{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.732 visninger | Oprettet:

De der satans hopper {{forumTopicSubject}}

åååh ja, jeg må jo nok indrømme, at jeg har det bedst med vallakker. jeg har altid haft parter, alle længervarende har været vallakker, nogle gode fyre smiley selvfølgelig får de også nogle sjove ideer, men det er bare ligesom om, at de er til, at have med, at gøre. efter 'hest' blev aflivet i novembers er jeg nu endt hos min gamle part igen, den eneste hoppe jeg har redet over længere tid. Altså i går var jeg godt nok ved, at gå ud af mit gode skin. 25, 25! minutter tog det, at få mordax i, i går, fordi kræet ikke gad stå stille. Jeg er i dag fuldstændig smadret i min arm og skulder af at holde en hest på 3 ben der hopper rundt. Den skaber sig over alt muligt åndsvagt og jo mere tosset jeg bliver jo mere skaber den sig, jeg tæller ellers til 10, men med hende er 100 en nødvendighed. i går tog jeg en pause under mordax isætningen, mens jeg vrælede løs over det dumme lorte kræ (HAHA det er sjældent jeg gør det smiley ) imens stod den bare og bankede løs på boksen. Den forstår bare virkelig at sætte mit pis i kog, ååååå det er det jeg siger, hopper, det er nogle værre nogle.

Man diskutere med en hingst
Man kommanderer med en vallak
Men med en hoppe skal man spørge om lov

Altså jer med hopper, hvordan i alverden overlever i, uden at køre forbi slagteren? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  De der satans hopper
  • #1   14. jan 2014 Det er også ved at være svært at overleve! Min er noget af det stædigeste, hehe og en rigtig hoppe med H. Jesus smiley

• #2   14. jan 2014 Har en skøn hoppe som gør intet. Men modsat, gør min vallak alt.. så det passer jo ikke helt. Det kommer an på hestens temperament. smiley

• #3   14. jan 2014 De er stædige ja smiley

• #4   14. jan 2014 Hvad med os med hingste?!? smiley

Osie er rittig god til at diskuttere

• #5   14. jan 2014 Julie, jaja selvfølgelig smiley men generelt syntes jeg nu godt nok de der hopper er nogle mokker smiley

Kailie, er opfostret med en gammel hestefyr som nabo, så har haft flere avlshingste som naboer gennem mit liv, jeg red dem da jeg var nybegynder, det var fandme nogle søde fyrre smiley

• #6   14. jan 2014 Det er da noget af en generaisering. Heste er ikke stædige og dumme. De misforstår jer enten, eller forsøger at slippe for ubehag smiley Jeg har en dejlig hoppe, som jeg ikke ville bytte for noget i verden.

• #7   14. jan 2014 Min skimle dame er godt nok også en skid ind i mellem. Puha, jeg skal tælle til 10. Men den sorte er sku så god som dagen er lang, men er sku også en dame med stort D nogen gange.
    De er bare lidt mere stædige, de damer smiley men skønne er de smiley

• #9   14. jan 2014 Jeg er selv skide stædig og det er min lille irriterende teenage hoppe også, så vi er et virkelig godt par til tider.. Men vi lever højt på at 'blondiner har det sjovere' så det hele fungere i sidste ende.. Nogle gange får jeg et bitchflip på hende, andre gange er det mig der får en hov i maven.. men ærlig snak, så elsker jeg det.. At kunne mærke hendes mening skinne igennem om vores træning og at hun dermed har indflydelse på hvad vi laver er super inspirerende..<3

• #10   14. jan 2014 Ja Vito kan et barn også gøre ALT med

men Osie haha...

• #12   14. jan 2014 ja, jeg ved ikke hvordan Medina hun er i live endnu.. smiley hun er satme blevet truet med slagteren MANGE gange.. men ja. hun er nu sød.. smiley

• Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 788
    #13   14. jan 2014 Lige derfor har jeg skiftet min hoppeflok ud med vallakker, og må sige der er fuldstændig ro på og Ingen der laver splid og ballade

• #14   14. jan 2014 Det er lykken med damer XD
    De skal nok fortælle en hvad de mener om tingene smiley

• #15   14. jan 2014 Julie, ro på, jeg ved godt, at den ikke gøre det for at være træls, men altså derfor syntes jeg stadig den er træls! smiley ligeledes er jeg også udmærket godt klar over at de ikke er ene.

