{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.455 visninger | Oprettet:

Fluer og klæg - "resistente"?? {{forumTopicSubject}}

Hej hej!
Jeg har nu i nogen tid gået og tænkt på noget... og måske er det et dumt spørgsmål...
Men nu her om sommeren, begynder vi jo at spraye vores heste ind i alt muligt, giver dækkener på og fodrer dem med hvidløg, for at skåne dem på insektbid...
Der findes jo alverdens midler man kan smøre/spraye på vores kære dyr, så de ikke bliver ædt op.. Men jeg kommer til at tænke på, om man kommer til at nå et punkt, hvor klæg og fluer bliver "ligeglade" eller "resistente" overfor alle de her midler vi bruger? For de skal jo spise et eller andet... Dækkenhestene er måske umulige at komme til for insekterne, men alle dem uden dækken, som bliver sprayet eller smurt med et eller andet middel..... når insekterne ikke til et punkt, hvor de tager hesten alligevel, selvom den er smurt eller sprayet ind? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fluer og klæg - "resistente"??
  • #1   26. maj 2015 Har aldrig oplevet noget der virkede 100%....... smiley de udvikler sig jo også med tiden. Min er ikke kun generet af stik, men også bare den sværm der kan være omkring.

• #2   26. maj 2015 Jo, de vil blive ligeglade med diverse insektspray med tiden - bl.a. Derfor kommer der nye midler som er sammensæt på andre måder for at holde dem væk i længere tid endnu.
    Men en holdbar løsning der ville gælde for evigt ville være at udrydde diverse dyr hvilket nok er umuligt - og de ville sikkert bare dukke op igen hvis det nu skulle lykkedes xD

• #3   26. maj 2015 mener at klæg går efter synet/måske varmen og ikke lugten - derfor at de mørke dyr er værst ramt (og bolden i klægfanger er mørk/sort). Derfor hjælper det ikke at spraye mod disse trælse bidende insekter smiley
    Jeg ved at vores gamle sort Charlie altid var meget plaget = elskede at få sit eksemdækken på smiley

mvh Ponymor

• #4   26. maj 2015 Har heller aldrig fundet noget, der har virket 100% smiley
    Hmm, tænker bare man så skal passe på med, hvad man bruger, hvis de kan blive "resistente"? smiley
    Min har haft et dækken, men hun klør det i stykker og så bliver det jo dyrt smiley

• #5   26. maj 2015 Altså de udvikler ikke resistens, men lugten fra sprayen aftager jo og derfor vil der igen blive tiltrukket insekter til dyret. Også er det faktisk de færreste insekter som reagerer på lugt.

• #6   26. maj 2015 Team Grafik
    Jeg tænker også på de ting, man f.eks. Giver sin hund mod lopper og flåter, som nogle også giver deres heste. Det kan de vel godt udvikle en resistens overfor? smiley

• #7   26. maj 2015 Altså, nu er det et faktum at lopper endnu ikke har udviklet resistens mod loppemiddelerne, 99,9% af gangene er det fordi det ikke er påført korrekt at det ikke virker optimalt. Noget andet er at har man først et lobbeproblem kan det tage over et halvt år at komme lopperne til bunds.

• #8   26. maj 2015 Altså, jeg spørger kun fordi jeg ikke ved det. Nu tænkte jeg heller ikke lige på lopper, bare på de midler, jeg ved, man også kan bruge mod lopper på hunde. smiley

• #9   26. maj 2015 Og jeg svare, de danner ikke resistens smiley De fleste hjælpemidler har bare en forkert virkning, som f.eks lugt som de færreste insekter reagere på.

• #10   26. maj 2015 ... bare en lille smule nedladende.
    Hvad er dit belæg for, at de ikke danner resistens? smiley

• #11   26. maj 2015 Klæg som er en af de værste bidende insekter, har ingen lugtesans, og er derfor fuldstændigt ligeglade med diverse spray.
    Man kan afhjælpe klægplagen ved at lave/ købe en klægfanger. Det afhjælper ikke helt problemet, men det hjælper dog.
    Spray, har en begrænset periode hvor de virker, da lugten fortager sig, og der derfor skal tilføres nyt, og de hjælper kun på insekter der har lugtesans. Desuden reagerer nogle insekter på èn slags duft, mens andre reagerer på en anden.
    Der er også produceret forskellige typer magneter, der skulle lægge et magnetfelt omkring hesten, om de hjælper eller ej, ved jeg ikke.
    Skygge og sommerdækken er de mest effektive hjælpemidler mod insektplagen.

