1.484 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Må en hest aldrig reagere på omgivelserne? Må en hest aldrig reagere på omgivelserne?

Inspireret af et indlæg på en facebook gruppe smider jeg lige op til debat her også ;o).

Indlægget på facebook kom sig af den her artikel - læs den meget gerne for at kunne forstå udgangspunktet. Google translate kan bruges hvis man ikke forstår.
http://besthorsepractices.com/bombproof-or-shutdown/#.VwRuxtkhqRs.facebook

Overordnet set dvs; har vi bomesikre heste eller har vi slukkede heste? Er de bombesikre, fordi de ikke reagere på noget eller slukkede når de intet reagere på?

Igen LÆS artikelen - så giver det hele mere mening, end bare og svare ud fra ovenstående spørgsmål.

Mit indput til det hele:

Jeg synes den her undersøgelse er god og have med. At bare fordi en hest forholder sig roligt, betyder det ikke at den ikke er bange. Den har bare lært ikke og reagere. Og man kan dermed stå med en hest der er bange for traileren, men bare står og står alligevel og ikke ligner en panisk hest.

https://www.youtube.com/watch?v=1xLJ0nso61A&nohtml5=False

( undersøgelsen hedder dog " can a horse be brave? " og ikke en udtalelse jeg er enig i, men det undersøgte, er det spændende )

Der udover, så vil jeg ikke kalde en hest død fordi den ikke reagere på fx pisk, spore e.l men ofte så er de heste møg ligeglade med pres men ligger sig nærmest fladt på ryggen hvis man har en godbid.

Altså er jeg ikke nødvendigvis enig i at en "idiotsikker" hest er en slukket hest. Nogle heste er det "bare" er min oplevelse, uden der er gjort noget videre for det - ligesom nogle heste pænt vågne uanset foder og uden der er gjort noget der skulle gøre dem sådan.

Men jeg er enig i, at der findes utroligt mange ryttere som er angst for det ene eller det andet " tænk nu hvis ". Jeg tror kun det er inden for det sidste års tid, at jeg er begyndt at læse emner på facebook, HG osv. om folk der har angst i forbindelse med ridning.

De vil have en hest der aldrig nogensinde reagere på noget som helst og som altid er til at forudse i alting den gør - hvilket jo er umuligt.

Jeg havde part på den dejligste gamle dame fra hun var 25-30 år gammel. Hun blev aldrig bange for noget, nærmest aldrig. Men når hun så blev bange, så blev hun også bange. På de 5 år jeg havde part gik der sådan rigtigt panik i hende 3 gange. Resten var super fesent, sådan trave tre trin og " ej, det gider jeg ikke bruge energi på" agtigt.
Så selvom hun var "idiotsikker" og jeg ville sætte en hver nybegynder op, så betyder det jo ikke, at en hest aldrig bliver bange eller ikke reagere på noget som helst.

Og dermed er det også svært at få en hest til helt angste og bange ryttere - fordi det er en hest, et levende væsen.

Ligesom det på det seneste er blevet til, at hesten nærmest skal trænes til aldrig og reagere på noget som helst - fordi reagere den og bliver lidt nervøs, så er den ikke trænet nok!

Men så er det igen det med; bombesikker eller slukket? Levende hest eller robot?

Jeg har intet imod en hest der reagere, hvis jeg kender hesten, ved jeg hvad den reagere på, rider mig ud af det, er det til et stævne har jeg det med i forventningerne. Så er det bare og få en god tur og tage de ting der kommer, se det positive i det og tage det som en oplevelse :o).

