Islænder VS Stor hest {{forumTopicSubject}}
Hej Alle!
Jeg har redet islænder hele mit liv og har også min egen nu.
Jeg har redet det siden jeg var 8 år og faldt pladask for islænderen.
Lige nu har jeg faktisk bare mest lyst til at sælge mit lille pus og købe en stor dressur hest istedet. Når man køber en islænder tager man på en eller anden måde den nemme vej igennem et hestekøb. De behøves ikke ret meget pleje eller omsorg hvis man bare skal holde dem i live i forhold til storhest.
Jeg følger ret mange mennesker der blogger om sit liv på facebook, blandt anden Josephine-Emilia Nielsen som er en rigtig dygtig dressur rytter. Hun vægter nogle gange ridesporten frem for skole så dygtig hun er.
Jeg ser rigtig meget op til hende og følger med i alt hvad hun gør.
Sagen er bare den at jeg godt kunne tænke mig en stor hest i stedet for en islænder.
Mit spørgsmål til jer er:
Hvad er fordelen ved en Islænder?
Hvad er fordelen ved en Stor hest?
Hvad ville i helst vælge?
På forhånd tak!
Hilsen Laura
mar 2011
Følger: 60 Følgere: 61 Heste: 5 Emner: 54 Svar: 291
Har også planer om en fjordbolle og lækker haflinger
mar 2011
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
" Når man køber en islænder tager man på en eller anden måde den nemme vej igennem et hestekøb. De behøves ikke ret meget pleje eller omsorg hvis man bare skal holde dem i live i forhold til storhest. "
Det er måske en voldsom påstand :o) En islænder kan kræve lige så meget som en Dansk Varmblod kan og den kan også sagtens kræve mere.
Man skal ride islænder, hvis man er bidt af de ekstra gangarter og stævner i disse samt Alrid osv. - er man mere til spring og dressur, så er det mere oplagt med en anden race eller blanding end islænder.
mar 2011
dec 2012
Følger: 20 Følgere: 17 Heste: 1 Emner: 19 Svar: 52
Hvad er fordelen ved en Islænder?
Jeg har ikke en, og har heller aldrig redet en, men tænker det er supernemt og billigt med opstaldning pga løsdrift året rundt...
Det vel også rart at der ikke er så langt af falde ned
At man "kan nogle flere ting". Jeg kan godt lide at sidde højere op, og jeg springer også - det er lidt nemmere med en lettere og større hest ;). Der er dog meget mere arbejde, det er sikkert også dyrere i dækkener (medmindre din islænder har sommereksem osv self.).
Jeg tror, hvis man vil ride almindelige stævner, så er en storhest den bedste udvej.
Jeg ville som sagt helst stor hest, men nu har jeg så heller ikke prøvet en islænder. Men tror jeg ville føle mig for stor til "sådanne en lille hest" (Ved godt de egentlig er mega stærke). Men hvis jeg bare skulle have en hest til at tule rundt med, ville jeg kunne finde på at vælge islænderen fordi den er billigere i opstaldningsmuligheder
mar 2011
Det er bare, er nok ved at vokse fra det der tölt og pas
mar 2011
Der er noget specielt over varmblod - kan ikke forklares det temperament de har.
Du mener at varmblodet heste ikke er så nervefaste som islændere? Spørg fordi jeg ikke har erfaringer med andre heste typer
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
At sælge sin hest, fordi man vil vinde DM, er for mig helt hen i hegnet, med mindre du kan smide et par 100.000 kr. Efter en hest, og virkelig har talent.
Danmark har et ufatteligt stærkt youngrider, junior og senior felt i dressur.
Jeg ville til hver en tid vælge en stor hest, men det er fordi islænderen ikke er skabt til det jeg vil, og fordi jeg føler mig bedst tilpas på stor hest (helst 180+)
mar 2011
maj 2007
Det gælder bare om at vælge en DV med "roligt blod", og dem er der masser af...
jun 2007
Følger: 38 Følgere: 85 Heste: 5 Svar: 184
Alt efter afstamning og gener, så er de meget nede på jorden. Hvis man ønsker at arbejde med gangarter eller nyde godt af tur, så er islænderne meget oplagte. De har fire eller fem behagelige gangarter, som man kan arbejde meget på.
