11. sep 2007 Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Fra sko og sarte hove/hovbylder til ingen sko {{forumTopicSubject}}
Jeg vil egentligt bare dele et billed af min hoppes forhove. Jeg har ikke oplevet noget lignede før, ikke set den måde før. Jeg tænker også at der måske er nogen der står i det jeg har stået i, som måske kan bruge indlægget her til noget.
Min hoppe stod i november stokhalt. Jeg har ingen erfaringer med halthed så jeg tilkaldte dyrlægen. Det var en hovbyld så efter dyrlægen havde ordnet den kom smeden ud og lagde sko på.
Jeg ville i januar være venlig og tage dem af, da jeg bare troede det var et tilfælde at hun havde skåret sig på en sten. Men nix, dyret stod stok halt igen efter et par dage.
Så på med sko igen. Smeden forklarede at hendes hove var meget sarte og hun derfor fik hovbylder, så jeg tænkte at hun skulle beholde skoene på da jeg ikke turde hun skulle få en igen.
Jeg skiftede smed da jeg ikke var tilfreds med min tidligere smeds måde og tackle min hoppe når hun er hestegal på.
Det viste sig og være en god og spændende idé.
Den nye smed kom ud og brugte 1½ time på og snakke med mig om hovens anatomi, hvad han tænkte om hendes hove, også lidt træning da han bemærkede at hun er meget følsom for lyde mm.
Dette var ganske gratis.
Problemet med min hoppes hove er at der nærmest ingen sål er - hun har noget alla 2 mm og skal have 10. Den beskære mange smede, men det er ikke meningen. Det er sålen der skal tage fra for sten mm. - og når den så er tynd, så er der jo intet til at stå imod hvis hesten træder på en sten. Og den vil derfor klart være øm og måske halt, samt let til hovbylder hvis man tager skoene af.
Sko løser glimerende problemet fordi sålen kommer væk fra jorden, men problemet er der stadigvæk. Jeg er ikke totalt barfodsfreak men jeg kan sagtens se logikken i at hvis hesten har skoen på, så gør den alt arbejdet. Hesten bruger slet ikke hoven og derved styrker den ikke hoven.
Istedet for bare og hive skoene af, hvor hesten højest sandsynligt bare vil være øm og måske få en hovbyld har hun lige pt. gips på hovene med et pad under. Derved kan hoven arbejde, men stadig er den beskyttet.
Disse holder ikke til brug på vejen dog, så permanent løsning er det ikke. Om en to ugers tid får hun plastic sko på - hvor hoven bedre kan bruges og gøre dens job, men stadig er beskyttet. Samt de kan holde til at man rider på vej.
Alt i alt er jeg super spændt på og se hvad der sker. Jeg vil trods alt helst at hun kan gå uden sko - det er bedre for hoven og billigere for pengepungen.
Har man lyst til at læse lidt kan man se nærmere om gipsen her:
http://www.hoofrehab.com/Hoofcast.html ( hun har dog ikke det klister under, men noget skumgummi )
Og hesten sål her:
http://www.hoofrehab.com/HorsesSole.html
Og plastic skoen er denne:
http://www.cera24.com/en/innovations-products/cera-endurance-pro.html
Smeden er iøvrigt ikke trimmer, men må gerne sko og mener også det er ok i nogle tilfælde - men at hesten i langt de fleste godt kan gå uden med tiden.
Ville blot dele min oplevelse med jer, måske i kan bruge den til noget :o) Jeg har i hvert fald selv savnet fra "traditionelle" smede at de fortalte lidt mere om hvordan hoven fungere, hvad de konkret oplever, alternative løsninger til sko, at de også tænker på foder og skævheder i kroppen mm.
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.739
To (ud af ca. 18-20) af hestene i systemet går med forsko - den ene en hoppe der har haft en skade på en benknogle grundet et styrt og derfro har brug for dem.
Det er super fedt at du har fået så positiv en oplevelse omkring det og at din smed faktisk ved så meget og ikke bare smækker en sko under hoven på kræet
maj 2013
Følger: 14 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 22 Svar: 317
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Han er ikke barfodstrimmer - men smed, så han MÅ gerne sko ;o).
Men ja, absolut en positiv oplevelse men en der ikke smækker hesten en fordi hun er lidt irriterende og en som fortæller og sætter en ind i tingene.
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.398
sep 2007
Jeg vil netop gerne have skoene af ;o).
