I vildrede omkring aflivning I vildrede omkring aflivning
Stik imod alle planer står jeg og er havnet i lidt af en træls situation.
Jeg købte bevidst hest en hest med forfangenhedstendens da jeg havde brug for en makker til min meget nøjsomme hoppe.
En skøn islændervallak på 9 med gode papirer og perfekt ridesind.
Det viste sig efterfølgende at hesten havde bronkitis. Jeg har vha heilpraktiker og dyrlæge fået det under kontrol med kun enkelte dårlige dage ift hans vejrtrækning. Om det vil vende tilbage igen næste sommer er jo ganske uvidst, men pt har jeg kunnet behandle det med homøopati og urtetilskud efter vi fik den akutte fase overstået. Hans forfangenhed er under kontrol når han går på jordfold med hø og bliver fodret korrekt.
Ovenstående kan jeg leve med og det er for så vidt også ok at hans fremtidige ridebrug måske er begrænset.
Mit egentlige problem består i, at lige meget hvor meget jeg forsøger at få en god flok ud af det, så slås ham og min hoppe. De vil begge bestemme og det er ikke kun småskænderier. De har begge dagligt nye sår og skrammer, min hoppe står halt med en kæmpe piphas og når de slås er der ingen af dem der vil trække sig. Det er virkelig uholdbart da han netop er købt for at de to kan gå sammen.
De gik fint sammen i starten og jeg troede derfor at han var strid fordi han havde det dårligt. Dog kan jeg nu se at de er lige gode om det, for min hoppe nægter at trække sig og går også på ham hvis chancen byder sig.
Men hvad dælen gør jeg med ham? Jeg kan ikke beholde ham, da jeg simpelthen ikke er i stand til at have to jordfolde med flokke på og jeg vil ikke have heste der går alene.
Men er det er aflivning eller kunne det være muligt at forære ham væk som "chance-hest"?
Hvad har I af erfaringer?
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Mvh TT
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 1.110
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Mvh TT
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.068
Som du selv skriver, "jeg kan leve med ovenstående..." Og det er du ikke den eneste der kan
Jeg ville ikke selv have et problem med at købe en hest der var tilbøjelig for forfangenhed/tidligere forfangen. Bronkitis har jeg ikke selv erfaring med, så det vil jeg ikke svare på - jeg ved dog at en fra stalden har en bronkitishest som fungerer helt normalt i en miljøvenlig stald og med urter
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2131 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.490
Det var noget andet hvis du ville aflive en rask hest, men det er jo ikke tilfældet, og synes overhovedet ikke der må herske nogen dårlig samvittighed..
jun 2005
Følger: 187 Følgere: 237 Heste: 22 Emner: 178 Svar: 3.801
en anden tanke fra mig er også at markedet er fyldt med sunde og gode heste til billige penge, og så er det måske bedre at en af dem får chancen i stedet, selvom det er en meget hård tanke
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
jeg havde valgt aflivning, det er et kynisk og koldt valg, men det sikreste og bedste.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.439
jan 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 208
apr 2008
Men hvis man holder ham på minimalt græs og jordfold med hø er han symptomfri.
Jeg tror bare at det bliver svært at finde nogen der vil tage en hest der på den måde er "high maintenance" og i risiko for betydelig flere sygedage end andre.
Men jeg kan jo se at der er lige så delte meninger her, som i mit hoved
maj 2007
jan 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 208
maj 2007
og især fordi at der er tale om en hest der næsten ingen værdi her (Undskyld ts), så er chancen bare endnu større for at den havner ved en idiot.
apr 2008
Jeg ville gerne finde ham et godt sted der har muligheder, viden og ressourcer til at tage ham. Men ift heste stoler jeg ikke på folk. Mange er fulde af gode intentioner og uanede mængder af handlekraft og når det kommer til stykket indeholder de ikke andet end varm luft.
Vi kan kun vurdere folk til tænderne.
Jeg har så lige fundet ud af at jeg ikke har gjort mit hjemmearbejde ift hestens pas ordentligt.
Han er ikke udtaget fra konsum
Hmm grillfest???
Sorry, sort humor hjælper nogle gange i pressede og triste situationer
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Trives hesten ikke med gå alene eller er det dig der ikke trives med, at den evt. skal gå alene?
apr 2008
Vallakken er indkøbt som selskab til hoppen, så at dele dem vil betyde at jeg endnu engang er nødt til at investere i en selskabshest til hoppen.
Det er jo skruen uden ende
I vildrede omkring aflivning