• #12   26. maj 2015 Maria - skygge?... Så er det underligt at Tindur er mere plaget i skyggen af træerne end ude midt på marken.. smiley

De magneter.. Hvor får man fat på de?

Mvh TT

• #13   26. maj 2015 Suk -.- Ja min viden kommer fra selve min uddannelse hvorfra jeg kender diffinationen for resistens. Og dyr kan altså ikke sådan lige danne resistens, og resistens er noget f.eks baktiere danner. En resistens vil sige at objektet danner en mod-reaktion for stoffes virkningsgfaktorer. Og altså ingen fluespray dræbere fluer og derfor kan de ikke danne resistens. De kan istedet ignorere lugten - som jo aftager i kraft efter en halvtime.

• #14   26. maj 2015 TT - Ja det er faktisk ret underligt smiley

Jeg har tidligere set magnet halsbånd i Miljøfoder og her har man også kunnet købe det der hedder Shoo Tag.
    Derudover har jeg set en reklame på facebook med et magnethalsbånd, men jeg kan ikke huske hvor det blev forhandlet, men prøv at Google Magnethalsbånd til hest eller noget i den retning.

• #15   26. maj 2015 Magnetfelt omkring hesten? Det lyder lidt som noget svindel og humbug! smiley
    Team Grafik, hvor dælen skulle jeg vide, hvilken uddannelse du tager??? Lad være med at skrive så nedladende. Bemærk eventuelt at jeg skriver "resistens" i gåseøjne. Jeg ved, hvad resistens er. smiley

Læs eventuelt også, at jeg skriver, at jeg også mener nogle af de midler, der sprøjtes ned til huden og som kommer ind i blodet på offerdyret - går ud fra at det slår det bidende insekt ihjel.

• #16   26. maj 2015 Det er desværre ikke sådan at loppemiddeler virker. Det er kontakten med midlet som gør loppen ikke kan lægge æg. Den dør faktisk ikke af stoffet. Det samme med flåeter, de dør også af at være i kontakt med midlet.
    Og jeg svare ikke næsvist, men svare sådan set på at fluer og klæger ikke får resistens men at det er af andre årsager. Så spørg du til loppemiddeler og her er der stadig ikke kunne dokumenteres resistens dannelse - ergo lopper og flåter er ikke resistente men at det der imod skyldes forkert brug.

• #17   26. maj 2015 Men her snakker vi ikke lopper - vi snakker loppemidler som frontline eller bayvantic mod eksempelvis klæg.
    Jeg ved ikke, hvad det er, disse loppemidler gør, men jeg ved, at mange bruger dem. Ligesom f.eks. Tectonic og flusa, som jeg endnu heller ikke har fundet ud af hvordan de virker.

• #18   26. maj 2015 Hverken frontline eller baywentic virker mod klæg, netop fordi ingen af dem virker gennem blodet. Man bruger dem til heste som har fået lus og i nogen tilfælde også mod skab, men primært mod lus. Men de virker hverken mod fluer eller klæg.

• #19   26. maj 2015 Jeg kender altså flere, der bruger dem mod klæg og flåter......Men ok, tænker umiddelbart om ikke vi to kan blive enige om at være "uenige" - egentlig skriver jeg jo ikke, at jeg tror de bliver "resistente". Sy es bare du skriver nedladende til mig, og det får hverken du eller jeg noget ud af.

• #20   26. maj 2015 De virker skam også mod flåter, men ikke mod klæg. Og jeg er ikke nedladende? Jeg forklare hvordan tingene virker fordi jeg har en viden omkring dette, derfor prøver jeg sådan set blot at forklare hvordan tingene hænger sammen. Så kan du jo vælge at tro mig eller lade vær.
    Jeg forstod i første omgang ikke at du mente at bruge loppe/flåt midler mod klæg, troede du hentydede til den såkaldte resistens som så altså ikke findes. Derfor svarede jeg på dette.

• #21   26. maj 2015 Men for at det skal virke mod flåter på en hest skal du give loppemiddel til hestens vægt. Og dette skal gøres hver 3 uge - så det bliver lynhurtigt røv dyrt. Dette er pga overfladen af hesten, så tvivler på en enkel pipette faktisk har effekt mod flåeterne på en hest. Men man kan altså få sig overbevist til rigtig mange ting, og derved tvinge sig selv til at mene at det virker - ren ubevidst.

