2.308 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Svar

Cushing Syndrom: Hvad kan jeg forvente... Cushing Syndrom: Hvad kan jeg forvente...

Jeg frabeder mig allerede nu, alle kommentarer om hvor blind og dum jeg måske har været. Jeg fortryder ingenting, ønsker blot jeres mening, og hvad I ville gøre i min nuværende situation. Hvis I ikke har noget pænt at skrive, så venligst hold det for jer selv, da det ikke er hvad jeg har brug for, LIGE NU.

Jeg stod fra marts med to hopper i en løsdrift, og da min veninde og jeg ikke kunne ride sammen altid, ville vi jo ride hver for sig - men det gik ikke da vores heste elsker hinanden bogstaveligtalt. Og det jo også i orden. smiley Så vi anskaffede os den her selskabspony, jeg fik ham gratis af en rideskole, da rideskolen skærer ned pga. manglende elever og derved økonomi. Ponyen er 20 år, og han skulle bare have et sted og nyde sine sidste dage. Altså vi fik ham gratis. Han fungerede fantastisk hos os, og vi fik ham hjem d. 9 april. Ejer mente han sagtens kunne klare græs døgnet rundt, lidt foder (Omega 3 easy, godt til forfangene heste, selv anbefalet af dyrlæge)
Da vi fik ham hjem fik han smed, og jeg kunne også se hans trængte til tandlæge - ejer vidste ikke om han nogensinde har fået det. Da jeg så ville have det til min egen og venindes også, valgte vi at vente til jeg havde startet stævne her i maj, da han jo ikke spiste forkert eller ikke kunne tykke sin mad. Ugen op til dyrlægen/tandlægen kom, begyndte han at ligge ned hver nat/morgen, men kom altid når der var mad og vi kom generelt, men hver dag blev det værre, og vi valgte at kalde dyrlægen tidligere ud. Vi var blevet advaret om han blev forfangen ved for meget græs, men vores græs er total nedspist, så vi tænkte hø og det lidt kunne ikke skade ham.

Da min mor kom i forbindelse med vores dyrlæge, kunne vi jo alle se det var symptomer på forfangenhed, og lavede derfor vores skur til en lukket boks, og lod ham gå der på blød underlag. Hun kom så her i går, og vi startede med ham. Hun sagde allerede fra starten at det var meget meget tydeligt at han var øm, og alt kunne tyde på det såkaldte Cushing syndrom. Han havde forhøjet puls i alle hove, især på forbenene, og hans hjerte slog en tak for hurtigt. Manglende fældning af vinterpels - fedtdepoter på bagpart. Så uden blodprøve kunne vi godt stille diagnosen. Ses oftest ved heste på 15+ ..
Han fik herpå en smertestillende sprøjet og fikset sine tænder, han var så sej og tog det hele stiv arm.. Min dyrlæge mente han slet ikke vil kunne tåle græs, heller ikke nedspist, og løsningen er jordfold og hø, men de næste 2 uger boksro og smertestillende medicin i 8 dage (gives i munden) .. Jeg var slet ikke ked af det, jeg troede det var lidt ligesom hoste... Men da jeg i morges gav ham den første dosis smertestillende, og han gik på bagben, slog det mig hvor ondt det egentlig gør på mig. Den lille fyr har bare stjålet mit hjerte, han er reserveret, og alligevel har han taget os alle med storm.. Jeg ønsker ikke han skal leve flere år med smerte, og jeg vil ikke at han skal gå på jordfold resten af hans dage.. Jeg har derfor sagt, hvis han bliver bedre (hvilket det allerede var i dag), vil jeg se hvordan det går fremadrettet og snakke med min dyrlæge, men hvis det bliver værre forbereder jeg mig på det værste.. Jeg vil ikke holde ham i live for min skyld, og han kom ikke hertil for MIN skyld men for hans egen og mine heste... Han skal bare ikke lide, og det er mig vigtigst.

Men hvad har I oplevet, hvad kan jeg forvente? Jeg har søgt lidt på google og herpå, og har kun læst mig til negative og sørgelige slutninger...

Lige et billede af min smukke lille pony.. smiley

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.
  • Handyman til opsætning af brusesæt 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Cushing Syndrom: Hvad kan jeg forvente...
  • #1   22. maj 2014 Bare lige så du ved det fremover; nedspist græs er langt farligere end det lange græs. Aldrig en tidligere forgangen hest end på gammelt langt enggræs som IKKE er gødet, og altid græs ind over flere uger.

