To tabte forsko {{forumTopicSubject}}
Hej HG,
nu har pony lige valgt at smide den anden sko, så nu mangler der to forsko.
Dette er ikke et indlæg om jeg kan ride eller ej, for det kan jeg ikke, men det er oprettet for at finde ud af, hvorfor de begge er faldet af, og hvordan jeg forebygger det.
For 2 uger siden tabte hun sin første sko, hvilket resulterede i en hov, som nærmest ikke længere er en hov, da der er røget meget med. Derfor fik hun en syge-boot på, så hoven ikke blev slidt.
Nu er den anden forsko tabt, men denne hov ser langt bedre ud.
Der har ikke være meget mudret på folden, men til gengæld tror jeg, at det kan skyldes, at hoven var tør?
Når hun nu får sko på igen, så vil jeg jo helst undgå, at hun taber dem igen, så har I nogle forslag til, hvad jeg kan gøre?
Signe
dec 2010
Følger: 26 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 37 Svar: 145
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.070
Derfor undrer vi os lidt.
Smeden er en rigtig god smed, og de andre der bruger ham har ikke samme problem.
jan 2012
Følger: 144 Følgere: 148 Heste: 5 Emner: 6 Svar: 104
biotin for at styrke dem, fugt og hovfedt.
maj 2008
Følger: 109 Følgere: 104 Heste: 2 Emner: 56 Svar: 739
Men som vejret er fortiden, så er det rigtig svært, da foldende bliver mudret og det "suger" nærmest skoene af.
dec 2007
Følger: 58 Følgere: 66 Heste: 5 Emner: 23 Svar: 82
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.698
Lad vær med at pakke din hest ind uden grund.
maj 2010
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 916
aug 2008
Følger: 81 Følgere: 101 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.271
HUSK endelig, hvis du begynder at bruge biotin, så kan du næsten ikke stoppe igen. Det bliver hovene meget svage af. Derfor vil jeg ikke anbefale det. Hvis du mistænker at hovene er for tørre, så sæt dem i vand hver dag (:
jan 2011
Følger: 55 Følgere: 54 Heste: 4 Emner: 32 Svar: 108
jun 2012
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 42
jun 2007
Følger: 143 Følgere: 139 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 2.182
Giv hesten en kiesel kur - den fra mühlendorfers plejer jeg at bruge. Du kan også give biotin.. men kiesel er mindst lige så effektivt får hesten meget sukker? det kan forringe hov kvaliteten. Og ellers så giv hesten boots på forhovene i en periode til hovene er vokset ud igen. Gå evt ture på asfalt, med boots hvis hesten ikke bliver øm - det kan stimulere hovvæksten og hærde hoven.
Derudover vil jeg anbefale Honey Heal http://hovfokus.dk/product_info.php?cPath=23&products_id=89
Den tager ALT der hedder uhumskheder i hoven - white line disease, svamp, surstråle osv. Min den ene har haft svamp i hornet i.. 1½ år efter en klaphat af en dyrlæge havde travlt med at grave efter hovbylder (der var ingen), har haft behandlet med alt mulig, uden nogen effekt. Honey Heal og det var HELT væk på to behandlinger, hesten fik det ved hvert besøg af hovplejer (4 uger imellem). Bruger man det oftere virker det garanteret hurtigere.
To tabte forsko