Et skridt frem, ti skridt tilbage ... {{forumTopicSubject}}
Netop, som man troede, alting var ved at ordne sig ..
Jeg har haft sådan en god periode med Silver ... Vi skiftede fra stangbid til bidløs, vi havde sådan et godt forhold - og jeg kunne slet ikke vente til at komme ud i stalden igen næste dag. Jeg havde en form for kontrol over hende - følte jeg - og nu, 1 år efter vores voldsomme styrt, troede jeg lige, at jeg var kommet lidt over min skræk.
Men nej - for et par dage siden skulle jeg ride galop på en stubmark ... Silver spænder sin hals og farer hjemad i fuld fart, også selvom jeg forsøger at standse hende. I dag gjorde hun nøjagtigt det samme ...
I må forstå - for 1 år siden styrtede vi i et sving, og jeg endte med åbent hoftesår, brækket arm og en hukommelse, som aldrig kommer tilbage. I dag red vi atter på en mark, vi var kun lige kommet 100 meter ud. Silver bliver lidt ivrig - naturligvis - og jeg vil så lave en volte for at kunne følge med vores rideven igen - netop som jeg vender hendes næse mod hjem, så styrter hun afsted, denne gang meget voldsommere end tidligere. Hendes hals er helt spændt, jeg sidder og hiver og hyler op - stop, stop, stop!
Hun fortsætter direkte ind i staldens gård ... Og først da hun næsten er løbet ind i muren, standser hun. Jeg hopper af, rystet, og føler næsten jeg skal kaste op .... Jeg har lyst til at skrige og græde på samme tid, men holder hovedet koldt lidt endnu ...
Først nu da jeg sidder hjemme ved computeren igen, har jeg styrke nok til at græde så højt, at min hund kommer for at tjekke på mig, og marsvinene er flygtet i skjul ... Det kan jo ikke passe!! Det er gået så godt ... Jeg har været SÅ stolt, og nu er jeg bange for, jeg er blevet bange for at ride igen. Jeg har slet ikke mod til at fortsætte nu - jeg ved, det er tidligt at smide det hele til jorden, men jeg har ikke mod til at prøve dén tur én gang til ...
Åhhhhhh, jeg skulle bare ud med det ...
Nu sidder jeg her med dårlig samvittighed og forgrædte øjne ... Det er jo hendes fødselsdag!! vi skulle jo hygge os ...
nov 2009
Følger: 60 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 1.346
nov 2009
nov 2009
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
Jeg kan ikke rigtig sige andet end hold op noget lort, op på hesten igen Hvis det giver dig mere tryghed at ride med bid på tur, så synes jeg helt hundrede at det er det, du skal gøre. Dine nerver vil jo helt sikkert også smitte af på hesten.
nov 2009
Vinterkuller kunne være et bud, men det lyder ikke som Silver at tage af på den måde ...
maj 2012
Følger: 1 Svar: 10
Og hvis du ikke ret hurtigt kan fornemme at du kan genvinde tilliden til hesten, så synes jeg du kraftigt skal overveje at sælge hende og købe en roligere hest. Igen skal det være sjovt at ride og det er det ikke hvis man er bange for sin hest. Det er hverken hest eller rytter tjent med og jeg er helt overbevist om at der er ryttere til alle slags heste (og heste til alle slags ryttere), så hvis man ikke passer sammen, er det meget bedre at finde en anden kombination.
Held og lykke med det - jeg håber du kan genvinde tilliden til din hest
nov 2009
Jeg kunne aldrig drømme om at sælge hende ... Jeg har haft hende siden hun var 11 - hun fylder 20 år i dag. Hun bliver hos mig, til hun ikke kan mere ... Men spørgsmålet er, om hun fungerer som en turhest overhovedet ...
nov 2009
Hun har altid været seperationsangst, men når vi er ude med en anden hest, har hun ALDRIG gjort det
nov 2009
maj 2012
Følger: 1 Svar: 10
Men så overvej at droppe turridning (hvordan fungerer I på bane?) eller pensionere hende. Jeg tænker også det vil tage en del pres fra dig hvis du beslutter dig for at I bare ikke skal ride ture (der kan gå galt) mere og så kan du bedre fokusere på at lave noget sjovt sammen med hende
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 216 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.832
nov 2009
Tanken om en ny hest begynder at friste ...
nov 2009
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
Det er bare vildt frustrerende!