En stor hest har 3 gangarter, og har lettere ved øvelserne end islænderen (da Tölten ofte kan sidde lidt i vejen for de samlede øvelser). Ligeså vel som islænderen, så kan de være meget nede på jorden alt efter gener/afstamning.
Jeg rider både islændere og storhest. Jeg har selv 2 storheste, men træner ved siden af 3 islændere. Jeg foretrækker storhesten, da jeg føler at tölten ligger i vejen for at opnå den samling og lave de øvelser, som jeg nyder. Desuden så siger de to ekstra gangarter i islænderen ikke mig særlig meget. Jeg nyder af at ride dressur og spring, men også en god tur i naturen. Derfor er storhesten mit valg. Da den opfylder de krav, som jeg skal bruge i sporten
jan 2006
Følgere: 163 Heste: 2 Emner: 800 Svar: 10.515
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
Jeg kan sagtens følge dig langt hen af vejen. Jeg står selv nu med min gamle vallak der ikke kan rides seriøst mere og går i løsdrift pga hoste. Og jeg savner også en "rigtig" ridehest.
Men du må gøre op med dig selv hvad du helst vil. Og der er ingen skam i at sælge eller aflive den du har nu fordi du vil noget andet. Faktisk syntes jeg det er bedre for hesten at du kommer af med den hvis du ikke føler den kan leve op til dine ambitioner og målsætninger. Du får ikke noget godt ud af at beholde en hest du i bund og grund ikke syntes om.
jun 2010
Følger: 75 Følgere: 71 Heste: 6 Emner: 465 Svar: 990
De første mange gange jeg red den da jeg fik den hjem var i grime og unden sadel og det samme kunne jeg også gøre igennem byen, der var heller indtet i trafikken den reageret på.
Men vil også sige med det samme, at jeg har også redet en som på sine dårlige dage næsten var bange for sig selv eller noget den tror den så.
maj 2007
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
Altså. Det du beskriver som Islænder lyder som min DV og det du beskriver som DV lyder som min pony blandet med fjordhest og min frieser.
Så dine argumenter holder ikke heeeeelt
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.054
For mig er fordelen netop at de er mere hårdføre/stærke, så man kan satse mere på at nyde sporten end at gå og pussenusse og pleje og pille dækkener af og på. Jeg ELSKER at mine heste kan være heste frem for nips der skal pakkes ind og væk.
Sådan kan man jo også holde mange slags heste, men det er bare mere udbredt i islænderkredse, og jeg tror ikke jeg har hørt om det i forbindelse med de dyre konkurrenceheste.
maj 2009
Følger: 104 Følgere: 146 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 2.191
Vil dog sige at det nok bliver sværest på DV - da konkurrencen her er meget stor og niveauet meget højt - ikke at det ikke er højt indenfor specialracerne men er dog højest hos de "store" heste = DM for heste er i meget højere sværhedsgrad i dressurklasser.
mvh Ponymor
apr 2012
Følger: 9 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 84 Svar: 628
Du snakker om at du gerne vil vinde DM i dressur, men jeg må nok være ærlig at sige, at det altså ikke er sandsynligt for almindelige mennesker. Dem som vinder DM for senior kommer ofte ud af en familie med beriderbaggrun, så de har fået de bedst muligheder for træning og heste lige siden de var små. Som voksne rider de på heste til flere millioner og gud ved hvor mange penge almindelige mennesker skulle bruge på at få den samme undervisning som dem..
Det er ikke for at ødelægge noget for dig, men bare for at vie dig den hårde sandhed. Hvis du gerne vil starte DM ville jeg anbefale dig at få en fjordhest eller haflinger og starte deres race-dm, for der er det langt mere sandsynligt.