Istedet for at forvente, at man an få trænet ALLE situationer man kan komme ud for. Det er ganske enkelt umuligt. Man kan træne meget. Men hvis man skal komme uden for "hjem" inden for de næste 20 år ( overdrivelse fremmer forståelse ), så kan man ikke undgå en hest der reagere - nogle mere eller mindre end andre.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opvaskemaskine - Skiftning af afløbsslange 1.400 kr.
  • Montering af front på Ikea køleskab 600 kr.
  • El Løbehjul 500 kr.
  • plæneklipper knivslibning 500 kr.
  • Afmontering af induktionskogeplade og installation af ny induktionskogeplade samt opsætning af kontakt på væg til samme. 1.000 kr.
  • Flytte kommoder mm. 2.293 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Må en hest aldrig reagere på omgivelserne?
  • #1   15. apr 2016 Hold da op en skrivelse smiley

Jeg syntes bestemt hesten skal have lov at reagere på ting den syntes er farlige.. Dog træner jeg min hest til at reagere på en bestemt måde.. Hun skal ikke vende om og løbe fra ting fx. Hvis hun bliver bange skal hun stoppe op og vise hun er utryg og så tager vi den derfra..
    Man kan ALDRIG træne alle de situationer man vil komme ud for i livet med sin hest, men det er i min verden heller ikke nødvendigt..
    Jeg mener man bør træne sin hest til at opleve nye ting og reagere i forhold til dem. Hvis man formår at træne sin hest så korrekt at den ved at når du er ved den så er der ingen grund til at være bange eller utryg så kan du præsentere den for hvad som helst uden at få en voldsom reaktion.. Det tager tid ja, og ofte LANG tid, men jeg mener den tid er godt givet ud i det lange løb..

• #2   16. apr 2016 Jeg ville kalde min gamle ponyvallak for bombesikker. Du kunne fx ride tur på ham overalt og han reagerede ikke på hverken biler, traktorer, motorcykler eller andre maskiner på vejen, MEN kom der et stykke avispapir flyvende ... det ku altså godt være farligt hi smiley

• #3   16. apr 2016 Delvis enig.

Min egen lukker ned og bliver passiv, men jeg kan fornemme han er utrolig utryg og panikken.

Jeg gider ikke at have en hest der hopper rundt, så det er hans måde at tackle tingene.

Men vi havde i mange år også trænet at se ting, de ikke farlige men han har på sin vis aldrig forholdt sig til tingene

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #7   16. apr 2016 Den dag min gamle dame holder op med at reagere på sine omgivelser får hun vinger så enkelt er det, hun er en livlig hest der altid har været tilstede og er klar på alt, hun bliver meget livlig i ridning og det er tildels det der holder hende 24 år ung smiley

Selvom hun synes noget er farligt og og kigger så ved hun at jeg aldrig bringer hende i situationer hun ikke kan klare, selv nu hvor hun er blind på et øje har intet ændret sig i daglig omgang fordi hun stoler 100 % på mig men vi har også været sammen i 20 år smiley

Så svaret på spørgsmålet, jo det er et levende væsen, passiv ligeglad hest nej tak så kan jeg ligeså godt køre i skoven på en mountainbike sat på spidsen.

• #8   16. apr 2016 Meget interessant..
    Hvis jeg nu tager mig og Tindur her som et eksempel.. Vi har i årevis trænet farlige ting. Er tingene uden lyd, så kan han sagtens komme med mig og undersøge det farlige og overvinde sin frygt. Men er der lyd på så tager det utrolig lang tid inden han kan slappe af og formå at være i det. Nu snart fem år efter vi startede op med at træne i trafikken er han helt tryg med bile. Han bliver også pænt stående ved cyklister og knallerter. Men han er stadigvæk rigtig bange for lastebile og traktorer/tunge køretøjer. Jeg har dog fået ham til at blive stående på kommando, som for mig er kæmpe sejr smiley Jeg har lært ham at blive stående når der kommer trafik, noget som han selv trives med.
    Tænker I at det virkelig er forkert/uhensigtsmæssig af mig?
    Hvorfor?
    Lidt nysgerrig på hvad I ville have gjort?
    At tilvænne ham langsomt har ikke hjulpet (først gå rundt om traktoren, så efter hånden i tomgang, og så gå bagefter den når den kører, og så møde den og den kommer bagfra. Der begyndte faktisk først at komme en fremgang (lille) når jeg bad om kommandoen "STÅ" som han også kender fra andre situationer.

