Forsko med indlæg??? Nogen med erfaring? {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Min shire har haft en hovskade siden nytår, og har i al den tid stået i boks. Han har på mystisk vis fået lavet et hul i forhoven ind mod strålen, så nu venter er der kun at vente på der gror et nyt, tykt og stærkt horn hen over så han igen kan komme ud.
For knap 2 uger siden havde jeg dyrlæge og smed til at kigge på det sammen. Dyrlægen mener at det sål som er ved at løsne sig endelig bare skal blive siddende så længe som muligt. Hesten skal være inde på tør bund i 2 mdr endnu.
Smeden sagde efter dyrlægen var kørt, at han mente det var en go ide at skære den løse sål væk og sætte forsko på med indlæg, og så vil hesten kunne komme på fold og endda rides!
Har nu lige snakket med dyrlægen, som mener det er en skidt ide, da hoven blir fyldt med plastik/ skum halløj som hoven ikke kan ånde igennem! MEN han vil prøve at lave en boot så hesten kan komme lidt ud (boot kan ikke købes så stor....)
Hvad mener i? Er der nogen af jer som har erfaring med de der sko, så vil jeg gerne høre nærmere!
Er selvfølgelig mest til at følge min dygtige dyrlæges råd! Har brugt ham i mange år, og har tillid til ham og hans kundskab!
Håber at høre fra jer!
sep 2006
Følger: 210 Følgere: 202 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.601
har heldigvis aldrig oplevet det, så kan ikke så godt hjælpe. Men håber i finder en god løsning så din store basse kan komme ud og lege igen
maj 2007
Følger: 27 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 269
Det med skum, virkede fint, men med det andet i baghovedet ville jeg nok, som Stine siger, ringe til en anden dyrlæge, bare for at være sikker.
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.059
Det silicone som man putter ind mellem hoven og den plastik sål - det er udviklet specielt til heste.. Så det er der altså ingen risiko ved..
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.908
smedens løsning kan give hesten mulighed for at komme lidt ud, hvilket kan være med til at hele hesten på en lidt anden måde..
min gamle hest gik med sko med såler og pakning da hun havde haft en hovbyld (en kæmpe en!) og det virkede upåklageligt! man skal bare være opmærksom på at pakningen KAN falde ud, og så skal der en ny en i med det samme, da der ellers kan samle sig skidt mellem sål og hov..
maj 2013
Følger: 17 Følgere: 16 Heste: 2 Emner: 8 Svar: 113
nov 2005
Følger: 62 Følgere: 95 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 1.337
Sørme læææænge at hesten har stået og stadigt skal Jeg ville gøre alt for at finde en mulighed for den kunne komme ud ..
maj 2007
Følger: 26 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 38
Men tænker også at sko med såler vil gøre at hullet i hoven holdes rent! Og det burde jo være en go ting!
Josephine H hvorfor havde din hest sko med såler?
nov 2005
Men for ca 10 år siden havde jeg en hest som gik med såler og der brugte smeden læder som han skar til? han brugte ikke disse hårde plastic som de bruger i dag? og læder er jo åndbart så ville da helt klart vælge dem?
nov 2005
Dengang for alle de år siden hvor jeg havde hest med lædersåler (har senere haft med plastic:-) ) der brugte smeden gasebind at fylde ud med? og hoven var altså total ren ved næste smedebesøg? der kom intet skidt ind?
Men i dag burde der være kommet noget mere smart at bruge ?
Det ville så helt klart være det smarteste hvis man kunne finde nogle boots som passede? så den kunne nøjes med at have noget på ude på fold og så få af og blive luftet den tid den står på stald ?
maj 2007
Jeg har bestilt en easyboot RX, den største størrelse. Det var et sats om han kunne passe den efter beskæring, men den gik altså ikke.
Har godt nok set nogen på en amerikansk hjemmeside men de kostede en formue. Så vil jeg hellere at han får alm hestesko med sål på!
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.076
maj 2007
Så det er af to meget forskellige grunde.
Og jeg må sige at jeg helt sikkert hælder mest til at din hest skal have mulighed for at komme udenfor!
maj 2007
Men uhhh jeg har svært ved at gå imod dyrlægens anvisninger. For hvad vil han så sige? Jeger nødt til at vide hvad begrundelsen er for han skal blive inde, for det er jeg faktisk ikke blevet klog på...
Men nu må vi også lige se om dyrlægen får lavet en kæmpe boot min hest kan få på så han kan komme lidt ud...
maj 2007
maj 2007
Dyrlægen ville jo lave en boot, så det venter jeg spændt på! Men har nu stadig lyst til at min heste skal ha sko og såler på! Jeg SKAL snakke med dyrlægen igen hvorfor han er sådan imod det!
maj 2007
maj 2007
Dyrlægen ringede tidligere, og måtte indrømme det ikke var til at lave en holdbar boot... Så han vil gerne komme i næste uge sammen med smeden og få lagt sko på. Skaden/hullet skal pakkes ved vandskyende vat og det bageste af hoven skal dækkes med sål.... Der blev sagt meget i telefonen...og kan ikke huske det hele. Men det er ihvertfald godt! Skriver igen i næste uge når det er ordnet!
maj 2007
Er han stadig på boks?
maj 2007
maj 2007
Men så passer det jo med at han må komme ud til forårsvejret.
maj 2007
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.076
maj 2007
Det er han garanteret rigtig glad for. Held og lykke med ham her fra.
maj 2007
Forsko med indlæg??? Nogen med erfaring?