873 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

I vildrede omkring aflivning I vildrede omkring aflivning

Stik imod alle planer står jeg og er havnet i lidt af en træls situation.
Jeg købte bevidst hest en hest med forfangenhedstendens da jeg havde brug for en makker til min meget nøjsomme hoppe.
En skøn islændervallak på 9 med gode papirer og perfekt ridesind.
Det viste sig efterfølgende at hesten havde bronkitis. Jeg har vha heilpraktiker og dyrlæge fået det under kontrol med kun enkelte dårlige dage ift hans vejrtrækning. Om det vil vende tilbage igen næste sommer er jo ganske uvidst, men pt har jeg kunnet behandle det med homøopati og urtetilskud efter vi fik den akutte fase overstået. Hans forfangenhed er under kontrol når han går på jordfold med hø og bliver fodret korrekt.
Ovenstående kan jeg leve med og det er for så vidt også ok at hans fremtidige ridebrug måske er begrænset.
Mit egentlige problem består i, at lige meget hvor meget jeg forsøger at få en god flok ud af det, så slås ham og min hoppe. De vil begge bestemme og det er ikke kun småskænderier. De har begge dagligt nye sår og skrammer, min hoppe står halt med en kæmpe piphas og når de slås er der ingen af dem der vil trække sig. Det er virkelig uholdbart da han netop er købt for at de to kan gå sammen.
De gik fint sammen i starten og jeg troede derfor at han var strid fordi han havde det dårligt. Dog kan jeg nu se at de er lige gode om det, for min hoppe nægter at trække sig og går også på ham hvis chancen byder sig.
Men hvad dælen gør jeg med ham? Jeg kan ikke beholde ham, da jeg simpelthen ikke er i stand til at have to jordfolde med flokke på og jeg vil ikke have heste der går alene.
Men er det er aflivning eller kunne det være muligt at forære ham væk som "chance-hest"?
Hvad har I af erfaringer?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.
  • Handyman til opsætning af brusesæt 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  I vildrede omkring aflivning
  • #1   17. sep 2015 Aflive ham.. Det er en ret usikker fremtid han får i møde hos andre ejere.. Og tør du tage den chance? en død hest lider ikke.. Så medmindre du er 100%sikker på at de nye ejere gør som dig og at du kan tage ud efter behov og tjekke op på ham.. Så ville jeg have aflivet.

Mvh TT

• #2   17. sep 2015 Jeg er tilbøjelig til at tænke som dig TT. Jeg synes bare det er så forbandet ærgeligt

• #3   17. sep 2015 Ja det er ærgerligt smiley og rigtig synd for jer begge smiley

Mvh TT

• #4   17. sep 2015 Sælg smiley
    Som du selv skriver, "jeg kan leve med ovenstående..." Og det er du ikke den eneste der kan smiley
    Jeg ville ikke selv have et problem med at købe en hest der var tilbøjelig for forfangenhed/tidligere forfangen. Bronkitis har jeg ikke selv erfaring med, så det vil jeg ikke svare på - jeg ved dog at en fra stalden har en bronkitishest som fungerer helt normalt i en miljøvenlig stald og med urter smiley

• #5   17. sep 2015 Jeg er enig med TT...
    Det var noget andet hvis du ville aflive en rask hest, men det er jo ikke tilfældet, og synes overhovedet ikke der må herske nogen dårlig samvittighed..

• #6   17. sep 2015 jeg havde også valgt at aflive. ja der findes sikkert andre som dig, men skal hesten igennem flere ejere for måske at finde den rigtige? jeg syntes der er rigtig mange folk der ikke aner hvad de går ind til, hverken tidsmæssig eller økonomisk. folk lover guld og grønne skove, men mange overholder det ikke når det kommer til stykket, heller ikke selvom der er lavet kontrakt.

en anden tanke fra mig er også at markedet er fyldt med sunde og gode heste til billige penge, og så er det måske bedre at en af dem får chancen i stedet, selvom det er en meget hård tanke

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
    #7   17. sep 2015 en død hest lider ikke, og man ved aldrig hvilken type man sælger hesten til - heller ikke selvom man gør sig så umage som muligt for at finde den perfekte ejer. smiley

jeg havde valgt aflivning, det er et kynisk og koldt valg, men det sikreste og bedste.

