{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.136 visninger | Oprettet:

Forfærdeligt ondt i ryggen efter springstævne {{forumTopicSubject}}

Jeg var så uheldig idag at have en hest som ikke ville samarbejde og blev utroligt stærk for mig til springstævne så jeg måtte udgå i begge mine spring klasser.
Jeg har nu efter jeg er kommet hjem fået forfærdeligt ondt ryggen, nakken og hovedet. Hvad tror I jeg har lavet. Jeg kan lige så godt indrømme at jeg har hevet og slidt i tøjlen idag da jeg ingen andre muligheder havde med utroligt svage lår og ben muskler og en hest der galoppere med 180 derud af på en fyldt opvarmnings bane.

Har jeg fået ondt pga. alle de kræfter jeg har måtte bruge for at holde min hest tilbage og holde mig selv på? Eller hvorfor har jeg fået så ondt? Og hvad kan jeg gøre for at lindre smerterne lidt inden dressur stævne i morgen? smiley Jeg kan evt. linke til en video i kommentaren hvis videoen kommer ud snart. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forfærdeligt ondt i ryggen efter springstævne
  • #1   3. maj 2014 Få en til at massere dine muskler i nakken hovedet og ryggen smiley den har helt sikkert rykket så meget i dig så det har givet spændinger smiley

• #2   3. maj 2014 træn det før man kommer på stævne pladsen smiley

men nu når skaden er sket en varme pude

• #3   3. maj 2014
    Du har højest sandsynligt spændt i hele kroppen, hvilket er grunden til ømheden.

• #4   3. maj 2014 det bedste er en varmepude eller varmecreme... jeg bruger selv en aloe vera varme creme til ømme muskler...

du kan evt. prøve at lave nogle øvelser hvor du får strukket musklerne

• #5   3. maj 2014 Få en til at massere dig ned noget muskelvarmer eller pebermyntedråber.

Ina: man kan træne alt hvad man vil, men derfor kan det stadig ske - det lyder ikke som om hendes hest er sådan normalt,

• #6   3. maj 2014 sandra man kan jo prøve at træne det at ride på græs inden man starter et stævne på græs der er forskel på at ride på sand og græs og hvis man ikke har mulighed for at træne det så skulle man overveje at lade vær at starte over hovedet

jeg har til alle (det lyder som mange men det er kun 4) de stævner jeg har startet trænet det at ride det vi skulle inden stævnet og den næste rytter som skal starte får besked på at gøre det samme selvom hesten har prøvet det med en anden rytter og rytteren har med en anden (eller flere) hest (e)

• #7   3. maj 2014 Uh Mia jeg er jo ekspert i at have ondt i ryggen smiley Jeg laver jo tusinde øvelser i øjeblikket, som min fysioterapeut og kiropraktor har sat mig til. Og kan godt skrive et par af dem.
    * For at strække lænden ud, prøv at læne dig ind over et bord. Der får du strukket dine muskler i den nederste del af ryggen. Det kan gøre lidt ondt, så prøv at bevæge hofterne fra side til side, imens du står der. Det løsner op i både lænd og bækken.
    * For at løsne op i dine nakke muskler, kan du lave egypter bevægelsen. Det betyder at du skal skubbe dit hoved fra side til side uden at dreje eller tilte hovedet. Du skal simpelthen bruge dine nakke muskler til at bevæge hovedet. Du kan holde en hånd op på hver side af hovedet, og prøve at få dine kinder til at ramme dine hænder smiley
    * Ellers prøv at køre dit hoved i cirkler. Det løsner op i både nakke og skuldre, og husk at gøre det begge vej.
    Det var bare et par øvelser, som måske kan tage det værste smiley

• #8   3. maj 2014 Ina: igen, hvem siger hun ikke har trænet det? Du kan have en nok så velopdragen og lydig hest, men den kan også blive tændt og kåd ud af det blå og så et der ikke noget at gøre ved det. Det kan ske for alle uanset hvor mange gange det er trænet. Det et levende dyr vi har med at gøre, ikke marionetdukket.

• #9   3. maj 2014 sandra hun skrev her sidste dag at hun ikke havde trænet det

og ved at man træner det så er der jo en større chance for at hesten ikke siger noget til det der er jo derfor man træner

• #10   3. maj 2014 Synes vi skal holde os lidt til det emne Mia har oprettet smiley

Jeg var der tilfældigvis i dag og hjalp hende på opvarmningsbanen. Og I har begge ret smiley Man skal altid træne det man kan, op til et stævne. Mia har ikke prøvet at springe på græs, men hun har sprunget en bane på en meter, hvor opvarmnings banen var. Og man skal altid udfordrer sig selv på nye områder smiley Kan så fortælle at hesten hun red er utrolig stærk og glad for at springe, og den trak Mia ud på halsen flere gange. Har selv haft en hest der gjorde det samme, og det kræver altså enormt mange muskler at løfte en flere hundrede kilo hest op, når den trækker. Derfor handler dette om at komme af med smerten og ikke hvordan man træner hesten smiley

