{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
663 visninger | Oprettet:

Ole N
Ole N
Følger: 13 Emner: 1 Svar: 1

Heste bider {{forumTopicSubject}}

Hej alle, vi har vores to islandske heste gående på fold nu. En vallak på 2 år og en ældre dame på 22 år. De har gået sammen siden oktober måned uden problemer. Nu er vallakken begyndt at bide den ældre dame og hun får små sår/bidemærker. Hun bider lidt tilbage, men ikke ret meget, men kan se, at det er træls for hende, at han gør det. Ville det være en idé, hvis vi købte en tredie hest eller hvad gør i andre ved heste som bider? De går 12 timer på nattefold, hvor der er græs men det er mest når de går på lille fold - næsten uden græs - at han driller. Har I nogle idéer, hvad vi kan gøre? Vi takker. MVH Ole

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Heste bider
  • #1   1. jun 2016 At dømme ud fra vallakkens alder, kan det have meget og gøre med tænder der stadig vokser eller bare lidt "trods"-alder der starter smiley De er jo i udvikling når de er to år, så derfor prøver de tit grænser af.

Jeg ved ikke om noget "underholdning" på folden kunne hjælpe. Måske et stort klø træ, i form af en stamme der graves ned i jorden, eller hen af noget bold han kan holde sig lidt underholdt med? smiley

• #2   1. jun 2016 Vallaker og hingste vil rigtig gerne lege og især i den unge alder. Hopper gider for det meste ikke rigtig at lege så han keder sig nok. Men i kan måske se om i kan "låne" en unghest den kan lege med, det gjorde min nabo nemlig her i år og det gik rigtig godt.

• #3   1. jun 2016 Jeg synes rent faktisk det er synd for begge heste.

En gammel hest vil gerne have "ro, renlighed og regelmæssighed", og er begrænset legesyge.
    En 2 års vallak er maksimal legesyg - og vil formentlig vedblive med at være det mindst 4-6 år frem i tiden, hvis ikke for evigt.
    Så det er nok den absolut dårligste kombination af hestehold, som er valgt.

Jeg ville købe en anden unghest - eller låne en, eller få en opstalder med en yngre vallak.

Da jeg havde ungheste, der havde jeg en gammel vallak førerhest, som sørgede for opdragelse, holde vagt ect. Og så havde jeg to ungheste på 1 og 2 år sammen, og de legede og pjattede hele dagen lang, vinter og sommer. Den gamle vallak legede nogle gange lidt med, men gad ikke de vilde hingstelege, som de to unge gjorde.
    Det gode med en gammel førerhest er så, at de unge helt naturligt opdrages til at være respektfulde overfor ældre heste - og derfor også naturligt blev mere respektfulde overfor mennesker, og det at andre "bestemte", fordi de kendte deres plads. De var også meget rolig, fordi de jo var vant til at den gamle viste om der var ting man skulle blive bange for, eller bare ignorere.

Mvh Charlotte

• Ole N
    Ole N Tilmeldt:
    jun 2016

Følger: 13 Emner: 1 Svar: 1
    #4   2. jun 2016 Hejsa, tak for jeres gode svar. Tror vi vil overveje at købe/låne en vallak på 5 - 6 år. Er her evt. nogle af jer som kender nogle som har en sådan vallak? MVH Ole

Kommentér på:
Heste bider

Annonce