• #8   18. sep 2015 Vil også sige afliv det gør ondt nu, men på sigt vil det give dig ro. Omvendt du kan jo låne ud, så kan du senere aflive. Men det er jo den vej det hælder. Og stressende for hesten at skulle flyttes igen smiley og ja før set problemer med islænder og slåskampe for de gir sig ikke. Lidt som om de køre deres helt eget show. Ville trods det gør ondt nu sige farvel, og ja det muligt der folk derude men der også masser sunde heste som trænger til chancer derude. Så ved at give ham her fred, får en af de andre så en bedre chance. Ærgeligt de ikke kan sammen.

• #9   18. sep 2015 forære væk, man kan få medicin, hesten har højst sandsynligt EMS eller Cushings syndrom. prøv at sætte en mulekurv på, prøv også at holde meget øje med den. Hvis man er glad for hesten bør man prøve mange forskellige ting af og så finder man nok ud af et eller andet m. v. h. ?:)????

• #10   18. sep 2015 Hesten har EMS og det var jeg klar over allerede da jeg købte den.
    Men hvis man holder ham på minimalt græs og jordfold med hø er han symptomfri.
    Jeg tror bare at det bliver svært at finde nogen der vil tage en hest der på den måde er "high maintenance" og i risiko for betydelig flere sygedage end andre.
    Men jeg kan jo se at der er lige så delte meninger her, som i mit hoved

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#13   18. sep 2015 rosa: men her er tale om en syg hest, som derfor vil være dyr og "besværlig" at have, da der skal tages 1000 vis af forbehold.

• #14   18. sep 2015 absolut kan det lade sig gøre, så du bør forære den væk, se dog til hvem som får hesten, tag ikke den første men se hvad der dukker op ......lige en notits om EMS, mange heste får denne lidelse på grund af for kraftig træning og lignende ???????:)håber at der findes et godt sted m.v.h.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#15   18. sep 2015 blackfoot: sorry to sat, men der er så mange der fremstår som perfekte ejere, men langt fra er det. uanset hvor stort et arbejde du ligger i at finde den bedste ejer, så er der alligevel så mange som bliver snydt.

og især fordi at der er tale om en hest der næsten ingen værdi her (Undskyld ts), så er chancen bare endnu større for at den havner ved en idiot.

• #16   18. sep 2015 Salgsmæssigt er hans værdi reelt set lavere end slagteprisen, for det var hvad jeg gav i første omgang hvor det var ukendt at han havde bronkitis (han var tilsyneladende fejldiagnosiceret med allergi).
    Jeg ville gerne finde ham et godt sted der har muligheder, viden og ressourcer til at tage ham. Men ift heste stoler jeg ikke på folk. Mange er fulde af gode intentioner og uanede mængder af handlekraft og når det kommer til stykket indeholder de ikke andet end varm luft.
    Vi kan kun vurdere folk til tænderne.
    Jeg har så lige fundet ud af at jeg ikke har gjort mit hjemmearbejde ift hestens pas ordentligt.
    Han er ikke udtaget fra konsum smiley
    Hmm grillfest???
    Sorry, sort humor hjælper nogle gange i pressede og triste situationer

• #17   18. sep 2015
    Trives hesten ikke med gå alene eller er det dig der ikke trives med, at den evt. skal gå alene?

• #18   18. sep 2015 Vallakken trives nogenlunde med at gå alene, men det gør hoppen ikke.
    Vallakken er indkøbt som selskab til hoppen, så at dele dem vil betyde at jeg endnu engang er nødt til at investere i en selskabshest til hoppen.
    Det er jo skruen uden ende

Kommentér på:
I vildrede omkring aflivning

Annonce