Mvh TT

• #9   16. apr 2016 Ingen der kan svare mig på mine spørgsmål? smiley
    Jeg har endnu et..vil I kalde den træning jeg udfører i denne sammenhæng for desensibilisering?
    Han må gerne vise han er bange, han skal bare blive stående smiley

Mvh TT

• #11   16. apr 2016
    Fylla - Jeg er helt enig med dig i, at nogle heste har lært at være ligeglade ( fx en rideskole hest ). Men jeg mener også, at nogle heste er mere motiverede for at komme af med pres, end andre.

Jeg har redet flere, der udmærket godt vidste, hvad frem betød - men de var bare ikke særligt motiveret for at komme af med pres, dermed lærte de bedre med godbidder som belønninng end ved slip af pres.

Susan Kjærgaard har skrevet en fin artikel omkring det der ligger på BBH's side :o)

Tindur - Hvis jeg kender hesten, så tager jeg ikke nødvendigvis tingene gradvist. Jeg kan sagtens finde på at sætte Fleur i en situation jeg ved hun bliver urolig/bange ved, men fordi jeg ved hvordan hun reagere og ved at selvom hun er bange, så er hun stadig til at styre, så har jeg intet imod at sætte hesten i den situation.

Istedet for at tage baby step og sørge for hesten aldrig bliver bange, så går jeg ind imellem ind i situationer hvor jeg ved chancen er der, men er ok med det fordi jeg kender hesten.

Så med en hest der fx er bange for traktorer havde jeg, hvis man er ridende redet ind i en mark, en indkørsel e.l - et godt stykke også stået der imens den passerede, tilpas nok væk til at hvis hesten var lidt urolig, så rammer man ikke traktoren. Er det ikke muligt at komme godt ind i en mark, var jeg hoppet af.

Dvs. jeg havde ladet hesten reagere, men fordi man kender den været helt ok med at den viser det.

En hest der står stille kan som nævnt i forsøget sagtens være panisk inden i, men via tillært adfærd, har den lært og stå stille. Det er selvfølgelig mere praktisk end at hesten tripper rundt - men den der står stille, er ikke nødvendigvis mere tryg end den der tripper rundt.

For mig så er det at hesten "viser den er bange" - også at den ikke bare står bom stille. Men er urolig på en eller anden måde. Står den bom stille, så er den netop desensebiliseret :o) Og ikke længere samme sted i angsten, som den der tripper rundt for så viser den jo ikke angsten.

• #13   16. apr 2016
    Jeg prøver og formulere mig anderledes.

Nogle heste, skal der meget til før de reagere på pres - uanset om vi snakker flytte sig på staldgangen, gå frem for ben, stoppe for træk i grimen, bakke for pres på bringen osv. - altså alt med pres.
    Man kan træne det i en EVIGHED, ved brug af kun pres - men det bliver ikke bedre, hesten reagere ikke hurtigere. Men hvis du så tilføjer en godbid, så opfatter hesten det pludselig hurtigt og lære hurtigt, reagere promte og bliver let for presset, motiveret.

Hesten er her mere motiveret for at få en godbid - dvs. vil gerne lave en øvelse for at få en godbid, end den vil lave en øvelse for at slippe for pres.

Fx: vi har et skrummel af en jyde i stalden, den reagere ikke på pres særligt godt - du kan skubbe løs på den uden respons. Men tilføjer du en godbid, så har du promte reaktion.

Eller omvendt, en hest der er mere motiveret for at lære via. at komme af med pres, end for at få godbidder. Nogle heste er bare super følsomme for pres i forhold til andre som er mere ligeglade.

Ved ikke om det giver mening - gør det ikke, så tror jeg bare vi er uenige på det punkt vdr. hvorfor heste er "ligeglade".

Jeg er enig med dig i at de kan være schenkeldøve grundet en rytter der har hamret ben ind i siden, men, jeg har også kendt hest der ikke var det tilfælde men som derimod var mere motiveret for en godbid end pres.