Nordtofte, dejligt for dig da! smiley

Muligvis det har noget, at gøre med, at den ikke er blevet redet de sidste 3 år hvor jeg ikke har redet den og derfor lige mangler en anelse opdragelse. Ud over det, så vil jeg i det hele taget bare have min gamle fyr tilbage, og det er godt nok ikke meget ved min nuværende part der minder om ham, faktisk intet smiley

• #16   14. jan 2014 Hmm .. Altså nu står jeg godt nok i en stald hvor min hest er den eneste hoppe, og der er ca 14 andre heste .. Der er min hoppe faktisk blandt dem der opfører sig pænest, og er nemmest at have med at gøre, og hun er endda også kun 4½ år.
    Der er så nogle vallakker i stalden, der opfører sig som jeg ved ikke hvad .. Jeg skal i hvert fald nødig stå forrest i køen til at trække dem ind fra fold, puha .. smiley

• #17   14. jan 2014 Vallakker har altid været mine fortrukne, indtil oktober 2013 hvor jeg fik part på drømme hesten. Hun er den skønneste hest jeg nogensinde har arbejdet med, så sød og så blid, så lærenem, dygtig og så samarbejdsvillig.
    - Jeg har hverfald skiftet mening omkring hopper smiley

• #18   14. jan 2014 Jeg kan kun fungere med hopper.

Hankønnet, plejer jeg aldrig at fungere særlig godt med, og jeg ANER ikke hvorfor. xD

• #19   14. jan 2014 Jeg foretrækker uden tvivl også vallaker, de har bare et temperament der passer bedre til min smag:). Hopper kan være nogen stædige satan med deres egen mening om tingene, særligt når de er i brunst:)

• #20   14. jan 2014 Enig i at en hest ikke kan vælge, at være stædig eller dum.
    Men vi kan ikke komme uden om, at de har hver deres personlighed. Og ved, at man lader dem "sige noget/ha' en mening om tingende" og lytter til dem, det gør også, at de viser den smiley og så man vi vist heller ikke komme uden om, at nogle af dem af og til er hormonpræget smiley

Jeg har selv kun eget hopper og må indrømme, at jeg ville ikke være foruden de der hystade særheder... smiley
    Min dulle har en mening om det meste, som så mange andre hopper. Man er sjældent i tvivl om hvad hun synes om tingene smiley

• #21   14. jan 2014 Hopper har oftest en tand mere personlighed end vallaker.. og man er som Stine skriver.. MEGET sjældent i tvivl om hvad de mener om tingene.. smiley

• Signe
    Signe Tilmeldt:
    jan 2008

Følger: 68 Følgere: 65 Svar: 41
    #22   14. jan 2014 Jeg rider en hoppe pt, den eneste hoppe jeg nogensinde har reddet fast (altså som helpart eller min egen) men det er et rent tilfælde.
    Og tja.. hun er rød hoppe, og det dejligste der findes, men hun har da også nogle sjove ideer, men hun er ikke stædig smiley
    Men hun er ikke halvt så hysterisk som mange af de vallakker jeg har reddet gennem de sidste 11 år smiley

• #23   14. jan 2014 Heh, ved ikke lige, hvordan jeg overlever... Men min danser også rundt på staldgangen. Og er sur... Og muggen... Og træls... Og SÅ DEJLIG. Inderst inde tror jeg det er hendes små hyggelige finurligheder, der holder mig gående. smiley

• #24   14. jan 2014 Haha, føler med dig! Min hoppe kan eddermanme også blive stædig engang imellem. Hun er nu til salg pga. at jeg er blevet for langbenet og der bliver kun kigget på vallakker nu smiley

• #25   14. jan 2014 Jeg har altid haft med vallakker at gøre, men har netop fået part på en hoppe smiley Mine vallakker har jeg ofte haft "bøvl" med - de har drillet, uden at være trælse. Kan sagtens mærke at hoppen er mere stædig - hvis hun driller, så mener hun det også! Fx kunne min vallak altid overtales til, at det er da ikke så slemt at blive striglet i hovedet. Men hvis hoppen først beslutter sig, jamen så skal hun ikke strigles i hovedet!