Jeg vil anbefale dig at skrive ned hvad du gerne vil kunne med din hest(realistisk mål), og så snakke med din træner om hvilken type hest som vil passe dig bedst. D bør også undersøge hvor meget ekstra undervisning vil koste, opstaldning, foder, stævner og samt om du kan få dagen til at hænge sammen for dig, hvis du nu f.eks. skal køre langt til stalden.
apr 2012
Islænderen er en fantastisk race, den er nem at have med at gøre, nem at passe, god til skovture og god til de islandske stævner. Jeg synes at man skal bruge en race til hvad den er egnet til, og islænderen er altså bare ikke nogen særligt god hest til de fleste engelske discipliner
dec 2010
Følger: 125 Følgere: 116 Heste: 6 Emner: 20 Svar: 583
sep 2007
Som alle andre heste der ikke er avlet til formålet så kommer islænderen bare til kort i gangarterne i forhold til heste der er avlet til dressur. Så bare fordi en islænder, haflinger, fjordhest, welsh osv. kan gå høje klasser så betyder det ikke at de vil score godt - fordi gangarter tæller med og der score heste avlet til formålet bare højere.
Også
sep 2007
Men måske modsat dig, så forstår jeg ikke hvorfor gangarter tæller i dressuren - det hører for mig ikke til, da dressur handler om øvelser ( og udførelsen af disse ), præcision, små signaler og stabilitet - ikke om den kan trave ind i himlen ;o).
Men jeg ved hvorfor folk vælger en sætditlandsnavnforanvarmblodhest - fordi de lettere score højt, man skal ikke kæmpe nær så meget for det som hvis man kom med en haflinger, fjordhest e.l
sep 2007
De spanske heste har slet ikke samme trav som en varmblod - de er mere høje knæ luft og ikke særligt meget gummibold og svæv over dem :o) De har naturligt let ved og sætte sig, men duer ikke på gangarterne.
Og efterhånden, så formår mange faktisk og få sat diverse varmblods heste ret godt i lige især piaffe - fx Valegro, Augustin, Damon Hill mf.
sep 2007
Gangarter tæller - og en gummibold trav, som ikke nødvendigvis behøver have noget og gøre med forbensspjæt tæller bare mere end en ganske gennemsnitlig trav.
Og igen, så er mange af GP hestene ved og få en ganske glimernede sat piaffe - de er de samme ryttere altid der halter bag ud, uanset heste og de samme ryttere uanset heste der får dem sat ;o). Om det så er deres hestevalg eller ridning.. jaaaa.
aug 2011
Følger: 96 Følgere: 87 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.182
okt 2014
Følger: 23 Følgere: 18 Svar: 41
apr 2012
Eva fortæller jo at f.eks. islændere, fjordheste og travheste er gode til DERES discipliner, men at det virker lidt håbløst at træne seriøs dressur eller spring, da de ganske enkelt ikke er i stand til at gå på højt niveau.
Læs beskederne ordenligt inden du bliver forarget over dem.
okt 2014
apr 2012
Hun omtaler stævner som ikke er spring eller dressur, VOLDSOMT nedladende, netop fordi hun samtidig skriver at hun ikke forstår seriøst ridning på racer som ikke er gode i dressur og spring. Dvs en anden måde at skrive "der er ikke seriøst ridning i racespecifikke stævner".
Hun siger jo ikke, at det ikke er seriøst, hun forstå blot ikke hvorfor folk gider bruge deres tid på det. Fair nok det er jeg heller ikke seelv 100% enig med, da jeg selv red dressur på en fjordhestblanding, men hun har da lov til at have den holdning.
Og nedlægge/ødelægge altså.. Fluekneb lige lidt mere, så stor en foreskel er det jo ikke, nok nærmere et sørgeligt forsøg på at få mig til at virke dobbeltmoralsk, samt selv lige at virke smart.
Du må mene og skrive hvad du vil, jeg siger blot, at du (som så mage andre racebestemte ryttere) ikke behøver at hyle op over den mindste smule kritik
Blogger
okt 2014
Blogger
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
feb 2014
Følger: 10 Følgere: 12 Heste: 3 Emner: 74 Svar: 493
Blogger
Mine hedder også miniature HEST, de er stadig også ponyer.
okt 2014
Blogger
Og meldt til admin
okt 2014
Blogger
Og sjovt at du med din opførsel tror at kunne dømme hvad der er barnligt
Pony.