• #2   22. maj 2014 Min gamle hest er tidligere forfangen, men går på græs året rundt. Han var enda en så slem grad at hans halthed stadig kan ses, dog ikke særligt tydeligt, samt hovbenet er drejet meget lidt. (Vi vidste det ikke før 2 år efter vi fil ham tilbage fra udlån...). Han har ondt på de slemme meget kolde dage, men ellers har jeg aldrig set ham med så meget fut i som da vi rettede ham op med beskæring og foder. Han galopperer så meget og hopper rundt. Han lever som det bedste, hos et ældre par. Så det er en lykkelig historie smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
    #3   22. maj 2014 Nu spørger jeg måske dumt: men hvilken effekt skulle det gove at putte den på smertestillende i 8 dage?? Vil smerterne ikke være de samme så snart det smerte stillende bliver fjernet?

• #4   22. maj 2014 Astrid - smertestillende mod hans smerter i ben og hove pga forfangenhed. Vi skal se hvordan han tager det, og hvis det ikke bliver bedre så skal han have mere ro og mere smertestillende,

• #5   22. maj 2014 Jeg har selv en hest med cushings.... Alt hvad der hedder stivelse i foder, godbidder og sliksten er taget fra ham.. Så nu er det kun gulerødder som godbidder og foder med under 10% stivelse.. Min sætter utroligt meget pels og skal klippes ofte... Jeg har valgt at aflive ham her senere på sommeren, da han bliver utilpas om vinteren og med dækner på...

• #6   22. maj 2014 Det er en sygdom hvor det kun bliver værre, og det går kun en vej. 20 år er også en fin alder at sige farvel, det er bedre nu imens han stadig er ok.

• #7   22. maj 2014 Som Munk siger, så er det korte græs værre end det lange smiley
    Men du et er godt du tænker, at han ikke skal leve i smerter og på jordfold resten af sit liv. Det ville også være synd for den. Kendte engang en med sådan en hest, som havde smerter til det sidste, og først blev aflivet efter mange år med smerter smiley

• #8   22. maj 2014 Der er en medicinsk behandling til Cushing. Den afhjælper nogle af symptomerne, prøv at undersøg den mulighed? smiley
    Jeg kender en ældre konkurrencepony som har konstateret Cushing og er på medicin og den er igen igang med at springe. Den har dog ikke haft voldsomme forfangensheds symptomer men det er da værd at undersøge medicinen?

• #9   22. maj 2014 Jeg havde ikke villet bruge tid og penge på en pony der har haft et langt og indholdsrigt liv, og som er oppe i årene. At smertestille sådanne dyr er i mine øjne at trække pinslerne og smerterne ud.

Personligt havde jeg aflivet den og sagt til mig selv: den hyggede sig den sidste tid, den var sød og rar, og nu har den fået den fred som den fortjener.

• #10   22. maj 2014 Som sabrine skriver er der medicin mod cushing der dæmper symptomerne helt vildt meget - både Nisha og sorte er på medicin. Det er ikke en billig løsning, for medicineringen kan ikke stoppes igen uden at sygdommen bryder op igen, men det gode er at så lille en pony kun skal have en kvart pille om dagen (det er i hvert fald hvad sorte får).
    Det er helt vildt så stor forskel der er at se hos hesten. I kunne overveje at have ham på medicin, og se hvordan det går. Sorte er i hvert fald blevet meget gladere at se på og han har fået utrolig meget energi, meget kønnere pels og muskelsætning - det er helt vildt smiley

• #11   22. maj 2014 Hej Lea mus! smiley Min pony, Lukas, har højst sandsyndlig det samme og jeg vælger at sige farvel. Han er 18-20 år og han har haft et fantastisk liv hos mig. Det gør ondt at tænke på at han snart ikke er her mere, men som du skriver, så vil jeg ikke holde ham i live for min skyld.
    Men se om det smertestillende virker og så tag en beslutning derfra. Det smertestillende virkede dog ikke på Lukas, desværre. smiley

• #13   22. maj 2014 Jeg har nok også inderst inde forberedt mig på, at han ikke skal leve med den sygdom, og ikke kunne nyde sit græs, som alle andre heste - jeg synes ikke en selskabspony på 20 år skal leve af medicin hver dag - og jeg kan jo se han hader den.. Men hvor gør det ondt, det kom så pludseligt..

