{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
917 visninger | Oprettet:

Forstoppelse for 2. gang! What to dó? {{forumTopicSubject}}

Ja så havde vi igen dyrlæge til vores 3.5 års varmblod på en helligdag, vi havde også dyrlægen ude d. 24 dec.

Vores varmblod har haft forstoppelse 2 gange indenfor kort tid, så dyrlægen har været og hældt olie og vand igennem systemet og 1 time efter er hesten frisk igen.
Hun begyndte at smide sig og rulle sig i boksen og vi reagerede med det samme og tilkaldte dyrlæge begge gange (vel og mærke helligdage begge gange) smiley

Hun har fri adgang til wraphø, vi har prøvet at skifte til alm hø men wraphø fungerede bedre.

Hun får foder 3 gange dagligt samt vit/min.
Hun har fået loppefrøskaller i et halvt år.
Frisk vand 24/7.
Fri adgang til hø.
Græs i dagtimerne og når de ikke går op på græsfolden får de hø.

Vi spurgte selvfølgelig dyrlægen hvad vi kunne gøre for at forebygge det, hun sagde fri adgang til hø.

Vi har snakket om at give hende olie i foderet, paraffinolie som dyrlægen bruger duer det?

Ellers vil vi bare give raps eller solsikkeolie, og så har vi snakket om at give hende opblødte roepiller i en af måltiderne da det er godt for tarmsystemet og vi sikre os hun får nok væske.

Men har i erfaringer med forbyggelse af forstoppelse?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forstoppelse for 2. gang! What to dó?
  • #1   28. mar 2016 Har i overvejet orm? jeg ville få tjekket den for orm af to omgange. Give hende den store ormekur imod bændelorm, blodorm osv

• #2   28. mar 2016 Hun er tjekket for orm smiley Og har fået ormekur.

• #3   28. mar 2016 Kan det ikke hjælpe hvis den går i løsdrift eller lign? Bevægelse er jo godt for fordøjelsen smiley

Mht opblødte roepiller, så skal alle måltider hesten får helt være ens, for ikke at forstyrre tarmen, men kan i ikke bar gøre det ved hvert måltid?
    smiley

• #4   28. mar 2016 De går ude fra kl 7-19 de her dage, så de er ude i mange timer. Ja vi kunne jo sagtens bare give hende det i alle måltiderne uden problemer. Vi fodre i forvejen vores friesere med roepiller og lucerne.

• #5   28. mar 2016 De går ude fra kl 7-19 de her dage, så de er ude i mange timer. Ja vi kunne jo sagtens bare give hende det i alle måltiderne uden problemer. Vi fodre i forvejen vores friesere med roepiller og lucerne. Og vi har desværre heller ikke mulighed for løsdrift da vi har hestene hjemme og ikke har plads til en løsdrift.

• #6   28. mar 2016 Har I ændret på et eller andet pga helligedagene ? Fx mere eller mindre ude ? Eller mere eller mindre grovfoder ?

Orm ville jeg stadig være OB's på.

Og så kan det at hun går på græs måske ligefrem gøre, at hun trækker græs op incl jord ? Regnede det/varvådt omkring den 24/12 og nu i dag - så vådt græs måske er det som udløser forstoppelsen.

Mine heste går på fold med græs, men får alligevel hø med på fold - og det starter de altid med at spise først. Og om eftermiddagen når de kommer ind, der virker de for tiden rigtig sultne efter hø.

Og så kan I jo håbe at det er noget hesten vokser fra, når den bliver ældre.

God bedring med den.

Mvh Charlotte

• #7   28. mar 2016 Der er ikke ændret på noget, vi har hestene hjemme så der er fast rutine. Vi giver hø på folden fra om morgen af, og så går de op på deres 4 hektar store græsmark med ikke nedbidt græs. Skal selvfølgelig ikke kunne sige de ikke trækker jord med op, græsset er jo uden for vækstsæson og stadig kort. Vi har fået taget gødningsprøver på den for 3 uger siden og de fandt intet. Hun er ormekurbehandlet over to gange inden for de sidste to måneder for at være sikker. Når de kommer ind kl 19 får de hø og igen til natten. De andre heste har ikke opført sig unormalt det er kun unghesten. Hun må have en meget sart mave smiley

• #8   28. mar 2016 Hæld 0,5 dl olie i foderet. Jeg bruger alm rapsolie, hvis jeg har en hest der har behov for olie i foderet smiley

• #9   28. mar 2016 Ikke sjovt, min havde det i starten jeg fik ham. Virker til vi har fået bugt med det. Ved man der ved at komme problemer, gulerødder og æbler. Men lyder jo til i har styr på grovfoder, vand og stabile vaner.

Det ikke noget med det en vandkop, og den er dårlig til vandkop? Min er en kegle til vandkop. Kæmpede med det i måneder. Kan være den ikke får lov at komme til vand. Men er det en stabil flok, bør der jo intet være. Og får de græs, burde de den vej få masser af væske smiley så ja bedste bud er ud og skridte lange ture i en periode, så tarmene kommer godt igang. Men lyder til i har gode folde, hvor de vandre. En kort periode ville jeg øge med gulerødder æbler og ud og gå.

Men kan godt forstå i er frusteret. For lyder til i gør tingene rigtig.
    Evt. Tjek at jeres vandkop giver nok vand, kaikke huske hvor mange liter i minuttet men kan sikkert googles hurtigt. Men løber vandet for langsomt, drikker nogle heste for lidt.

• #10   28. mar 2016 Hvis væskeindtaget er lidt for lavt er roepiller en god idé - rigtig godt for maven skal jeg hilse og sige!
    Min søsters var slem til at æde sne, så vi gav hende lun, stærk kamillethe over hendes roepiller så det blev rigtig snasket. Det nød hun meget, og vi har ikke haft problemer med snekolik siden vi begyndte på det.
    Kamillethe er også udemærket for maven og så synes mange heste det smager dejligt. Så måske kunne det kombineres med roepiller?

• #11   28. mar 2016 Hun drikker både på fold og ved vandkoppen i boksen, vi er mange timer i stalden og udenfor og tjekker altid om alle hestene får vand. Det er heldigvis en rolig flok så alle kan komme til vandtruget smiley Vi vil helt sikkert sætte hende på roepiller så det kan få gang i tarmene.

• Sanne C
    Sanne C Tilmeldt:
    aug 2014

Følger: 10 Heste: 1 Svar: 29
    #12   28. mar 2016 jeg har ikke læst alle de andres kommentarer men gulerødder er gode til at holde maven igang.

• #13   29. mar 2016 Jeg har lige haft min indlagt en uge af samme årsag. Efter indlæggelsen, fik han hø - men ville ikke spise det til sidst, og vil faktisk også mene at det blev bedre på våd wrap smiley
    - Våde måltider og motion var for os den væsentlige faktor.
    - Anyway... Jeg gav min roepiller med mash (kræsen pony), med massere af gulerødder og gik langsomt over til tørt og fast mad. Olie hjælper en del - men det kræver jo meget olie før det får en effekt, og hvis det skal virke relativ hurtigt. Jeg købte noget tilskud til foderet, som er lavet til heste der har nemt til forstoppelse, med mange vitaminer i, og gode olier i, som også forstærker tarmsystem... det koster vidst 500 kr i horze ... Jeg kan lige tjekke navnet i morgen - hvis du boede i nærheden af København, kunne du få mit, da jeg ikke skal bruge det mere - men der er vidst lidt langt fra dig smiley

Kommentér på:
Forstoppelse for 2. gang! What to dó?

Annonce