{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.060 visninger | Oprettet:

Kasteration - Stående eller liggende? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg er (DESVÆRRE!) nød til at få min hingst kastereret da han skal flyttes til et ridecenter. Øv øv, men sådan er det.

Så er mit dilemma - Stående eller liggende?

Dyrelægen anbefaler mig stående, da han er ret stor (kat 1/2) og kan gøre skade på sig selv ved en liggene, når han skal rejse sig.

Hvorimod jeg har hørt at dyrelægerne ofte ikke kan komme ordentligt til ved en ståene .. Og derfor ikke kan udføre deres arbejde ordentligt.

Jeg stoler selvfølgelig på min dyrelæge, men vil lige have andres syn på sagen også. Jeg vil min hest det absolut bedste, så vil være sikker på at det foregår stille og roligt..... Og uden komplikationer.

Knus,

Louise.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kasteration - Stående eller liggende?
  • #2   25. jan 2015 Heidi Nielsen har skrevet en masse om det - For 83% af alle vallakker der er kastreret stående har efterfølgende gener i form af sædstrengsproblemer.

- Og dyrlægen betaler ikke efterfølgende operation til 8-10 tusind, selvom det var vedkommendes egen fejl.

• #3   25. jan 2015
    Liggende...

Tjek facebook gruppen her om hvorfor. Der er også en artikel i.
    https://www.facebook.com/groups/639451089502460/?fref=ts

• #4   25. jan 2015 Stortset mange vallakker som er blevet kastreret stående for sædstrengsproblemer. Og hverken dyrlægen eller forskringen dækker udgifterne for den operation hvis pony/hesten får problemet smiley

• #5   25. jan 2015 Okay tak folkens! smiley

Det bliver nok en liggende så. Jeg ringer til dyrelægen i morgen og finder ud af hvad vi gør. Så er det også hende der skal lave indgrebet, det vil jeg være gladere ved smiley

• #7   25. jan 2015 Min fik liggende, og det gik lige efter bogen. Det er selvfølgelig grimt at se når de skal op igen, men hvis man holder øje med dem, og sørger for de ikke ligger lige op af noget, så går det altså også smiley
    Jeg har hørt dårligt om stående kastration, og min dyrlæge ville af den grund og kun liggende. smiley

• #8   25. jan 2015 Min blev kastreret liggende i fuld narkose på Hestehospital. Ville aldrig kastrere stående

• Anja L
    Anja L Tilmeldt:
    mar 2009

Følger: 5 Følgere: 5 Svar: 3
    #9   25. jan 2015 Og jo ældre hingstene er, jo større er blodårerne blevet - så det er nemmere for dyrlægerne at kontrollere eventuelle blødninger, når de ligger ned. Det så jeg på min egen, der blev kastreret som 5-åriog. Han var heldigvis blevet lagt ned, for der kommer pænt meget blod ud af en stor vene.

• #10   25. jan 2015 Jeg fik kastreret min som 3års, stående, han er tjekket to gange for det sædstrengsadherance af to forskellige dyrlæger med speciale i det, bare for en sikkerhedsskyld og der er INTET at komme efter...

Så har du en dygtig dyrlæge, der gør det ordentligt, så gør det stående..

Min er 6år idag og har ingen problemer smiley

• #11   25. jan 2015 Min vallak har en slem sædstrengsfibrose.. Han blev kastreret stående i sin tid.
    De fleste folk, som ved noget om sædstrengsfibroser og lignende anbefaler IKKE, at man kastrerer stående, da risikoen herfor er større. Jeg skal betale 10.000 for at få ham opereret for dette problem, hvilket jeg pt. ikke har pengene til smiley Så der må spares op.
    Men jeg kan se, at andre ovenfor har nævnt det samme. Ville blot informere om min situation. smiley
    Held og lykke med det!

• Hopsi :-)
    Hopsi :-) Tilmeldt:
    nov 2014

Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 140
    #12   25. jan 2015 Dem jeg kender som har fået kastreret liggende har alle problemer med sædstrengende også. Jeg tror ikke man løser der ved at gøre det liggende, men jeg tror det hjælper en smule på alle heste at gøre det sådan.. men at sige man ikke kan risikere at hestene så kommer til at fejle noget med sædstrengene fordi man ligger dem ned - det passer ikke i hvertfald smiley

• #13   25. jan 2015 Alle vores er blevet gjort stående i stalden UDEN problemer på nogen måde, hverken imens eller efterfølgende. smiley

• #14   25. jan 2015 Liggende- Jeg ville aldrig turde stående efter de heste jeg har mødt der er kasrteret stående, de har haft voldsomme problemer pga det og den ene har været så mærket af det at den den dag idag vist kun bruges som hyggehest istedet for springhest som havde kapacitet til de større klasser. Det er af samme grund jeg for alt i verden vil undgå a kastrere min han er 5 års hingst og heldigvis meget nem og skal han nogensinde kastreres bliver det liggede. Jeg har set begge dele og synes bestemt ikke at ligge dem ned er volsomt at se på hverken når de "vælter" eller rejser sig igen

• #16   25. jan 2015 Vi fik vores føl kastreret liggende. Vi gik rundt med ham en times tid efter hvor vi var to til at støtte ham så han ikke væltede. smiley
    Vil dog ikke anbefale at få kastreret på denne tid af året, da der er stor risiko for infektion pga. de mange bakterier i boksen. smiley

• #17   25. jan 2015 Jeg fik i sin tid mit DV føl kastreret stående, ingen problemer, og sidste år fik jeg mit Welsh føl kastreret liggende, men det var nu kun fordi vi ikke kunne finde den ene sten, men ingen problemer heller.

Kommentér på:
Kasteration - Stående eller liggende?

Annonce