{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.053 visninger | Oprettet:

Græs eller ej... {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen, jeg har stirret mig blind og vil derfor høre hvad i synes. smiley

Mine ponyer kom i løsdrift for snart 2 måneder siden. De kom på fold uden ret meget græs (nærmest jordfold) men med hø i læskuret.
Jeg synes det har gået fint, de har spist af høet og de har tabt sig som de skulle. Ikke nok, men godt i den rigtige retning.

For ikke så mange dage siden åbnede opstalder for at mine to kunne komme over på det samme store stykke som hans tre små shettere har kunnet længe (hegnet har hængt så hans kunne komme under og mine ikke kunne.) og på en måde synes jeg jo det er skønt de har fået noget mere plads.

Meeeeen græsset. Græsset på stykket er nedbidt og siden de har fået muligheden for at gå der har de slet ikke spist af høet. Overhovedet. Og de spiste godt før. Jeg synes jeg kan fornemme fedtkammen blive hårdere, men måske er det bare mig, for det er virkelig ikke ret mange dage siden men jeg har bare på fornemmelsen at nu går det den forkert vej med kiloene.

Opstalder har et andet stykke hvor græsset er meget langt.
Kort græs = mere sukker og langt græs = mindre sukker. Jeg har så overvejet at spørge ham om de kunne få adgang til det lange stykke i stedet, men jeg er bange for at de så bare grovæder af der. Jeg kunne finde en mundkurv frem til begge ponyer men så kan de ikke spise af høet i skuret (hvis de overhovedet har lyst til det) og jeg er bange for at de så bare overæder hvis de smider den eller når de får den af igen.
Det stykke de har adgang til nu er græsset for kort til en mundkurv.
(Derudover er specielt den ene ikke så mundkurv-venlig. Men har fået købt en greenguard, skulle ponyen få brug for en mundkurv igen og jeg tror det kunne hjælpe med den type mundkurv i stedet)

Jeg har også overvejet at lukke for at mine ponyer kan komme på græs.
Jeg har måske lidt fornemmelsen af at opstalder har åbnet for at mine kan komme på græs for at undgå at de spiste så meget hø. Han er jo vant til 3 shettere og mine er en stor 1'er og en stor 3'er. Jeg har allerede hængt høet i slowfeedernet, da han før havde en balle stående og den splittede de ad og spiste halvdelen af og lod halvdelen ligge på jorden.
Intet ondt om opstalder. Han er super nem at snakke med og finde ud af noget med.

Hvad ville I gøre? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Græs eller ej...
  • #1   14. jun 2016
    Lukket af for græs :o). Så kan du meget lettere styre vægten.

• #2   14. jun 2016 jeg ville os lukke af for græsset. Jeg har netop fjernet min fra græsset, da han simpelthen ikke kan tåle at have adgang til det.

• #3   14. jun 2016 Det var også min umiddelbare tanke men har nærmest dårlig samvittighed over at de spiser så meget hø når der også er græs. Det er nok derfor jeg er mest i tvivl smiley

• #4   14. jun 2016 Vi har os forholdsvis meget græs, der hvor min står, men jeg tør simpelthen ikke risikere en forfangen hest og så vil jeg hellere bruge lidt ekstra penge på hø.

• #5   14. jun 2016 Jeg er helt enig. Det er forbi det er inkl hø i prisen og her er billigt smiley Tror han havde troet de skulle på græs sommeren over.

• #6   14. jun 2016
    Min går alene på fold, der er det græs der nu en gang er - det er mest ukrudt og nedbidt græs resten. Også får hun grovfoder ud.

Der er andre heste på opstaldningsstedet som godt tåler græsset, hun gør ikke. Sådan er det forskelligt. Nogle mennesker skal passe på deres vægt eller blodsukker, andre skal ikke.

• #7   14. jun 2016 Ja det ved jeg godt.
    Jeg håbede at kunne finde en måde at løse det på. Sådan gylden middelvej-agtigt. Meeeen ja det kniber.

• #8   14. jun 2016 Nu har vi ikke set dine heste. Men jeg ville lade dem gå på græsset med de 3 andre. Se tiden an, hvis de bliver federe, så luk af, ellers lad dem blive der. De bevæger sig nok mere end at stå inde og æde.