• #26   14. jan 2014 Den anden dag fablede min mand om slagteren smiley der havde Money fræset hans nye jordbærbed op i sin brunst-rus, hvor hun bare skulle over til hingsten smiley

Han får til gengæld et par kugler mindre i næste måned, så er det problem løst smiley

• #28   14. jan 2014 min som tilmed er plag samt hendes mor har jeg ALDRIG haft ballade med... de kræver bare indre ro og faste men kærlige rammer... jeg bosser ikke... jeg manipulere mine heste smiley
    men vi snakker om tingene! jeg har haft flere vallakker som parter og min første hest var ligeledes hankøn (hingst til han var 4 derefter kastrat) men hopper er sgu lidt sjovere! -jeg går ALDRIG tilbage til de kedelige handyr!

profilbillede
  • #29   14. jan 2014 Landeur opfører sig tiltider som en kælling!
    Så sent dom i går, jeg vil lige sige at Landeur ALTID står stille på staldgangen, men i går ville han ikke'
    Han nægtede simpelthen og få renset hove, ham ville ikke stå stille da han fik gamacher på, da han skulle ha klokker på fik ham først trådt mig på storetåen, floot tå med flippede farver smiley
    Ikke nok med det fil han os trådt på min tommelfinger, Hm den ligner jo min tå nu smiley

Åh Gud og endelig blev den sadlet op og jeg kom over i ridehuset, han var så tossede og jeg kunne ikke få ham over på den ene langside, så jeg endte med at ride ret meget sådan op af midterlinjen i diverse schenkelvigninger, versader og små hop ind i mellem!
    Armen altså! Min tålmodighed blev sat godt og grundigt på prøve

• #30   14. jan 2014 Hahahahahahahaha...
    Jeg har heldigvis kun hingst smiley men de kan også være sjove til tider, selvom man nemmere kan komme igennem og få fortalt dyret at det er sådan verden forholder sig smiley

• #31   14. jan 2014 HAHA passer en hoppe der gøre præcis det samme især de dage hvor jeg har travlt skal hun både vælte sin vandspand (fordi hun kan bruge den fine kop) og smide hø ud på staldgange så jeg skal muge forfra+ feje staldgang suk..

• #32   14. jan 2014 Jeg har da osse været ved at hive den store grill frem, flere gange.
    Jeg er klart til hopper, selv om den gamle er en rigtig dame, elsker jeg hende for det.
    Hun er ellers nem, især under brunst, hun jagter handyr fordi hun vil nusse - meget sødt.
    Den sorte er knap så meget dame, hun er nemmere at overtale, men har osse knap så meget varmt blod.
    Dog har hun stadig sine meninger, især ved standen.
    Har prøvet til stævne, hvor hun ik ville stå stille, da hun sku ha bandager på, det tog 20 min.
    Så jo, begge har være på vej i fryserne flere gange.

• #33   14. jan 2014 har ingen problemer med hopper men det nok også pga jeg er hankøn vel.

det må være noget kemisk

• #34   14. jan 2014 Jeg har en idé om, at mange hestepiger så gerne vil have vallakker fordi at vi, først og fremmest er hunkøn, og dernæst bare gerne vil have nogen vi kan koste rundt med og som ikke svare igen ;o)

Jeg har selv en hoppe, og hun er en hysterisk gås, ingen tvivl om det. Jeg vil også gerne have en vallak hvis jeg skal have hest igen efter hende.