feb 2014
Følger: 10 Følgere: 12 Heste: 3 Emner: 74 Svar: 493
Og hvad baserer du dit grundlag på, at DD intet kender til islændere? Og jeg synes faktisk ikke at islænder overhovedet er sværere end andre heste. Ja, vi har måske lidt udfordring i gangarterne, men derimod har andre 'almindelige ryttere', vel også deres udfordringer i fx dressurøvelser. Det oplevede jeg da selv, da jeg red 'almindelige' heste.
okt 2014
Jeg ved godt at jeg er den barnlige her at jeg tør indrømme det (ikke at i andre ikke tør det) men jeg synes altså også at det at DD skriver "pony pony pony" er lidt barnligt. Det jeg skrev er lige så barnligt og det er endda mere barnligt jeg kan sagtens se det og jeg vil meget gerne sige undskyld til alle:) specielt DD. Jeg har lige taget et kig på din profil og synes faktisk at det ser så fint ud det du laver specielt med magic jeg blev helt glad da jeg så dit arbejde med dine heste. Så undskyld til alle sammen. Håber at vi kan holde fred nu
okt 2014
okt 2014
okt 2014
Blogger
Og jeg indrømmer da også gerne det var ren provokation, så det undskylder jeg også for
okt 2014
feb 2013
Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 323
Jeg er selv islænderejer, min egen er primært terapihest, hvilket han er fortrinlig til, men var jeg ude efter en hest at starte traditionelle stævner på, inden for spring eller dressur, ville jeg ALDRIG overveje en islænder. De har bare IKKE hvad der skal til i dén henseende. Men er man glad for de ekstra gangarter, og kan lide den lille friske, hårdføre race, så er der er jo mulighed for at starte Alrid og TREC for eksempel.
Et stort plus for islænderne synes jeg er, at udgifter til opstaldning, fodring og forsikring typisk er en del billigere end for store heste.
feb 2013
Rytters r*vstørrelse og kampvægt....en islænder er typisk en toerpony! Og ja, det betyder ofte kort ryg til 16 tommers sadel og en egenvægt, der ikke berettiger 75+ kilo rytter på ryggen. Ikke en eneste undersøgelse viser, at islænderen er bygget til at klare mere vægt end en gennemsnitspony på samme størrelse. Så TS, tag en realistisk vurdering af, om du i antal kilo matcher en pony. Og her ved jeg godt, at jeg gør mig upopulær blandt mange islænderejere- og ryttere. Jeg forholder mig nøgternt til, hvad undersøgelser viser - jeg er ikke ude på pege fingre ad nogen. Men hestens tarv må veje tungest.
Blogger
okt 2009
Følger: 40 Følgere: 38 Heste: 2 Emner: 39 Svar: 465
Vil du ride spring og dressur stævner så vælg en race der er avlet til det formål, og eftersom du snart er over 16 skal det nok være en hest over 149
Vil du ride islandske stævner så skal du vælge en islandsk hest.
Vil du ride skovtur, små spring og dressur derhjemme og evt små stævner på klubplan, skal det bare være en hesterace som gør dig glad (som kan måles op til hest), så kan det være en islandsk hest, en dansk varmblod, en tinker, en frieser, en araber, en traver, en blanding, whatever...
iforhold til økonomien kan det være både lige så dyrt og ligeså billigt at have enten en islandskhest og en "almindelig" hest. Det kommer helt an på det enkelte dyr.
Men det lyder som om du allerede har taget en beslutning Så sælg din islandskehest og køb dig en anden race
Held og lykke med fremtiden
okt 2014
okt 2012
Følger: 45 Følgere: 24 Heste: 6 Emner: 35 Svar: 687
okt 2014
Blogger
En islænder er en lille hest.
Folk må kalde dem hvad de vil, så længe ordet pony eksistere i det land vi bor i, hedder det pony i min mund.
Og jeg lærer ALDRIG at forstå hvad der er så frygteligt slemt ved at have ponyer
Blogger
Personligt er jeg mere vild med ponyer end heste og derfor er min på 175 også en kæmpe pony. Så nej jeg bruger det ikke som nederlagende, men ja jeg bruger det som provokation til dem der går helt i hysteri over at ride på en lille hest (pony), fordi jeg ganske enkelt ikke kan se logikken i at blive fornærmet over det.
Blogger
Jeg bruger det ikke som nederlagende, så det kan jeg ikke forklare dig.