Jeg ville nok også droppe bidløs og have kontrol over hesten i stedet for!
Kan godt forstå du ikke vil sælge den når den er så gammel..
nov 2009
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 216 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.832
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Å søde søde ven! noget så skræmmende at blive udsat for igen.
Men hør nu her!
Man skal aldrig sætte en hest i galop for tæt på hjemmet da den naturligvis vil løbe hjem da den er så tæt på. Tindur ville ikke galopere på marken væk fra vejen hjem (vi var ret tæt på hjemme. Men han ville vende om og løbe hjemad
Jeg læste ham hurtigt og satte ham i skridt.
Jeg var også for nogle uger siden alt for ambitiøs på vores vegne. Vi havde lavet nogle fantastiske volter i galop på ridebanen og på den anden side af vejen lå marken. Jeg tænkte at så kunne vi også gøre det på den. Tindur kunne ikke finde ud af det da vi jo altid rider lige ud udenfor banen. Han bukkede, jeg røg af og han løb.. Han løber aldrig væk fra mig når vi er ude på tur. Men her var vi på marken hjemme...
Jeg håber virkelig ikke at du opgiver men at du ikke galopere med hesten i hjemmad retning medmindre du er nogle kilometer væk fra stalden.
Op på hesten igen.. Er så ked af din oplevelse
Mvh TT
nov 2009
nov 2009
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.460
Nu kommer jeg med en tanke du og nogle sikkert ikke ville være glad for, men jeg kan lide at leve Jeg vil engang lære at ride stabilt med to tøjler og indvirke med dem uafhængigt af hinanden. Det vil jeg, så jeg kan ride med pelham med to tøjler i. Den normale bidring til primær indvirkning, og så vidt muligt kun den, hvor stangtøjlen så er til paniksituationer som dem du har oplevet der. Jeg sætter min egen sikkerhed højt og ville gerne bruge stangen som magtmiddel (kun som nødløsning) for at forhindre ulykker. Hvis du gerne vil ride bidsløst, så tænker jeg at hackamore i kombination med noget andet, kan lave den samme nødbremse.
Og ja, selvfølgelig skal hesten lære stopsignalet. Men den skal heller ikke stikke ukontrolleret af.
nov 2013
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 6 Svar: 243
Øv en skræmmende oplevelse
Jeg havde engang en fjordhest, som gjorde præcist det samme, det var skræmmende, og efter 2-3 gange mistede jeg helt modet. Hver gang jeg skulle på tur på ham var jeg SÅ nervøs, og mit hjerte bankede derudaf.
Jeg besluttede mig for at prøve noget helt andet!
Det her er bare et forslag, du evt kan bruge på Silver, eller på fremtidige heste for at undgå det skal ske igen.
Nogle heste trækker ofte meget hjemad, fordi boks/fold betyder mad, og tur betyder arbejde! De faktorer skal der vendes rundt på.
Ved at give hesten mad på turene, får du vendt den mekanisme, i træningsfasen, kan du starte med at trække hesten 20 m. væk fra stalden, give den en godbid, og så vende om, så 50 m. fra stalden giv en godbid (mad eller andet) og vend om. og så fremdeles.
Derudover er det vigtigt i ikke "hygger med en gulerod" som det første når i kommer hjem.
Det bedste du kan gøre er, når i kommer hjem, at ride på banen intensivt i 10-20 min. så forbinder hesten lige pludselig turen med den "behagelige del".
Til sidst kan du gøre det, at du når du rider ud, har noget din hest elsker i lommen, og når i er længst væk hjemmefra, kaster du det ned foran den, eller kører ud med det på forhånd, så den får belønningen når den er længst væk hjemme fra.
Normaltvis bruger jeg aldrig mad i træning, KUN ved tur/seperations træning og trailer.
Dette hjalp på min hest, som aldrig stak af med mig, og som i stedet for at slentre langsomt afsted på "ud"vejen og styrtende hjem, gik fredeligt og trygt frem og tilbage.
Det er det samme princip mht når du stiger af og løsner gjorden, de fleste rider hele vejen hjem, og her får hesten en kombi af: rytter af, af med gjord, mad og hvile, og trygheden i det kendte og flokken! Farlig kombi!
Det er IKKE sært, at heste reagerer med at stikke hjem, eller trækker kraftigt hjem når man ser det fra hestens synspunkt.