• #35   14. jan 2014 Er en større kælling end de er. Simpelthen. Har altid fungeret fint for mig smiley

• #36   14. jan 2014
    Heste er hvad vi gør dem til - står de ikke stille, så er det fordi vi ikke har kunne finde ud af og lære dem og stå stille ;o). Ind imellem har andre så, der har haft hesten før os, været så venlig og lære den det.

Men næ, jeg syntes ikke hopper er mere hysteriske. Jeg har en der let siger fra - men det er egentligt bare en fordel at hun tydeligt viser hvornår noget ikke er rart.
    Dog er det også noget det bekymre mig. På den måde, at jeg ikke har lyst til at sælge hende videre. Jeg er alt for bange for at hun skal få en på bægeret fordi " så kan hun bare lære hvem lederen er! " - hun er netop sådan en type der kræver tålmodighed og ro, slår man hende så får man absolut intet ud af det.

Så vil egentligt hellere give hende sprøjten, end risikere hun ender ved en der pander hende en eller klapper til hende med pisken hvis hun viser ikke og trives

Heste er hvad vi gør det til - min er også elendig til og stå stille - men det er fordi jeg ikke har taget mig tid til og lære hende det ;o).

• #37   14. jan 2014 Hopper har heller aldrig rigtig været mig, i alt fald ikke når de er rigtig hoppe provokerende.
    Jeg sage jeg aldrig skulle havde en rød hest og i sær ikke uden bils og så skulle det ikke være en hoppe.
    Og jeg fik selvf en rød hoppe uden bils XD

Hun er tilgængæld en sjælden perle, en hoppe uden hoppe nykker af nogen art.
    Som min dyrlæge så pænt udtalte sig, så tror hun at hun er sat på denne jord for at gøre alle andre tilfreds, hun giver altid alt hvad hun har i sig og stræber efter at gøre folk tilfredse med hende og så er hun hele staldens kæledekke

Hun er ikke den type jeg normalt kan lide, men ja hun har sku fået charmet sig ind smiley

• #38   14. jan 2014 Hun er stædig og hun er helt klart en hest med sin egen mening.. Hun har så lige fået konstateret en skade så hun står til aflivning - havde hun ikke haft den skade tror jeg ikke min ville være så slem, for hun vil så gerne det hele! Man skal sætte sig igennem, men så fatter hun det også. Vil til hver en tid vælge hopper frem for en vallak..

• #39   14. jan 2014 Tænker opdragelse og forståelse. Min tidligere hest og jeg kom skævt ind, han var helt rundt på gulvet pga flytning da jeg købte ham. Og som du siger kan bruge en time. Jeg kunne på et tidspunkt bruge 30 min på hovedtøj, helt galt. Vi moslede rundt, han kunne ikke stå stille. Alt muligt var galt og han var ret høj, når han først løftede hoved. Men men dette var jo på ingen måde hesten, hesten var super skøn, vi skulle bare lige have nogle ting afklaret han skulle stole på mig. Han skulle falde til osv. Vi lavede en skøn øvelse jeg tit brugte når der var uro på gården. Pind med bold på og godbidder. Når han var stresset over et og andet kunne jeg altid hive pinden frem sige rør bolden og så var alt en leg for godbidder. Ikke sikkert det vil virke for jer. Men hvis hun mentalt kører sig op op og op, så bryd møntret. Frem for at kæmpe. Som du selv siger 30 min ondt i armene, og en tudetur. Vi taber altid hvis vi skal tage kampen, vi de kloge her og skal tænke dur dette ikke, så finder vi en måde at få. Set til at virke.... God træning med din gamle part smiley

• #40   15. jan 2014 min kunne også tit komme på grillen. Men jeg elsker hende nu alligevel. Men der er dage hvor vi bare ikke lige er helt på samme linie, og så er det nemmest bare at lade hende gå i seng. Det er så de dage hvor vi ikke får lavet noget som helst
    min vallak kan også have dage, hvor han lige skal teste mig. Men han er nu sjov nok, for han skal altså lige sparke efter mig - altså fra min 50 meter fra mig. Man kunne jo risikere at mor gav ham en i r.... Og det skal han altså ikke nyde noget af.