Men som jeg skrev, så ja jeg skriver det gerne som provokation fordi folk bliver så dejlig hidsige over det åbentbart er frygteligt at kalde dem en pony.
feb 2013
Klap hesten og la julefreden sænke sig istedet...
okt 2012
feb 2013
okt 2012
feb 2004
Følger: 106 Følgere: 97 Heste: 4 Emner: 412 Svar: 2.014
Den bliver hverken bedre eller dårligere af at blive kaldt det ene eller det andet.
Personligt kalder jeg mine for ponyer, det er de da ikke døde af endnu.
2. Tilbage til dit spørgsmål:
Du kan bruge dem til de helt samme ting, nogen har bare mere talent for det ene eller andet.
Du skriver at du gerne vil vinde dm, det kan man jo gøre inde for mange discipliner, så er det bare du må finde ud af om hvilken en du vil satse på.
3. Jeg bliver ned af at læse dette fra dit første indlæg
"Når man køber en islænder tager man på en eller anden måde den nemme vej igennem et hestekøb. De behøves ikke ret meget pleje eller omsorg hvis man bare skal holde dem i live i forhold til storhest"
Det kan jeg slet ikke nikke genkendende til mindre:
Jo islændere er mindre skadet end andre racer, er det mon det som du mener?
feb 2013
okt 2010
Mht "pony", så er det mig bekendt et engelsk udtryk, der stammer fra det franske "poulenet" (føl/unghest) som bruges ret forskelligt i dag. I DRF har det en specifik betydning, og oprindeligt handlede det om fænotype og brugsegenskaber - men i dag er det suverænt op til specialklubberne at definere racerne (f.eks er Araber, AQH og Morgan hellere ikke defineret som ponyer, selvom de ofte er under mål). Jeg rammer ikke loftet over at se det brugt om islænderen, men det er en hest der eksisterer udenfor ordets oprindelige kontekst. "Hest" er et ældre ord, der blev brugt dengang alle heste var mere kompakte - det er de større dyr der er avlet væk fra hvad "hest" oprindeligt dækkede over, ikke islænderen der er avlet mindre (som jeg forestiller mig er tilfældet med f.eks shetlænderen). Hvorfor nogle så tror at de har patent på ordet når det er deres heste der er avlet væk fra det oprindelige forstår jeg ikke.
"Forvokset shetlænder" vidner sådan set bare om at man er ignorant omkring racernes egenskaber og historie. Det kan hellere ikke hidse mig op. Det er nok nærmere morsomt, på den lidt sørgelige måde. Hvad man lige får ud af at prøve at genere folk med den slags forstår jeg hellere ikke. Jeg ønsker mig ikke en større hest, men jeg synes til gengæld ikke der er noget ved at svine dem til. Hvis i er glade for jeres dyr, så lad da os andre være glade for vores.
Blogger
feb 2013
Blogger
okt 2010
I øvrigt kaldes alle heste i polosporten "pony" uanset størrelse, og det samme med den amerikanske Pony Club - uagtet af dyrets størrelse/race er alle medlemmernes heste = pony. Bruger man de to klubbers definition er alle vores heste ponyer. Meeen det gør vi jo ikke herhjemme, og det gør FEIF hellere ikke med islænderen.
... Det kunne være ret morsomt at prøve polo på en islænder egentligt. Gad vide om det er forsøgt.
okt 2010
Nok ejer vi islændere, men det er ikke nødvendigvis ensbetydende med at vi er naive. Men altså, ret os da endeligt hvis "forvokset shetlænder" skulle opfattes som noget positivt. Jeg vil sindssygt gerne se hvordan i kan spinne den ud fra den kontekst det blev brugt i.
feb 2004
Nu er jeg kommet rigtig meget af min hestetid i (skal vi kalde dem storhestestald), har arbejdet på rideskole/center og har rigtig mange venner og bekendte som har andre racer end islændere.
Og jo de står oftes mere syg, med skader osv. især benskader end islændere gør, som gør at de ikke kan rides i længere perioder.
Selv de folk giver mig ret i det som jeg kender i den verden.
Og jo en islænder kan godt stå med en skade, så hellige er de nu heller ikke, men min erfaring er bare at det ikke sker så hyppigt som ved andre racer.
