{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.140 visninger | Oprettet:

Erfaringer med brækket hofte? {{forumTopicSubject}}

Det er sådan at jeg har fået en hest foræret, som jeg (hvis jeg får jobbet, jeg skal til jobsamtale om nogle uger) får hjem om en måneds tid.
Ejeren er en som købte ham, fordi han ikke kunne være andre steder, og derfor stod til slagtning.
Han vidste intet om hesten, og aner generalt intet om heste..
Så ham kan jeg ikke opsøge hjælp hos.
Det er sådan at jeg nu har fået kontakt med både hans avler, og ejeren, der købte ham fra avleren.
Jeg fik så desværre den dårlige nyhed om, at da han skulle fra ejeren, blev han skræmt utrolig meget, behandlet dårligt, af hende der skulle ride den op.
Så han endte med at brække hoften, da han hoppede ind i væggen nogle gange, med sadel på.

Hvad er jeres erfaringer?
Han bruges ikke til ridning, men gjorde det som 3/4 års, indtil skaden.

Han har bare gpet og hygget, og ingen har rigtig vidst hvorfor han ikke blev redet på, og der var ingen der ville arbejde med så nervøs en hest..
Nu er der jo en grund til at han er nervøs..

Mit spørgsmål ud over hvad jeres erfaringer er så, vil i tro jeg kan begynde at ride ham?
Den gang fik ejeren at vide, at han sikkert ikke ville blive ridehest igen.. Men der er INTET at se, han er fuldstændig rentgående, viser ikke tegn på smerter/ømhed.. Det virker bare som om, at han har brug for at stole på en, før man må give sadel på, og komme tæt på ham.
Han bliver roligere, og roligere for hver gang jeg ser ham, men jeg vil bare høre om i tror det er den dårlige oplevelse, eller om han har smerte, men bare ikke viser den, før han bliver utryg?
Han går til siden, hvis han står bundet, når man giver sadel på (vi har lavet jordtræning, sadeltilvænning osv, for at lære ham at kende, inden jeg fik alt dette atvide) men hvis han er udenfor, står han stille, og snuser bare lidt?

Jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal gribe hele denne situation ad?
Jeg kan ikke bede ejeren om at betale for et tjek, når jeg får hesten gratis..
Men samtidig skal jeg jo heller ikke betale, hvis ikke jeg skal have hesten.
Så er lidt på bar bund smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Erfaringer med brækket hofte?
  • #1   7. okt 2014 Hvis du vil være sikker, så tag ham i en røgten og se om det er helet rigtigt.
    Alt efter hvad dyrlægen siger skal du selv tage en beslutning om hesten er det værd at gå på en fold, evt noget jordarbejde.
    Du kan jo også være heldig at det ser rigtig godt ud, og du kan gå stille og roligt igang med hesten igen.. Jeg ville dog til enhver en tid vælge at få taget røgten hvis avler/tidligere ejer har sagt den har haft brækket noget. smiley

• #2   7. okt 2014 Sissel, problemet er bare, jeg får hesten gratis..
    Ejeren vil ikke betale for at få hesten tjekket, da han ikke skal betale for at få hesten "solgt"
    Jeg skal ikke betale, hvis jeg alligevel ender med ikke at skulle have hesten.

Derfor er det lidt et dilemma, da ingen af os vil betale.
    Jeg vil selvfølgelig gerne, hvis hesten intet fejler, og jeg skal have ham.
    Men vil jo ikke betale dyrlægeregninger, for en anden mands hest smiley

• #3   7. okt 2014 Jeg ville også stærkt anbefale at få hesten tjekket med bøjeprøve og røngen! og hvis det viser sig at hesten har en anmærkning på hoften, kan du bruge den til tricks og hvis den kan bruges til lettere ridning så er du jo bare heldig. Jeg ser det lidt som en god ting at du i forvejen ikke skal betale for hesten, da den så "kun" kommer til at koste tjekket og intet andet og du får et projekt på hånden som du kan bruge tid på og lære af.

Men hvis du gerne vil have hesten og det kan lade sig gøre, ville jeg stærkt anbefale dig at få den tjekket! Tænk hvis den på et tidspunkt får et slag på hoften som måske i forvejen har slappe led eller arvæv omkring, kan det pludselig blive en dyr omgang hvis det går galt på den ene eller den anden måde, så hellere få den tjekket så du ved hvad du har at arbejde med.

