Parter. SÅ træt af henvendelser... {{forumTopicSubject}}
Jeg søger lige nu part til min hest, jeg har skrevet tydeligt at man skal være minimum 18 år. Alligevel er der tre 13 årige, en 14 årig og et par stykker på 16 der skriver at de gerne vil have part på hende. Er simpelthen så ufattelig træt af at de der små piger ikke lige læser annoncen ordentligt, eller vælger at ignorere det.. Det er ikke for sjov når jeg skriver man skal være 18... De fleste kommer med den der "jeg er meget ansvarsbevidst og har forældreopbakning og redet i mange år". Det er også super fint! Men det er så bare ikke det jeg søger. Hvorfor kan folk ikke bare respektere det?
Jeg har, i annoncen, også skrevet at det foregår bidløs og helt fra bunden. Alligevel er der flere der henvender sig og skriver "jeg ved godt der står bidløst og helt fra bunden. Men jeg søger en hest jeg kan ride stævner på og med bid. Kan vi ikke bare lære hende at gå med bid?" NEJ! Det kan vi ikke. Det er derfor det er skrevet!! Udover det får jeg flere henvendelser fra springryttere der gerne vil komme og springe på hende nogle gange om ugen.. Læser folk ikke annoncen før de skriver, eller er de bare skide ligeglade? Surt opstød herfra, men det er dælens træls med alle de useriøse henvendelser!
Derudover er der mange af de små piger der bare bliver sure og begynder at skrive utrolig grimt.. Hvis jeg var sådan da jeg var i den alder, må en eller anden godt slå mig meget hårdt i hovedet... Men en stol eller sådan noget. Gud hvor er det dog træls...
Er der andre der har samme problemer eller er jeg bare uheldig? Kan jeg gøre et eller andet for at "forebygge" det? ??
Også lige et billede af Sasha i sit aller flotteste øjeblik!
okt 2013
Følger: 11 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 62 Svar: 215
apr 2009
Følger: 66 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 134 Svar: 441
Flere har også ringet og spurgt ind til hende, hvor jeg fortæller præcis det samme som der står i annoncen. Hvorefter de så siger "tak, men hun lyder ikke som en hest for mig". Igen, så læs dog! Suk, jeg giver snart op...
apr 2009
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
Der var en som efter 1 måned sagde op fordi han ikke ville stå stille når hun skulle op, velvidende at det var en unghest der næsten ikke var redet og alt skulle indlæres forfra og jeg havde sagt til parten at hun skulle være sten sikker på at han var den rette, for han var nervøs og usikker og krævede en der havde mod på det og som ville blive længe-
Efter hende havde jeg en som ikke gav ham nok mad, mugede etc og en dag melder hun sig syg og så hørte jeg ikke mere.
Havde også en ude og møde ham, hvor da vi skrev sammen lød hun super dygtig og lige var det vi manglede, men da de kom, var det en hjerneskadet, som ikke kunne ride uden der var nogen der og hun kunne slet ikke læse hestene. -.-
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 216 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.832
apr 2009
Jeg havde også en der ville flytte hende til Horsens eller sådan noget.. Jeg har også skrevet at hun skal blive stående.
Lunse og Samse: jeg undre mig lidt over om folk overhovedet læser hvad man skriver??
Jeg fik forresten også skideballe over at vælge en fra. På trods af at det står i annoncen at jeg forbeholder mig ret til at vælge..
dec 2012
Der er åbentbart ikke meget seriøsitet omkring det at have part.
nov 2009
apr 2009
thomine : der oplever jeg det også...
Lunse og Samse: det er bare noget af det værste! Det har jeg også oplevet..
jan 2013
Følger: 13 Følgere: 5 Heste: 2 Emner: 66 Svar: 590
Jeg tænkte til at starte med at jeg ikke ville lade mig begrænse af alder (skrev 15+ med forældreopbakning, da jeg selv i den alder tilred min første hest) men den grænse er blevet rykket til 18+ men alligevel får jeg mange der er under 18. Flere af dem er jeg holdt op med at svare på da jeg simpelthen ikke orker det...
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 29 Heste: 8 Emner: 18 Svar: 192
apr 2009
En skrev også at hun havde redet i to år, men jeg kunne jo bare undervise hende når hun kom. NEJ min ven. Hvis jeg havde tid til det søgte jeg nok ikke part.
apr 2009
aug 2011
Følger: 55 Følgere: 59 Heste: 2 Emner: 29 Svar: 135
apr 2009
jan 2010
Følger: 10 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 640
apr 2009
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2126 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.515
Da jeg søgte part til min gamle hest, lagde jeg ikke skjul på at han var en hest der krævede en rutineret rytter. Man skulle ikke være bange for at sætte sig igennem og han af og til var lidt hingstet i hans psyke.
