Slår du din hest? {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg skriver fordi jeg er blevet rystet over at læse et opslag på facebook.
Der en en pige der er blevet bid af sin hest, og hun er i tvivl om hvad hun skal gøre/hvorfor. Der er så adskillige der skriver at de havde langet hesten sådan en så den kunne få respekt for os. Jeg har det bare lidt (meget) stramt over at læse sådan noget. Da vi på inden måde sætter os i respekt ved hjælp af vold. Jeg synes det lyder magtsyghed, og kan slet ikke forstå at man kan leve med sig selv.
Hvad synes i?
Det kan godt være jeg for nogle provokerede og sure kommentar med på vejen. Men husk nu lige, jeg har lov at have min mening og i må have jeres. Men at slag og spark på ingen måde er etisk.
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
Bider/sparker hesten efter mig ja så langer jeg den en, jeg skal ikke trampes ned af en hest en dag fordi den ikke har lært at det er meget forkert at bide/sparke. Nej her er der INGEN kære mor i disse situationer ved normale heste.
Har før arbejde med mishandlet hest, der er situationen selvfølgelig anderledes.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
En hest ved ikke hvilke skader den kan forårsage..
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
Heste i naturen bliver også sat på plads af hinanden, enten med bid, spark eller andet...
En knytnæve?? nej aldrig... Men en flad lussing skader jo væsentlig mindre end en anden hest der bider eller sparker...
Lyder måske hårdt - men sådan ligger landet her..
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 216 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.832
Hesten ude på foldene eller det, sætter også hinanden på plads ved bid og spark, det er naturligt, derfor gør man det også med daglig håndtering, også på dyrepasser uddannelsen lære vi at hesten skal have en konsekvent for visse ting, det er ikke at være ond eller magtsyg at slå en hest for at sige den ikke skal bide eller sprake, det bliver jo heller ikke bede ikke at gøre noget eller råbe op over en hest der går det
jul 2005
Følger: 78 Følgere: 75 Heste: 3 Emner: 65 Svar: 2.473
(kig på hvordan de behandler hinanden på folden, vi kan på ingen mulig måde tilføre dem smerter der svare til dette)
aug 2011
Følger: 37 Følgere: 35 Heste: 1 Emner: 61 Svar: 921
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 74 Svar: 801
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
Det handler jo ikke om at give sin pony en knytnæve i fjæset fordi den løfter det ene ben. Det handler om at vide, hvornår den er til fare for sine omgivelser og derefter reagere på det. Og jeg kan love dig for, at du ikke får hesten til at stoppe ved at snakke sødt til den.
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 4 Svar: 430
hvis hesten bider mig hæver jeg stemmen og bider igen (har bidt en hest i øret fordi den bed mig i armen, og det gjorde det aldrig igen)
hvis hesten sparker mig og rammer (og det vel og mærker gør ondt) sparker jeg igen, hvis ikke hæver jeg stemmen.
normalt har jeg nogen bløde signaler som hesten skal gå efter og hvis de ikke respekterer det må man jo skælde dem lidt ud.
men at slå hård på halsen/hoved er virkelig kun hvis de absolut INGEN respekt viser mig og på ingen måde ser jeg er der og bider flere gange, trækker mig, skubber og vender røven til mig, løber mig ned osv. så det er en sidste udvej
apr 2011
Følger: 73 Følgere: 83 Heste: 6 Emner: 151 Svar: 1.903
Refleks er okay i min verden, men slåen efter flere sekunder og decideret vold er ikke okay.
Min forlængede arm aka. pisk har jeg flere gange ramt en hest med - det sker med meget nærgående heste, som møver. Hvis jeg står med min forlængede arm eller bare min egen arm og vifter, så er der utroligt nok nogle heste, som forventer jeg stopper hvis de går ind i mig. Der bliver de så ramt og de lærer da heldigvis at respektere mit personlige rum.
