{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
714 visninger | Oprettet:

Laura
Laura
Følger: 1 Emner: 29 Svar: 62

Ungheste spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Hej alle Hg'er smiley

Jeg har et par spørgsmå, mht. en islænder på 1,5/2 år.

- Hvor gammel skal den være, før man bare sætter sig op, og så ned igen. Evt. blive trukket i 5 min? (uden sadel)
- Er der en vis alder de skal være, før man må longere og løsspringe?
- Har i evt. nogen sider eller lign. man kan lære at lære dem stop og drej signal fra jorden? (+ alle mulige andre gode ting at lære før tilridning/ryttertilvænding)
- Hvornår er passende at ryttertilvænde? Nogen siger 5, andre 3?
- Er der noget man helst ikke må/skal gøre med en unghest?

Det var det, smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ungheste spørgsmål
  • #1   24. jan 2015 Lige med islændere ville jeg vente med at sætte en rytter op før den er min. 4 år gammel..
    Islænderen er en koldblodsrace og disse er langsommere udviklet.
    ang. tilvending af sadel og trense synes jeg godt du kan gå i gang med når den er 3 år, og det samme med longering.. På den måde har hesten også fået (forhåbentligt) nogle muskler den skal bruge når der skal rytter på.

• Laura
    Laura Tilmeldt:
    mar 2014

#2   24. jan 2015 Ok tak smiley Hvad mht. løsspring?
    Er der virkelig først som 4 årig? Altså vi taler en enkelt gang, hver eller hver anden måned? smiley

• #3   24. jan 2015
    Islændere er ikke marsmænd og udvikler sig ikke senere end andre ;o)

Men allier dig med en fra stalden hvis du står med andre, det gør det en del bedre hvis der er en de har erfaring med det i forvejen :o)

• Laura
    Laura Tilmeldt:
    mar 2014

#4   24. jan 2015 Super, tak smiley Det er nemlig et islændersted han vil komme til at stå.
    Og synes også at jeg ser flere komme op som 3 årige? smiley

• #5   24. jan 2015 man må begynde tilridning når de er 3 år for der har hesten dannet nok muskler til at der kan komme rytter på. Med hensyn til løsspring så tror jeg du skal vente til den er omkring 3 år. Men du kan jo sagtens slippe den fri på ridebanen og stille en kavaletie op eller lignende og se hvad den siger til det smiley

• #6   24. jan 2015 Hej Laura.

Jeg har også selv 1,5 års plage, 2 søde styks. Dem lærer jeg at stå ved striglepladsen, at blive trukket på små ture væk fra de ande, blive fortrolige med at jeg hopper omkring dem og op ad dem, de lærer at gå baglæns, fremad, sidelæns mv fra jorden, er jeg er så småt begyndt at lære dem at trække noget bag sig, og at blive styret bagfra. smiley Og snart skal de med i skoven, 1 af gangen, når de ældre erfarne heste blir redet ud smiley

Min erfaring sir mig, at NÅR man har unghest, er det vanvittigt vigtigt, at man har 100% tjek på hvordan man skal gøre/agere og guide hesten i nye færdigheder mv, f. eks at dreje og stå/gå fra jorden.
    Hvis ikke DU er 100 % sikker i alt det du vil lære den, vil jeg anbefale at du får noget undervisning først, således at når du træner med din egen hest, og den blir usikker, så kan du hvile fuldstændig i dig selv og måden du gør tingene på, og derved guide din hest bedst muligt.

Jeg ved slet ikke om det er det du efterlyser, lyder bare som om du er lidt usikker eller uerfaren m ungheste, siden du efterlyser sider hvor du kan lære at lære hesten det? smiley

• Laura
    Laura Tilmeldt:
    mar 2014

#7   24. jan 2015 Tak for alle jeres svar smiley
    Mia: Nej, jeg er ikke usikker (overhovet) men nej, jeg har aldrig tilredet en hest. Og nu er han ikke min, og jeg skal heller ikke tilride ham. (højst sandsynligt)
    Jeg leder bare efter et par sider, hvor der står noget information, da jeg gerne vil lære mere, så jo, man kan vel godt kalde mig uefaren med ungheste - Med tak for idéen med undervisning. Ved du hvilken slags undervisere det er, og hvad de hedder? smiley

• #8   24. jan 2015 Okay smiley
    Hmm næ ved jo ikke lige hvor du er i verden, men spør din hesteomgangskreds, det kan være nogen kender nogen.
    Jeg ved bare, at med de første heste jeg selv tilred, gjorde jeg mig mange erfaringer, som jeg tog med til den næste (jeg fik ikke noget undervisning før efter 2-3 tilridninger) og selvfølgelig skal man altid gøre sit bedste, og når man tilrider for andre, altid gøre som var det ens egen hest. Men jeg havde ikke megen erfaring indefor det, prøvede mig frem, og det gik da også, men når jeg ser tilbage, er jeg glad for at jeg fik lov at "øve" mig på andres heste, før jeg 7 år efter fik min egen første unghest smiley

Kommentér på:
Ungheste spørgsmål

Annonce