• #22   26. maj 2015 Jeg synes, det virker nedladende. F.els. "Suk -.-" som i "suk, hvor er du dum, prøv nu at læse hvad jeg skriver...."
    Jeg oprettede denne tråd netop for at få viden om noget, jeg ikke ved. Dermed vil jeg da også gerne have belæg for den viden, folk kommer med. Men jeg får intet ud af det du forsøger at videregive, hvis du ikke skriver det på en ordentlig måde. smiley

• #23   26. maj 2015 Madsen - jeg tror Grafik sukket fordi du skrev: bare en lille smule nedladende.. smiley

Mvh TT

• #24   26. maj 2015 Jeg skrev suk fordi jeg følte du netop var nedladende og at jeg lige et svar længere oppe havde forklaret at det netop ikke er resistens der var tale om, men en masse andre faktorer.
    Og jeg er igang med at uddanne mig til bioanalytiker, hvor vi arbejder utroligt meget med resistens. Og samtidig arbejder jeg så i en dyrehandel hvor jeg har fået mange kuser i hvordan diverse loppemidler virker.
    Jeg er bestemt ikke nedeladende, og syntes ikke du er dum og uvidende. Men følte bare lidt at jeg lige havde forklaret det hele og nu var nød til at gentage mig selv - dette sukkede jeg ovre da jeg fandt det som en nedladende måde at svare på, som om du ikke gad høre/læse hvad jeg siger/skrev - som om at jeg var den dumme.

• #25   26. maj 2015 Så har vi misforstået hinanden, team Grafik. Jeg synes bare, når jeg læser dine svar, at de virker som om at "det burde du vide" eller "nu har jeg fortalt, hvordan det hænger sammen, så godtag mit svar i stedet for at fortsætte"... Har bare slet ikke fået med, hvor du har dine kilder fra - og så vil jeg jo også gerne høre mere, ikke bare "sådan er det" men "det er sådan her fordi..." smiley

• #26   26. maj 2015 Det var slet ikke min mening at lyde nedladende, og undskylder hvis det har virket sådan.
    Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke orkede skrive en helt roman omkring begge ting, for det kunne jeg sagtens gøre. Men istedet ville jeg bare ret kort fortælle hvordan det hang sammen, og tænker ikke udmedbart over at dokumentere sådan noget.

• #27   26. maj 2015 Jeg vil gerne have den lange roman smiley Du behøver ikke skrive den, hvis du ikke gider, men jeg er interesseret i at høre, hvorfor det ikke bliver sådan at klæg og fluer bliver ligeglade eller "resistente" overfor vores midler (udover dækkener)... smiley

• #28   26. maj 2015 De kan sagtens blive ligeglade fordi virkningen at en spray aftager, dog virker spray slet ikke mod klæger da disse ikke har nogen lugtesans. Men resistense over for lugten bliver de ikke, det er et forkert term at bruge i dette tilfælde, da resistens kort og godt går ud på at man udviklet en måde at tilintegøre det stof som ellers ville bekæmpe en smiley
    Så resistens har det aldrig været og det andet er ganske enkelt rigtig mange faktorer som spiller ind. Netop ved f.eks spray kun virker på få insekter og hurtigt mister sin effekt.

Loppemiddler virker heller ikke mod klæger, det er midlet ganske enkelt ikke designet til og en klæg kravler ikke rundt i pelsen (på f.eks hund) til overhovedet ville få en effekt hvis det så havde.

Orker ikke gå meget dybt i detaljerne, da det er ekstem tung teori hvor man er nød til at have en basal baggrundsviden omkring mange ting før man overhovedet forstår faktorene bag ægte resistens smiley

• #29   26. maj 2015 Jeg ved godt, hvad resistens betyder, det var mere for at forklare, hvad jeg mener - men netop derfor jeg skrev det i gåseøjne.. smiley
    Hvis nu vi skulle antage, at en spray ikke fortog i virkning - ville de så ikke blive ligeglade på et tidspunkt?

• #30   26. maj 2015 Jo det ville fluer helt sikkert blive, for klæger har det som sagt i forvejen ikke nogen effekt på smiley Tror faktisk heller ikke at spray har effekt på mitter, men der er jeg dog lidt i tvivl.