Jeg har én gang decideret tævet en hest med en longepisk og jeg håber jeg aldrig bliver nødt til det igen - hesten havde jagtet en anden hest rundt og da den jagede hest væltede, så blev den aggressive hest ved og ved med at bide og sparke den liggende hest, så jeg var nødt til at gribe ind, den lyttede ikke til andet og det var i desperation. Den jagede hest kom sig, men den var fyldt med bidsår overalt og den rystede af skræk bagefter.
feb 2010
Følger: 26 Følgere: 18 Emner: 21 Svar: 118
dec 2012
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 123
Det går jeg mere ind for , da det siger mig at det er noget de ved hvad betyder:-)
jun 2011
Følger: 52 Følgere: 29 Heste: 4 Emner: 72 Svar: 526
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Hvis jeg bliver forskrækket så ja. Eller er frustreret og ikke kan bevare overblikket og roen - så ja. Derfor har jeg lappet Fleur en, dog kun på maven, bringen e.l.
Slag er et symptom på afmagt og frustration - ikke andet. Samme når man slår sin lillesøster e.l fordi hun er irriterende.
Ja, hvis hesten er livsfarlig så slog jeg den nok igen i ren afmagt over situationen.
jun 2011
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 194
Heste er ikke legetøj.
jun 2011
Jeg er ikke HMS rytter og derfor ser jeg ingen fare i at gi min hest et dask! Jeg kender selv min egen holdninger meninger og grunde, derfor ser jeg ikke nogen grund til at skulle forklare mig!
mar 2012
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 63
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
Napper den kun eller letter et ben vifter jeg af den/skubber jeg til den og siger hårdt nej.
sep 2010
Følger: 22 Følgere: 22 Heste: 6 Emner: 62 Svar: 908
maj 2006
Følger: 21 Følgere: 24 Heste: 4 Emner: 139 Svar: 5.109
Hvis situationen er farlig eller meget voldsom, så kan jeg godt råbe. Ellers plejer jeg bare at være bestemt i mit toneleje og bakke hesten
Det er heldigvis sjældent mine heste gør noget, hvor det er nødvendigt. Det må være deres hårde opdragelse med kys og nus
sep 2011
Følger: 28 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 34
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 72 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.317
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
Jeg er ikke bange for at slå, men det skal være berettiget - og jeg slår selvfølgelig aldrig i hovedet eller med knyttet næve
men ville ikke gøre det med en følsom hest
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
nov 2013
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 3 Emner: 19 Svar: 246
Han kan altså også godt få et lille dask, hvis han er mega provokerende, f.eks. hvis han danser rundt om mig og bare ikke vil stå stille. Men der skal alligevel noget til!
Og hvad for jeg ud af det? Jo, jeg har en hest, der respektere mig, men han vrinsker og løber hen til ledet når jeg kommer! Men jeg er altså ikke sådan en, der bare slår hesten hele tiden! Han skal altså være rigtig træls!
jun 2011
jun 2011
jun 2011
maj 2012
Følger: 25 Følgere: 22 Heste: 5 Emner: 61 Svar: 846
sep 2011
Følger: 90 Følgere: 70 Heste: 7 Emner: 92 Svar: 723
sep 2011
Men at være bestemt overfor hesten høre med til at have hest.
Hvis du går med en hast kan den på en hver tid vælge at løbe dig ned, så hvis hesten går dig for nær og ikke høre efter vil jeg ses det som det er i orden og fortælle din hest på den hårde måde at den altså er nød til at gå i den afstand du fortæller den elelrs kan det jo faktisk blive farligt
og sådan med alt træning. Hvis hesten ikke respektere dig og du ikek er bestemt i frække/dumme og sådanne siturationerne så kan hesten altså blive farlig
okt 2007
Følger: 80 Følgere: 89 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 255
Min hest skal vide, at det er forkert at bide.
aug 2009
Følger: 55 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 31 Svar: 1.059
At slå giver mistillid til os mennesker. At tror vi kan styre hesten med vold og magt, er jo tåbeligt. Dyret er meget større og stærkere end os og hvis det ville kun det jo bare trampe på os og løbe sin vej, om man slog den dagligt eller ej.
jul 2014
Følger: 9 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 165
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Men jeg synes det bliver for meget når der er en der står og fortæller min lillesøster hvor hun skal trykke/nive hesten for at få den til at flytte sig for pres.