De schenkeldøve heste, kan man typisk let lære og reagere på pres ret hurtigt, hvis bare man er god og hurtig i sin timing - det tager ikke lang tid og pille af.
    Men en hest der ikke er motiveret for at komme af med pres, kan det tage en eeeeevighed og lære en øvelse med pres nogenlunde, fordi den ikke er særligt motiveret af det - hvis den overhovedet lære det særligt godt fx at reagere på frem.

Og heste der ikke er særligt motiveret for pres, er pænt træls at ride på hvis de oven i hatten ikke er særligt motiveret for at være på en ridebane. Har kendt to af typen - og det var altså ikke fordi kroppen var imod at de brugte sig, men de to ting kombinerede, gjorde bare at dressur/bane arbejde ikke var en god ting ;o) ( eller rettere, det var ikke sjovt for hest eller rytter )

Anderledes kan jeg ikke forklare det.

• #15   17. apr 2016
    Men hvis hesten godt kan på tur, men ikke på bane - så dutter den ikke ;o)
    Ligesom en hest der springer fantalastisk på tur, men har elendig teknik på bane og det er rytteren der får mere motion end hesten på en bette bane.

Men ja, godbidder og pres går ofte godt i spænd. For nogle er pres nok, disse here er ofte ganske fint motiverede for pres - måske ikke så meget for godbidder. De der så er ret motiverede for godbidder lære bedst med dem, hvor man så bruger godbidderne til at lære hesten at reagere på pres.

http://www.blueberryhill.dk/index.php/artik/8-beginners

Det forklare det måske bedre.

• #17   17. apr 2016
    Nu tænker jeg ikke på gå lige ud, men at ride på tur som man ville på bane. Dvs. ride på en 20x40 fx men bare ikke en ridebane, men en græsplæne man finder på tur ;o). Hvor man laver det samme, som man ville på en bane.

• #19   17. apr 2016
    Jo jo, fint på banen - der er bare nada energi sammenlignet med natur og en del mere sløv for hjælperne ;o). Men jo, måske jeg også skulle hoppe i seng.

• #21   17. apr 2016 Når traktoren kommer er Tindur bestemt ikke slukket, han spænder op og er så klar til at flygte, jeg sidder her rolig og sørger for at der intet pres er i tøjler og scenkler og koncentrerer mig om at slappe af. Når traktoren er oppe på siden af os så klikker jeg. Her reagerer Tindur (kan jeg mærke i hans krop) ved at lytte til mig og jeg roser og klikker igen hvis han står stille. Når traktoren er kommet forbi får han masser af ros og godbidder smiley det har kun sket tre gange at han har blevet stående, så det er ret nyt. Men sidste gang så når jeg klikket så var det en tydelig reaktion fra ham at han forstod at det var rigtig af ham at blive stående smiley han er jo stadig skide bange for de, men der er store fremskridt. Havde han lukket ned og begyndt at blive zombie i andre situationer. Så ville jeg selv revurdere min træning for jeg ønsker ikke en hest der ikke tør udtrykke sig. Men det skal jo ikke være med livet som indsats smiley

Synes det var meget interessant at I begyndte på diskussionen om pres og godbidder. smiley
    Tindur er ikke særlig motiveret for pres, og på ridebanen er han tung. Vi bruger godbidder som er hans store motivation. smiley dog er det også hårdt på banen for hvis han er meget sløv en dag og jeg klikker for korrekt udført arbejde så går han ned i skridt eller stopper med det samme og forventer godbid. Dette får han selvfølgelig ikke og han bliver sat i arbejde igen indtil jeg giver signalet. Men det er træls..
    I skoven er han fuldstændig en anden hest. Her har han drive og engagement. Jeg har dog ikke forsøgt at finde et sted at træne dressur i skoven der omfatter volter osv. I skoven har vi haft fokus på temposkift og overgange og ikke mindst at lytte til mine signaler. smiley
    Meget interessant smiley

Mvh TT

• #22   17. apr 2016 Sikke da et fedt emne- og en god afstikker til den debat vi havde om "Undertrykkelse af hestens naturlige instinkter"..
    Jeg tænker at det med hestens reaktion handler mere om rytterens mentale tilgang til de issues der kan opstå under hestens træning.