nu er min vallak nok mere hoppe end vallak. han har aldrig kunne finde ud af det. Han trives bedst sammen med hopper. Er overhovedet ikke hingstet - hvilket altid har været et problem når de har skulle opstaldes ude, hvor der er opdeling efter køn. Han fatter simpelhen ikke de andre drenge. Men inde hos pigerne, ja der går han bare og tuller rundt og nyder livet og nusser om pigerne. mærkelig hest
    og damen ja hun vil så helst slå alle de andre heste ihjel - bortset fra brormand

• #44   15. jan 2014 Min hoppe står meget pænere på stald end min gamle Vallak:) så det er vel efter temperemant:) hun kan dog stadig være hoppet når jeg rider:)

• #45   15. jan 2014 Min pony hoppe var et være kræ.... Ej den var rigtig sød smiley men det er sku nemmere med vallakker!!! smiley

• #46   15. jan 2014 Jeg er så ejer af 1 stk Rødhåret Hoppe!! og en der tror den er Rødhåret smiley

Jeg elsker dem lige netop for dette, da jeg føler jeg har så meget mere hest at ride på.. De kan være nogle satans k**linger, men tager man dem rigtigt, så er de helt fantastiske! De giver sig 100% men siger så ogs selv når man presser dem lige en anelse for meget..

Man skal være noget bestemt overfor dem, og sige hvor skabet skal stå! Men når de accepterer en, så har man vundet deres hjerte!
    Jeg både elsker og hader hopper, men synes de er sjovere end vallakker, netop fordi de har en mening smiley

• #47   15. jan 2014 Ved snart ikke hvad Skalle er... Man skal i hvert fald spørger om lov mange gange...
    Han burde være en hoppe nogen gange! Og missya som der er en hoppe skulle være en vallak nogen gange... smiley

Billedet siger en del om ham...

profilbillede
  • #50   15. jan 2014 smiley
    Jeg har to madammer på fem år og en hoppe på 1,5 år, jeg elsker dem og de laver ikke specielt mange unoder. De drillede lige smeden den anden dag, ellers er der ikke noget særligt med nogen af dem...

• #51   15. jan 2014 Jeg vil sige, at mine damer er værst når de er i brunst. Oh god, nogen hidsige madammer.
    Den skimle kan slet ikke styre det, når hun ser føller xD Så bliver hun total skruk!!

• #52   15. jan 2014 Jeg har en rigtig kælling i stalden, og den mener også at alt skal foregå efter hende.
    Mens min hingst bare siger hvad skal vi så nu, og bare er så sød og rar.

Så hopper kan bare være nogen man kan få nok af, men man holder bare af dem alligevel ik'

• #53   15. jan 2014 HAHA, gode historier der kommer rundt omkring smiley

Til jer der mener det er opdragelse, selvfølgelig er det det smiley
    Det ved jeg godt, nu er emnet også sådan lidt mere for sjov, ligesom jeg heller ikke har tænkt mig, at køre forbi slagteren, bare fordi jeg siger det.
    Og opdragelse, ja altså som skrevet før, har hesten bare passet sig selv de sidste 3 år, så det har jo også noget at sige. btw. så plejer hun at stå stille og være medgørlig, men af og til får hun nogle åndsvage ideer.

• #54   15. jan 2014 Har 4 af slagsen og elsker dem for deres personlighed og indimellem hoppe temperament...deres hormoner fungere og sådan vil det være...men syntes man finder en hverdag og tage hensyn til hinanden både piger og hoppepiger smiley

• #55   15. jan 2014 Jeg har part på to hopper, og jeg elsker det smiley
    Jaaaa hopper kan sagtens være stædige, men det synes jeg bare er fedt at arbejde med...
    Men - synes ikke helt det du skriver passer... For det kommer an på hestens tempremant, og ikke dens køn.