Eller hvis man straffer den for en misforståelse.
Eller hvis det først er langt senere man straffer den for bid/sparket. Det skal komme prombte og ikke 10 sekunder senere.
Jeg selv er imod vold, og plejer at kunne klare mig med stemmen, men der kan desværre være reflekssmuttere, som jeg ikke er stolt af. Dog ved jeg at min hest ikke dør af det, for det er aldrig hårdt.
Men det der med at sidestille sig selv med førerhoppen synes jeg er noget fis. Man kan ikke sidestille sig selv med førerhoppen eller de andre heste for den sags skyld, og synes derfor heller ikke man kan retfærdiggøre sit slag med det.
sep 2010
Jeg bliver bedt om (IKKE spurgt) at hjælpe en af ridepigerne med at ordne ponyen, da jeg løfter venstre baghov losser den så hårdt bagud og rammer væggen at udover et knald så rungede det i hele stalden - jeg kendte ikke hesten eller havde været på stedet før, men den hest fik sådan en i røven - og den stod STILLE da jeg tog dens hov op igen..
apr 2011
Følger: 43 Følgere: 46 Heste: 6 Emner: 12 Svar: 82
Hvis den bider/sparker fordi at den viser ubehag så gør jeg ikke noget, andet end måske at skubbe den væk. Da den har ret til at vise at det er en ubehaglig situation, eller at det gør ondt.
Hvis den bider/sparker uden at det virker til at der ikke er nogen grund, eller at det begynder at blive farligt så dasker jeg den en, dog ALDRIG i hovedet
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
Nu bider min part ikke, han er meget blid og venlig og forstår et nej, hvis der endelig er noget.. Jeg kender dog en pony der er lidt forvirret og nogle gange virker som om hun ikke helt ved hvordan man snakker med mennesker, så hun får nappet lidt engang imellem.. Hun skal ikke have en knytter, hun skal have et nej og så bliver hun skubbet væk og det forstår hun som regel godt. Hun er sød nok, men bliver en smule usikker engang imellem..
Jeg har dog engang stået i en situation, hvor hesten maste mig op ad væggen og løftede ben ad mig og jeg kunne ikke få den væk.. Der gav jeg den altså et ordenligt los i sækken, for jeg skulle bare ud af den situation og det kunne jeg ikke.. Var det, set i bakspejlet, den rigtige måde at reagere på? Nok ikke.. Var det en sidste udvej, fordi jeg faktisk var jævnt utryg? Helt sikkert. Om jeg fortryder det? Både og..
sep 2011
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
Han kan være en voldsom møveknold engang imellem, og derfor kan det være nødvendigt rent fysisk at sætte sig i respekt. Han ved ikke han er en stor pony, han mener jo selv han kan bo i min lomme.. :b
Da min søster havde været væk på efterskole skulle han liiiiiige se om ikke den gik at forsøge at "dominere" hende, og begyndte at te sig, bide ud og stejle op af hende. Der skulle altså ikke mere til end et bestemt dask på bringen og et højt "NEJ" og så forstod han jo nok at han havde været en slemmer hest og at det var MEGET uønsket det han lavede.
Somregel er det nok bare at sige nej, men jeg vil under ingen omstændigheder ha' at han bider for at få noget (det gjorde han slemt meget da han var yngre), for jeg har mange yngre kusiner der synes det er så fedt at være med ude ved hestene, og tænk nu hvis.. En ting er at de bliver forskrækkede hvis han kommer til at puffe lidt hårdt, men bid. Nej.
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
I lige det tilfælde, vil jeg mene at der også er andre omstændigheder der spiller ind. Der er jo en ret god teori om hvorfor hesten har bidt, og derud over nævnes det jo at hesten ikke har gjort det før.
