Hestens sindstilstand når den stejler? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har lagt denne tråd i gruppen "groundwork" men tænkte kommentarer fra alle I andre også kunne være interessante.
Lige nogle tanker...
Jeg kan se der er mange der vil lære deres heste at stejle, og mange der fraråder det fordi det i hesteverdenen er en agressiv adfærd.
Og egentlig kan jeg godt se hvad de mener.
Men mange ting i den alm. dressur er noget hesten gør i naturen. F.eks. er versaden (og også de andre sidebevægelser tror jeg) den måde en hest går mod noget når den er nervøs overfor det og skal kunne komme hurtigt væk. Så når man beder den om versade, for man den så til at tænke på farlige ting? Eller fremkommer der en nervøs "refleks" i hesten?
Vi beder hestene gå i en høj samling, som de kun befinder sig i hvis de møder spændende/farlige ting eller hvis de skal lege/slås. Når vi beder om en høj samling, kommer hestene så i en tilstand af utryghed eller forsvar? En hest der er afslappet og står og sover eller spiser græs går ikke i den høje samling.
Kan i se hvad jeg mener? Hvornår beder vi hesten om for meget, og er det ok at vi beder hestene om det?
Det jeg tænker er, at hestene ikke kun bruger at stejle når de skal slås for livet, men også når de leger med hinanden. Så kommer de så i en tilstand af forsvar/angreb eller bare i legestemning når man lærer dem at stjle på kommando...?
DET ER IKKE ET INDLÆG OM HVOR VIDT DET ER FARLIGT AT LÆRE EN HEST AT STEJLE!
Men et indlæg om det er i orden overhovedet at bede hestene om at gøre det i forhold til hvilken sindstilstand de kommer i.
Håber i forstår hvad jeg mener, det er ret svært at forklare...
Hilsen Helene
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
En hest man samler rejser sig mere og mere i nakken, den starter fremme og nede i lang ramme i bringehøjde eller lavere og rejser så nakken mere og mere des mere vægt der kommer på bagparten.
Er hesten spændt imens dette sker går man for hurtigt frem. Ellers kan jeg ikke se hvad du mener - det er ganske "naturligt", lidt som en af de gamle dags vægte hvor hvis der er lige meget vægt på begge er der lige vægt, proppe du mere på den ene vægt så falder den ned ad og den anden op ad.
Sådan fungere hestens krop også - des. mere den samler sig og sætter sig på bagparten, des højere står den fortil. Det er også derfor at man ikke bør ride ungeheste eller u tilredne heste høj i nakken da hesten først skal have muskler til at gå der...
At stejle ser jeg som agressiv adfærd - muligt det bruges i leg på folden, men den leg på folden er også meget voldsom.
mar 2005
Følger: 262 Følgere: 261 Heste: 9 Emner: 372 Svar: 3.083
mar 2005
Følger: 262 Følgere: 261 Heste: 9 Emner: 372 Svar: 3.083
aug 2009
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 450
Men krikken: man ser da ikke en hest der dasker rundt på marken og spiser græs, som er rejst i nakken. Ved godt hvad du mener med den skal selvfølgelig ikke være anspændt når man rider. Men på folden rejser den sig i nakken og sænker bagparten når der skal ske noget - leg, spændende ting eller slås måske. Så det jeg mener er:
Føler hesten sig agressiv som følge af at den stejler?
Eller er det fordi det udadtil ser agressivt ud at det er et problem den stejler?
Der er nemlig en del der har argumenteret mod at stejle på kommando - fordi hesten BLEV AGRESSIV af det.
Og jeg mener ikke det er rigtigt...
feb 2007
Følger: 182 Følgere: 279 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.725
de hiver i tøjlen samtidig med de sparker den frem - hesten bliver snotforvirret og rejser sig af frygt
den kommer på den måde til at relatere frygt med stejl og så bliver det farligt
schenkeltvigninger udføres efter hesten har forstået kommendoerne til side og i starten forventer men utrolig lidt
hesten bliver - forhåbentlig - ikke stresset ved denne form for indlæring og hvis stejl kan indlæres på samme måde (min veninde har gjort det med hendes tinker og han er helt afslappet og det er for dem bare en dressurøvelse) så er der intet galt med at indlære kommendoen stejl
det handler alt sammen om måden hvorpå du indlære din hest det
mar 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 22 Svar: 409
aug 2009
Men jeg kom i tankerne om noget jeg hører rundt omkring:
At hvis man tager hestens hoved nedad bliver den afslappet... er det fordi dens hovede vender nedad, altså det er en fysisk ting med nogle hormoner/signalstoffer der bliver frigivet, eller fordi det er en afslappet atmosfære det sker i? Eller er det fordi at ved "hovede nedad" så græsser man normalt og det er dejligt, så det er en psykisk ting?
Hvis i kan følge mig....
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Grunden til at jeg fraråder at indlære stejl (med mindre man ligefrem optråder og har helt styr på det) er ikke at hesten forbinder det med agressioner, men fordi som en nævner at det ofte indlæres med stress (drive på og holde igen samtidigt, hidse hesten op eller lignende), at det let kan udvikle en farlig vane der kan skade både hest og rytter, samt at det faktisk er rigtig hårdt for hesten især med rytter på at bære hele vægten på 2 ben hvilket kan give skader eller føre til ulykker (hesten mister balancen fx).. derfor mener jeg ikke det er noget man skal lege med.. men indlæres det med stress vil det ofte også fremkalde agressioner hvilket vil ikke ligefrem er smart..
aug 2009
Dvs. man først har trænet hesten i alm. samling, derefter højere samling, derefter piaf og så til sidst at løfte forparten. Så har hesten jo oparbejdet de muskler der skal til. Men jeg har ingen anelse om hvordan man gør, det er bare en teori jeg har :o) ¨
Vil spørge hende der ejer Chico som jeg passer (se min profil). Hun kan lave terre a terre med ham. Og jeg mener også han kan levade, altså at stejle rigtigt.
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
aug 2009
Hestens sindstilstand når den stejler?