714 visninger
|
Oprettet:
Ungheste spørgsmål {{forumTopicSubject}}
Hej alle Hg'er
Jeg har et par spørgsmå, mht. en islænder på 1,5/2 år.
- Hvor gammel skal den være, før man bare sætter sig op, og så ned igen. Evt. blive trukket i 5 min? (uden sadel)
- Er der en vis alder de skal være, før man må longere og løsspringe?
- Har i evt. nogen sider eller lign. man kan lære at lære dem stop og drej signal fra jorden? (+ alle mulige andre gode ting at lære før tilridning/ryttertilvænding)
- Hvornår er passende at ryttertilvænde? Nogen siger 5, andre 3?
- Er der noget man helst ikke må/skal gøre med en unghest?
Det var det,
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2125 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.515
Islænderen er en koldblodsrace og disse er langsommere udviklet.
ang. tilvending af sadel og trense synes jeg godt du kan gå i gang med når den er 3 år, og det samme med longering.. På den måde har hesten også fået (forhåbentligt) nogle muskler den skal bruge når der skal rytter på.
mar 2014
Følger: 1 Emner: 29 Svar: 62
Er der virkelig først som 4 årig? Altså vi taler en enkelt gang, hver eller hver anden måned?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Islændere er ikke marsmænd og udvikler sig ikke senere end andre ;o)
Men allier dig med en fra stalden hvis du står med andre, det gør det en del bedre hvis der er en de har erfaring med det i forvejen :o)
mar 2014
Og synes også at jeg ser flere komme op som 3 årige?
nov 2012
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 8 Svar: 48
nov 2013
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 6 Svar: 243
Jeg har også selv 1,5 års plage, 2 søde styks. Dem lærer jeg at stå ved striglepladsen, at blive trukket på små ture væk fra de ande, blive fortrolige med at jeg hopper omkring dem og op ad dem, de lærer at gå baglæns, fremad, sidelæns mv fra jorden, er jeg er så småt begyndt at lære dem at trække noget bag sig, og at blive styret bagfra. Og snart skal de med i skoven, 1 af gangen, når de ældre erfarne heste blir redet ud
Min erfaring sir mig, at NÅR man har unghest, er det vanvittigt vigtigt, at man har 100% tjek på hvordan man skal gøre/agere og guide hesten i nye færdigheder mv, f. eks at dreje og stå/gå fra jorden.
Hvis ikke DU er 100 % sikker i alt det du vil lære den, vil jeg anbefale at du får noget undervisning først, således at når du træner med din egen hest, og den blir usikker, så kan du hvile fuldstændig i dig selv og måden du gør tingene på, og derved guide din hest bedst muligt.
Jeg ved slet ikke om det er det du efterlyser, lyder bare som om du er lidt usikker eller uerfaren m ungheste, siden du efterlyser sider hvor du kan lære at lære hesten det?
mar 2014
Mia: Nej, jeg er ikke usikker (overhovet) men nej, jeg har aldrig tilredet en hest. Og nu er han ikke min, og jeg skal heller ikke tilride ham. (højst sandsynligt)
Jeg leder bare efter et par sider, hvor der står noget information, da jeg gerne vil lære mere, så jo, man kan vel godt kalde mig uefaren med ungheste - Med tak for idéen med undervisning. Ved du hvilken slags undervisere det er, og hvad de hedder?
nov 2013
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 6 Svar: 243
Hmm næ ved jo ikke lige hvor du er i verden, men spør din hesteomgangskreds, det kan være nogen kender nogen.
Jeg ved bare, at med de første heste jeg selv tilred, gjorde jeg mig mange erfaringer, som jeg tog med til den næste (jeg fik ikke noget undervisning før efter 2-3 tilridninger) og selvfølgelig skal man altid gøre sit bedste, og når man tilrider for andre, altid gøre som var det ens egen hest. Men jeg havde ikke megen erfaring indefor det, prøvede mig frem, og det gik da også, men når jeg ser tilbage, er jeg glad for at jeg fik lov at "øve" mig på andres heste, før jeg 7 år efter fik min egen første unghest
Ungheste spørgsmål