Som jeg skriver derinde, så har jeg oplevet det samme med min hest. Min hest har bidt mig af jalousi, så hårdt og pludseligt at jeg ikke nåede at reagere. Hun har aldrig bidt mig før, og på trods af at jeg hverken slog hende, bed hende, sparkede hende eller hvad der ellers kommer af ''kloge'' forslag, så har hun heller aldrig bidt mig siden. Det var en instinktiv reaktion, som hun godt vidste ikke var okay.
Jeg vil aldrig slå/bide/sparke hende for at gøre noget forkert én eneste gang. Der har jo været en grund til at hesten gjorde det. Hvis det er adfærd der fortsætter og er farlig, så må man arbejde med det. Men en engangsforestilling er efter min mening noget andet.
Derud over, hvis man så står med et reelt problem på længere sigt, en hest der fortsat bider, så ville jeg aldrig nogensinde slå eller bide en hest i hovedet. Jeg forstår slet ikke hvor folk har fået de syge ideer fra. Jeg kan gå med til at man klapper en hest på halsen, skulderen, bringen, whatever. Men man holder godt nok fingrene væk fra hovedet på dyret. Det er modbydeligt og direkte ondskabsfuldt, og jeg forstår ikke at man kan slå en hest i hovedet og gå derfra med god samvittighed.
jun 2006
Følger: 63 Følgere: 64 Heste: 9 Svar: 1.626
Jeg kan råbe og sige HEY ?! Men slå? Sparken osv? Nej jeg går ikke ind for det. Men blander mig ikke, hvis folk gør det. Må de sgu selv om.
Og ja det er et dyr på 700kg, men min metode har virket ganske glimrende i alle mine lange heste år..
sep 2011
dec 2006
Hvis du ikke kan opdrage din hest til ikke at bide dig i fingrene, uden at slå den i hovedet, så synes jeg faktisk det er lidt sørgeligt. Særligt for hesten, eftersom det er den det går ud over.
apr 2010
Følger: 58 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 150 Svar: 1.550
Og det gør jeg også, selv om det var en fremmedes hest der bed mig - som du selv så på billedet, var der gået hul og det så ikke kønt ud. Man skal ikke glemme det er nogle store dyr man har med at gøre. Bider den, slår jeg - det er en markering, præcist som de ville gøre i naturen. Vis en fremmed hund eller din hund for den sags skyld bider dig, får den vel også en. Du bakker den vel ikke og siger fy. For tænk nu lige, vis det var et lille barn der snakkede med den hund.... Eller hest for den sags skyld.
Da der jævnligt kommer mindreårige i min stald, dog med opsyn, bliver hverken napperi, bideri eller sparkeri tolereret. Det er simpelthen for farligt.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
dec 2009
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.220
En god træner der engang hjalp mig med ham, sagde engang at man skal være lige så hård mod hesten som den er mod én selv. Det har virkelig hjulpet mig meget
aug 2011
Følger: 26 Følgere: 28 Heste: 2 Emner: 36 Svar: 412
Hvor mange gange skal dette emne dog sættes op???
Er det ikke bare en lille smule indlysende at folk har hver sin mening?
Ikke surt ment ;)
jul 2009
Emner: 3 Svar: 37
Det gør jeg til gengæld hvis jeg befinder mig i en situation, hvor jeg føler jeg er i fare. For mange år siden for eksempel skulle jeg hente min hest på folden hvor den stod opstaldet. Folden var stor, men havde et smalt stykke op mod leddet, så hestene klumpede sig tæt sammen når de alle sammen ville ind samtidig. Her bliver førerhoppen så møgsur over, at det ikke er hende der skal ind først, og der opstår en del tumult mellem hestene. Jeg har en hest mellem mig selv og leddet, og den bed voldsomt ud efter mig. Og der smækkede jeg den altså bare en ordentlig en over næsen, og smuttede lynhurtigt udenom og ud gennem leddet. Jeg var sikker på, at den ville have bidt for alvor, så lige i sådan en situation har jeg altså ikke et problem med at decideret slå en hest. Altså en situation hvor jeg føler jeg er i fare og ikke kan se anden mulighed.
apr 2011
Følger: 73 Følgere: 83 Heste: 6 Emner: 151 Svar: 1.903
Der er så stor forskel på situationer!