Du mener altså det er en skade på en islænder at den har stor vilje?? Alvsmålet hedder: Vilje: Hesten skal være meget villig og byde sig til på den mindste opfordring.
Så har du kender nogen som har købt en islænder som ikke har passet til deres niveau, vil jeg ikke mene er en skade ved racen.
Nu der er heldigvis færre og færre som udvikler sommereksem og ja det kan være arveligt, men du ser det også ved andre racer end islændere, og igen vil jeg ikke se det som en skade, da den ikke gør dem ubrugelig som ridedyr.
Kan give dig ret i at nogen islændere har en meget kort ryg, men du kan jo ikke bruge et argument som går på det er et problem for mennesker pga. deres bagdele.
Jeg synes nu også det er lidt en fordom at islænder kun max kan gå med en sadle som er 16,5 tommer, mange af dem bruger faktisk større sadler.
Og nej igen er alvsmålet ikke at de skal avles med kort ryg, så synes du kunne læse det, inden du skriver det.
Med hovedpunktet er nok at vi ser forskelligt på tingene, du vil nok komme med det argument at islænderens rytter sidder helt nede på lænden af deres ridedyr, og jo det er er skam nogen som gør og det kan deres også findes billeder på, hvilket også kan få islændererytters helt op i det røde felt, da dette er en rytterfejl og ikke sådan hovedparten placere deres sadler,
men når det så er sagt, så forstår jeg heller ikke hvorfor så mange dressurheste har placeret deres sadle helt ude på nakken af hesten. Men igen det er ikke alle som gør det, og det er jo rytterensfejl.
feb 2004
Vil du kunne finde et link til en undersøgelse som underbygger din påstand vedr. smertetærskel ved islænder kontra andre racer?
Ville jeg nemlig gerne læse, bliver nemlig lidt nysgerrig på det.
okt 2010
Gennemsnitlig længde"
Står der i racebeskrivelsen under punktet "Specifikke avlsmål". Folk kan jo ikke ride på heste med for kort ryg, så det ville gå rigtigt meget ud over salgsbarheden af racen hvis helt korte rygge blev et mål.
http://www.islandshest.dk/download/avlskomite/Racebeskrivelse(2).pdf
okt 2010
Man skal godt nok have levet under en sten hvis man ikke er obs på at der er risiko for sommereksem i racen, men det er også rimeligt udbredt viden (i hvert fald indenfor racen) at det primært er et problem for islandsk import (der er det til gengæld er en rigtig stor risiko, og folk gør MEGET for at undgå det).
okt 2010
Det er både min dyrlæge og kiropraktor uenige med dig i. Hun er 136 høj og har et sadelleje på 45-46cm, og det kan min 17" sadel godt klare.
okt 2010
Tak for de pæne ord.
feb 2013
Jeg har selv overtaget en kun seks års isvallak som måske er mere eller mindre færdig som ridehest fordi voksen mand har redet ham. Det er sikkert fint match ifølge islandsk tradition med tung voksenvægt til IIerpony, men den statistik kender min hest åbenbart ikke, for han har ihvertfald taget skade af det, nu mangler blot en udredning af, om skaden er uafvendelig eller ej. Jeg kender den ene islænder efter den anden med lændeproblemer, spat, rygskavanker, eksem - you name it. Så at racen er SUNDERE end gennemsnittet, den køber jeg ikke. De er bare længere tid om at sige AV højt nok til at vi hører det.
feb 2013
feb 2004
Nej det er ikke modsigende, islændere for forskellige, du kan ikke tage alle over en kam.
Mange islændere har rygge til at gå med sadler over 16,5 tommer og andre har ikke.
Nogen har korte rygge andre har længere.
Måske du skulle ud og se på den islandske heste, frem for at komme med din udtalelser ud fra påstande.
Din udtalelse omkring størrelse, skal vi igen kigge på avlsmålet:
Størrelse: Den islandske hests størrelse varierer normalt mellem 125 og 145 cm i stangmål. Gennemsnittet for hopper er 136 cm og for hingste 138 cm. Den udvoksede islandske hest vejer omkring 300 til 400 kg.
