Når trafikken møder rytterne {{forumTopicSubject}}
Jeg kunne godt tænke mig at hive et evigt omdiskuteret emne op.
I dag bestod jeg min teoriprøve for kategori B, og som en person, der er godt på vej til køreprøven, kan jeg stadig ikke forstå, hvorfor man til teoriundervisning (eller, i hvert fald i min teoriundervisning) lærer, at man ikke skal sænke farten, når man passerer rytter og hest.
Min pony står opstaldet ude på Vorherres mark, og når man rider på de lange landevejstrækninger fræser biler, motorcykler, lastbiler og varevogne forbi i rasende fart - Gud ske tak og lov for min rolige pony.
Af den grund har jeg, som mange andre, også haft mange ubehagelige oplevelser med bilister, der ikke har fornemmelsen af, at hesten kan reagere meget pludseligt. Eksempler som dette, der skete nogle uger siden, hvor en veninde og jeg kommer ridende i tættere bebygget område. Min venindes hest, om rider forrest, får pludseligt øje på noget og spankulerer sidelæns - ganske langsomt - ud på midten af vejen. Bilisten, som kommer et stykke bag os, sætter skam ikke farten ned af den grund, han fræser forbi og snitter hesten på hasen, som bliver forskrækket.
Et er, når bilister kører for hurtigt - noget andet er, når bilisterne snegler sig frem bag en. Det virker på en sær måde utrolig stressende, at de ikke bare kan køre forbi i et moderat tempo med en god sideafstand. Nok blev jeg nærmest kørt ned af en lastbil i dag, men mange gange oplever jeg også, at folk nærmest kører helt op bag hesten og snigende triller frem i skræk for, at der sker noget.
Dog vil jeg hellere have, at folk er forsigtige, end de blæser forbi og nær brækker hestens ben, som episoden med min veninde.
Hvad er din mening til alt dette?
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
Den der køreprøve især. Har en hesteinteresseret veninde, som var oppe til teoriprøve, og fik én fejl og det var på "hestespørgsmålet". Hun havde svaret "sæt farten ned" i stedet for "forsæt i samme fart", og havde så fået fejl... Ej man så er det da klart, at folk der ikke ved noget om heste bare drøner forbi...
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Jeg plejer at have sucess med at signalere til billisterne, da jeg tænker at mange måske ikke lige har erfaring med heste eller ved hvordan de skal reagere og hvad hesten udsender af signaler :o)
Kan jeg mærke hesten evt. kan blive bange - så ind til siden i en indkørsel, er der ikke mulighed for dette så signalere til billisten at hesten er bange - bede dem sænke farten, vise hesten er urolig ved og berolige den ved fx og ae på halsen.
Men generelt møder jeg faktisk næsten kun venlige billister :o)
nov 2011
dec 2011
Følger: 43 Følgere: 41 Heste: 6 Emner: 128 Svar: 787
Når mine forældre ser en hest i trafikken sænker vi farten og køre længst muligt væk fra hesten fordi vi godt selv ved hvor forfærdeligt det er at sidde på en spændt eller panisk hest i trafikken.
jul 2012
Følger: 163 Følgere: 130 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 343
okt 2013
Følger: 11 Følgere: 9 Emner: 86 Svar: 419
jul 2012
Også den nye hest jeg har fødet( 2 år siden)( Lucky) er ikke bange for det så han er heldevis væk nu da han bliv meldt til politiet!
okt 2013
jul 2012
okt 2013
jul 2012
okt 2013
jan 2008
Følger: 35 Følgere: 77 Heste: 5 Emner: 7 Svar: 90
Kan så mænd godt forstå det ikke er sjovt at nogle drøner forbi men, loven siger kun du skal udvise agtpågivenhed.
Har selv været der med en hest hvor den fik øje på noget plastik i græsset, og derfor hoppede sidelæns. Der priste jeg mig lykkelig over at bilisten, havde trukket godt uden om!
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
mar 2007
Følger: 34 Følgere: 33 Heste: 3 Emner: 43 Svar: 177
Nu, ca. 3-3½ måned senere kan vi ride på alm. landevej - og det har været med træning stort set hver dag.
Der hvor vi er, er vi begyndt at ride midt ud på vejen, hvis vi kan fornemme at folk ikke sætter farten ned ved tegngivning - ingen ønsker at kører nogle ned, heller ikke landets største "brian"
nov 2011
feb 2011
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 425
Har overvejet at finde ud af om man ikke kunne få ændret den teori, så man får at vide at man skal sætte farten ned når man overhaler en hest. Sætte en skræmmekampagne igang eller noget i den stil, for det kan virkelig gå galt!
Grunden til, at man skal fortsætte i samme fart hvis man kan overhale med god sideafstand, er ifølge min kørelærer, at hesten reagerer på lyd - sætter man farten ned, skifter ned i et lavere gear og motorbremser eller andet, vil bilen få en anden lyd, hvilket hesten åbenbart skal forestille at reagere på. Vil nu selv mene hesten reagerer mere på en bil der kommer farende forbi med 60 km/t end en bil der sætter farten ned bagved, giver hesten tid til at kigge og snegler sig forbi så vedkommende også kan nå at bremse hvis hesten bliver bange og springer ud på vejen. Jeg tør simpelthen ikke ride i trafikken på nogen af mine parter, for folk er så dårlige til at sætte farten ned og jeg ved at begge reagerer kraftigt på trafik. Heldigvis kan vi ride mange steder hen uden at skulle ride hvor der er trafik der hvor jeg rider
jul 2012
Følger: 27 Følgere: 17 Heste: 6 Emner: 34 Svar: 708
I byen kører de kun lige forbi hesten, i rivende fart.