De to heste havde gået sammen i mange år, men en dag skiftede rangordenen og den der nu lå øverst kunne slet, slet ikke stoppe igen. Det var ikke to heste der lige var lukket sammen og det var heller ikke på en lille bitte fold (men flere hektar). Var det sjovt for mig at slå med pisken? Nej, det var det bestemt ikke, men jeg ville til enhver tid gøre det igen og det håber jeg enhver anden også ville.
apr 2011
Følger: 8 Følgere: 5 Emner: 10 Svar: 368
Mine heste er så venlige og respektfulde overfor mig (og min mand og sikkert alle andre) og jeg agter at tro at det er fordi jeg behandler dem venligt og respektfuldt.
At de så kan være nogle madammer i visse situationer, især den ene, i samvær med andre heste, er noget andet. Men det skærmer jeg dem blot fra- at ende i en dum situation.
Jeg har generelt ikke lyst til at slå på nogen... de gange tanken har strejfet mig at genstanden aldrig været et dyr!
jan 2008
Det handler jo ikke om at bruge slag som afstraffelse. At give hesten et klap er altså ikke det samme som at give et menneske en lussing; nogle gange kan man være nødt til fysisk at få hesten væk fordi den simpelthen er for farlig. I en sådan situation står jeg godt nok ikke bare og har en sur stemme. Jeg passede engang en hest, der - hvis ikke jeg havde dasket den - ville have bidt både mit øre, min næse og stykker af armen af. Igen - jeg har altså mit liv for kært til blot at stå og råbe, når jeg er i sådan en fare
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
Hvis en hest bider, når man spænder gjord, så gør jeg selvfølgelig ikke noget. Jo den får afvide det ikke er i orden, ved at jeg skubber den væk, men jeg dasker ikke til den eller noget.
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
Man må heller ikke slå børn, uanset hvor respektløst de opfører sig. Og hvis man ved hvad man laver, er det heller ikke nødvendigt at slå.
apr 2011
Følger: 8 Følgere: 5 Emner: 10 Svar: 368
Alligevel vil jeg da tro at at farlige situationer opstår hvis hesten er bange, angst eller yderst presset og det vil jeg egentlig mene er 'håndtererens' ansvar at imødekomme at situationen aldrig opstår eller udvikler sig.
Jeg er måske naiv og/eller heldig, men jeg har aldrig oplevet at mine heste (eller andre for den sags skyld) fuldstændig umotiveret har reageret med bid eller spark. Jeg kan faktisk med hånden på hjertet sige at de aldrig har bidt eller sparket mig. Hvis jeg havde en hest der sparkede/bed ud efter mig, ud af det blå, ville jeg undre mig meget og arbejde mig ind på årsagen og det uden at slå.
Det ville være fuldstændig grænseoverskridende for mig at give en hest fx et knytnæveslag i hovedet (eller et andet sted)...
jan 2008
jun 2011
jan 2008
Som Hippie nævnte ville jeg da heller ikke give hesten et dask, hvis den napper mig fx. under opsadling. Her ville jeg komme med et bestemt "nej." Så nej, jeg mener bestemt ikke at det er i alle situationer at man kan være nødt til at slå fra sig, og det er da helt klart også mest optimalt, hvis det virker med stemmen. Jeg har blot oplevet, at det flere gange ikke virkede med stemmen, så jeg snakker selvfølgelig kun om situationer, hvor det kan blive decideret farligt, og ikke blot hvis hesten napper.
