Starte forfra? - Købe hest igen {{forumTopicSubject}}
Dette emne kan godt blive langt. Undskyld.
Jeg har valgt at være anonym, da dette er nogle private tanker jeg har går rundt med, og der er folk her inde jeg ikke ønsker skal vide hvem jeg er. Undskyld hvis dette er imod reglerne - jeg sletter gerne emnet hvis det er.
Jeg søger lidt mere svar fra de lidt ældre her inde (18+), da jeg tænker det er dem, som har mest erfaring med dette.
Jeg skal flytte hjemmefra om 1-2 år, til enten sjælland eller Odense(fyn) pga. uni. Jeg er lige blevet 19.
Jeg har altid haft en tendens til at "lukke af" og skjule mine "rigtige" følelser og tanker overfor menneskerne omkring mig (hvilket vi generelt har i min familie). Jeg har ikke særlig meget mentalt overskud, dette gør at jeg nogle gange går og har det rigtig dårlig indvendigt og får det utrolig svært hvis jeg ikke får lov til at slappe af og "lukke omverdenen ude". Jeg har social angst og døjer i perioder med stærke symptomer på depression. Dette gør at jeg i perioder ikke altid har overskud til hver dag(7/7 dage) i flere timer at komme ud i stalden. Ridning er dog det eneste jeg altid har været god til, og drømte i lang tid om at skulle arbejde med det ud i voksen livet(hvilket jeg egentlig stadig gør), men pga. økonomien har jeg ikke været den største stævne-rytter.
Jeg mistede i februar min hest, (- min bedste ven og fristed fra omverdenen) hvilket tog/tager rigtig hårdt på mig.
Jeg valgte ret hurtigt (måske lidt i sorg) at sælge alle vores ting (skab, udstyr, strigler osv.) til billige penge, da jeg simpelthen ikke kunne holde ud at se på det. Jeg har dog stadig mit tøj, støvler og lidt liggende.
- MEN nu er jeg begyndt at fortryde.
Jeg savner at komme ud og vil rigtig gerne have hest igen, da jeg bl.a. kan mærke at min psyke bliver dårligere og dårligere af ikke at komme ud.
Jeg er igang med at tage en HF og bliver student til næste sommer, jeg arbejder ved siden af og har en forholdsvis stabil økonomi (det er ikke den største - stabilt på ca. 3000+kr pr/m -, men kunne få det til at løbe rundt før.) Min mor, som altid har været meget imod at jeg skulle have hest, (men alligevel har støttet mig og lånt penge ud hvis der kom større regninger.), ved ikke at jeg går med disse tanker om at få hest igen, udover jeg tidligere har snakket lidt omkring det, hvor hun hurtigt blev sur og slog idéen ned.
Det fungerer ikke med rideskole, da jeg ikke bryder mig om nogen i nærheden af hvor jeg bor, og heller ikke part. Dette er nok mest et "luksus problem", men ja....
Ville I tage valget og få hest igen? Please hold tonen ordenlig. Undskyld stavefejl o.l.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
du står og skal flytte hjemmefra lige om lidt, også vil din økonomi se helt anderledes ud, samt din tid vil blive ekstremt presset.
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
I dit tilfælde vil en part være bedre, selvom du allerede har sagt nej til dette. Så syntes jeg måske du bør genoverveje det.
aug 2011
Følger: 96 Følgere: 87 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.182
Jeg selv har en pony.
Jeg er lige fyldt 18
Jeg lider selv af en moderat depression og angst.
Har et arbejde.
skal ha lejlighed til oktober.
Jeg har selv pga. min psyke ikke kunne komme ud af døren, hvilket også resulterede i min hyp blev "forsømt" i flere måneder her i vinters. kunne ikke overskue at skulle ride den, passe den osv, så opstaldede den et sted hvor de passede den og så 1 gang i ugen skulle jeg så lave staldarbejde = jeg vil kunne sige hej til ham.
Min økonomi er røvdårlig, da over halvdelen af min løn bruges på hesten haha
Men når man ser bort fra alt dette, er min hest den grund til jeg stadigvæk føler mig i live, selv i de dage hvor det er mørkest. han er virkelig bare det som gør mig glad, og det posetive jeg kan se i mine dage Han har hjulpet mig med min psyke når jeg så det forkerte som den eneste udvej
Så hvis det er det du brænder for så go for it! Jeg har aldrig fortrudt at have pony. selvom man til tider drømmer sig om kørekort og bil så vil jeg altid hellere leve uden penge men være utrolig glad og have en bedste ven i stalden!
maj 2006
Følger: 36 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 1.152
Det eneste problem er at finde en seriøs part der kan vise hensyn til dig når du ikke har overskud til hesten nogle dage.
jul 2014
Følger: 15 Følgere: 9 Emner: 9 Svar: 245
Måske skal du overveje at få en part på en hest til at starte med?
maj 2011
Følger: 19 Følgere: 74 Heste: 4 Emner: 1 Svar: 383
jun 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 4
aug 2011
Følger: 96 Følgere: 87 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.182
nov 2005
Følger: 46 Følgere: 47 Heste: 2 Emner: 38 Svar: 237
Så jeg ser intet problem i du ikke kan komme derud hver dag eller i perioder. Så længe det ikke giver dig dårlig samvittighed når du ikke kommer ud til hesten, så vil det jo nok kun skade dig mere.
apr 2011
Følger: 18 Følgere: 17 Heste: 3 Svar: 6
På den anden side kan jeg godt se hvad AMT og Team Grafik mener..
Jeg synes du skal få kontakt med heste på en eller anden måde! Aller bedst ville selvfølgelig være halvpart, men hvis ikke det kunne du måske have en lille hyggepony, fx. en shetlænder, som en slags selvskabspony? Den spiser måske ikke nær så meget, og så kunne du jo bruge den til tricks eller tin i den stil!! (Y)
Jeg er godt nok kun 15, men ville altså lige skrive min mening alligevel! xD Haha!
Håber du finder ud af noget og held og lykke fremover!
jan 2010
Følger: 10 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 640
Studieboliger er desværre ikke så billige som de burde være, det samme gælder bøger og ikke mindst mad. Og da du jo ikke har garanti for at kunne få et studiejob i din nye by kan din økonomi blive MEGET stram. Læg et budget, søg på priser på boliger, buskort, strøm, opstaldning i nærheden, smed, faste dyrlæge udgifter. Er der luft i økonomien til en spontan tur på café? Til en uventet dyrlægeregning, til tandlæge til dig og hest? Det vil give dig en bedre idé om hvorvidt det er realistisk at anskaffe en hest. Jeg har lige måtte gå af med min, fordi der ikke er råd. Og jeg er endda gift så vi har 2 indkomster. Jeg brugte ca 42.000 kr om året på opstaldning, smed, dyrlæge, forsikring og undervisning. Et år brugte jeg 60.000 kr pga uforudsete dyrlægeregninger. Tænk på at du uden lån får omkring 72.000 kr om året i su som udeboende.
Jeg kan godt forstå drømmen om hest. Jeg er begyndt at spare sammen til om 5 år når jeg er færdigudlært, og har et arbejde, så jeg kan få en ny der. Men lige nu har jeg en part. Jeg havde ikke troet at jeg kunne leve med "bare" at have part, men jeg var heldig at finde en der bare var super. Måske skal du overveje at se efter en part. Det kan jo være at du finder en hvor det fungerer.
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 13 Svar: 473
apr 2008
Følger: 133 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.654
Starte forfra? - Købe hest igen