Jeg droppede rideturene de første 6 mdr efter jeg startede på denne model, derefter satte jeg mig på ryggen. Efter mange gentagelser, kan du nøjes med at lade hesten græsse noget lækkert på turens fjerneste punkt, men husk at hoppe af og løsne gjorden et stykke fra hjem, og gerne hvor du har drejet hestens næse væk fra hjemmet.
DET er effektivt, hvis man har tålmodigheden
Trøste krammer herfra
mar 2011
Det Mia foreslår med godbidder har jeg brugt ved rigtig mange heste de får godbidder på vej væk fra stalden og før vi vender hjem. Og hvis han bliver stående stille på kommando når der kommer kørende. Han får intet i stalden før der har gået en stund
Måske dette kan ændre adfærden
Mvh TT
nov 2009
dec 2014
Følger: 42 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 15 Svar: 293
mar 2011
Mvh TT
dec 2014
Følger: 42 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 15 Svar: 293
mar 2011
Mvh TT
maj 2009
Følger: 104 Følgere: 146 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 2.191
Mvh ponymor
nov 2009
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
nov 2009
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.489
Jeg red på et tidspunkt en hoppe, som er meget sensitiv. Red hende selv til da hun var 3 år, meget let ridelig og lækker at have med at gøre, gik kåring og fik bl.a. 8,5 af fremmedrytter i netop ridelighed. Fik fri vinteren over og startet op igen som 4 års, med henblik på championat, den begyndte at løbe voldsomt med min underviser, men ikke med mig på. Indtil en dag, jeg nåede kun op og fik trykket den frem i skridt, den tog et skridt og så tog fanden ved den og den løb, fik den styret i hegnet og den stoppede. Den fik ros og virkede afslappet igen, så jeg ville ride videre, hvor den igen løb alt hvad den kunne og jeg kunne INTET gøre andet end at følge med, og den har retning ud af ridebanen, får den dog med hiv og sving drejet lidt af så den får løbet mod stolpen ved udgangen og jeg ryger ret voldsomt af - men hesten blev på ridebanen.
Kom op igen på den, denne gang med en trækker, hesten forsøger igen og igen at løbe, men bliver nu holdt, så den ikke når at stikke af, men slapper ikke af så længe den er i bevægelse.
Dyrelæge bliver tilkaldt og får konstateret at den har to trykkede ribben, som bliver "aktiveret" når den går og presset fra rytter og sadlens vægt gør det uudholdeligt.
nov 2009
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Jeg har slet ikke nogen kvaler ved at ligge et stærkt bid på en hest, der ud af det blå vælger at stikke af. En ting er, hvis det er en situation man kan træne, men hvis det ikke er så gør det mig overhovedet intet at ligge et stærkt bid på; sikkerhed frem for alt.
Så ja, jeg ville smide det bidløse ud til højre et øjeblik på tur og evt. også ride med stærkt bid på tur, så du kan være sikker.
mar 2011
Mvh TT
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Hvis en hest skrider, så oplever jeg ikke at en hackamore er særligt stærkt. Den er ej heller særligt god til, hvis man vil dreje hestens hals skarpt rundt - grundet måden den virker på, da den normalt vis også er elendig og give drejesignaler i for tøjle.
mar 2011
Mvh TT
nov 2009
Vi tog samme tur ... Ned ad grusvejen, ud på stubmarken. Denne gang uden Line og Luna. Og denne gang med vores Game of Thrones hovedtøj på - og det stangbid, jeg har redet meget med.
Jeg lærte at ride på blank kandar hos min tidligere underviser, Juan. Han bandt en jutesnor i kandaren og sagde: "Hvis snoren knækker, så har du misbrugt dit bid. Brug dit sæde og brug din vægt. Ikke dine armmuskler." Så, som I nok kan gætte, har jeg altid haft en stor respekt for bidet, specielt kandaren. Derfor har jeg også altid en snor om halsen på hesten, så jeg ikke kommer til at hive i den.
Nøj, en god tur ... Silver ser lidt vindblæst ud fordi der er en luftballon over os
nov 2009
nov 2009
Er også helt vild med Lindormen eller de klassiske s-kandarer, men sidestykkerne er faste, så jeg føler mig meget fikseret, når jeg rider med dem. Derfor foretrækker jeg den portugisiske
mar 2011
Mvh TT
nov 2009
nov 2013
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 6 Svar: 243
Lyder som om at bid på tur er en løsning!
High fives herfra
Et skridt frem, ti skridt tilbage ...