Og jeg er også helt enig med dig i, at man skal forebygge angsten. Men hvis situationen så opstår, så mener jeg også, at man i nogle tilfælde kan komme ud for, at man må slå fra sig for ikke at komme i en rigtig farlig situation Men det er selvfølgelig helt klart noget, man skal prøve at imødekomme.
sep 2010
jun 2011
maj 2012
Følger: 1 Svar: 10
maj 2012
jun 2011
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.073
Jeg vil hellere undgå situationer, hvor hesten kunne bide eller sparke.
Det har aldrig været nødvendigt for mig, at slå mine heste, fordi det aldrig har været nødvendigt for mine heste at bide mig. Heste bliver ikke aggressive uden grund.
Så må man sgu holde øje med hestens kropssprog, og lægge mærke til om hesten står og bliver irriteret, og så komme ud af situationen INDEN det eskalerer og hesten bider. Ligesom de ville gøre på folden.
aug 2013
Følger: 57 Følgere: 60 Heste: 5 Emner: 186 Svar: 2.693
dec 2006
Jeg har som det omtalte indlæg på facebook, oplevet at min hest bed mig så hård og voldsomt at det sortnede for mine øjne, og der gik hul. Grundet de store smerter og manglende syn i et par sekunder, reagerede jeg hverken ved at råbe, slå eller bide. Min hest har aldrig bidt før, og selvom jeg ikke straffede hende på hverken den ene eller anden måde, så har hun aldrig gjort det siden.
Hvis man står med en hest hvor det er et problem i større omfang, så mener jeg stadig, at skal man endelig ty til fysisk afstraffelse, så slår/bider/sparker man ALDRIG en hest i hovedet. Jeg synes det er modbydeligt, og det får man mig ikke til at ændre mening om. Jeg stod selv med en direkte livsfarlig unghest sidste år, som jagtede mig, stejlede op af mig og også gerne vil bide (det var ikke min hest, derfor ikke mig der havde opdraget den) Selvom det var enormt farligt, så havde jeg da så meget hjerne med til at jeg godt vidste, at hvis jeg klaskede den her hest sådan en i hovedet, så ville den blive pisse forskrækket og bange for mennesker. Den ville ikke respektere mig, den ville frygte mig. Men så er vi jo herude hvor vi snakker træningsmetoder- og principper, og det er jo en helt ny diskussion at åbne op for.
aug 2011
Følger: 96 Følgere: 87 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.182
Jeg er blevet bidt. og forleden bed freja mig da hun havde smed. jeg slår kun hvis de ikke giver slip. men nu forstod jeg Freja. hun var utryk under smed. jeg stod og holdte hende så hun stod jo og ikke kunne komme fri og hvad gør man så? ja så bed hun. så forstod godt situation og gav bare et hårdt nej
Stejler hesten er det sgu nemmere bare at gå videre med den at stå og vifte foran den
Så nu når jeg tænker over det tror jeg mere jeg slår i refleks fordi jeg bliver forskrækket?
Og sikke noget pjat. vi pakker sgu både børn og heste ind i vat!
maj 2011
Følger: 176 Følgere: 176 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 323
Men hvis det er af sikkerhedsmæssige årsager - altså at det kan blive farligt for mig, hest eller os begge - så handler jeg instinktivt og gør hvad der skal til.
sep 2013
Følger: 12 Følgere: 17 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 37
maj 2011
aug 2010
Følger: 56 Følgere: 54 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 101
Jeg kan ikke se nogen mening i at slå hesten! Jeres mor slår jer jo heller ikke når i ikke har ryddet op på jeres værelse. Måske ikke det bedste eksempel, men det burde forståes hvad jeg mener. Der er en grund til at det er ulovligt at slå andre mennesker. Det er også ulovligt at slå dyr, men det er ikke alle mennesker der tænker over det. Og det er ikke bare min mening, det står i dyreværnsloven.
