{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.886 visninger | Oprettet:

Så blev det vores tur, akut forfangen/cushing syndrom ;-( {{forumTopicSubject}}

Ja som overskriften siger så blev det vores tur til at opleve helvede på jorden.

Hesten har haft nogle få dage med lidt tendens til stive forben når han skulle ud af boksen, men efter 15 min på fold så det meget bedre ud, da hesten er en ældre fyr på 18 år, og som ikke har været brugt til ridning de sidste par år, og med lidt skrøbelige ben i forvejen, havde jeg en formodning om at han var ved at få gigt i begge forben.
Fredag er den dårligere end normalt, og jeg tager den tidligere ind, ingen puls ingen varme hov, den får lidt hø og jeg holder øje med den, opdager samtidig at den har været udsaæt for et slemt mitte angreb og har sår på str. med en håndflade.

Fredag ringer jeg til min dyrlæge og vi aftaler at den mandag skal i røngten for at få afklaret hvad der er med dens forben, hun bekræfter at jeg skal holde den i boksen og evt. køle den ben ned.

Fredag sidst på aftenen bliver den meget dårlig, den ligger o boksen, stønner som en flodhest, jeg ringer straks til dyrlæge vagten, og vi taler lægnge frem og tilbage om hvad der kan være i vejen, det har været meget lummert hele dagen og usædvanlig mange dyr i luften, mens jeg har dyrlægen i røret, rejser hesten sig, ryster sig og begynder at spise som intet var hændt, den stod helt normalt på sine forben og så faktisk vel tilpas ud, dyrlægen mener absolut den har udvist en allergisk reaktion på mitte angrebet, men at det var ovrstået, beder mig holde meget øje med hesten, og ringe hvis tilstanden ændres, jeg holder via video øje med hesten hele natten, den opfører sig helt normalt.

Lørdag & søndag er han ude få timer, ingen forværring tværtimod synes jeg det stille og roligt bliver bedre.

Mandag bliver han inde, og sidst på dagen tager vi ham ned til dyrlægen for den aftalte røngten.....;-(

Dyrlægen konstatere straks at den står forkert på sine ben ( hvilke jeg jo godt vidste) og røngten billederne viste desværre at den var forfangen, med hov bensdrejninger i begge ben, 9,8 grader på venstre forben og 13,1 grad på højre forben, hvobenet i ventre forben var få milimeter fra at bryde igennem,der blev omgående taget alverdes blodprøver og derefter blev han smertstillet, under hovene fik han lagt gips og så blev hovene pakket ind i vat / tape.

Mandag til toradag morgen stod han på gips, fik smertestillende og penecil, torsdag morgen kom smede, og skiftede forbindingen og gipsen ud med, special sko med kit under hælen og en jern plade, snude blev beskåret væk, og alt blev igen røngten fotograferet for at se om vinklen passede, hoveben kontrak hovvæg.
Herefter kunne jeg hente ham hjem smiley
Nu står den på hø, vand medicin...de næste mange uger, dyrlægerne var meget sikker på han har cusing syndrom, pga. fedt depoterne og pelsen, men vi venter stadigvæk på svar fra laboratoriet. han må lidt ud hvis han selv vil, men kun med mund kurv på sand bane, igen græs til ham mere eller i hvertfald meget meget lidt.Den står på slankekur, selvom han ikke er voldsomt overvægtig, han er en welch cop på 162 og vejer 511Kg, hans boks er nu indrette med 15 sand og 15 cm spåner, der er sat en høhæk op med hønet om for at sætte spise hastigheden ned, og så er den sat op så han ikke skal stå med hoved nede for at spise, og derved belaste forbenene.
Krisen er langt fra forbi, og heldigvis har jeg de bedste dyrlæger og smed inden over, hvad hans fremtid er ved vi ikke endnu, men så længe dyrlæge og smed er enige om at det er forsvarligt, prøver jeg at redde ham.

Hvad vil jeg med det her indlæg? kun advare andre, jeg havde taget alle forholdsregler, stribe af græsning, fodring før de kom ud, knæ højt græs osv... og alligevel blev vi ramt...de sidste 1,5år har de været fodret uden sukker og stivelse, da den anden var scaroidehest, og jeg ville se om de ville forsvinde ved at lægger fodret om, det lykkeds heldigvis, men på trods af alle mine gode intensioner og påpasligehed, kom katastrofen her på vores lille gård, jeg håber vi får den akutte forfangenhed vel overstået, og at den medicin han skal efterfølgende skal have vil give ham et par gode år mere....

Jeg håber dette indlæg kan være en smule hjælp til andre..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Så blev det vores tur, akut forfangen/cushing syndrom ;-(
Kommentér på:
Så blev det vores tur, akut forfangen/cushing syndrom ;-(

Annonce