• #11   3. maj 2014 Joseph smiley det er jo igen en af grundene til at man skal træne før man starter og før det er på plads til normal træning (self er der ned dage) så skal man jo ikke begynde at starte stævne smiley

en anden gang så hav en jakke på når der bliver skridtet af og sadlet af for en stævne jakke er ikke særlig varm og hvis jakken er ''åben'' i toppen som om den ikke kommer helt ind til halsen så også en hals klud
    det har jo heller ikke været den varmeste dag idag

• #12   3. maj 2014 Det med varmen er sandt nok smiley

Men det med træning forstår jeg ikke helt smiley Jeg red LA på C plan med en hest som tit trak mig ud af sadlen. Og jeg trænede hver dag, ellers kunne jeg ikke ride stævner. Men det ændrede ikke på at min hest var stærk og meget spring glad, og enkelte gange gik det også galt. Du har jo selv set mit styrt smiley Du kan træne 24/7 som en gal, og blive nok så god. Men hvis hesten så er frisk og overglad en dag er der ikke stor chance for at holde hesten tilbage og fejl kan altid ske, selvom man har trænet og føler sig godt forberedt smiley

• #13   3. maj 2014 ja jeg har set dit styrt smiley

det er jo det jeg skriver smiley at man kan have en dårlig dag men man undgår jo nogle af de dage hvis man træner hvordan tror du det havde set ud hvis du ikke havde trænet
    smiley

• #14   3. maj 2014
    Joseph - Træning kan sagtens lave det om. Dressuren skal med ind til springene, hesten skal reagere lige så godt på stopsignal selvom der står et spring - den skal ikke miste hovedet.

Hestene er desværre sjældent jublende glade fordi de løber.

• #15   3. maj 2014 krikken er meget enig med dig at ofte er hesten ikke glad når den løber

men lige i dette tilfælde med Joseph så var hesten med stor chance glad for det for ellers havde den sagt stop lang tid før de nåde den højde de gjorde

og nu behandler hun hendes heste rigtig godt så er meget sikker på dressuren har været med i arbejdet smiley

• #16   3. maj 2014
    Ofte ikke. De har fået koblet LØB sammen med spring. Man kan kende de heste på lang afstand fordi de nærmest kaster sig hen over springet, springer faldt, ikke med så meget ryg og i det hele taget bare styrter der ud af.

Det har intet med glad og gøre overhovedet, bare fordi hesten har ørene fremme er den ikke glad. En hest der løber er en stresset hest - samme hvis man har en der på skovtur altid løber på en bestemt stærkning, eller når den kommer til et åbent stykke. Hesten er ikke glad, den har "bare" fået indlært LØØØØØB på den strækning.

Når heste styrter sådan afsted vil jeg mene den er pænt stresset oven i hovedet - det tempo det foregår i har jo ikke noget med roligt og gøre, men nærmere flugt.

At hesten kan dressuren på banen har heller intet og gøre med hvad der foregår på springbanen, netop fordi hesten kobler springene sammen med løb. Så man skal have hevet dressuren med over til spring.

• #17   3. maj 2014 blev lige bekræftet smiley

og hvis hesten virkelig ikke kunne lide at springe så ville Joseph heller ikke kunne få den til at gå pænt så ville hesten have været dybt lige glad med hende og bare løbet om hun havde hevet og flået og hakket og lavet volter så var hesten væk

• #18   3. maj 2014
    Det er ikke sådan det fungere desværre. Der går dagligt heste rundt og udsættes for ubehagelige ting - men de gør det stadig. Også selvom rytteren hiver og slider i dem.

Men jo - hesten kan sagtens gå pænt på en dressurbane også løbe på en springbane, fordi den tænker LØØØB - det har intet med hinanden og gøre.

Hvis bare vores skønne heste altid sagde fra. Men det gør de desværre sjældent og når de gør - som fx ved at styrte afsted, som er noget vi selv tit uheldigt får lært dem. Så lytter vi ikke fordi " hesten er jo bare glad " trods jeg aldrig har set en glad hest styrte af sted som folk påstår de gør i spring.

Så simpelt forholder det sig ikke.

• #19   3. maj 2014 jeg mente at hun ville ikke kunne få den til at gå så pænt på en spring bane hvis det var den ikke var glad for det

• #20   3. maj 2014
    .... Enten har vi totalt misforstået hinanden ellers ved jeg ikke lige hvad der sker men... Snakkede du ikke om en hest der løb afsted i fuld fart og en rytter der fik ondt af og holde den?

• #21   3. maj 2014 Krikken: Kan kun svare på mine egne vegne selvfølgelig smiley

Men tror du har misforstået noget helt. Min hest var ikke en hest der tonsede afsted over springene. Han var en hest som var super glad for at springe og også enormt god til det. Men han var stadig utrolig stærk og trak når han landede efter springene. Han var super godt trænet i dressur og kunne alle øvelser, hvilket vi selvfølgelig også inkorporeret i spring træningen. Alt andet ville da være underligt smiley Det var en masse træning med parader mellem springene og tilbage trædning.