Ja kan godt se at det er kæmper man er ved at avle, hvem ved måske kommer vi til at se dem til OL i rio
Synes du skal læse mit tidligere indlæg igennem, for du har tydeligvis ikke læst det godt nok igennem, og gider ikke sidde og skrive de samme ting endnu en gang.
Men for at summere det op, jo nogle har sommereksen, man ser det ikke så ofte som tidligere.
De er ikke hellige, men min erfaring er at andre store heste ofte er mere skadet end den islandske pony.
feb 2004
Skal vi starte med din kommentar omkring sundere, som det fremgår så har jeg en helt anden erfaring end du har opbygget.
Jeg har oftere oplevet andre racer været skadet frem for islændere, hvor de ikke har kunne været brugt som ridedyr. Der er jo nok også en grund til at en islændere har en længere tid som ridedyr frem for andre racer.
Det sjove er at jeg har igen hørt præcis det samme det iforhold til fagfolk, men bare med modsat fortegn.
Jeg kan slet ikke nikke genkende til det med at folk skruer sig ned i for små sadler, jo måske ved noget turistudlejning, hvor udstyret oftes ikke er noget at råbe hurra for, det ville være sund at sige.
Men hvis du ser så mange problemer med den islandske race, hvorfor har du så selv anskaffet dig en?
okt 2010
Dårlig ridning, forkert udstyr og manglende selvindsigt er overhovedet ikke udelukkende et islænderfænomen, ej hellere er det værre dér end så mange andre steder.
feb 2013
feb 2013
feb 2013
http://sausau.dk/klummer/en-tung-klumme.html
okt 2010
feb 2004
Din artikel bringer ikke noget videnskabeligt argumenter, det er bare en persons synspunkter.
Så den kan du ikke bruge så meget som argument, for det med sadlerne.
Jeg tror bare ikke at vi komme i de samme kræse, jeg har været til stævner, deltaget i mange fællesskovturer, kurser osv. og det har bare ikke været mit indtryk at det hovedsagligt er folk som er temmelige overvægtige.
Så jeg synes ikke, at der er mange som bliver presset ned i for små sadler
Selvfølgelig de findes, men jeg synes bare ikke det opleves så ofte, som du får det til at lyde som.
Men du har jo ret til din mening om området og ligesom jeg har om min.
Tror du misforstod det jeg skrev, det jeg mente var, at det undrede mig at du var ejer af en islænder, da sådan som jeg læser de ting du skriver, jo er en race med mange problemer som har bedst af at stå på en mark, og de folk som ejer dem er nogle meget overvægtige mennesker.
I forhold til sundheden så fair nok at du har en anden opfattelse, jeg har bare oplevet det modsatte og det ønsker jeg at påpege, hvilket det er heldigvis også findes andre som mener.
Ja den islandske hest er god som terapeutiskhest lige som så mange andre racer. Kender flere steder hvor de indgår både for børn og voksende.
feb 2013
Jeg kan godt se, at jeg kan lyde overvejende negativ - jeg er vant til at islænderfolk er meget passionerede omkring racen, så kan godt se, at det kan læses sådan. Jeg synes hverken den har flere eller færre fordele end andre racer, og skulle jeg som trådstarter til at starte dressur - eller springstævner, ville jeg aldrig overveje en islænder, medmindre jeg ikke havde nogle særlige ambitioner. Jeg synes ind imellem der er tendens til at islænderejere farer lidt op, hvis man ikke mener racen er specielt alsidig. Jeg ser den som et virkelig oplagt valg til terapi, trec, turridning, alrid og ovalbanestævnerne. Men til dressur, spring, jagt og distance på højere plan ville jeg til enhver tid vælge en mere oplagt race.
okt 2010
Det er jeg enig med dig i. Vil man dressurkonkurrence på seriøs plan, så er islænderen et valg der vil gøre vejen til toppen meget sværere end nødvendigt.
okt 2010
Oplægget, som jeg læser det, handler om for/imod skift til anden type hest end islænder, og jeg tvivler på at nogen kan bruge det til noget at enkelte synes at islændere (eller andre heste for den sags skyld) ikke dur til andet end skovtur - det er jo op til den enkelte hvad de vil bruge deres tid på at træne (evt op til), og det kan ikke være alle vores andres problem at i aldrig har set/prøvet en islænder der dur til andet end at julle rundt.