• #56   15. jan 2014 Jeg har selv hoppe og vallak og så red jeg for nogle år siden hingst og må indrømme jeg ikke har noget farvorit, for mig er det mest et spørgsmål om opdragelse. De godt nogle hopper er hysse men har også oplevet vallakker eller hingste som ikke altid er til at komme igennem til. smiley

Held og lykke med mokken, mon ikke hun bliver medgørlig efter lidt til i hænder smiley

• #57   15. jan 2014 ha ha smiley
    Ja jeg er også til drengene smiley

• #58   15. jan 2014 Min veninde har en ponyhoppe i hendes stald og jeg har aldrig mødt så følsomt og blidt et væsen som hende. Hun er så god af sig og holder ikke sin rytter op på fejl fra dennes side, det tager hun i stiv arm og finder selv ud af at løse problemet for rytteren, så begge kommer igennem det hun bliver bedt om, i god behold. Man skal dog gøre sig fortjent til hendes opmærksomhed, men hun er aldrig besværlig eller hysterisk, ligemeget hvem du er.

Til gengæld har samme veninde også et par drenge i stalden der er noget varme og kan være nogle rigtig drengerøve, samt en meget fin ældre herre, som man bestemt også skal gøre sig fortjent til og han er noget mere svær at komme ind på end før omtalte hoppe :b Han er sød og velopdragen, men han "snakker" ikke med hvem som helst.

• #59   15. jan 2014 Sjovt emne.. Jeg er SLET ikke enig med dig.. smiley
    Det gælder om at finde den rigtige hoppe.. Ikke alle hopper er, som du beskriver.

Min vallak skal man spørge om lov.. han er ret svær at håndtere faktisk. Han har sine sære idéer og stritter imod på underlige tidspunkter, bliver bange for mange ting, nægter at gøre ét eller andet åndssvagt, kan ikke lide ret mange fremmede mennesker, er umulig at håndtere, hvis han er fornærmet (hvilket han ofte bliver smiley ), hidser sig totalt op over nye ting, vil ikke så i boks osv. osv. osv..
    Han er SUPERdejlig, og jeg elsker ham overalt på jorden.. Men det er altså HAM der er svær at håndtere og IKKE min hoppe..
    Netop det med mordax kender jeg godt.. Det er min vallak jeg diskuterer med, når der skal sættes mordax i..

Min hoppe derimod.. Hun er übernem at omgås.
    Hun er supervelopdragen, nem at håndtere, sjov at ride og har supermegen personlighed (på den skønne måde). Det er yderst sjældent, at jeg skal diskutere med hende. Hun er SÅ fed at have med alle steder. Nem at have med på fremmede steder, i trailer, til undervisning, i boks fremmede steder, på tur fremmede steder.. NUL problemer.

Jeg har det faktisk meget omvendt på det punkt..
    Jeg vil MEGET hellere have en hoppe igen, hvis jeg overhovedet skal have flere heste. Jeg synes hopper er nemmere. Der er ikke så meget bøvl med dem, hvis man blot finder den rigtige. Der findes hopper, som er fuldstændig gakgak JA, men det findes der altså også vallakker, der er. smiley Mange endda.. Min tidligere vallak var også kukkuk.. Men han var sød alligevel. Ham skulle man dælme også spørge om lov da.. og han var sær!! smiley på en sød måde.. men han var altså monstersvær at håndtere..

Når jeg skal køle ned over noget, min nuværende vallak har nægtet eller prøvet mig af med, så tager jeg en tur på min hoppe.. Sådan overlever jeg VALLAKKENS små sære idéer smiley haha.

• #60   15. jan 2014 Arbejder på en rideklub, hvor jeg ikke laver andet end at trække heste ud og ind hele dagen. Og min erfaring derfra er godt nok også at de hopper er nogle stride kællinger! Også får de virkelig de skøreste idéer nogle gange, jesus hvor kan jeg blive sur smiley

• #61   15. jan 2014 Åh ja, jeg har også altid haft det bedst med vallakker, men jeg endte altså med en hoppe, og det kan virkelig mærkes nogle gange - især når hun er i brunst! Hun har humørsvingninger som en teenagepige smiley Det er ikke altid det lige passer hende, det jeg beder hende om. Nogle gange kan jeg bede hende om noget så simpelt som at gå frem i trav og så siger hun IIIIHD som en rigtig tøs og kaster med hovedet og går baglæns, før hun så springer fremad i trav smiley
    Hun er fjollet, men man kan nu ikke lade være med at holde af hende - hun har en kææmpe personlighed!