• #14   22. maj 2014 Laksen, pillen puttes i et stykke æble eller gulerod og gives én gang om dagen - sorte syntes bare det er hyggeligt at få godbidder for pillen kan ikke smages.
    Kan godt se at det er trist at den skal aflives, og jeg glæder mig bestemt ikke til den dag hvor vi vælger at aflive sorte smiley

• #15   22. maj 2014 Klogt valg Lea. Der findes en anden sød pony til selvskab, det er det bedste for ham, når han tænker på han har haft et hårdt liv, og har haft sygdommen længe

• #16   22. maj 2014 Louise - Jeg ved godt han sagtens vil kunne lære at leve med det, men ponyen har gået som elevpony i 11 år, og er kommet til mig for en måned-1½ siden, og jeg synes ikke han skal dø hvis det først bliver værre, eller ikke kan holdes nede. Jeg synes han er klar til det, mens han er nogenlunde ok smiley

• #17   22. maj 2014 der er jeg helt enig med dig - man skal ikke trække det for sin egen skyld. Vi har valgt a give medicinen fordi han så så 'træt' og sløv ud, og så holder det så længe det nu holder - vi vil have at han er glad til det sidste smiley

• #18   22. maj 2014 Fuldt forståeligt! Jeg havde nok også valgt medicinen hvis han var 10 eller sådan, men han er jo bare hygge og selskabspony og var her for at nyde de sidste dage smiley

• #19   22. maj 2014 Pas på med små ponyer - de har altså en større tendens tila t blive forfangle, få cushings osv. I det heletaget har heste bare ikke godt af for meget græs.

• #20   22. maj 2014 Måske han kunne få sygebeslag på? Det har min pony, tager man dem af halter han, dog fordi han har gået uden sko så længe så han beholder dem på smiley

• #21   22. maj 2014 Jeg har også haft en hest med cushings, og endte desværre også med en aflivning smiley
    Jeg ville nok vælge at aflive ham - ihvertfald hvis det ikke på mirakuløs vis bliver bedre - men hvis det er det du vælger, har han da i hvertfald stadig nået at få nogle gode sidste dage hos jer smiley men ih, det er altid så hårdt at skulle tage sådan en beslutning!

• #22   22. maj 2014 Har selv lige aflivet min 12 årige fjordhest pga cushing. Du skal nøje overveje om du kan tilbyde den et fornuftigt liv med sygdommen. ( har du råd til at medicinere) ændre dens kost og se på dens muligheder for at få et ok liv som cushing hest?
    Læs evt mere om cushing her
    http://cushinghesten.blogspot.dk

• #23   22. maj 2014 Hej alle sammen.
    Tak for jeres beskeder.
    Vi har valgt, pga. omstændighederne at give vores lille prins fred, måske allerede i weekenden. Han vil få et smukt sted at hvile, og jeg er helt sikker på at det er bedst for ham, at komme på de evige græsmarker end at leve på en jordfold og få medicin hver eneste dag. Jeg har sat og grædt rigtig meget hos ham i dag.
    Tak.
    Mvh Lea og Dodi (billede fra i dag, da jeg sad hos ham)

profilbillede
  • #24   22. maj 2014 Skal I så have en ny selvskabshest eller?..
    Rest in peace sweet little pony smiley

• #25   22. maj 2014 Vi skal have en hest mere ja, muligvis en unghest eller en ny ridehest til mig, har i hvert fald oprettet en søgeannonce... Men nu må vi se hvad der dukker op.

• #26   22. maj 2014 Læks ^^'
    Håber lidt at I finder hest på kortere tid end jeg har gjort, for det har sgu taget lang tid indtil videre.

• #27   22. maj 2014 Nu må vi se.. Jeg er kræsen smiley

• #28   22. maj 2014 Ked af at høre ;( men klart den bedste beslutning . Selv lige stået med min egen. Pøj pøj

• #29   22. maj 2014 Vælger også at gøre det inden jeg tager til Tyrkiet i weekenden, så han ikke blev dårligere mens jeg er afsted, det vil jeg ikke kunne bære. Jeg vil tage afsted med ro i sindet om at han er kommet godt afsted. < 3

• #30   22. maj 2014 Også jeg. Især når det gælder rideheste, men held og lykke med det smiley

• #31   22. maj 2014 Tak skal du have. smiley

Kommentér på:
Cushing Syndrom: Hvad kan jeg forvente...

Annonce