sabbatår? {{forumTopicSubject}}
jeg er en 15 årig pige som meget snart går ud af folkeskolen. Jeg har længe gået og overvejet at tage et sabbatår, grunden til dette er at jeg gerne vil have et år til at finde ud af hvad jeg gerne vil og til at finde mig selv. En anden del af grunden er også at jeg er blevet utrolig "skole træt" det seneste år og det næste sker der mange forandringer som jeg skal vænne mig til.
Så jer der tager sabbatår.
Hvad går i og laver? har i et arbejde?
mine forældre har fortalt at man SKAL have et arbejde hvor man arbejder mindst 30 timer om ugen..
jeg får meget snart et arbejde men det ligger altså ikke på 30 timer (synes også det lyder meget overvurderet ved et sabbatår)
jeg ville som sagt bruge sabbatåret på at finde ud af hvad skal, tage på arbejde og en masse andet.
jeg spørger herinde da jeg tydeligvis er hestemenneske og gerne vil have det fra mine med hestemenneskers synspunkt
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.846
Det gjorde jeg
maj 2013
Følger: 22 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 13 Svar: 68
mar 2008
Følger: 49 Følgere: 59 Heste: 3 Emner: 22 Svar: 357
De penge jeg tjente lagde jeg i min hest, og i det år udviklede vi os helt utroligt. Jeg føler ikke at jeg har spildt min tid, og det er det vigtigste for mig.
Mine forældre ville synes det var ret træls hvis jeg bare havde gået der hjemme, sovet længe og ellers ikke havde fået noget særligt ud af dagen.
okt 2009
Følger: 58 Følgere: 72 Heste: 6 Emner: 65 Svar: 252
jan 2010
Følger: 10 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 640
Jeg vil så lige anbefale at du får taget 10'ende klasse, ellers får du svært ved at komme ind på en uddannelse bagefter.
okt 2007
Følger: 55 Følgere: 61 Heste: 1 Emner: 67 Svar: 534
Og det gik. De 3 år gik super hurtigt på trods af at jeg var ualmindeligt skoletræt! Jeg var dog stadig på ingen måde afklaret med hvad jeg skulle foretage mig efter HHX og så var det tid for mig at tage et sabbatår.
Jeg havde fuldtidsjob i min lokale Føtex som servicemedarbejder og ved siden af det underviste jeg en ældre herre + en yngre pige i at ride + jeg havde arbejde ved Odense Bulldogs så jeg var aktiveret og tjente pænt. I det år gik det op for mig hvad jeg ville og jeg fik sparet rigtig godt op, og den opsparing har jeg faktisk levet af i al min studietid, så det vil jeg klart anbefale.
MEN det er vigtigt at man gør det klart for sig selv at det kun er 1 år! Man kan hurtigt blive hængene fordi man pludselig tjener flere penge end man er vandt til.
Held og lykke, håber du får taget den rigtige beslutning for dig.
mar 2010
Følger: 66 Følgere: 77 Heste: 7 Emner: 717 Svar: 3.863
Efter jeg flyttede kom jeg ind i en rigtig træls klasse, begyndte at få nogle psykiske problemer og valgte at stoppe til påske, for at gå året om.
Gik i arbejde i 3 mdr - i tøjbutik hver dag fra 9-mellem 15.30-17.30 og lørdage fra 9-14 ca. Derudover havde jeg arbejde i Fakta 2 gange ugentligt i alt 12 timer. Så gennemsnitligt var jeg oppe på 40-45 timer.
Det er det bedste jeg har gjort for mig selv! Man får noget erfaring og man modnes på en helt anden måde. Dog er det vigtigt at lægge klar for sig selv, hvor længe man vil dette, og så holde fast i det! En god ide er desuden ikke at bruge flere penge pr måned, end man normalt ville gøre, når man f.eks. går i skole. På den måde er det ikke så "hårdt" pludselig ikke at tjene så mange penge - så se det som en opsparing til f.eks at flytte hjemmefra, eller hvis du gerne vil have noget lækkert til hesten, dig selv eller what ever
Uanset - så mærk rigtig godt efter! Til sidst vil jeg sige - tænk over det, mærk efter som sagt og gør det som DU føler mest rigtigt for DIG! Du bliver så meget gladere i længden, når du følger dit hjerte, end andres "befalinger"
maj 2013
Følger: 14 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 22 Svar: 317
Efter folkeskolen tog jeg 10. - derefter HF, så tog jeg grundforløbet til kok, skiftede til ernæringsassistent - fik lærerplads, var super glad for det! Efter et år i lære bliver kantinen nedlagt, og jeg står uden job. Fik et vikar job et par måneder, valgte så at starte på grundforløbet til dyrepasser - men synes ikke det var mig, så nu står jeg her efter grundforløbet og aner ikke en fløjtede fis om hvad jeg vil; arbejde eller uddannelse-mæssigt. Øv. Samtidigt har jeg kæmpet med en masse personlige ting.
Ligenu er jeg ansat som Plejehjælper; og det super fedt! Så har valgt at blive i det job, i hvertfald det næste år og se til den tid om det er noget jeg vil fortsætte med evt. Tage sosu-hjælperen eller om jeg vil tilbage til ernæringsassistenten.