• #62   15. jan 2014 Har det bedst mad vallakker - og nu har jeg part på en hoppe og jeg ejer selv en...sådan kan det gå smiley

• #64   15. jan 2014 Jeg har begge køn og synes de er fantastisk søde og rare.

Er det nu jeg skal komme med sætningen:
    " Dyr kommer til at ligne dem de omgåes. " ?? smiley Hahaha.

• #65   15. jan 2014 Jeg er nu til det hele og har ejet hvert slags..
    Ja hoppen var utrolig dejlig og ved selv om det var en kamp var hun en rigtig skøn hest med en kæmpe personlighed (RIP)
    Men ja, vallakker er også skønne..:-)

• #66   16. jan 2014 Jeg har altid haft vallakker (5 stks) og skulle ALDRIG have en hoppe! Lige indtil Laura rent tilfældigt kom ind i mit liv! Man var aldrig i tvivl om, hvad hun mente om det ene eller det andet! Kæmpe personlighed! Og så var hun helt exceptionelt god til at passe på mig. Det gik efterhånden op for mig, at de heste, som jeg havde været mest glad for at ride, faktisk var hopper smiley Tilmed var de alle brune og 1 "nogen og 60". Da Laura desværre måtte aflives, og jeg skulle have ny hest, kiggede jeg kun efter hopper. Nu står der en ny, brun hoppe på 1 "nogen og 60" i stalden smiley

Jeg skal ALDRIG have vallak igen! smiley

• #67   16. jan 2014 Jeg har godt nok også været ved at gøre plads i fryseren til min hoppe, mere end én gang.

Men jeg tror nu stadig ikke man kan generalisere på den måde. Jo, hopper er måske ofte lidt mere temperamentsfyldte end vallakker, men det er altså også hvad man opdrager dem til. Din hest står jo ikke uroligt på staldgangen, fordi det er en hoppe, men fordi hun ikke har lært at stå pænt. Det er muligt at hestens køn indimellem kan gøre det sværere at opdrage den, men det er altså stadig ikke en undskyldning for ikke at gøre det.

Hvis hesten gør noget, vi ikke vil have, er det jo ikke pga. dens køn, dens personlighed, dens alder osv. - det er fordi vi ikke har indlært ordentligt, at den ikke skal gøre det.

Man skal passe på med at gemme sig for meget bagved "hopper er altid besværlige", "det er fordi den er ung", "sådan er racen" osv.

• #68   16. jan 2014 Min Louise er den dejligste hest jeg nogensinde har været i nærheden af smiley Ja, vi diskuterer ofte og jeg spørger hende også tit om lov, men det har jeg det helt fint med smiley

Når hun er hingstegal er hun det med stort H - på folden vel at mærke. Jeg har set selv de mest slukørede vallakker blive til fyrige hingste igen når de stod på fold sammen med Louise i brunst. Under rytter derimod er der ingenting!

Om det med at blive børstet på hovedet har hun sin helt egen mening: Man skal starte under hovedet og så skal hun nok selv dreje hovedet sådan at man når hele vejen rundt til sidst. Men det er hende der bestemmer rækkefølgen og det skal gøre grundigt og tage laaaaaaaaaaaang tid smiley og prøver man at sjuske det igennem kan man lige så godt starte forfra smiley

Hun har også hele sit lange rideskoleliv kæmpet indæt imod hovedetøjet. Lige til den dag hvor jeg besluttede at gå over til bidløst. Nu smasker hun bare af veltrilfredshed når hun får hovedtøjet på.

Til gengæld behøver jeg kun at pege på et af benene for at få hende til at løfte det. Da vores stadig gik med sko på og vi også havde de der skruedimser i, var det min kærestes Sebastian der ikke kunne stå stille. Med Louise var der aldrig problemer.

