3.779 visninger
|
Oprettet:
Islænder vs. almindelig hest {{forumTopicSubject}}
Min mor er med alderen blevet en mere forsigtig rytter, og har haft nogle problemer med ryggen gennem mange år. Derfor har hun overvejet at købe en islænder, da hun har fået at vide, at tölten er god for ryttere med dårlig ryg. Hun er dog lidt i tvivl om, hvor stor forskellen mellem en islænder og en almindelig ridehest er, så jeg har sat mig for, at indhente nogle oplysninger for hende. Så kom folkens, fordele og ulemper, tak
jul 2005
Følger: 136 Følgere: 151 Heste: 2 Emner: 272 Svar: 4.248
Jeg bøvler slev med ryggen, pga. begyndende diskopolaps, og jeg har fået at vide det er godt at ride. og tror det er under ordnet hvilken hest jeg rider, med hensyn til min ryg
Men en ældre islænder som er redet godt, på bane og i natur, ville nok være et godt valg
apr 2009
Følger: 27 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 242
mar 2011
Følger: 9 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 371
jul 2008
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 287
mar 2011
sep 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 515
Jeg har selv en DV som jeg springer på og det er super sjovt og udfordrerne, men min mor har dårlig ryg, så hun kunne ikke ride ham, da han har alt for store rygsving og er bar for stor at tumle med for hende. Vi har nu købt en islænder til hende (Hroi), som var utilredet da vi købte ham. Jeg har redet ham til og efter kun en uge kunne jeg ride i skoven på ham. Det varede selvfølgelig længere tid før min mor kunne ride ham, for han er meget frisk og vil gerne arbejde, men nu går det så fint! Hun skridter i skoven på ham og er så småt begyndt at tölte på ham.
Jeg har redet nogle stykker til og de er skønne, men der er selvfølgelig forskel på deres temperament, men min fornemmelse er at de som regel er gode i hovederne, men kan være mere eller mindre friske.
De kan det hele - de kan også springe lidt, men det er ikke det samme som en varmblod... Jeg er vild med at træne Hroi, men det er ikke så udfordrerne som DV'en, men det er super sjovt!
Se her - de kan det hele! (alrid)
http://www.youtube.com/watch?v=QEeEXHhG300
Købe du en tilredet islænder, så tror jeg næppe du fortryder det - der er masser af muligheder i dem, selvom det er en lille hest
Kig forbi Hroi
maj 2010
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 32 Svar: 752
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 137
maj 2010
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 32 Svar: 752
Det kan ikke sammenlignes, følelsen af at føle en lille töltende islænder under sig er fantastisk og afslappende, du kan sidde der i dagevis uden at blive træt . De fleste er budstabile på trods af at nogle er heftige. De tager tingene mere roligt, men kan også være heftige og travle rideheste
Det er vigtigt hvis din mor beslutter sig for at hun skal have en islænder, at hun tager en erfaren avler med ind over, så i finder en hest i lige præcis den rigtige afstamning til hende. så i ikke ender med en ilter ridehest, hvor hun i virkeligheden skal have en god solid behagelig tur hest.
apr 2010
Følger: 58 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 150 Svar: 1.550
Tror din mor skal have sig en god, solid vallak - På omkring de 139-143. Gerne Naturtølter (Dvs at hesten selv vælger tølten fremfor pas og trav). Evt hos en god avler - Og den skal nok ikke være alt for frisk.. Så en vallak på de 10-15 år ville være godt, gerne en af dem som har været brugt til ture førhen, så den er rutineret.
Husk endelig at lave en handelsundersøgelse, da spat for det meste rammer islændere..
God fornøjelse - Har selv en islænder
mar 2011
apr 2010
Følger: 58 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 150 Svar: 1.550
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.327
Men rigtig mange vælger faktisk islænderen fordi de ikke kan holde til de store heste. Islænderen har ikke det samme store rygsving som "bumper" op i rytterens ryg - og så er der jo tølten.
De rides ofte lidt anderledes end store heste, eksempelvis rides de ikke for hæl men for schenkel. Og så er de nemmere at holde, idet de er lette og fodre på og ikke skal pakkes ind i alt muligt.
mar 2011
For:
- Islænderen er en lille hest
- Den er nem at fordre på
- Den kan stå ude hele året
- Den er god for folk med rygproblemer
- Den har et godt temperament
- Den kommer i en masse farver
Imod:
- Den er dyr i indkøb
- Den kan lide af spat
- Den har en masse hårpleje
- Den kan lide af eksem
Er der andet folk vil tilføje?
dec 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 34 Svar: 258
Der er sikkert flere steder, men kender kun dem
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.141
og så rides de ofte med minimal tøjlekontakt...da signalet tit er vendt om på mange islændere.. altså tager du i tøjlerne så betyder det fart... så de skal rides med vægt, stemme og schenkler.
mht til pelspleje så er det ikke et større projekt end hos andre heste efter min mening..
Islænder vs. almindelig hest