{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.059 visninger | Oprettet:

Æbler inden ridning - kulret hest {{forumTopicSubject}}

Må jeg høre jeres erfaringer - jeg gav min ellers rolige og velafbalancerede hest tre æbler inden dagens træning men aldrig har han dog været så meget på tværs (får undervisning og nu er der også bestilt massør for at være sikker på om han har ondt og tandlægen kommer mandag hvis det er bisserne der er noget galt med). Men da jeg satte i trav var han som skudt ud af en kanon og fik rimelig styr på tempoet ved at lave en overgang. Og gjorde alt som jeg plejer at få at vide i undervisningen - men han blev ved at forlade hovslaget spontant og dreje modsat af hvad jeg ville hvor det til sidst kulminerede og han rejste sig. Jeg går herefter over og henter longetovet - ikke for at han skulle have "tæsk" og køres træt men for at han ikke skulle slippe helt ved st jeg hoppede af. Han er super frisk i longen og gallopperer af sig selv hvilket han normalt nærmest skal tvinges til - han snubler og bliver bange for sig selv og løber endnu mere - han plejer at lytte så godt efter stopsignalet i longen men idag var det som om han kørte på duracell!! Og når jeg trak ham mellem hallerne var det som om han hele tiden var på vagt og blev "spooked".
Mit spørgsmål er så om det er æblerne der kan have kastet al det energi i ham?? For der er jo meget sukker i. Han plejer at kunne være strid og på tværs men han plejer absolut ikke at være så meget på stikkerne som idag.
Og som sagt er der både bestilt massør og tandlæge smiley Og undervisningen har hjulpet enormt meget og alting har fungeret siden første undervisning men er så gået tilbage lidt igår og meget idag efter han har haft nogle fridage pga hallerne var optaget.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Æbler inden ridning - kulret hest
  • #1   18. nov 2015 Har nu aldrig oplevet at det lige skulle være tre æbler der skulle kunne gøre forskellen. Men kan da godt være det har boostet det at det i forvejen er blevet meget koldt, hurtigt, på det sidste. Samt har det blæst en del, og de siger jo at det kan komme til at sne i weekenden.

Det er jo forholdvist normalt nok at hestene kan blive ret kuldret når først vinteren træder ind smiley Tror næppe det er æblerne alene i hvert fald smiley

• #2   18. nov 2015 Nej det undrer også mig men det var det eneste der sådna var "anderledes". Og han er normalt ligeglad med blæsevejr men han var helt oppe på dupperne idag da.
    Men ja det er blevet rimelig koldt nu her men synes alligevel først det plejer at give udslag når det bliver frost? Eller er det forskelligt fra hest til hest?

• #3   18. nov 2015 Det er næppe æblerne, men det kunne være der var sket noget på folden eller ved hans voks, der gjorde ham godt ham lidt mere vågen ens sædvanlig.
    Plus det koldere vejr, der kan selv de roligste heste få lidt efterårs/vinter kuller smiley

• #4   18. nov 2015 Det kan sagtens være forskelligt fra hest til hest - men du må ikke glemme at det har været nede og ramme 0 grader de seneste nætter smiley

• #5   18. nov 2015 Nej det er rigtig nok. Det kan godt være det er det som alligevel gør ham "værre" end han plejer at være - for undervisningen havde ellers hjulpet rigtig meget

• #6   18. nov 2015 Min hoppe har været så sød og rolig siden jeg fik hende for fire måneder siden. Men så her i sidste uge, slog det helt klik da vi red tur. Hun lavede desideret hop på stedet fordi hun bare ville galopere.. haha - og efter galoppen var hun slet ikke til at få ned smiley og lige den dag blæste det ikke engang rigtig.

• #7   18. nov 2015 Okay smiley Longerede ham også idag efterfølgende. Som skrevet ikke for at straffe ham men for at han ikke fik lov at være færdig så han nøkker blev det sidste han huskede og han trampede bare rundt og kunne slet ikke stoppe ham igen. Normalt skal jeg nærmest kun tænke på det så sætter han alle fire fødder i og står stille

• #8   18. nov 2015 Så helt generelt var han bare anderledes. Har dog også kun haft ham en lille måned men syntes da før idag at vi havde fundet takten rimelig men det skal nu nok komme til at fungere. Jeg KAN bare ikke lide når han stejler. Men alligevel hellere det end buk for det kan komme ud af ingenting og man sidder hele tiden og forbereder sig lidt på det

• #9   18. nov 2015 Har den monstro ondt et sted? Siden du siger den stejler?

