{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.049 visninger | Oprettet:

Nogen fodereksperter?? råd søges {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg håber der måske er nogen af jer derude, som er rigtig godt inde i foder mht. FE osv.

Vi har os en dejlig ponydreng (Tysk Sportspony) med meget kraftige ribben *S* læs: tendens til overvægt, specielt mave/vommet.
Det var ultra slemt da vi fik ham til maj, og vi har virkelig kæmpet en kamp siden da. Det var først da vi flyttede stald til september, at det har været muligt at fodre ham optimalt, da vi nu selv kan købe foder og hø.

Det skal også nævnes at han har meget sart mave og er moderat krybbebider/sætter, nu hvor han fodres med masser af grovfoder er det blevet meget bedre og han sætter faktisk kun tænderne på noget når han fodres eller keder sig meget.

Vi fik lavet en foderplan til ham, men den tog han så meget på af, at han næsten er skåret helt ned i kraftfoder.

Hans foder nu ser sådan ud:

Morgen: 1/2 liter roepiller (før opblødning), 150 g Lucerne uden sukker, 200 g Leisure mix + 5 vitamin/mineral bolcher.
ca. 1 1/2-2 kg hø lægges til ham.

Mellemmåltid, typisk efter ridning og inden aftensmaden: Ca. 2 kg. gulerødder og 4-5 æbler.

Aften: 1/2 liter roepiller, 150 g Lucerne uden sukker, 200 g Leisure mix, hvidløg.

Når han kommer ind fra fold er hans hønet fyldt op med hø ca. 6 kg i hønet med meget små masker. (dette kan han fint tømme på 3-4 timer).

På et døgn får han typisk ca. 7-8 kg hø. for at tilgodese hans sarte mave og behovet for at tygge og producere spyt.

Når vores kraftfoder er brugt op, har jeg tænkt mig helt at droppe de 200 g han får x 2 nu.
Efter min egen mening er denne foderplan da meget lav kalorie - eller er jeg helt forkert på den?? for ponymanden er stadig for tyk.

Lizet smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nogen fodereksperter?? råd søges
  • #1   17. nov 2009 spørg der hvor du køber foder, evt. brogården laver foderplaner til heste og tjønhøjmølle mener jeg også gør.

• #2   17. nov 2009 En vigtig detalje du mangler at tilføje før man kan regne hans foderbehov ud er hans vægt og hvilken kategori arbejde han laver: vedligehold, let arbejde eller moderat.
    Men heste kan leve af hø og vitaminer.
    Og jo du kan sagtens fodre en hest med hø, lucerne og vitaminer/mineraler.
    Mange fjordheste har det bedst på den foderplan, især den gamle type..

• #3   18. nov 2009 Min pony er også meget madglad, og bliver let overvægtig.
    Han står på spåner, og har i en lang periode kun levet af roepiller hø og vitaminer. Men nu får han Spillers High Fibre Cubes, hø, og en mindre mænge roepiller,

Du kan læse om High Fibre Cubes her :
    (link fjernet)

• #4   18. nov 2009 Han er 144 i stang, vejer knap 400 kg.
    Let til moderat arbejde af ca. 1 time 5-6 gange om ugen, nogen gange mere andre lidt mindre.
    Han er lidt til den dovne side, men det er blevet bedre efter den første omgang slankekur.

Lizet smiley

• #5   18. nov 2009 Æble eddike virker til at slanke, og skader ikke;-) Kan både bruges til mennesker og heste:-)

• #6   18. nov 2009 Det er egentlig ganske enkelt. Du skal droppe både lesure mix og lucerne, behold gerne roepillerne, men du skal sikre dig at de ikke er tilsat melasse (betfor duer ikke)

Så køber du moget Travo E, hvis du vil blive ved at bruge roepiller, ellers finder du bare en anden vitamin/mineral blanding som dækker ham (bolcherne dækker ikke optimalt om vinteren, de er lavet til sommer brug), og giver ham de han skal have for at være dækket ind af det-
    Og så giver du ham ellers en masse hø, som du regulerer efter hans huld.

Og husk så at hø godt kan gøre heste vommede, så du skal mærke efter de bageste ribben, eller måle ham om livet hvor gjorden sidder, ca en gang i ugen for at holde øje med hans huld. Det kan man ikke blot ved at se på hesten. Det er gået galt for rigtig mange at de har fået alt for tynde heste, fordi de blot har holdt øje med huldet ved øjemål.

Vil du gerne have lavet en mere præcis foderplan til ham, så vil jeg gerne hjælpe dig, kig forbi min profil og min hjemmeside (jeg må ikke sætte den ind her)

Kommentér på:
Nogen fodereksperter?? råd søges

Annonce