Hest mister fokus og er ikke tilstede. {{forumTopicSubject}}
Jeg har brug for lidt råd og vejledning. Er røget lidt ned i kul kælderen. Jeg har den her helt fantastiske hoppe på 3 og nogle måneder, jeg har haft hende i 2 år her til okt.
Vi lider lidt af, at vi har mistet lidt vore forbindelse til hinanden. Det er ligegyldig om vi er i stald, på tur eller på banen, hun har kun 10 % fokus på mig, resten er på alt andet. Især når vi er på banen er de bestemt ned mod et bestemt hjørne. Jeg kan bede hende om mange ting, feks at bakke, hvilket hun gør, men der er stadig ingen fokus. Ikke på mig.
Hun kan stå stille hvor jeg nusser hende, og pludselig ser hun op og er sådan set ligeglad med hvor jeg står. Hun smækker bare mulen direkte ind i hovedet på mig. Idag vadede hun direkte ind i mig.
Jeg er simpelthen så frustreret, det knuger sig sådan i min mave og jeg bliver altså lidt ked af det. Her først på året var vi nået så langt sammen, vi kunne arbejde i Liberty og hun kunne rende i en cirkel rundt om mig mens jeg stod bomstille. Men det er vendt her i løbet af foråret.
Jeg er på bar bund, hvordan kommer vi ordentlig tilbage på rette spor ? Jeg kan jo godt regne ud hun ikke synes jeg er særlig spændende i forhold til alt det andet, men kan simpelthen ikke knække koden til at komme væk fra dette problem. Hjælp og råd modtages med kyshånd!
sep 2007
Følger: 39 Følgere: 46 Heste: 4 Emner: 125 Svar: 455
Jeg kan stå og skabe mig som en sindsyg uden det rører hende, det er prøvet.
Jeg har flere gange måtte irettesætte hende på det punkt, for den slags adfærd er slet ikke acceptabel , det ved hun også godt
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Ift opmærksomhed så ville jeg træne hende med godbidder. Skær gulerødder op i små stykker. Når hun mister fokus så hiv i hendes hoved indtil hun kigger på dig, i samme sekund hun gør så sig en lyd og giv gulerodsbiden, øv og øv. Så vil hun hurtigt finde ud af at det kan svare sig at fokusere på dig når I er sammen
Mvh TT
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.452
Unge dyr bliver nemt uopmærksomme, men det der lige slår mig i dit tilfælde, er at det har ændret sig. Og her kunne jeg godt tænke, om du måske forlanger for meget af hende - ikke fysisk, det lyder det ikke til, men rent mentalt? At hun simpelthen er nået til et punkt, hvor hun ikke gider/kan holde fokus på dig, fordi det kræver meget af hende. Det kræver jo utvivlsomt mere af et ungdyr at holde lære nye ting OG holde fokus, end det gør af et ældre dyr.
sep 2007
- Bla. når vi bruge de 7 lege kan jeg sende hende væk, lade hende blive stående og bestemme hvornår hun kommer tilbage og sådan.
Men måske vi skal opfriske det lidt mere.
Jeg bruger godbidder nu og da, men jeg vil ikke bruge dem på den måde du beskriver der. Jeg er ikke interesseret i hun kun synes jeg er spændende pga jeg har godbidder. Men jeg takker for rådet alligevel
sep 2007
Jeg synes jeg har prøvet blot at lave det samme i en periode, altså kun at byde hende det hun kan. Men hun keder sig hurtigt og skal derfor være kreativ og holde gang i forskellige ideer. Umiddelbart synes jeg ikke jeg har presset hende. Men vil da bestemt lige skrive det bag øret og studere hende en ekstra gang når jeg er sammen med hende
mar 2011
Undskyld for at skuffe dig.. Men hvorfor skal hesten ønske at være sammen med dig uden at den får noget for det? Det gider de færreste da de er styret af sine instinkter... Jeg har selv den realistiske sans så jeg er fuldstændig klar over at Tindur kun vil være sammen med mig af disse grunde: foder, jeg er en tryghed for ham og fordi jeg opfylder hans behov for at blive kløet diverse steder.. ingen anden årsag.. Jo han kan da godt lide at komme ud og kigge lidt på verden.. Men stod det fuldstændig op til ham så gik han på marken 24/7 med flokken og spiste
Mvh TT
apr 2011
Følger: 16 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 203
Alle mine ungheste har været igennem sådan en fase - hun er ved at blive "voksen" og trænger sikkert til at blive udfordret lidt.
Held og lykke med det.
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 10 Emner: 105 Svar: 810
Men 3 mdr med helt fri, bare tulle rundt, så var han så småt klar igen. Da han så blev 4 røg han igen i en time out.
De har brug for lidt ro, ingen krav og bare fordøje lidt ind i mellem
mar 2011
Mvh T og den dovne Tindur
Hest mister fokus og er ikke tilstede.