tvivl om, hvad der er rigtigt og forkert. Det har jeg opnået uden nogen som helst form for voldelig adfærd - udelukkende ved at træne ham helt stille og roligt med negativ forstærkning. Når han har været en bølle, har jeg altid kunnet stoppe ham med et højt "NEJ"!!!

Men jeg føler mig bare ikke overbevist om, at det er nok til at stoppe sparkeriet, for da han sparkede mig første gang, råbte jeg op pr. refleks, simpelthen fordi det gjorde ondt, og fordi jeg blev overrasket. Det forhindrede ham dog ikke i at sparke igen.

Det skal i øvrigt lige tilføjes, at jeg ikke har for langt tov, når jeg trækker ham. Jeg har en afstand til ham på nøjagtig ½ meter og går ved siden af hans hoved, når jeg trækker ham. Sparkene er kommet i forbindelse med, at han pludselig er travet fremad og så har givet mig et "sidespark" med bagparten.

• #21   20. jul 2009 Jeg ville have en pisk med, men uden, at bruge den på hesten. Kun vise den. De skal ikke slåes eller sparkes. Men de skal have, at vide, at det er forkert! Det kan godt være forskelligt fra hest til hest, hvordan de skal afstraffes.
    Mine tre hingste fra 2008 har aldrig prøvet på noget.
    Det med rette timing... Det kan man aldrig sige på forhånd, hvornår det er. Det kommer forhåbentligt bare som en refleks. Ellers lærer du det nok.

Kommentér på:
Føl som sparker

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce