{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.091 visninger | Oprettet:

Sende i tilridning uden sadel? {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley
Efter jeg i flere år har undret mig over det her, tænkte jeg, at nu var tiden til at spørge.
Ja, altså det er jo ikke fordi jeg skal have hest tilredet, men har ofte tænkt over, hvad man gør mht. sadel og andet udstyr, hvis man vil sende sin est i tilridning hos en berider? Altså, hvis man ikke har en sadel til sit dyr, hvad gør man så?
Har berideren trense (evt. bid), som vedkommende kun vil ride med? Er der forskel på almindelig uddannet berider, og en kendt rytter som f.eks. Andreas Helgstrand?

Jeg tænker bare, at f.eks. sadel jo skal passe til både hest og rytter - og derfor kan det jo være problematisk at sende sadel med til hesten, men også dumt at sende den afsted uden? Hvad har I af erfaringer med det? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sende i tilridning uden sadel?
  • #1   16. jul 2015 Vi starter med tilride hestene på gården uden sadel og så hen ad vejen begynder de at få sadel på, men størstedelen af det er uden sadel smiley

• #2   16. jul 2015 Da jeg tog heste i ridning, skulle ejer ikke sende sadel med.
    En trense kunne evt gå.
    De fleste foretrækker, at hesten kommer uden en masse udstyr, da det nærmest kan være umuligt at holde styr på, hvilket der tilhøre hvilken hest.
    Havde i snit 15 heste inde i ridning. Hvis hver skulle have en sadel med, så skulle jeg jo bruge et helt staldafsnit, bare til udstyr smiley

• #5   16. jul 2015 Sin egen sadel smiley lige meget med om hvordan den ligger og om hesten får ondt af den... smiley
    Der vi sender hestene afsted har de mange forskellige sadler hvor de finder og bruger den der ligger bedst på den pågældende hest smiley

Men på mindre steder skal der sadel med smiley

Mvh TT

• #6   16. jul 2015 Det er meget blandet. Nogen af de steder jeg har været kom udstyret med, andre steder havde vi så meget på lager at man fandt den der lå bedst på hesten.

• #7   16. jul 2015 Jeg ville aldrig i livet gå med til at lægge en utilpasset sadel på en hest - ung eller ej. Når jeg tilrider heste, foregår det tit med et "ride-on-pad" indtil hesten er vænnet til rytter og okay med det. Så kræver jeg at hesten får en sadel, der er tilpasset den (og det er for ejers ansvar og regning)
    Og en ung hest vil alt andet lige vokse og sætte muskler efterhånden - og ja, så skal sadlen jo løbende tilpasses af sadelmager, så den følger hesten. Alternativt kan en god bomløs sadel bruges - men en bomløs skal også passe den enkelte hest, men behøver ikke justeres så ofte.

Er med på, at der er mange steder hvor de bruger en "tilridningssadel" - formentlig en sadel, der nogenlunde passer de fleste heste, og så bliver der ellers brug korrektionspads mm. under sadlen, hvis den lige skal løftes lidt fortil/bagtil eller lign. - men det er på ingen måde i orden overfor hesten, og kan forårsage ømheder og i værste fald skader på hestens ryg. Er hesten øm i ryggen kan du være sikker på den kompenserer andre steder i kroppen - og så er det vi ender med en ret stor dyrlæge/kiropraktor regning, og en hest der ikke bryder sig om at få sadel på.
    Ergo - hver enkelt hest bør altid have sin egen sadel, som er tilpasset den, og som kun bruges på den.

• #8   16. jul 2015 Det klart at det ikke er det optimale for hesten og selvfølgelig starter man uden sadel. men nogle kunder vil ikke gå med til at få tilpasset en sadel konstant og andre har kun heste inde i 1 måned før de får den hjem og arbejder videre. Det er lige hvad man aftaler med den enkelte kunde. Hver kunde får selvfølgelig tudet ørene fulde af alle konsekvenser osv. Alt behandling der køre sideløbende med tilridning, som massage, kiropraktik osv er på vores råd/opfordring men for ejers regning og derfor også ejers valg. Vil ejer ikke betale for behandlinger der kan gavne hesten og evt løse problemer i forhold til tilridning, jamen så prøver vi en gang til på en anden måde. Vil hesten stadig ikke får ejer endnu en opfordring og bliver den ikke taget imod må hesten sendes hjem hvis vi har en mistanke om et fysiologisk problem. Vi vil selvfølgelig ikke arbejde/tvinge en hest til at arbejde under urimelig forhold hvis den tydeligvis fortæller at den har et problem med den måde tingene bliver gjort/brugt på, herunder også tilfredshed med udstyret. Har vi ikke noget der passer, må ejer selv komme med noget

• #9   16. jul 2015 Okay, så der er lidt delte meninger, kan jeg ligesom forstå smiley

• #10   16. jul 2015 Tror faktisk de fleste har den samme mening det er bare meget svært at udføre 100% i praksis

• #11   16. jul 2015 Hm, tror ikke alle har samme mening - for jeg tænker også, at det med f.eks. "tilridningssadler" er en dum ide. Synes i hvert fald ikke at det er optimalt med en utilpasset sadel. smiley

• #12   16. jul 2015 Jeg er så nok Rasmus modsat i forhold til mange af jer andre...
    Jeg ville aldrig drømme om, at sende min dyre sadel med hesten, hvis den skulle i tilridning.
    Jeg vil ikke have en sadel retur, der har været smidt på gulvet eller des lige...

• #13   16. jul 2015 Det sted hvor jeg var i praktik havde de 3 sadler hængende som var stedet'så egne. De blev brug på nogle af hestene.. Og så var der også nogle heste som havde sadel med.

Tror det er forskelligt fra sted til sted smiley

• #14   16. jul 2015 Synes bare ordet tilridnings sadel er meget negativ ladet. Selvfølgelig ville de fleste have en tilpasset sadel, men som sagt er det svært at gøre 100% i praksis hvis man driver et erhverv. Det gør det ikke okay det er jeg enig i. Men hvis du har 20 forskellige sadler og der er 1 der ligger næsten perfekt, egen vurdering, så kan man måske justere lidt frem og tilbage. Det bliver ALDRIG optimalt, men hvornår er det det? Lige inden sadlen skal stoppes om er det jo også en 'dårlig' sadel da den ikke ligger optimalt mere. Og sådan kan man jo blive ved

• #15   16. jul 2015 Det havde jeg ikke tænkt på - godt input! Det er jeg måske heller ikke selv sikker på, at jeg ville... smiley

• #16   16. jul 2015 Når jeg tager heste i ridning, har jeg et krav om, at hesten er sund og rask - den er passet med hove, tænder og har korrekt tilpasset udstyr, herunder sadel og bid. Hvis ejer ikke er indforstået med dette må vedkommende finde et sted, hvor de tilrider på andre præmisser. Jeg tager altid udgangspunkt i hestens behov, ve og vel og vil ikke være en del af noget, der ikke er ordentligt overfor hesten - i sidste ende sparer det ejer for penge, og jeg oplever at de mennesker der kommer til mig, er nogle der er indstillede på at gøre det, der er bedst for hesten - og det er også de kunder jeg helst vil arbejde med smiley

Kommentér på:
Sende i tilridning uden sadel?

Annonce