Jeg har da hellere aldrig prøvet en "storhest" som jeg synes at jeg havde lyst til at dyrke mere med, men jeg har jo øjne i hovedet der selv kan se at andre har og gør.
Det er også et faktum at man kan træne en islænder mhbp DM i flere sportsgrene - primært i eget regi (hvilket også er sandt for en del koldblodsracer), men dog stadig DM, hvor konkurrencen (i hvert fald på ovalbanen) altså er hård om folk udenfor DI kan lide at indrømme det eller ej. Den samlede og afspændte tölt er en dressurøvelse der kræver så meget kontrol og øvelse at kun få rent faktisk mestrer det. Nogle bruger desværre for meget mekaniske hjælpemidler, men sådan er det i al ridesport - desværre. Heldigvis slår FEIF i stigende grad ned på det med ustyrsforbud og strammere dommervejledninger, og det ville være skønt hvis FEI havde samme iver på det punkt.
Islændere kan konkurrere i bl.a.
Ovalbanekonkurrencer - 4.x, 5.x og T.x (som de fleste nok kender)
Gædingakeppni
Alrid (allround konkurrence m distance, lydighed, terrænlydighed og hurtighed)
Tölt in harmony - jeg har ikke helt styr på det, men det er noget med at tölte figurer på en dressurbane
Distance (DRF regi)
TREC (DRF regi)
Og som flere er inde på, så kan man også prøve med dressur, men den er nok rigtig svær på en islænder. Som i: så svær at jeg selv ville foretrække at vælge en anden race. Spring tror jeg godt at vi kan udelukke hvis vi snakker talent til DM. De kan godt springe, meeeeen, jeg har til gode at se én der kan springe SÅ godt.
Hm.. Hvad ellers... Mounted games måske? Eller falder de måske for et højdekrav der?
Vedlagt er en video fra DM i Alrid 2013
https://www.youtube.com/watch?v=XOOpCmN8c3Y
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
I må gerne korrigere min lærdom med en artikel e.l.
Ift. TS sit dilemma. Jeg er en der elsker at springe, ride skovture og galopere/jorde over markerne. Så jeg skal starte jagter og har købt hesten der skal hjælpe mig med dette (håber jeg) Jeg har også redet mange Islændere. Men disse har manglet den sidste gnist/tænding så disse opfylder ikke det jeg kan lide. Dog kommer der nok en dag hvor jeg bliver gammel og ikke orker de der hoppe heste der stirrer og bliver bange for ting. Og da skal jeg have en bund solid Islænder/koldblods der bare går derudaf uden dikkedarer. Ja der findes vågne Islændere men de opfylder ikke MINE krav pt. Så gør op med dig selv hvordan en hest du ønsker
Mvh TT
feb 2013
Jeg synes Tölt in Harmony er en interessant disciplin. Der vægtes netop den korrekte, afspændte og helt taktrene tölt - uden manipulation
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
feb 2004
Kan ikke rigtig finde frem til om den var rettet imod mig eller generelt til folk herinde.
men vælger alligevel at svarer:
Citat
Jeg synes ind imellem der er tendens til at islænderejere farer lidt op, hvis man ikke mener racen er specielt alsidig. Jeg ser den som et virkelig oplagt valg til terapi, trec, turridning, alrid og ovalbanestævnerne. Men til dressur, spring, jagt og distance på højere plan ville jeg til enhver tid vælge en mere oplagt race.
Citat slut
Synes jeg nu heller ikke på noget tidspunkt jeg har sagt dig imod,
Hvad jeg ved så var mit svar til trådstarter dette:
Citat
2. Tilbage til dit spørgsmål:
Du kan bruge dem til de helt samme ting, nogen har bare mere talent for det ene eller andet.
Du skriver at du gerne vil vinde dm, det kan man jo gøre inde for mange discipliner, så er det bare du må finde ud af om hvilken en du vil satse på.
Citat slut.
feb 2013
apr 2013
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 1
Hvad fik du ud af alle kommentarerne?
blev islænderen og konkurrencer inden for den race, skiftet ud med en hest/ pony til klassisk engelsk dressur?
Islænder VS Stor hest