• #9   14. jun 2016 Ja de bevæger sig mere, men de havde allerede lidt for mange kilo på sidebenene før de kom til græs og jeg ved ikke om det er paranoia men jeg synes allerede jeg kan fornemme at de er ved at tage på igen.

• #10   14. jun 2016 Jeg ville også passe på græsset, specielt når de er lidt til den runde side smiley

• #11   15. jun 2016 Får de ikke motion nok? Eller er der en grund til de ikke får motion, hvis ik de gør? For vil sige at hvis de kan rides osv, så giv den gas med ridningen og se om ik det hjælper, ellers luk dem på den anden fold igen smiley

• #12   15. jun 2016 Ham den store har en skade og kan kun gå tur, og hende den lille er for lille til at jeg kan ride hende.
    Jeg har vogn til hende den lille men den er ikke klar endnu smiley

• #13   15. jun 2016 Øv... Men så ville jeg nok lukke af for græs når de ikke engang bliver motioneret smiley

• #14   15. jun 2016 Nej det er ikke helt nemt. Jeg prøver hvad jeg kan med hende den lille med opstart i longe og forsøg på at finde en rytter men det er svært med hendes størrelse. Og så er ponyen ikke glad for at være på en ridebane men skidesød på tur smiley
    Men jeg er igang med mine sidste eksamener så det kniber også med tid lige nu, men når jeg får huen mandag så hjælper det smiley

• #15   15. jun 2016 Ja jeg siger ikke dette for at høres ud som en sur gammel kælling! Men..det er dette der sker når heste ikke har fri adgang til græs og hø ad libitum. Deres hjerner tror at den lækre mad forsvinder så de overspiser, og dette vil de blive ved med indtil de hjernen har vænnet sig til at det ikke forsvinder. smiley og det tager mange måneder... Så hvis man har nøjsomme heste (som mig selv) må man vælge om man vil lære hestene at maden ikke forsvinder og få en tyk hest en stund eller om man skal blive ved med at bøvle med dette hvert eneste år, og ofte også året rundt...

Mvh TT

• #16   15. jun 2016 Jamen det ved jeg godt Tindur smiley men de er ponyer med pony på så der skal ikke meget græs til før de tager på smiley

• #17   15. jun 2016 Jeg kan tilføje at det sted de kom fra tvivler jeg meget på at de har lagt græsset om siden der gik køer engang i 70'erne eller deromkring. Græsset var i hvert fald helt imponerende kraftigt så det tog ikke mange strå før de tog meget på. Der var ikke nogen jordfold tilgængelig. Det er det gamle sted de har taget de ekstra kilo på i en ruf.
    Hvilket er ekstra grunde til at jeg er glade for at vi er flyttet smiley

• #18   15. jun 2016 Som staldejer kan jeg godt forstå at din vært er lidt træt af, at dine ponyer skal have hø hele sommeren. Han har sikkert udregnet prisen ud fra at der ikke var udgifter til strå i sommermånederne.

Som ejer af trivelige ponyer der IKKE kan tåle græs selvom det er gammelt og ugødet, ville jeg holde dem væk fra det og give hø. Kan du evt tilbyde at betale for at de også får hø om sommeren eller selv skaffe det? Sådan gør vi her på stedet.

• #19   15. jun 2016 Han har ikke sagt noget eller givet udtryk for at være træt af det, overhovedet ikke.
    MEN jeg kan godt forstå hvis han kan blive det.
    Intet ondt om ham, han er flink og nem at finde ud af noget med.
    Jeg ved ikke om det er "heldigvis", men høet er i knap så god kvalitet (hvilket jo faktisk er en fordel når ponyerne skal tabe sig) så håber ikke det har været dyrt.

Han har selv tre shettere som også har godt på sidebenene, og den ene med tendens til forfangenhed (ved ikke hvor slemt det er, kender dem jo ikke så godt). Man kan godt mærke at han ikke er hestemenneske i samme grad som mange herinde, men de klarer sig nu fint de 3 små smiley
    Jeg får bare dårlige nerver af det ekstra fedt mine egne har. smiley

Selv skaffe hø ville skisme være noget bøvl. Kommer fra selvpas så har prøvet det flere gange. Har tænkt på det med pengene, men mine forældre har tilbudt at betale for ponyerne imens jeg bor i København (ihvertfald i starten). Og det er selvfølgelig en utrolig luksus, men synes ikke helt jeg kan tilbyde mere når der er tale om mine forældres penge.
    Og forresten er prisen en helårspris.

