{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.779 visninger | Oprettet:

Islænder vs. almindelig hest {{forumTopicSubject}}

Min mor er med alderen blevet en mere forsigtig rytter, og har haft nogle problemer med ryggen gennem mange år. Derfor har hun overvejet at købe en islænder, da hun har fået at vide, at tölten er god for ryttere med dårlig ryg. Hun er dog lidt i tvivl om, hvor stor forskellen mellem en islænder og en almindelig ridehest er, så jeg har sat mig for, at indhente nogle oplysninger for hende. Så kom folkens, fordele og ulemper, tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Islænder vs. almindelig hest
  • #1   18. apr 2012 Det skal nok passe at tölten er behagelig at side i for ryggen smiley

Jeg bøvler slev med ryggen, pga. begyndende diskopolaps, og jeg har fået at vide det er godt at ride. og tror det er under ordnet hvilken hest jeg rider, med hensyn til min ryg smiley

Men en ældre islænder som er redet godt, på bane og i natur, ville nok være et godt valg smiley

• #2   18. apr 2012 Der findes rigtig mange steder (ferieområder) hvor man kan ride islænder. Var det ikke en ide at tage sådan et sted hen og prøve det af? smiley

• #3   18. apr 2012 Dorte B: Skal jeg også, vi skal bare have fundet en weekend til det, da jeg bor i Jylland, og hun i København smiley

• #4   18. apr 2012 Der er jo ikke så meget forskel. Islænderen har bare tølt og pas. Tølten er god for personer med dårlig ryg. Men man skal huske at tølten ikke må rides for meget, da hestene så kan miste deres evne til at tølte. Desuden skal din veninde nok have noget undervisning, så hun kan holde tølten hos islænderen. Da den ellers hurtig kan rides væk. Generalt har islandske heste en mere rolig sind end de store heste. De vil gerne arbejde (men som med alle andre hesteracer, findes der nogle der ikke er sådan) Det er en hest der kan bruges til stort set alt, og mange er ganske okay til at gå dressur

• #5   18. apr 2012 Ane: Det er min mor, men vidste fx ikke det med, at de kan miste tölten smiley Det skal man jo også tage hensyn til

• #8   18. apr 2012 Islænderen er fantastisk.
    Jeg har selv en DV som jeg springer på og det er super sjovt og udfordrerne, men min mor har dårlig ryg, så hun kunne ikke ride ham, da han har alt for store rygsving og er bar for stor at tumle med for hende. Vi har nu købt en islænder til hende (Hroi), som var utilredet da vi købte ham. Jeg har redet ham til og efter kun en uge kunne jeg ride i skoven på ham. Det varede selvfølgelig længere tid før min mor kunne ride ham, for han er meget frisk og vil gerne arbejde, men nu går det så fint! Hun skridter i skoven på ham og er så småt begyndt at tölte på ham.

Jeg har redet nogle stykker til og de er skønne, men der er selvfølgelig forskel på deres temperament, men min fornemmelse er at de som regel er gode i hovederne, men kan være mere eller mindre friske.

De kan det hele - de kan også springe lidt, men det er ikke det samme som en varmblod... Jeg er vild med at træne Hroi, men det er ikke så udfordrerne som DV'en, men det er super sjovt!

Se her - de kan det hele! (alrid)
    http://www.youtube.com/watch?v=QEeEXHhG300

Købe du en tilredet islænder, så tror jeg næppe du fortryder det - der er masser af muligheder i dem, selvom det er en lille hest smiley

Kig forbi Hroi smiley

• #9   18. apr 2012 Ane J: jeg kunne godt tænke mig at høre hvorfra du har det med tölten :)? for det har jeg da godt nok aldrig hørt ? smiley Har hørt at hvis man tölter for meget og glemmer at træne de øvrige gangarter specielt trav, så mister den traven. Men aldrig at den kan glemme tölten, og så vil jeg sige det er imponerende at min hoppe aldrig glemte sin tölt smiley

• #10   18. apr 2012 En islænder er ikke som en stor hest....de er meget bedre smiley Arj jeg synes der er stor forskel og det er fantastisk at tölte. Men jeg ville også sige, hun skal prøve det. For det kan ikke beskrives med ord!