Aldersmæssigt søgte jeg ikke nogen bestemt, men gjorde klart, at jeg søgte en part fordi jeg var tidspresset, og derfor ikke kunne være der hver gang når parten skulle ride.. Jeg søgte heller ikke et bestemt niveau rent stævneerfaringsmæssigt.
Får så en henvendelse fra en, og hun lyder egentlig fin.. Hun ville gerne prøve ham, for hun søgte en part hun kunne hygge lidt om, og ride lidt og måske ride lidt i skoven.. Lige det jeg søgte..
Da hun så kommer, kommer det så frem at hun kun har redet elevPONYER før.. Hun har ikke rigtig prøvet at galopere, og letridning er hun først ved at have nogenlunde styr på..
Nå, men hun kom med hendes far, og flink som jeg er, så tænker jeg.. Jamen det kan jo være, og jeg skal ikke være en sur en der bare sætter hælene i.
Da hun så skal op, så begynder hun at snakke om en stige.. Gjorde hende klart, at en skammel er hvad vi har, og der ikke skal til at være stiger omkring ham når hun skulle op. Vi får hende bakset op, hun får ramt ham ned oveni krydset med foden og har generelt lidt svært ved at komme op.
Macho er jo så bare super sød og står til al forundring stille. Hun kommer så frem i skridt, men holder rimelig stramt i tøjlerne, og jeg siger så til hende, at hun bare skal give ham noget mere tøjle, da han er rimelig lydhør for tøjlekontakt.
Da hun har skridtet lidt vil jeg jo så have hende i trav. Hun prøver og prøver, og da han endelig går i trav, ryger hun tilbage i balancen og hiver i tøjlen, og hesten går jo så i skridt igen.. igen igen igen igen...
Jeg foreslår så at hun lige får en lille pisk med i hånden, så hun lige kunne komme i gang og finde balancen. Jeg siger hun bare lige skal lægge pisken lidt på, da han reagerer ret godt på den..
Hun svinger så pisken på bedste rideskolehestemaner, og hesten slår lidt med halen, men sætter så bare i lunte trav.. Han kunne lige så godt have smidt hende af h*lvedes til.
Da hun så prøver letridning, så hiver hun i tøjlen i det hun skal op at stå, og slår med pisken i det hun sætter sig.. Hesten vælger at gøre det eneste rigtige, at gå i skridt og stoppe helt op.. Hun ser så lidt panikken på mig, og siger hun gerne vil af NU..
Tænkte lidt, nå, så blev hun bange for ham, så skal jeg ikke til at sige for meget. (hallen var fuld af folk, og hun havde fortalt hun havde lidt svært socialt).
Får så en besked dagen efter, at hun er vild interesseret i at få part på ham.. Jamen tabte både næse og mund..
Jamen hvad sker der? Har folk ingen realitetssans?
Tror bare folk tænker at alle annoncer kan gradbøjes lidt, og de tænker jo høje tanker om sig selv.. Så selvom man søger en der skal kunne det og det, jamen så kan man sagtens bruge lige dem.. fordi DE JO KAN noget andet...
jan 2010
Følger: 10 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 640
jan 2016
Følger: 8 Følgere: 5 Emner: 2 Svar: 9
Jeg ved godt dette handler om kommentarer på annoncer men JEG kikker altid annoncen nøje efter så der ikke er et ord jeg misser så at sige sådan om os yngre ryttere er efter min mening lidt tarvelig over for os der KAN LÆSE
aug 2015
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 201
jan 2016
jan 2016
apr 2009
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
Alligevel fik jeg sådanne henvendelser:
Er det gratis?
- Nej. Det koster stadig 800 kr.
Jeg må ikke få part, hvis ikke det er gratis.
- Hvad skal jeg gøre ved det?
Hvor er det henne?
- Står i annoncen.
Er det langt fra (indsæt selv by i Jylland)?
- Ja, pænt langt, det er på Sjælland.
Hvordan kommer man derud? Går der bus?
- Du skal sejle og klatre. JA der går bus, læs annoncen!!
Er der staldarbejde?
- Suk. Ja.
Ej, hvor er den sød, det lyder som en pony for mig.
- Ring til dette nr og kom og hils på ponyen, han er nemlig rigtig sød.
