{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
574 visninger | Oprettet:

Stejler fordi den er bange? {{forumTopicSubject}}

først vil jeg sige jeg vil ikke have kommentare på den har ondt for havde den det havde den gjort præcis det samme når jeg gjorde det samme et andet sted som der og søger kun råd til "hvad du ville gøre med træning af det"
Der er en sti på 50 meter vi skal ud af for at komme ud af gården og hun nægter den ene vej når jeg sidder på hende og det hjælpe ikke en anden går ved siden af hun vender sig og stejler højt.. Først troede jeg det var en omgang " nu får du vand i hovedet i det du gør det og så stopper du" men hun blev ved og ved men så snart JEG går på jorden er der intet heller ikke med en anden rytter på hvor jeg går så er det også okay så jeg tænker hun må være bange for noget lige på den sti da hun ellers ikke gør det
Ville i blive ved med at træne det fra ryggen eller acceptere jeg bare ikke må ride ned af den sti og dermed må trække så hesten er tryg? Hun gør det ikke i andre situationer og heller ikke hvis jeg driver hende frem og presser med mine ben andre steder end ved stien (har også prøvet løse tøjler og ingen ben pres men der kommer samme reaktion ved den sti og hest vil væk derfra:)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stejler fordi den er bange?
  • #1   26. maj 2016
    Jeg tænker at det bare er noget seperationsangst, der kommer til syne der - at det er hestens grænse for at være alene " uden nogen " = andre heste eller dig på jorden.

Jeg ville ride så langt, at hesten ikke stejler og vende om. Så i ikke får den dårlige oplevelse og hesten bekræftes i det.

• #2   26. maj 2016 Jeg ville blive med at træne det, jeg giver mig ikke på sådanne punkter.
    Min gjorde det også, han ville på ingen måde væk fra sin flok. Det tog mig 8 måneder før vi ikke skulle bøvle med det mere og så havde jeg rigtig stor gavn af, at bruge en martingale.

• #3   26. maj 2016 Hun havde martingal på det hjælper ikke hun kan indtil videre kun kigge på stien fra afstan og bliver rost med massere klap når den ønskede respons kommer og hun er tryg der
    Jeg har ikke lyst til det skal blive farligt igår slog jeg hele min ryg på hende men i det mindste fandt jeg årsagen at hun virkelig er bange men jeg vil træne videre så med vest på også smiley

• #4   26. maj 2016 Når den kun stejler med dig, så tænker jeg at du måske gør noget andet i kroppen når du rider op af den sti (bliver måske lidt stiv i musklerne, har en anden vejrtrækning evt. noget andet du gør helt ubevidst) som hesten bemærker og der ved reagerer som den skal måske være bange for noget.
    Jeg har selv været i den situation at min krop gjorde noget i en bestemt situation, som påvirkede hesten.
    Det er i hvert fald en mulighed.

ellers tænker jeg som Krikken rid så langt du kan med hesten op af stien uden den stejler, masser af ros og vend om. Hvor dette gentages i 5 - 10 min af gangen

Evt. få en dygtig underviser ud som har erfaring med bange heste og adfærd som kan give dig nogle gode arbejdsværktøjer til at træne med

• #5   26. maj 2016 Jeg ville ride så langt jeg kunne komme og så lade den stå, intet pres på den overhovedet, andet end at den skal kigge i rideretningen.
    På et tidspunkt vil den kede sig og gå, måske bare et skridt, men ros den så. Sådan har jeg før haft susses med at gøre det, det kan hurtigt tage flere timer, men er en god måde at gøre det på.

• #6   26. maj 2016 Jeg har skrevet pb til dig

• #7   26. maj 2016 En hest stejler ikke i angst. Bliv ved med at træn det med din hest. Prøv evt. at træk din hest på den sti, altså bare i grime eller trense. Gå lidt længere og gå tilbage. Det kan være at din hest forbinder den sti med kun ridning. Prøv det nogle gange også prøv at rid lidt op ad stien. Stop og rid tilbage inden du kan mærke at han/hun skal til at stejle og ros ham/hende:)
    Hvis du skulle komme i det tilfælde at din hest stejler, så drej den rundt i den ene tøjle og prøv igen. Når din hest så har gået et par skridt frem, så stop og rid hjemad. Og husk at ros den!
    Jeg håber du kan bruge det til noget smiley

• #8   26. maj 2016 Hvis jeg ikke går på jorden gør hun det samme med den anden rytter hvis jeg går med på jorden er det intet med en rytter og heller intet uden rytter jeg har ikke prøvet at få en anden til at trække den uden rytter endnu jeg roser hende til skyerne når hun gør det rigtige og prøver kun at give hende opgave hun kan klare for jeg lytter til hende når det er for meget så vi starter i det små jeg var bare i tvivl om jeg skulle træne eller acceptere smiley har løse tøjler og ikke ben til når jeg skal få hende til at gå "dertil og ikke længere" og når jeg så tager ben på er der stadig løse tøjler og så meget ros fordi hun ikke stejler ved det smiley

• #9   26. maj 2016 Stien er på gården og er den eneste udgang fra gården så snart vi er forbi er der intet mere og så nyder hun en tur helt alene i skoven og over motorvejs bro.. Måske er jeg mærkelig men kan det være fordi hegnet på den sti ligger noget af den ned og resten står op at det er farligt?

• #10   26. maj 2016 Når jeg trækker er hun helt rolig og ikke bange på stien men sidder jeg på hende er det jordens undergang smiley

• #11   26. maj 2016 Altså jeg har læst og hørt at en hest ikke stejler fordi den er bange, men fordi den har ondt eller at den ikke har lyst til det den får besked på osv.. Men ikke i angst. For en hest vil jo gerne væk fra faren og det kommer de ikke af at stejle. Hvis din hest var bange, havde den nok kommet med en anden reaktion. Min hest kan også finde på at stejle. Hun/han gør det fx hvis at hun er stresset. Som også nævnt så kan det være på grund af at hun ikke vil forlade sine venner, eller græsfolden.

• #12   26. maj 2016 Hun stejler samtidig med hun vender om og vil væk derfra så der er noget hun vil væk fra for hun stejler ikke og står men stejler og så går modsat vej smiley

• #13   26. maj 2016 Bjørk, det kan man ikke sige. Et stejl kan også bare være at hesten siger fra. Da jeg startede med Herkules stejlede han også bare vi gik 100 m. Ned af vejen, jeg havde bare grime og træktorv i ham, så intet gjorde ondt der.

• #14   26. maj 2016 Tine- jeg mener selfølgelig ikke at hesten kun stejler fordi den har ondt. Jeg mener at der kan være mange grunde og blandt de grunde er at hesten siger fra. Men jeg siger at man også må finde ud af hvorfor hesten siger fra og finde ud af hvad man kan gøre ved det.

• #15   26. maj 2016 Tine- for hvis hesten stejler fordi den har ondt er jo også at sige fra og at der gør ondt på den.

• #16   26. maj 2016 Jeg har jo fundet ud af det er stien der er for uoverskuelig for hende og det er utrygt for hende men der ville jeg jo have råd om jeg skulle acceptere hun vil have "mor" på jorden ved hendes side på den sti eller om jeg skulle blive ved med at træne og se om jeg kan få hende tryg ved jeg også rider hende og snakker med hende var mit problem smiley

Kommentér på:
Stejler fordi den er bange?

Annonce