I livsfarlige situationer kan jeg godt se man har brug for at "slå" hesten for ikke selv at komme til skade. Men helt ærligt, man burde have opdraget sin hest bedre end at hesten ikke skal forvolde personer voldsom skade med vilje.
maj 2011
Men ja, sådan er vi jo så forskellige. Jeg siger ikke at hesten bare skal bruge tænder og kløer, og mennesket så bare skal forsøge at undvige hove og blottet tandsæt - men i langt de fleste tilfælde er det jo hesteejere og heste der misforstår hinanden, overser hinanden og ikke LYTTER til hinanden..
dec 2009
Når det er sagt, så kan man alligevel komme til at sætte sig i en meget uheldig og potentiel farlig situation man hverken kan kysse, kramme eller småsnakke sig ud af og der vil rigtig, rigtig mange gå "på autopilot" når man virkelig skal fjerne sig selv fra situationen.. Og det kan meget vel resultere i et ordenligt dask til hesten. Jeg vil hellere daske til min hest, end jeg vil slå mig selv halvt ihjel, ihvertfald..
Men klart at mange "småting" er resultatet af misforståelser mellem hest og menneske..
jan 2008
(Derudover bruger jeg jo heller ikke dasket som straf, men for at slippe ud af farlige situationer. Ville jeg slå/skubbe min mor? Nej, aldrig. Men ville jeg slå/skubbe min mor, hvis hun stod med en pistol i hånden og det derfor var en livsfarlig situation? Ja, det ville jeg!)
maj 2012
Så jeg tror du har helt ret i at man bør tjekke hvorfor hesten bider før man bare slår den, fordi de kan også have en grund til at gøre det
nov 2009
Følger: 1 Svar: 1
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.887
Men hvis tilfældet var ude er jeg enig med de overståede.
Heste opdrager også hindanden på folden via bid og spark.
Ulempen ved disse tråde er at det så let fremstår at folk "tæver" løs på dyret bare den vinker med øret.. Hvilket jo langt fra er tilfældet som man skal huske på.
aug 2008
Følger: 122 Følgere: 103 Heste: 6 Emner: 157 Svar: 1.011
jeg hæver stæmmen og siger nej eller fy
jeg har selv en plag der tror man kan nappe i folk og nærmest gå i røven på dem så når hun kommer for tæt på sparker jeg frem ad med benene og så bakker hun
når hun bider kommer jeg med bevæglser der viser det ikke var ok
men slå og sparke bide ovs det gør jeg bare ikke..
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 23 Heste: 1 Svar: 103
Hun har så heller ikke gjort noget siden som har gjort det nødvendigt at daske til hende.
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 23 Heste: 1 Svar: 103
maj 2013
Følger: 114 Følgere: 249 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 614
Væmmes når jeg ser andre gøre det. Og det ser jeg alt for tit ):
mar 2011
Følger: 58 Følgere: 200 Heste: 9 Svar: 2.043
Heste er et stort dyr, og de skal selvfølgelig opdraget så de ved hvad rigtigt og forkert er, MEN... Tænk lige på, vi propper bid i munden på dem, vi sætter alt muligt udstyr på dem, vi sætter os op på ryggen af dem osv. Hestene kunne ligeså godt vælge at smide os af hver gang, de kunne dræbe os, hvis de havde lyst.
Tænk på hvor meget respekt heste egentlig har for os. Det er store stærke dyr, men vi bilder dem ind, at vi er stærkere end dem.
Jeg har selv slået mine heste, hvis de har sparket ud efter mig, eller bidt mig. Og jeg har slået så de kunne mærke det.. Men ALDRIG har jeg slået min hest på halsen eller i hoved.
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 19 Heste: 1 Emner: 61 Svar: 278
Vi er ikke heste, og derfor mener jeg også, at vi ikke skal prøve at opføre os som om vi er.
Heste kan både se og føle, at vi ikke er heste, så vi er nødt til at lære dem vores kropssprog, lige som vi skal lære deres for at forstå dem.
