Beskæring og sko {{forumTopicSubject}}
Hej alle, jeg er lidt i tvivl om hvor vidt min hest's hove er beskåret ordenligt og om hun bærer den korrekte sko.
Jeg har desværre ingen billeder, men. Hendes hove er pænt beskåret i siderne men ude ved tåen er hoven en smule længere, som om smeden mangler at beskære en lille smule, hvilket resulterer i at hendes hov ved tåen, er en smule ud over hendes forsko, når det så er sagt så er skoen fuldstændig tyndslidt ved tåen, hvis man ser fra gulvet af, er der næsten ingen sko at se der, så slidt er den. Nogen der kan sige om det er en forkert sko, eller om det hele ender ud i at hun ikke er beskåret ordenligt? Evt forkert benstilling??
Hjælp gerne, kan evt tage et billede senere hvis det er.
Håber det er til at forstå
jun 2008
Følger: 21 Følgere: 11 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 273
mar 2011
Følger: 12 Følgere: 10 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 12
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 29 Heste: 8 Emner: 18 Svar: 192
mar 2011
mar 2011
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 32 Heste: 8 Emner: 6 Svar: 207
Hvor længe siden er du har haft smed sidst ??
'
mar 2011
jun 2008
Følger: 21 Følgere: 11 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 273
mar 2011
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 29 Heste: 8 Emner: 18 Svar: 192
Trådstarters hest har ganske rigtigt en "Rollershoe" på og disse er udformet således i tåen, at hesten "kan rulle over dér hvor det er naturligt for hesten afhængig af dens benstilling". Desuden skal man have in mente at disse Rollershoes netop er "rundet af på undersiden" således at de kun er halv godstykkelse i forhold til en alm sko (derfor vil tåen meget hurtigt se tyndslidt ud) -netop da "rejsningen i skoen" ligger i materialet (for at få denne optimale overrulning) og ikke skal bankes en rejsning i tåen på ambolten som på de traditionelle sko som de fleste hesteejere kender.
Jeg kan dog godt give dig ret mht sideoptogene -de har efter min mening ikke noget at gøre på en forsko, da de netop kan låse spillet i hoven og sideoptog bør kun i sjældne tilfælde bruges hvis der er brug for det. Men hvis hesten har tendens til lang tå, så gør det det værre ved at lægge en sko på med et frontoptog, da dette vil "forlænge hoven" i tåen og dermed støde på andre problemer såsom spændinger i hoven, stresset tå og/eller dragter pga "fortil/bagtil ubalance", hornspalter m.m.
I tilfælde hvor hesten har tendens til lang tå, bør man efter min mening kun lægge forsko på uden optog -evt en rollersko som trådstarter viser på billedet -uden optog!
Trådstarter: jeg synes du skal spørge din smed hvorfor han/hun har valgt at lægge denne type sko på og få ham til at forklare funktionen af skoen -det er sikkert meget nemmere at forstå i forhold til skriverier herinde! Og synes du så ikke om det og din hest ikke bevæger sig rigtigt med dem på ifølge din optik, kan du jo skifte smed. Men at skifte smed fordi der sidder nogle hesteejere og gør sig til dommer over nogle billeder uden at have set hesten "live" og set den i bevægelse, ville jeg synes er uklogt. Smedene tager trods alt en uddannelse og vi har en noget større faglig viden vedr ben, hove og den generelle anatomi i forhold til den gængse hesteejer og jeg tror at din smed sikkert gerne vil forklare dig hvorfor han har valgt disse sko, hvis du spørger!;-D
Beskæring og sko