Jeg må ikke få part.
- Hvad fa'en skriver du så for?!
dec 2012
For det første er det en lille stald, hvor vi kun er voksne mennesker og jeg er den yngste (25). Min hest var rigtig usikker, havde været en del syg og krævede en, som virkelig forstod at læse ham, da han godt kunne være voldsom, hvis han blev usikker og man ikke var på. Derudover er der en masse som der skal tage hensyn til ham med, fx er der flere ting han ikke tåler.
sep 2011
Følger: 5 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 601
Useriøsitet er desværre ved at være kendetegnet for hele hobby-hesteverdenen, og som jeg ser det, er det blevet sådan efter at heste er blevet "hvermands eje".
Dengang heste kun var for de "heldige udvalgte", var der en helt anden entusiasme og seriøsitet, ikke mindst hos dem som virkelig måtte slide som hestepassere for at være nær deres drøm.
Idag er det ikke noget særligt at have hest, og man behøver ikke at være specielt godt ved muffen eller særlig heldig for at få opfyldt sin drøm. Så jeg synes desværre at hesteverdenen er blevet udvandet, og der er (for) langt imellem de virkelige entusiaster, som både gider at overholde deres aftaler og som er ydmyge (har respekt) over for det de laver og overfor deres medmennesker og heste.
okt 2011
Følger: 55 Følgere: 55 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 519
Dog (fra en anden synsvinkel) har jeg prøvet mange gange med useriøse ejere! Jeg har måske haft 8 forskellige private parter og størstedelen, lover guld og grønne skove når man er ude og prøve hesten, men derefter går det ihærdigt ned af bakke.
Pludseligt sygt meget staldarbejde, må ikke ride på hesten, må ikke ride bidløst, skal deltage stævner osv... Selvom alt det her har stået i min annonce *suk*
Jeg tror i stor grad det handler om at få sat de rigtige parter, ejere og heste sammen - hvilket kan være lidt af en opgave. De 'gode' parter jeg har haft har dog holdt i mere en 3 år og med super søde ejere!
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2126 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.515
nov 2009
jul 2008
Følger: 42 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 30
For mig betyder det meget, at hesten kommer i forreste række - det er sgu ikke så vigtigt, at han går i perfekt holdning osv. (selvom det ser rigtig godt ud efterhånden) i ridningen, så længe han ikke tager skade af af det. Til gengæld vil jeg gerne have, at de passer godt på ham. Og det gør de!
Vi har tidligere haft en part, der "brugte" Jalle til at udnytte sine ponyår fuldt ud - ingen problemer med det, så længe hesten også har det godt. Desværre kom det til at handle lidt for meget om hendes resultater og ikke så meget om Jalles ve og vel. På den måde kan jeg godt lide, at Anne og Julie ikke har skyhøje forventninger - selvfølgelig træner de for at blive bedre og har mål, men det er ikke uoverskueligt høje mål, og de kommer aldrig før hestens velvære.
Tror sgu aldrig, vi finder en bedre part
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
Der er alt for meget der skal læses igennem, og det aller første man læser er at din hest er en småsær hoppe.
Så tror simpelthen at man læser over det når man som part-to-be læser. Jeg har ikke kunnet se oplysningen omkring bidløst i annoncen, men igen, det er muligt at jeg kommer til at læse over den.
apr 2009
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 245
Jeg har en meget speciel hoppe, som kan være en mundfuld når man står alene med hende, og vil derfor ikke lave en søge annonce endnu men hellere kigge dem igennem der allerede er oprettede af folk der søger heste at ride på
maj 2015
Følger: 4 Følgere: 5 Heste: 2 Emner: 22 Svar: 413
feb 2009
Følger: 52 Følgere: 257 Heste: 5 Emner: 52 Svar: 565
Jeg har fået tilbudt 2 til 10,000, en til 7,000, en til 5 og en til 4500.
Jeg har også fået tilbudt nogle fra sjælland.
Og nordjylland.
Så tro mig, det er ikke kun dig der oplever det
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
Havde lavet en udlånsannonce engang, og jeg fik en henvendelse fra en dame. Hun ville komme ud at kigge. I min annonce stod der, at det var en islænderblanding, at hun kun måtte rides bidløst og at hun bestemt ikke var andet end skovturshest. Da damen kom derud, Red hun lidt på hende på ridebanen, hvorefter hun sagde, at jeg nok hellere skulle overveje at udlåne hende til en rideskole et års tid, så hun kunne lære alt det der med en rigtig sadel, bid i munden og rides på en ridebane... NEJ.....