Går hesten derimod direkte ind i mig, og "bryder min personlige cirkel", så er jeg ikke bleg for at slå et sparke, eller på anden måde gøre det klart for hesten at det ikke er okay. Nogengange er det nok at skubbe ham væk, andre gange skal der mere til.
jul 2012
Følger: 97 Følgere: 85 Heste: 7 Emner: 71 Svar: 197
Det kan godt være jeg er lidt blød mod min hest men jeg syntes simpelthen ikke det er okay at slå sin hest. Og når jeg så kom til at slå min hest ved refleks står jeg altid og skammer mig.
jeg kunne heller aldrig finde på at sparke hårdt til min hest, slå den med pisken eller rive den i munden! DET ER FORFÆRDELIGT AT GØRE SIN HEST ONDT..
Syntes allerede menneskerne gør skade nok!!
sep 2013
jul 2012
Men jeg har MINE egne meninger.. Og ja, jeg er måske en lidt blød pony mor men det har man sgu også lov til!..
sep 2013
Det eneste jeg siger er, at det overhovedet ikke er det samme, at daske sin hest, som de overdrevede samenligninger du kommer med. Du siger jo nærmest at hvis vi dasker hesten, så sparker, tæsker og river vi også i den.
jul 2012
Kan du ikke bare lade det ligge? Syntes faktisk det lidt sjovt.. Du kan godt lide at rette på folk. især mig? Du skriver på alle mine forumer og retter på mig som om jeg var dum!..
Det er utroligt irreterrende bare så du ved det
jan 2008
sep 2013
sep 2013
jan 2008
Når man snakker om at være en leder er det altså ikke nødvendigvis på den måde, at man skal opføre sig som hesteflokkens leder, men mere i form af at man skal tage styringen og skabe klare og dermed trygge rammer for hesten
feb 2010
Følger: 22 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 85 Svar: 137
jan 2011
Følger: 7 Følgere: 54 Heste: 9 Emner: 10 Svar: 63
Respekt er hvor den er bange for dig og respektere er at den lytter og gør det du beder den om.
jan 2008
jun 2006
Følger: 63 Følgere: 64 Heste: 9 Svar: 1.626
Og ja bare angrib mig, og hak mig ned - jeg er fuldt ud klar
jan 2011
Følger: 7 Følgere: 54 Heste: 9 Emner: 10 Svar: 63
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 74 Svar: 1.286
Hvis nogle spurgte mig, ville jeg sige at den fik et lille dask over snuden.
Men Når jeg så tænker over hvad jeg har gjordt de gange min pony har bidt mig, så har jeg aldrig så meget som tænkt på at daske hende?... Jeg vrikker munden op, så jeg kan få fingeren til mig, og skælder ud verbalt. Og går derefter rundt og piver resten af dagen... Så nej? Men jeg syntes ikke det er okay at slå hesten. Et lille rap er ok.
Dask = flad hånd der rammer mulen, så hesten bliver forskrækket. Er her kun ude på at forskrække hesten! Ikke at det gør ondt! Da jeg har den opfattelse at den husker det bedst sådan.
maj 2006
Følger: 125 Følgere: 122 Heste: 12 Emner: 66 Svar: 1.714
Jeg har haft en pony spm var så mishandlet og ødelagt at den slet ikke vidste hvordan den var hest længere, og der igennem har jeg fået hjælp igennem hesteterapeuter osv.. Og det er vigtigt at have hestens natur med sig når man opdrager, og hverken kys eller råben er en del af hestens natur..
Måske vi skulle huske på hvad det egentlig er at vi har imellem hænderne, og derimod sætte sig ind i hvilket dyr det er og hvordan dens natur er..
Et dask på halsen gør IKKE ondt men er en naturlig handling for hesten!
aug 2011
maj 2006
Det er ren opdragelse fra naturens side at den får et spark engang imellem.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Men inden de sparker eller bider, så er der advaret med pisk med halen, øre der er bag udvendte, bagpart der vender rundt, stampen i jorden mm ;o)
Det kan vi mennesker ikke.
aug 2011
maj 2006
aug 2011
aug 2011
maj 2006
Råb du bare, jeg bruger roligere metoder til mine heste