Bidt til hest med hård mund {{forumTopicSubject}}
Jeg søger noget hjælp
Lige nu rider jeg en hest der er utrolig hård i munden, hun reagere ikke på små eller bare mellem signaler fra tøjlen. Hun har Inter problem med at dreje, slf bruger jeg også primært mine ben. Hun rider med et to-delt trensebid, og hun er godt oppe i årene, så tænkte om jeg skulle finde et mildere bid, hvad syntes i? Jeg ser nemlig ingen grund til at tage et skarpere eller hårdere bid da hun ikke løber med en.
dec 2006
Følger: 38 Følgere: 40 Heste: 1 Svar: 308
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 12 Svar: 21
apr 2008
Følger: 83 Følgere: 83 Heste: 2 Emner: 63 Svar: 327
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
højst sandsynligt rides hesten med for meget og hård brug af tøjlen, som derfor gør at signalerne skal være hårdere og hårdere før den reagere på dem.
dec 2012
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
dec 2012
dec 2012
dec 2012
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
H is hesten ikke har været redet længe, og måske ikke har indlært de signaler du bruger, skal du jo til at starte helt forfra med at indlære dine signaler før du kan forvente den ved hvad den skal. Og herfra taler vi undervisning, hvis du ønsker at bede hesten om noget.
Og har den stået stille længe, kan den sagtens være både stiv øm og forvirret hvis du sætter dig op, og tænker vi laver da lige lidt 8 taller. Når hesten skal startes op efter pause, er udstyr tit slidt ikke 100 procent tilpasset, og den kan sagtens have diverse låsninger, som ikke genere den på fold, men som kommer frem, når der sidder en rytter og begynder at bede om lidt bæring og samling, og derved værger hesten sig mod hjælpere.
For slet ikke at sige er tænderne tjekket, kan også være ubehageligt med bidet, hvis det ikke ligger perfekt, eller rammer en tandspids, hesten vil igen værge sig.
Rigtig god træning
maj 2008
Følger: 54 Følgere: 57 Heste: 13 Emner: 19 Svar: 200
Et 2 delt bid er kun til heste der laver støvsuge ridning og skal have hjælpe til at holde hovedet oppe.
Det 2 delte bid er det håredste bid lige efter en kandarstang, pelham og kimpervick. Da det hovedsageligt ligger presset på gummerne, og derved skaber stor smerte i munden vil hesten søge/ presse i mod det og blive 'hård' i hånden.
Et udelt bid er bedere og blidere hvis du stadig søger noget med stabilitet.
Bidt til hest med hård mund