Så mit bud er; følg dit hjerte! Hvis du har brug for et sabbatår nu, så tag det (: det hjælper heller ikke at fortsætte med noget andet skole (fx. 10. Eller gym) hvis du ikke er engageret i det (;
mar 2010
Følger: 66 Følgere: 77 Heste: 7 Emner: 717 Svar: 3.863
apr 2013
Følger: 21 Følgere: 18 Heste: 3 Svar: 66
Pga skolereformen SKAL du have en uddannelses plan, så du skal snakke med din UU vejleder - du må nemlig ikke bare "smide din fremtid væk".
Uanset hvad, er det en rigtig god idé at have en nødplan; uanset om det er efterskole, højskole, praktik eller arbejde du kan vise frem, så din kommune og UU vejleder ikke bare vil synes du er doven! Eller dum...!
Tag 10. klasse på en af de skoler, der tilbyder ridning, det er kun et år mere og så er du lidt bedre rustet.
Ellers bliver du tilknyttet Jobcentret i din kommune, bliver måske tvangsindlagt til en påtvungen uddannelse, sat til underlige arbejdsopgaver og andet lovbestemt fis! Har været igennem hele møllen med min datter, som nu heldigvis er fyldt 18 og har fundet den uddannelse hun vil have, men kommunen har været meget trælse, træge og tungnemme at samarbejde med
Held og lykke
mar 2008
Følger: 119 Følgere: 97 Heste: 5 Emner: 161 Svar: 1.534
aug 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
Jeg elsker mig selv for at have taget det valg, og jeg tror virkelig jeg kommer på gym med noget andet end de der kommer direkte fra efterskole eller folkeskolen.
Skriv endelig hvis du vil vide mere
aug 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.255
nov 2012
Følger: 32 Følgere: 26 Heste: 1 Emner: 23 Svar: 149
nov 2011
Følger: 64 Følgere: 61 Heste: 3 Emner: 153 Svar: 1.188
Jeg kunne ikke være mere glad for mit valg - og jeg har valgt at rejse ud. Blev invitereret ned til en stald i Portugal, hvor jeg er nu som working student frem til juni
Min ridning rykker helt vildt hver dag, men det er hårdt arbejde, for mit vedkommende uden løn, min løn er den undervisning jeg modtager, men det er simpelthen bare det hele værd! Så meget værd, at jeg glæder mig til når jeg går ud af gymnasiet og måske har mulighed for at tage et sådan ophold engang til
Inden jeg rejste, hvilket jeg gjorde d. 3/1-16, havde jeg et arbejde hos Imerco, som jeg også var rigtig glad for - men det tog lang tid at finde et arbejde, så jeg fik desværre 4 1/2 måned uden noget videre at lave før jeg kom ind hos Imerco - og nu har jeg en anbefaling fra chefen der, så når jeg kommer hjem kan jeg ansøge hos en Imerco tættere på min bopæl. Endnu engang - fedt!!
Men du skal selvfølgelig være helt sikker på, at du er klar til at rejse ud af landet alene, leve selv i 3-6 måneder (typisk working student opholdslængde). For det er hårdt psykisk. Jeg er 17 1/2, og kan sq godt mærke at der er perioder og dage hvor jeg savner min familie mere end andre. Men så er jeg glad for facetime og muligheden for at snakke og stadig se dem. Det er næsten lige så godt.
mar 2013
Følger: 31 Følgere: 38 Heste: 5 Emner: 36 Svar: 1.271
Så det kommer jo an på om du vil noget i det år, eller om du "bare" vil arbejde - for det tror jeg også man kan blive træt af. Du kommer jo 'snart' ud i det virkelige liv, og der kommer arbejde til at fylde meget af din hverdag. Synes hellere du skal nyde at du er ung, og har mange muligheder - inden du måske stifter familie, danner dig en karriere, mm.
Men det er jo bare mit synspunkt - du skal mærke hvad der føles bedst i maven. Hvis du ønsker at arbejde - arbejd! Men arbejd ikke for meget, hvis ikke du vil det. For så bliver du også bare træt.
Derudover er det jo også blevet en ting, at det er "farligt" at begive sig ud på arbejdsmarkedet efter folkeskolen, da man da bliver 'fanget' af at tjene penge, og derved aldrig kommer videre med sin uddannelse. Bare hvis du vil have det i baghovedet. Det kan jo selvfølgelig også ramme efter gymnasiet, men vil sige det nok er mest markant efter folkeskolen, da det sætter en større barriere for fremtiden, at stoppe der
nov 2011
Følger: 30 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 235
Og jeg var fanden også skoletræt, men det var virkelig det bedste år jeg havde i 10 klasse!
Så efter gymnasiet havde et ufrivilligt sabbatår, hvor jeg arbejde mere end 30-37 timer(personligt valg).
Jeg har arbejde i mit sabbatår, fordi jeg havde en husleje, forskring, bil o.s.v. Der skulle betales og så skulle der også sparres op til min nuværende uddannelse
Blogger
Følger: 71 Følgere: 1985 Heste: 5 Emner: 71 Svar: 930
sabbatår?