Håber det kunne hjælpe med lidt inspiration eller på anden vis bidrage til dine overvejelser.

• #4   7. okt 2014 Ja det var egentlig det jeg selv er kommet til smiley
    Men problemet er jo, at jeg gerne vil betale, hvis det er sikkert jeg skal have hesten.
    Men det ved jeg jo først, når jeg har fået ham tjekket..Vil ikke have en hest, jeg måske ikke engang kan lave jordarbejde med.

Men hvis jeg skal have ham tjekket betaler jeg selv, det gør jeg simpelthen bare ikke, hvis det viser sig at hesten er ubrugelig, og skal aflives. For så betaler jeg for at en anden kan få tjekket SIN hest smiley
    Så det er virkelig svært.
    Og selvom jeg gerne ville have ham tjekket, selvom jeg ikke skal have ham, så må jeg simpelthen bare ikke for mine forældre, selvom det er mine egne penge smiley
    Det er også deri den ligger. smiley

• #5   7. okt 2014 Synes det er mest fornuftigt at få tjekket den igennem inden du får den, så du ved hvad du står med. Og jeg forstår jeg ikke helt at du ikke vil betale for at få fortaget de nødvendige undersøgelser.

• #6   7. okt 2014 du kunne spørge nuværende ejer om i skal dele regningen. Det er den ene udvej

en anden er at du tager den på med dine forældre og fortæller dem at hvis hesten er ubrugelig så er det din egen fejl og så har du lært at du ikke skal købe en hest hvor der er en chance for at den ikke vil kunne bruges pga en større tidligere skade.

en sidste udvej er at du går ud og finder dig en hest der ikke er noget galt med og køber den i stedet, hvis du vel og mærker skal og vil have en hest her og nu. ellers kunne du altid finde en part eller lånehest.

• #8   7. okt 2014 Altså ... nu betaler man også normalt selv for slagstjek, så jeg synes det virker underligt at du ikke får lov til i hvert fald at betale dét? For hvis man ikke vil have en hest efter et salgstjek, skal man jo stadig selv betale ... Det er lidt ulogisk at forvente at bare fordi hesten skal skifte ejer, så skal den tjekkes af første ejer i forvejen. Sådan fungerer det bare ikke "normalt". Og når hesten oven i købet er gratis, virker det underligt. Så har du jo netop sparet de penge så de kan bruges på tjek! smiley
    Måske du skulle lufte tanken for dine forældre igen? Forklare at det er almen salgsprincip at køber betaler salgstjek - ellers er det trods alt på egen risiko ... Eller vent til du er sikker?

• #9   8. okt 2014 Jeg har allerede en islænder, som ikke bliver redet
    Så behovet for hest er ikke så stort. Men får jeg ikke hesten, er jeg bare bange for hvad der vil ske, for er blevet rigtig gæad for ham.
    Skal ikke ud og have en anden hest, det er kun fordi jeg blev tilbudt ham, og så havde en jeg kunne tage med på skole.
    Jeg vil også gerne betale, men hvis det viser sig, at jeg ikke skal have hesten, har jeg betalt en anden mands regnibg, for at få tjekket en hest, der måske bare skal aflives så.
    Og det er det jeg ikke må. Hvis det vier sig, at han goft kan bruges, så må jeg gerne betale..

• #10   8. okt 2014 Du vil gerne have en hest forærende og du vil gerne ride på den, hvis muligt? Men du vil ikke betale for at få den tjekket, itilfælde af at den ikke kan bruges?
    Helt ærligt. Det lyder som om du skal lade den passere... Du har jo allerede svaret. Du vil ikke have den, hvis den er ubrugelig og det kan du kun vide ved at få den tjekket og det vil du ikke betale for.
    Stakkels hest.Der er nok en grund til at den har været omkring og at den foræres væk. Synd at der ikke er nogen på dens vej der har ville tage ansvar.

Hvis du er glad for hesten og har et godt hjerte, så kan du jo tage den, tjekke den og evt få den aflivet hvis den ikke lever op til dine krav.
    God dag

Kommentér på:
Erfaringer med brækket hofte?

Annonce