Men igen så var han en stor og meget stærk hest, som krævede en hel del muskler at ride korrekt rundt på en spring bane. Det betød ikke at han var ustyrlig eller umedgørelig, men han fik nogle gange trukket godt i mig, hvilket da også gjorde ryggen utrolig øm. Og var det ikke det, som indlægget her handlede om smiley

• #22   3. maj 2014
    Uanset om hesten er stor - så skal man ikke bruge mange kræfter på at holde den.
    Ligesom den ikke skal tonse afsted og være stærk. Det kan altså godt lade sig gøre og hesten er ikke bare glad hvis den styrter afsted.

Man skal ikke blive øm af ridningen fordi man sidder og holder igen ( tænk på hvordan hestens mund så har haft det ).

Angelo Telatin ( tjek youtube ) coacher og underviser internationale ryttere mm., men illustrere ganske glimerende at hesten sagtens kan komme roligt igennem en springbane - også uden og løbe, også selvom den er stor og det er der mange andre ryttere der gør. Store som små spring, store som små heste.

Hesten skal ikke være stærk, den er ikke bare glad og man skal ikke blive øm.

• #23   3. maj 2014 joseph og jeg snakkede om at hendes hest løb og at hun trænede helt vildt meget med den for at få den til at kunne gå stævner hvor jeg så spurgte joseph hvordan hun tror det havde set ud hvis hun ikke havde trænet så meget som hun har smiley

så skriver du til Joseph at træning kan lave om på det løberri og at hesten sjældent er glad når den løber sådan

hvor jeg så skriver at jeg er sikker på at hesten har været glad for ellers var de ikke nået så langt som de var og hesten havde sagt stop før de var nået så langt som de gjorde og at hun behandler hestene godt (og der likede hun min kommentar hvor jeg så forstår det på at jeg har sagt noget rigtigt smiley )

så skriver jeg også at hvis hesten virkelig ikke kunne lide at springe så kunne Joseph ikke få den til at gå pænt som den gjorde

så skriver du at hesten sagtens kan gå pænt på dressur men løbe vildt på springbanen

hvor jeg så skriver at hun fik den til at gå pænt på spring banen (rigtig flot)

• #24   3. maj 2014 Har set de videoer smiley Men siden du ikke kendte min hest vælger jeg at overse dine kommentarer, da du tydeligvis ikke forstår hvad jeg snakker om smiley Jeg har en ryg skade, derfor gjorde det selvfølgelig ondt at skulle holde en hest på 600kg når den landede efter springene. Man får jo et ryk uanset hvad. Og når man er oppe på 120, kræver det altså at man er stærk både i ben og ryg. Hvis du har startet sådanne klasser ved du også det smiley

• #26   4. maj 2014 Krikken, min hest løber på lange afstande, han løber når han har sine dumme dage, han har altid ørerne fremme imens vi springer, med løftet hoved og glade, tændte øjne. Han trækker utroligt meget i mig så meget at han er umulig at holde. Jeg vil fandme gerne se dig ride min hest i går. Held og lykke.
    Du skriver jo som om det er mig der er totalt dum til at ride ham og jeg ikke rider ordentligt, men jeg har fået afvide af mange at de ikke ville turde springe ham fordi han er så frisk som han er og så glad som han er. Der er ikke mange som kan springe på ham, det har jeg også fået bekræftet af flere. Så kom du bare og prøv at holde ham tilbage smiley

• #27   4. maj 2014
    Næ, jeg ville ikke prøve og holde dyret tilbage - ville prøve og træne det væk.

Dyret er ikke glad bare fordi ørene er fremme, det er misforstået.

Har egentligt ikke sagt at du er dum til at ride ham, har bare sagt at heste der løber ikke er jublende glade samt at det kan trænes væk. Ville slet ikke starte stævne på en hest der har det problem, hvis det opstår ude ville jeg bruge tid og stævner på at komme ud og bare være der uden at skulle præstere noget. Bruge tid på at tage måske 1-2 spring der foregår roligt også række hånden op, altså give op også tage hjem - så er oplevelsen god og hesten er ikke styrtet rundt og bekræftet i at det er vejen frem.

Hvis hesten var så glad for at springe, så havde den nok lyttet for bedst muligt at komme over springene, istedet for at halse afsted som en anden pony i panik :o).
    En hest der styrter er ikke en glad hest, har jeg aldrig set en glad hest gøre. Og eksempler med en hest der styrter rundt og "viser sig frem" med halen i vejret tæller ikke - de er ofte gejlet op med en plastic pose de er bange for.

Kommentér på:
Forfærdeligt ondt i ryggen efter springstævne

Annonce