Kissing spine - hvordan opdagede I det {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har søgt på kissing spine her i forum, men syntes ikke de kunne besvare mit spørgsmål..
Jeg har denne her hest, Special, og jeg havde kiropraktor til ham her for nogle uger siden, hvor hun sagde at han havde en meget grim ryg, og vi nåede aldrig kiropraktik, fordi han var halt, og så var jeg til undersøgelse, og hun mener han har gaffelbåndsskade i HB.
Hun ville ikke gå videre med ryggen, før haltheden var væk.
Nu skal han så til dyrlæge her på tirsdag, for at blive scannet, og det er så en anden dyrlæge, som vi har kendt i mange år, fordi hende den anden er på ferie.
Men!
Jeg har en mistanke om, at han har kissing spine, eller noget andet med ryggen.
Fordi, den ligner sådan en tusse gammel hesteryg, som er faldet sammen, og er spids.. Vi har en der lige er fyldt 21, og han ser SLET ikke sådan ud, han er rund. (det er amerikaner heste, de skal være runde)
Jeg har læst om symptomerne, og der er en del der passer.
Når jeg skal ordne ham, så vader han rundt, bider efter mig, svinger med benene og er decideret ubehagelig. Det med bid og ben, er når jeg strigler ham ved siden af rygsøjlen, og jeg trykker ikke, og bruger ikke ubehagelige strigler..
Når så sadlen skal på, så ligeså snart han ser underlaget, så bliver han sur, og det er nogle gange rigtig voldsomt, som han svinger måsen mod en, når man skal rette gjorden ud, og lægge sadlen ordentligt.
Han bukker ikke med mig, dog har han gjort det et par gange, når jeg har ville have ham afsted, eller øve galopskifte.
Sadlen er tjekket, både af ekspert og dyrlæge, og det er ikke den der er problemet.
Når jeg skal lave overgang fra galop til trav eller skridt, så tager han næbet mod skyerne..
Jeg vil sige til ham den anden dyrlæge, at jeg gerne vil have at han undersøger hans ryg, for evt kissing spine, eller hvad der nu skulle være. For der er noget der generer ham, siden han heller ikke kan lave muskler deroppe. Og jeg vil gerne være afklaret med, om der er noget alvorligt, istedet for at vente på at benet er helet, hvis det kan, for så at gå tilbage og få at vide, at ryggen er et vrag..
Men hvordan fandt I ud af, at jeres eller nogle i kenders heste havde KS?
Beklager det blev lidt langt, men der er altid så meget at sige..
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
Min egen har to tætsiddende torntappe - og det blev opdaget ved et "tilfælde", fordi hun skulle have en svensk kiropraktor - som forlangte at der skulle foreligge billeder af hesten før han ville behandle.. Og så fandt i det...
Det har dog aldrig generet hende
sep 2004
Følger: 48 Følgere: 52 Heste: 7 Emner: 22 Svar: 189
jeg ville til hver en tid få taget røngten hvis jeg havde en mistanke - så ved man hvad man står med. Det lyder hvert fald til at din hest har ondt, og ikke er ok, håber i finder en løsning på det
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
dvs. at så længe vi kun skridtede gjorde han hvad jeg bad ham om, men så snart jeg satte ham i trav på banen gjorde han protester, han tog nogle skridt og faldt så i skridt, begyndte også at småbukke lidt. Jeg sagde til ejer at vi måtte få ham tjekket, for noget var galt. Der kom fys til ham og han var lidt låst i lænden, men hun fik det fikset, men han forsatte med ikke og ville trave, ejer er sadelmager, så den burde jo også fint passe.
Efter nogen tid kom han i røgten, hvor det viste sig at han havde ks.
Han har under hele forløbet være en glad hest, der meget gerne ville med ind, sagde intet til at få sadel på, travede tildels på tur, det der ligesom var afgørende for mig var at han bare ikke ville i trav på banen, og da han ellers er en hest der vil gøre hvad som helst for at tilfredsstille, så var vi jo godt klar over at noget var galt.
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.846
feb 2010
Følger: 73 Følgere: 46 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 67
Han har fået udredning for sin gaffelbåndsskade, og skal scannes her tirsdag..
Han har gået med en for lille sadel før jeg fik ham, og mindre sko end han burde, fordi hans gamle smed mente at det ville være godt fordi han har det med at tabe sine forsko.. Det kan også have gjort noget..
Jo jeg indsætter lige et billede, men jeg ved ikke hvor godt man kan se det..
feb 2009
Følger: 27 Følgere: 32 Heste: 7 Emner: 54 Svar: 1.289
Heldigvis siger min ingenting, og har aldrig gjort det. Hun sætter super fine rygmuskler og er klar til tilridning når hun har taget et par centimeter.
Kissing spine - hvordan opdagede I det