Heldigvis er Luckas ret ligeglad med trafikken, og har kun spændt op en gang, da en traktor sneglede sig forbi os i byen.
mar 2011
Mvh TT
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
Har også prøvet at give tegn til bilisterne om at sænke fart, men sidste gang jeg gjorde det hoppede han ud af bilen og skældte mig helt vildt ud for han kørte som han ville, og mente det var at tage hensyn at sænke farten til 80.... Så det tør jeg da næsten ikke mere, men prøvede at forklare ham at han kunne ende med en hest i foruden. Det var han pænt ligeglad med, for han havde en god forsikring..
jul 2012
Line: ikke så fedt, men godt i har heste som ikke er bange for det
Caroline: det var da godt bilisten træk uden om, men jeg er ikke enig i at de bare må køre
Team: ikke sjovt, men godt du har signaler!
Astrid: okay er godt nok uinig med dig den må jo godt sænke farten hvis bilisten køre hurtigt og hesten hopper ud i den fordi belisten ikke for sig set om.. Så er det så ejern af hesten der skal betale for skaderne på bilen imens ejern nok også skal betale for dyrlæge tjek
Stine: såden en idiot!
Hippie: ja hele tiden fik engang såden en da jeg red på en hvej( den var ikke privat) og jeg er et barn og der sidder en voksen i bilen
jan 2013
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 39 Svar: 154
Jeg kunne dog ikke finde på at ride i trafikken med en hest som ikke er trafik"sikker" og er egentlig heller ikke så glad for at ride i trafikken. Gør det kun hvis der ikke er andre muligheder.
Jeg var dog for nogle år siden udefor at jeg skulle ride 500 meter ca. på en meget trafikeret vej. Hesten har aldrig reageret på trafik og var kold i røven over for alt - for at sige det mildt. Men ja, jeg kommer ridende og kan se over skulderen at der kommer en rigtig "Johnny-Brian type fræsende bagfra. I det han er på siden af os begynder han og dytte og gasser endnu mere op.
7-9-13 er min hest jo ligeglad og reagerer ikke på det. Men jeg bliver simpelthen så gal, at jeg uden at vide hvad keg gør, river min ridehjelm af og smider den i hans bagrude. Han bliver selvfølgelig sur og stopper bilen og vi skændes hele vildt - jeg er rasende og fortæller med store bogstaver om han ikke ved en hest er et levende dyr, som kan reagerer voldsomt og der kunne ende med at vi begge mistede livet. Vi gør hver for sig.
Skæbnen viser sig så at jeg dagen efter står og kø i Netto og hvem står og er ved at betale sine varer - det gør han. Og jeg kogte! Han ser mig og kigger derefter ned i gulvet. Han gør ind i butikken igen. Da jeg står og pakker mine ting i poser kommer han med en buket blomster og siger undskyld.
Det var en sød tanke af ham, og jeg tror han fik en lærestreg!
mar 2011
Mvh TT
jan 2013
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 39 Svar: 154
Det kunne jo være endt fuldstændig galt, hvis min hest ikke havde taget det roligt. Men hatten af for at han indså hvor dumt det var og sagde undskyld.
Her flere år efter ser jeg ham sjældt da jeg er flyttet fra byen, men det ske dog og der hilser han pænt. Så tror udemærket godt han kan huske det og krydser finger for at han kør ordentligt nu
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
Nu har jeg heste som jeg tæt rider på vejen med.. Og jeg sys det til større gene hvis folk begynder og sætte farten ned og køre langomt forbi for at gasse op og jeg ved ikke hvad.. Så længe de holder en fin fart og give plads og køre uden om er det faktisk det vigtigste.. Det bedre de kommer hurtigt forbi end snegler sig afsted som heste normalt bliver mere bange for også gasser op nå de sådan er liiiige forbi.
Så jeg sys det da er det helt rigtige.. Og hvis i ikke kan ride jeres heste i trafikken ved sådan nogle vilkår så helt ærligt må i squ til og træne dem noget bedre eller lade være med og være i trafikken
sep 2009
mar 2011
sep 2009
Med en ældre hest tænker jeg ved ridning blandt andet =)
nov 2009
Følger: 60 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 1.346
sep 2009
nov 2011
Synes godt man kan sætte farten lidt ned, så man ikke kører forbi med 100 km/t, samt at man holder lidt afstand og giver god plads i siden, sådan at man ikke får en hest på forruden, hvis den bliver forskrækket og springer til siden
sep 2009
Derfor jeg siger bilerne skal køre efter vejforhold og hvad loven siger (fartgrænser) så burde det ikke være et problem. så det 80 km på de store åbne strækninger hvor man kan se dem komme på langafstand og hesten kan og man kan nå og ragere hvis hesten bliver nervøs og trække godt ind.. eller hvis det i byen 50 km i timen og de kommer stille og roligt listene alt efter forholdene =)
nov 2011
sep 2009
Det jeg selv gør nå jeg møder en hest det er slipper speederen også eller trækker godt ud forbi den bremser lidt i meget god tid hvis jeg har meget fart på men ellers ikke så slipper jeg bare lidt speederen.
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 245
Når trafikken møder rytterne