836 visninger
|
Oprettet:
Hestens man {{forumTopicSubject}}
Jeg har fået købt mig en spansk hest, og hendes man er helt ødelagt, altså virkelig slidt, og der falder hår i lange totter hele tiden, og der er nogen steder den er 10 cm kortere end andre steder, ville det ikke være bedst at klippe den? Sådan ligesom med mennesker, så det vokser ud, og er mere sundt igen?
Har en diskussion med min far, som siger jeg absolut ikke må klippe den, fordi en spansk hest skal have lang man, men jeg fortæller ham at det nok ikke sker, så længe hendes man er så ødelagt..
jun 2011
Følger: 18 Følgere: 20 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 1.153
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Men ville også sige, klip den ned, så den kan vokse pænt ud igen..
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Jeg har heldigvis aldrig været nød til at klippet hendes man ned fordi der manglede totter (tror også jeg var død så xD), men som sagt, fik hun jævnligt klippet spidser, dels for at holde manen sund og pæn, så den ikke så slidt ud, men også for at fremme hår vægsten.
Det er et KÆMPE arbejde at holde en spansk man flot og silke ligende, men følger man de gamle spanske råd, så er man godt på vej, selvom det er et stort arbejde.
MLC: Det er kun avls og show hopper (samt føl) der får klippet man og hale, grunden til at man gør det, er at de i Spanien går på store områder og faktisk mere eller mindre passer sig selv, så får de f.eks en gren i halen, er der ingen til at "rede" dem, det sammen med manen. Så det er af rent praktiske årsager at man gør det, hvor det så nu lige så meget er blevet tradition, men det var den oprindelige grund til det.
Ride hopper får heller ikke klippet man og hale, den bliver passet og plejet på ligefod med hingstenes.
Lige sådan hopper uden for Spanien som kommer ind og bliver tilset dagligt, som her hjemme, så får det også bare lov til at vokse. Det er ganske få det klipper og holder traditionen.
mar 2008
Følger: 74 Følgere: 66 Heste: 6 Emner: 20 Svar: 420
Nogle klipper hoppernes man helt kort, især i Spanien, for et feminint udtryk...det er nu ikke lige mig, da jeg syntes det er kønnest på en nordbakke
Vores beholder den lange man...også så fluerne kan daskes væk
Hingste har altid den lange man....
Du må da lige have fundet ud af stamtavle, så hendes id kan komme på, held og lykke med hende....skøn race
Hestens man