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.759
Mange beskærer jo også således at hovvæggen ikke er længere end hestens sål, så sålen ikke får mulighed for at udvide sig som den nu gør når hesten går, og hovvæggen derfor heller ikke holder sålen lidt "fri" af underlaget, så hesten kommer til at gå direkte på sålen.
sep 2007
Desværre hverken hjemmeside, facebook eller noget blot hans mobil nr :o)
Og de link jeg har smidt oven over der fortæller lidt om det han bruger.
Han er som nævnt smed og ikke trimmer teknisk set.
Men han fortæller gerne stolpe op og ned - brugte 1½ time gratis på mig og hesten, hvorefter han sagde at han synes jeg lige skulle tænke lidt over det hele også kunne jeg henvende mig hvis det var noget.
Så vidt jeg har forstået lader han bare sålen være - hvilket mange smede ikke gør. Fleurs stråle er længere/tykkere end sålen, hvilket ikke er meningen. Sålen skal blive en del tykkere. Der er lidt billed af det på linket omkring sålen, Fleur er bare værre. Hendes hov "bouncer" ( i mangel på bedre ord på dansk ) hvis man trykker på den som hvis hun galoperede - det skal den ikke bare når der trykkes på den med en tang.
Men han er i hvert fald åben for en snak om anatomi, teorier mm. - om det er på mobil e.l der fortæller han også gerne :o)
jan 2010
Dette er absolut ikke ment som kritik (jeg er ikke hov-ekspert), er blot nysgerrig. Trimning er en jungle med mange forskellige meninger om hvordan det skal gøres
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
Han er dygtig, omhyggelig og interesseret i faglig udvikling.
Han forklarer også om hvorfor han gør som han gør, hvad han ser ud fra hovene, omkring hestens anatomi, hvad der fremover skal gøres for at rette op, og generelt om hovpleje hvis vi sku være i tvivl
Og så er han både fleksibel og mødestabil.
feb 2006
Er du sikker på den ik har været forfangen? Det ligner et sunket hovben.
Han har ik snakket om muligheden for hardbar sko (staves?) ?
sep 2007
Jeg er helt sikker på at han gerne svare på spørgsmålet hvis du får ham ud eller ringer til ham og spørger. Han er en snakkesalig fyr der gerne vil forklare hvorfor han gør som han gør og hvis man ikke er med på hans måde, så er det helt ok med ham.
Jeg er ikke helt inde i hans teori. Jeg følger bare nysgerrig med og ind til videre giver det mening for de hove hesten har.
Ud fra min begrænsede hovteori viden vil hoven umiddelbart uden problemer kunne udvide sig selvom sålen er "nede" - da det jo er det en jernsko forhindre. Han har fortalt en del ting om bla. det - men jeg glemmer simpelthen halvdelen fordi der er så meget og opfatte og lære
sep 2007
Hesten står lavt i dragterne og nej, det har ikke gjort den øm overhovedet og er ikke noget han er bekymret for - da det ikke er det der viser sig som et problem. Den er først blevet øm i vinters med alt det våde vejr og der kom hovbylden.
Hesten har ikke været forfangen mens jeg har kendt den, jeg skal ikke kunne sige tidligere.
Adam gør i andre måder end jernsko - fx plasticskoene, da jernsko som nævnt forhindre hoven i at udvide sig. Og igen har han intet imod jernsko i nogle tilfælde kan det være nødvendigt, men i mange mener han ikke det er.
jan 2010
Skal ikke have ham ud, har en trimmer jeg er tilfreds med - det var nu bare for nysgerrighedens skyld det er helt super at du har fundet en god smed, hold godt fast i ham. Der er intet bedre end når man har fundet en dygtig fagmand til sin hest som man føler er den rigtige Ønsker jer held og lykke med hovene, glæder mig til at se hvordan det kommer til at gå med de platiksko der!
feb 2006
Det ser helt vildt ud at den kan gå, men der skal self også være undtagelserne der bekræfter reglerne.
Det blir spændende at følge, du må huske at opdatere efterhånden
sep 2007
Jeg er mest af alt glad for en tålmodig smed der kan klare dyrets ind imellem gimpe adfærd som fx i dag - sidst fik hun en albue i maven og benet blev holdt så hun gled fordi hun bare skulle lære det eller noget i den stil.
Og glad for en der gider inddrage en, fortælle mm. :o)
sep 2007
Hesten har nu ingen problemer med og gå på sine ben :o) Har aldrig hørt at dyret skulle blive halt e.l pga. af det men at det kan give andre ting.
feb 2006
Dejligt det virker alligevel for jer.
Fra sko og sarte hove/hovbylder til ingen sko