• #31   26. maj 2015 Hvad så med f.eks. flusa eller tectonic? Jeg har endnu ikke kunnet finde ud af, hvordan det virker, men har kunnet læse mig til, at det smøres/sprayes (???) ned langs rygsøjlen, og så virker det...

• #32   26. maj 2015 Der må jeg melde pas, jeg kender ikke til nogen de produkters virkning.

• #33   26. maj 2015 Det er heller ikke til at finde noget om dem, så det er forståeligt! smiley

• #34   26. maj 2015 Efter lidt undersøgelse kan jeg se at man bruger flusa (noget som åbenbart findes i loppemiddel, mindes bare ikke at have hørt dette ved nogen SF de kurser?) mod mitter, det er muligt at mitter fungerer lidt som lopper og derved reagerer på det. Men har man en hest med sommereksem er et dækken at anbefale, netop fordi hesten skal have en frontline kur hver 3-4 uge hvor alle ambuller gives samtidig for at have en vedvarende effekt.

• #35   26. maj 2015 Men er klæg en mitte? For folk giver da hesten flusa mod klægene smiley

• #36   26. maj 2015 Nej klæg er ikke mitter smiley Mitter er nogen bitte små insekter som suger blod, og det er dem som giver sommereksem.
    Men det var ikke ligefrem nogen pålidelig kilde jeg fandt, så skal ikke sige om det evt virker mod klæg eller hvordan det virker.

• #37   26. maj 2015 Nej, det mente jeg nok... Men klægene suger også blod, ikke?

• #38   26. maj 2015 Jo klægerne bider hul i huden og suger blod, hvor mitter ligesom myg stikker. Jeg er selv mega allergisk overfor klæg bid og det gør pisse ondt når de bider.

• #39   26. maj 2015 Ja, klægene bider - det er rigtigt! Det gør så sindssygt ondt, jeg hader dem virkelig.. Hæver også op og klør af dem..

• #40   26. maj 2015 Jeg skal så have antihistamin når jeg bliver bidt, og helst inden for en time ellers bliver det område der er bidt mindst dobbelt så stort smiley
    Men ved desværre ikke flusa er kontakt eller blod-virkende. Dog hælder jeg til nr 2, da jeg ikke tror man vil godkende produkter som optages i blodbanen? Disse vil jo blive udskilt gennem nyerne relativt hurtigt.

• #41   26. maj 2015 Jeg reagerer bare ligesom min hest - tror det er en normal reaktion at det hæver og klør smiley
    Altså, du hælder til noget der virker gennem blodet? smiley

• #42   26. maj 2015 Nej jeg tror flusa virker gennem kontant med huden, og ikke går i blodet da det her blot ville blive filteret fra i nyren og udskilt i urinen.

• #43   26. maj 2015 Nååå, du skrev nok forkert først så! smiley
    Jeg ved heller ikke, hvordan det virker, og jeg kan simpelthen ikke finde noget om det :s

• #44   26. maj 2015 Har heller ikke kunne finde noget på det endnu, så tror faktisk blot at det bare er et gammelt husråd, som egenligt ikke virker. Ligesom de der ting man hænger i grimen.

• #45   26. maj 2015 Dem har jeg ikke hørt om ... :b
    Men der er rigtig mange, der skriver om tectonic og flusa på facebookgruppen "Hestefolk der vil hjælpe hinanden uden censur". smiley

• #46   26. maj 2015 Man kan få sig selv overbevist til rigtig mange ting, ligesom zebra striberne som jeg endnu ikke har set fungerer.

• #47   26. maj 2015 Nej, dem har jeg heller ikke set fungere for min hest.... Måske har du ret. smiley

• #48   2. jun 2015 hej man kan jo også begrænse fluer og klæg på foldene, sidste sommer læste jeg en artikel om hvordan man fanger fluer og klæg bier myg osv ganske nemt og effektivt, jeg forsøgte selv og tro mig det fungerede, jeg tog sodavandsflasker , skar toppen af dem og vendte dem ned i flasken limede dem sammen , så de ikke gik fra hinanden, når først insektet var i kunne de ikke komme op igen , men her er blandeingen i skal bruge, gær, brun farin og varmt vand til at opløse gæren og sukkeret i det hele kommes i flaskerne og placeres lidt væk fra folden, der kommer ganske mange insekter iså flaskerne skal udskiftes indimellem

Kommentér på:
Fluer og klæg - "resistente"??

Annonce