Jeg ved fra mig selv at hvis jeg kan holde fast i at sidde og tænke " Dav Traktor" fremfor at tænke "Hvis PotteLotte reagerer, så gør jeg sådan og sådan", så kan min kontrol af MIN reptilhjerne medføre at MIN hest tænker "Dav Traktor" sammen med mig.
    Altså at hvis jeg er i den mentale tilstand hvor jeg tillader mit kræ at kunne stoppe op og glo på traktor uden at jeg gør det til et issue, så er kræet langt mere tilbøjelig til at kunne rumme at sige "Dav traktor" og så hurtigere nå til det sted hvor den tænker " Nå skulle vi så ikke se at komme videre i teksten".

Jeg faldt ofte i fælden med at se trænings set up's ALLE vegne, men hånden på hjertet, så kan de fleste heste godt se en traktor, glo på traktor og gå videre i dagens program uden at der skal gøres et særligt stort nummer ud af den oplevelse.
    Min teori er at vi har fået lavet et selvmål i og med at mange har ville gøre det SÅÅÅÅ godt for deres heste med miljøtræning osv, men at filmen lidt er knækket for krikkerne fordi vi har fået trænet dem til " Se DEN er farlig, nu skal jeg vise dig hvordan man skal reagere" og på den måde fået overskygget kræets naturlige evne til at forholde sig til nye ting..
    Det er super fint at træne sin hest udfra betragtningen om at det er et flugtdyr, men hånden på hjertet, så er de fleste krikker kvikke nok til at lave en " UH en traktor, jeg skrider" og så ende med at vende retur 2 sekunder senere og lave en " Nå stor maskine der larmer, men som ikke æder heste- den rager mig langsomt"..
    Hvis vi træner dem så "meget"/ kontrollerer deres reaktioner på "Stor farlig ting der larmer" at de aldrig selv når til netop DEN erkendelse, så er det der vi kommer på tynd is. Den tynde is opstår jo netop når hestene ikke har nået deres egen erkendelse af fare-niveau og derfor ikke har en konsolideret respons i DERES hjerne på hvad en traktor bør klassificeres som på skalaen over "Ting der æder heste"..
    Den del tror jeg ofte vi får fucket op for de kære kræ, når vi overskygger deres reaktionsmønster ved fx. at benytte os af foder, pres eller frygt.
    - Med frygt mener jeg at vi gør sådan at kræet konstaterer at damen der vifter med snor/pisk/whatever klart er en større trussel end "Stor farlig ting der larmer".. På den måde så får krikkerne flyttet deres fokus/bliver overskygget fra reaktionen på traktor, til os.. Hvilket medfører at vi får "røvfuld" når vi tror at vi har trænet traktor.. I virkeligheden har vi jo bare trænet hestens reaktion på os når vi reagerer på at kræet møder en traktor..

Fedt Emne (Y) og kan vi så ikke lige kalde "Zombie heste" for deres korrekte betegnelse..!! De er TILLÆRT HJÆLPELØSE. Altså VI har trænet dem til at deres naturlige reaktionsmønster fx.undersøge adfærd eller flugt ikke kan betale sig, da der kommer en overskyggende faktor som gør at de vurderer at det er "sundest" for dem IKKE at reagerer udad til på noget som helst..
    En hest gør jo det, der i øjeblikket FOR DEM, lader til at være den "nemmeste" vej..

• #24   17. apr 2016 Webster - LOL smiley :-D smiley mine børn har rigtig mange gange spurgt mig. "mor er du sikker?" jeg svarer ja. "Er du bombesikker?" hvor jeg de første par gange svarede "ja" hvor jeg fik den i hovedet: "men mor, en bombe er jo ikke sikker" smiley

Mvh TT

• #25   17. apr 2016
    Bombesikker kommer sig af, at en hest der er bombesikker ikke reagere om så en bombe sprang ved siden af ;o)

Kommentér på:
Må en hest aldrig reagere på omgivelserne?

Annonce