• #10   18. nov 2015 Det er jo det jeg skriver at jeg både har bestilt massør og tandlæge! For at afkræfte det men det er jeg ret sikker på det ikke er. Men det kan godt være men det har bare fungeret så godt efter de gange undervisning jeg har fået (han gjorde det lige lidt efter jeg havde fået ham) og så fik jeg undervisning hvorefter jeg fik nogle redskaber (ingen tvang) og så gik han så fint så det kan også være det bare er er "tilbagefald" kombineret med vejrskifte evt. For Rom blev ikke bygget på en dag så selvfølgelig kan han få tilbagefald og dage hvor der er konflikt i luften. Men jeg får ham tjekket alligevel

• #11   18. nov 2015 Slap af hun' spurgte bare?

• #12   18. nov 2015 Hippie & Hættemågen: Der var formentlig intet hidsigt i TS svar til dig. Men hvis du havde læst øverst i emnet, så nævner hun det altså 2 gange, at der er bestilt tandlæge og massør..

• #13   18. nov 2015 Katrine: Måske du bare skulle blande dig uden om så? Jeg tolker bare udråbstegn som hidsighed af en eller anden art.

• #14   18. nov 2015 Hippie & Hættemågen; Det er et åbent forum det her, så Katrine har ingen ret i bare at få af vide at hun skal blande sig udenom?

Forstår dig dog godt, men bruger selv "..." uden at være fornærmet og "!" uden at være sur. Så tror ikke du skal tage TS' svar for andet end at hun måske selv er lidt frustreret over sin situation med sin hest - hvilket jeg godt kan forstå smiley

• #15   18. nov 2015 Jeg har oplevet noget, der mindede lidt om, med en DV vi havde i træning en overgang. Han flippede helt ud når han fik for meget æble, og en nærmere undersøgelse viste, at han havde mavesår i den øvre del af maven. Dyrlægen mente, at syren i æblerne kunne genere hans mavesår og at det var det der fik hesten til at "sprænge" i luften. Han fejlede ikke noget ellers, og så længe han ikke fik syreholdig foder og massere af hø, så var han tilbage i hans normale fjollede jeg.

• #16   18. nov 2015 Bare fordi et indlæg ikke er plastret til med smileys behøver ikke betyde det er negativt. Men jeg synes jeg havde gjort det rimelig klart at jeg er obs på om han har ondt og får det tjekket men at det var andre erfaringer jeg ledte efter ift dem der har skrevet om vejr, mavesår og æbler.
    Tak for jeres erfaringer. Jeg prøver at høre dyrlægen på mandag om det med mavesår. Normalt får han også foder uden stivelse og sukker og syre

• #17   18. nov 2015 Antichrist - gjorde i noget ift behandling eller regulerede i bare i foderet?

• #18   18. nov 2015 Hippie & Hættemågen: Måske du skulle ændre dit navn til Hidsig* og Hættemågen. smiley

• #19   18. nov 2015 Og tænker desuden at jeg fik ham handelsundersøgt om fredagen som jeg købte ham, uden anmærkninger og red første gang søndag, mandag og tirsdag gjorde han det så første gang - og så gik han nogenlunde men tog sig flere og flere "friheder" og så gjorde han det næsten en dag i weekenden og så fik jeg undervisning hvorefter jeg virkelig fik fat om problemet og også da jeg red efterfølgende alene havde jeg mange gode ture og i mandags i sidste uge var han så god til undervisning og fik meget ros fordi hun virkelig kunne se en forskel. Onsdag i sidste uge var han sød men var lidt uren - måske pga at han var øm efter undervisning - torsdag longerede jeg og kunne ikke se nogen urenheder men han fik fri - fredag, lørdag, søndag og mandag har han haft fri pga stævne på stedet og at jeg har været syg.
    Jeg ved at han selvfølgelig godt kan nå at blive skadet på de få dage fra handelsundersøgelse til han gjorde det og at massøren nok også mærker andre steder og muskler og sådan men har en dugfrisk godkendt handelsundersøgelse. Jeg har ikke set ham være vild på fold og han går alene så han er heller ikke blevet sparket af andre

Kommentér på:
Æbler inden ridning - kulret hest

Annonce