• #20   15. jun 2016 Siden vi kom har vi dog haft det der svarer til en lille minibig balle hø med fra det gamle sted og det har vi jo brugt først smiley

• #21   15. jun 2016 Jeg har jo selv en nøjsom lille dame gående der er ALT for fed. Hvad gør jeg så med hende?. Jeg motionerer hende så hun taber sig, og så kommer hun minimalt på græs.. Indtil hun er tynd. Så regner jeg med at hun kan klare det hele næste år uden problemer. Kan hun ikke så må hun væk da jeg ikke har mulighed for alt dette bøvl i fremtiden...

Mvh TT

• #22   15. jun 2016 Nogle heste tåler bare ikke græsset. Min grov æder ikke, på nogen måde. Han kan godt finde ud af at have hø ad libitum og bruger gerne det med at tiden på græsfoldene på at lege og sove. Alligevel lignede han en ballon efter 4 uger, med fedt depoter etc.

• #23   15. jun 2016
    Nogle heste tåler det bare ikke. Jeg er med på at heste der ikke er vant til grovfoder, grovæder - men selvom hestene når ned på et niveau der er ok så er der stadig nogen der ikke kan styre det i forhold til deres vægt.

Min skal jeg IKKE prøve og proppe på græs og lade være tyk fordi hun mååååske satte sit indtag ned, det vil der være for store risici ved til at det er noget jeg vil give mig i kast med.

Hun blev hård i nakken efter 2 timers græs, så skal hun ikke have 24 timer på græs overhovedet.

Så Tindur, du har nok problemet igen næste år - medmindre du tør eksperimentere med det du selv beskriver og lukke på græs, jeg tør ikke, der er for mange dårlige ting ved det.

• #24   15. jun 2016 Tindur har jeg jo lavet dette med, og jeg har nu en hest i balance, dog er han stadigvæk lidt for tyk fra i vinters hvor høet var for kraftigt. Det handler jo også om hvor kraftigt hø og græs er! Og her har man jo også et ansvar i at sørge for at de får noget der passer en...det er svært.. Men stadig ikke umuligt smiley Rocky er jo bare en bette en så han får aldrig det problem hos mig...det er bare den lille der er problemet.. Og hvis det fortsætter så må hun jo hjem..

Mvh TT

• #25   15. jun 2016 Det handler også om hesten. Nogle heste (ponyer især) tåler bare ikke særlig meget græs, lige meget hvordan og hvorledes man end gør.

• #26   15. jun 2016 Jo - og så er der jo egentlig gået noget galt et sted... For hvis en hest der er lavet til at spise i 18 timer ikke kan spise næringsfattigt hø og græs så er der noget galt.. Der findes græs der er lavet til heste der er nøjsomme heste...så hvorfor så hestene så ikke kan tåle dette må tyde på stofskifte problemer e.l.

Mvh TT

• #27   15. jun 2016
    Heste er slet ikke lavet til fra naturens side og spise så store mængder græs som vi lukker dem på om sommeren :o). Og da slet ikke koldblods eller araberen - de kommer fra områder med helt andre forhold end de vi har i DK.

Det græs Mustangs har er ofte super fesent og de vandre rundt efter det, flere kilometer om dagen. De går ikke med mulen i jorden 24/7 som vores musser gør.

Så nej, der behøver ikke være noget galt - andet end at vores hobby heste, ikke er lavet til det for synes de skal kunne klare :o)

• #28   15. jun 2016 Krikken - men hvem har sagt at folden skal være proppet med græs? Ikke mig i hvertfald. Derfor er jo vandrefolde også en rigtig god ting, især for nøjsomme heste. Jeg har desværre ikke pladsen til det synes jeg selv. Så derfor er det ikke at findes hos mig. Men husk at når vi holder maden tilbage fra hesten, så stresser vi de og lærer de at maden forsvinder. Så ergo skal der spises hurtigt, og jo det forsvinder jo også når de løber tør...

Mvh TT

• #29   15. jun 2016 Jeg har connemaraponyer og på trods af intensiv motion, så tåler de bare ikke græsset.