• #11   18. apr 2012 Derudover i forhold til at ride stor hest kontra islænder:
    Det kan ikke sammenlignes, følelsen af at føle en lille töltende islænder under sig er fantastisk og afslappende, du kan sidde der i dagevis uden at blive træt smiley . De fleste er budstabile på trods af at nogle er heftige. De tager tingene mere roligt, men kan også være heftige og travle rideheste smiley
    Det er vigtigt hvis din mor beslutter sig for at hun skal have en islænder, at hun tager en erfaren avler med ind over, så i finder en hest i lige præcis den rigtige afstamning til hende. så i ikke ender med en ilter ridehest, hvor hun i virkeligheden skal have en god solid behagelig tur hest.

• #12   18. apr 2012 SIKKE noget SLUDDER at vis en hest som ridder for meget tølt, mister den. En islænders foretrukne gangart er tølt eller pas, ja faktisk er det nok sværere at få dem til at trave end at tølte.

Tror din mor skal have sig en god, solid vallak - På omkring de 139-143. Gerne Naturtølter (Dvs at hesten selv vælger tølten fremfor pas og trav). Evt hos en god avler - Og den skal nok ikke være alt for frisk.. Så en vallak på de 10-15 år ville være godt, gerne en af dem som har været brugt til ture førhen, så den er rutineret.
    Husk endelig at lave en handelsundersøgelse, da spat for det meste rammer islændere..

God fornøjelse - Har selv en islænder smiley

• #13   18. apr 2012 Louise: Mange tak for rådet, men når nu du siger stutteri, er der så virkelig stutterier der beholder deres "ældre" vallakker? Min mor ville gerne have én, der skal kunne lidt af det hele (selvfølgelig hovedsageligt skovtur) så hun ville gerne have en på omkring 8, der var rutineret og rolig, men stadig nemt ved at tage læring til sig smiley

• #14   18. apr 2012 Ja, eller køber af andre og sælger videre, da de virkelig er værdifulde til ikke rutinerede smiley

• #15   18. apr 2012 Jeg undskylder på forhånd, hvis det her bliver en gentagelse af, hvad der er skrevet - har ikke lige fået læst alle indlæggende. smiley
    Men rigtig mange vælger faktisk islænderen fordi de ikke kan holde til de store heste. Islænderen har ikke det samme store rygsving som "bumper" op i rytterens ryg - og så er der jo tølten.
    De rides ofte lidt anderledes end store heste, eksempelvis rides de ikke for hæl men for schenkel. Og så er de nemmere at holde, idet de er lette og fodre på og ikke skal pakkes ind i alt muligt. smiley

• #16   18. apr 2012 Altså, vi har lavet nogle for og imod, ift det min mor vil have:
    For:
    - Islænderen er en lille hest
    - Den er nem at fordre på
    - Den kan stå ude hele året
    - Den er god for folk med rygproblemer
    - Den har et godt temperament
    - Den kommer i en masse farver

Imod:
    - Den er dyr i indkøb
    - Den kan lide af spat
    - Den har en masse hårpleje
    - Den kan lide af eksem

Er der andet folk vil tilføje? smiley

• #17   18. apr 2012 Dig og din mor kunne tage ud og prøve en tur på islænder, f.eks. i Fakse, rideferie på Island (bare forslag) eller ved Møns Klint smiley

Der er sikkert flere steder, men kender kun dem smiley

• #18   18. apr 2012 islænderen er også ofte meget selvgående..det ved jeg er det , der kommer mest bag på stor heste ryttere..at islænderen har så stor fremdrift.
    og så rides de ofte med minimal tøjlekontakt...da signalet tit er vendt om på mange islændere.. altså tager du i tøjlerne så betyder det fart... så de skal rides med vægt, stemme og schenkler.
    mht til pelspleje så er det ikke et større projekt end hos andre heste efter min mening..

Kommentér på:
Islænder vs. almindelig hest

Annonce