En anden kom også for at kigge. Der stod også i min annonce, at man maks måtte veje 70 kg... Damen her var så lige dobbelt så stor. Jeg kunne ikke få mig selv til at sige, hun var for tyk, så hun red faktisk kort på min pony, som gik med meget usikre skridt. Efter fem minutter måske, vælger hun at stige af og sige, at hun ikke skal have en ung skovturshest, og slet ikke en uden bid, for hun er faktisk rigtig, rigtig nervøs... Hun mente ikke, de passede sammen - godt hun selv sagde det, jeg var enig!
Så valgte jeg at søge part og kom.i kontakt med to piger... De var ude at se hende. Dagen efter blev de uvenner på Facebook over hvem, der måtte blive parten selvom de dagen forinden var enige om at deles......
Så fik jeg en gammel dame ud, der ikke ville andet end at gå tur med min pony og give hendes franskbrød.. Sødt nok, men det var ikke det, jeg skrev, jeg søgte..
Så kom der endelig en seriøs pige ud. Hun red hende i en måned og var ret glad for min pony.... Lige indtil den dag betalingen skulle falde - så hørte jeg ikke mere til hende.
Så ja, jeg har altså opgivet nu!
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.846
Derudover tror jeg at jeg på 3 dage havde 3 unge piger fra Sjælland til at skrive og spørge, og vi bor altså i midtjylland. En af dem var så vedholdende at jeg viste hende på krak at det ville tage 4 timer i bil, hun havde ikke læst annoncen og blev alligevel ved med at stille spørgsmål, og så ville hun gudhjælpemig have billeder af ponyen tilsendt alligevel. Gud jeg blev træt af det.
Jeg blev også kontaktet af en der søgte, men først til sin fødselsdag et par måneder efter. Hun havde så snakket med sine forældre og sagde hun ville vende tilbage til den tid hvis parten stadig var ledig. Se det synes jeg var rimelig ok.
Ponyen er så også en stor 3'er så jeg var allerede forberedt på at skrive med yngre børn. Dog ikke at de ikke tjekkede byen først.
maj 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Heste: 7 Emner: 119 Svar: 693
men jeg kan dælme godt forstå du synes det er træls at få henvendelser der ikke stemmer overhovedet med hvad du søger.
sidst jeg søgte en FJORDhest, fik jeg tilbudt et hobetal af shetlandsponyer og travheste. det var jo sikkert søde heste, men ikke hvad jeg søgte.
dec 2012
Følger: 14 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 16 Svar: 167
de melder sig ikke frivilligt på nettet til at bruge deres tid på ens hest.
så tror hele part tingen er fra begge sider voldsomt opskruede forventninger
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
dec 2012
Følger: 14 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 16 Svar: 167
selvfølgelig kan man ikke forlange professionelle folk. men hvorfor skulle nogen betale for at låne en hest ? det var fair nok at stille krav hvis det ikke kostede personen der red noget og nok også nemmere at finde kompetente folk.
udgifterne vil alligevel være tæt på de samme part eller ikke part
jun 2009
Følger: 23 Følgere: 18 Heste: 5 Emner: 14 Svar: 105
Har bare erfaret at det er bedst at finde part i ens omgangskreds eller via "nogen der kender nogen". Har haft alt for mange dårlige oplevelser med useriøse folk på nettet...
mar 2013
Følger: 6 Følgere: 8 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 41
For ca. 1/2 år siden søgte jeg selv part på en pony for at få mere udfordring. Jeg skrev så med en ca. 18-20 årig pige, som havde en annonce oppe. I annoncen stod der meget lidt. Nå, men jeg skal så ud at prøve den her pony, og en time inden vi har aftalt at mødes får jeg en sms hvor der står at jeg ikke opfylder de krav de havde
Dagen inden syntes hun jeg lød som den helt rigtige osv. og der stod næsten ingen krav i annoncen og jeg havde da skrevet at jeg var en pige på 13 osv.
Omvendt har jeg haft part på en pony i et års tid hvor jeg var virkelig glad for ponyen, men ejer var et mareridt igennem med at finde den anden halvpart. I det år jeg havde part på ham var der 7 forskellige parter
apr 2009
Det lyder til at det, desværre, ikke kun er mig der har problemet. Selvfølgelig kan det også gå den anden vej, at en ejer kan være "besværlig".. Træls for begge parter!
Parter. SÅ træt af henvendelser...