Jeg har været i Irland et par gange og når man ser deres klippefyldte folde med meget sparsomt græs, så er det faktisk ikke så svært at forstå, hvorfor det går galt når de går på vores folde. Vores folde er ikke passet og gødet, men alligevel kan vi på ingen måde efterligne de irske tilstande, så derfor må jeg i stedet leve med at de ikke bare kan komme på græs.

• #30   15. jun 2016
    Men vil du have en forfangen hest fordi du mener at den da bare skal lære og styre sit græs indtag? Jeg vil ikke.
    Det er ikke risikoen værd, at forsøge teorien med at hesten stopper med at spise når den ved at der altid er mad, det er det bare ikke.

Min er vant til der ALTID er grovfoder, men derfor blev hun altså stadig hård i nakken af to timers græs.

Min går alene på en firkantet nedbidt græsfold med kedeligt ukrudt og grovfoder. Vandrefold er ikke en mulighed heller, så jeg giver hende det næstbedste jeg kan tilbyde for ikke at få en forfangen hest.

• #31   15. jun 2016 Min er vant til fri adgang til hø, så han bliver skam ikke sultet, han kan desuden sagtens styre sit græs indtag, men bliver alligevel fed og vores græs har ikke fået gødning eller blevet omlagt i 10 år.

• #32   15. jun 2016 Vel det har fungeret her smiley men selvfølgelig ikke ensbetydende med at alle skal gøre som mig... smiley

Mvh TT

• #33   15. jun 2016 Det fungere da ikke, hvis din pony er fed?

• #34   15. jun 2016 Jo, så vidt jeg kan forstå snakker Tindur om hendes hest og hendes pony. Altså to forskellige smiley Ponyen er tyk og det er hesten metoden har virket på.

• #35   15. jun 2016 Jo - det har virket på Tindur smiley min lånepony kom til mig 29 april og er ALT for tyk. Så hende er jeg ved at slanke før hun kan komme på døgn i løsdriften. smiley

Mvh TT

• #36   15. jun 2016
    Så... Hvis man har en hest der bliver hård i nakken efter x antal timer på græs samt tager kraftigt på pr. døgn så skal man bare ignorer det og lade den græsse videre, fordi den styre det nok selv og vænner sig til der altid er græs.

• #37   15. jun 2016 Nu er Tindur jo heller ikke en koldblodshest eller pony der er ofte ret stor forskel hvilken race hest vi snakker om. De færreste koldblods kan tåle at gå på døgngræs.

• #38   15. jun 2016 Krikken - nej, overhovedet ikke det jeg siger! Men så kan man sætte hesten på græs sent på efteråret og lade de gå at spise af det fra den tid af, så vil deres krop (som oftest, ikke altid) langsomt vænne sig til græsset, og forfangenhed undgås (også med øje for at græsset er egnet) smiley

Mvh TT

• #39   15. jun 2016
    Jeg er ikke enig Tindur og bliver nok ikke :o). Iøvrigt efteråret er tit en elendig tid og smide hesten på græs mht sukker indhold.

• #40   15. jun 2016 Jeg skrev SENT på efteråret da jeg jo er fuldt bevidst om efterårets sukker smiley

Mvh TT

• #41   15. jun 2016
    Der var forfangne heste langt ud på vinteren og nærmest hele vinteren grundet den milde vinter :o). Så sent på efteråret duer ikke nødvendigvis, det er også temperatur der spiller ind.

Men kom glad - vi holder foderforedrag i Ringe, en 20er til kaffe og kage hvor et af emnerne bla. vil være græs og hvornår det er bedst/ikke.
    Det er Maja fra Hippolyt der holder det :o)

• #42   15. jun 2016 Hvornår? smiley

Mvh TT

• #43   15. jun 2016
    7 juli 18-21 :o)

• #44   15. jun 2016 Jeg ser om jeg har fri og mulighed for at komme smiley er der tilmelding? smiley

Mvh TT

• #45   15. jun 2016
    Til mig. Jeg skal lige vide hvor meget kaffe/kage og stole der skal til.
    Har ikke sat en frist på, men lige et par dage før senest.

Det tager 20 min - ½ times tid at gå fra stationen, hvis man ikke har bil.

• #46   15. jun 2016 Jeg har bil smiley

Mvh TT

Kommentér på:
Græs eller ej...

Annonce