Når vi rider vil hun helst gå og putte sig bagved Sebastian. Men når han så nogle gange ikke vil videre kan Louise tit overtales til at tage føringen. I det hele taget er hun den mest stabile ridehest jeg nogensinde har oplevet.

I stalden er hun derimod en rigtig rappenskralde - overfor de andre heste. Det er Louise der bestemmer hvor skabet skal stå, og sådan er det bare.

Louise er også den enste der ikke gider at bruge den frostfri drikkekop. Hun er åbenbart for fin til at trykke klappen ind. Så når jeg er i stalden og hun er tørstig stiller hun sig demontrativt foran koppen og venter på at jeg trykker klappen ind. Så drikker hun smiley ellers venter hun til nogen af de andre drikker, skubber dem væk og drikker deres sjatter. Så når der er rigtig frost og den normale drikkekop på folden er frossen så er Dronning Louise den eneste der bliver vandet i spand. Men jeg gør det gerne for jeg elsker hende smiley

• #69   16. jan 2014 Synes du har svaret i dit eget indlæg eller nærmere årsagen. Du skal hverken diskutere, slogs eller kommendere med din hest men lede, vise og samarbejde og forstå den. smiley smiley

• #70   16. jan 2014 Min tidligere part Valle, var godt nok noget af en diva! Selvom han var vallak, kunne man ind i mellem mistænke ham til at være en hoppe. Hvis jeg red ham, og han kunne høre der var en anden hest på staldgangen, kunne han godt finde på at vrinske helt hysterisk og glemme jeg sad på ham. Når hesten kom ind i hallen, var han så skide nysgerrig og skulle se hvad der skete. Når hesten - ligemeget om det var hoppe eller vallak, red forbi os, blev den lille diva mobset, og lagde ørene fladt ned. På tur ville han IKKE sætte fusserne i vand, lort eller mudder. Fandme nej, heller hoppe til side eller hoppe over. Havde han fået sliksten, skulle han altid lige tøre mulen af i noget - ofte mig. bah!.. Ind i mellem så han "spøgelser" i ridehallen, men altid kun med mig på. Ligeså snart min mor kom på, så var der intet -.-. Han kunne være en lille lort med mig på ryggen, både med at "stikke af", hoppe til side, og sådan - hvorimod han med min mor INTET gjorde -.- .. Om han kunne mærke, at hun måske ikke havde de samme kræfter til at holde sig fast, aner jeg ikke.. Selvom han var vallak, havde han en KÆMPE personlighed. Man var ikke i tvivl når han virkelig var bange eller havde sin egen mening. Han var en dejlig lille lort smiley

• #71   16. jan 2014 Katja, HA det er så heller ikke mig der har haft med den, at gøre de sidste 3 år smiley Ligeledes har jeg slet ikke så meget energi smiley

CTS, som skrevet tidligere, så står den jo heller ikke til slagtning normalt, gjorde den det, så havde jeg nok ikke haft noget, at gøre med den skal du se smiley Normalt står den stille, både på striglepladsen, boksen eller når jeg beder den om under ridning.

• #72   16. jan 2014 Tine - Så så, ingen grund til at reagere sådan. :o) Jeg siger vidst heller ikke noget om, at den normalt står til slagtning, gør jeg? Jeg siger bare at jeg ikke tror man kan generalisere på den måde, og at man ikke skal gemme sig bag en masse undskyldninger. :o)

Hvis den kun gjorde det den ene dag, så må du virkelig være utålmodig og have ret meget temperament, hvis det kan gå dig så meget på. Det burde du nok overveje at arbejde lidt med. :o)

• #73   16. jan 2014 CTS, prøv du at stil dig op med en hoppe på 600 kg og hold dens ben, mens den hopper rundt, så kan vi se hvor tålmodig du er til den tid smiley
    Jeg syntes nu ikke selv jeg gemmer mig bag undskyldninger, det er en hoppe ja, jeg er generelt ikke meget til hopper, og sådan vil det nu nok altid være, så styre man jo selv om det er en undskyldning eller ej smiley

Ud over det, så er det skrevet før, dette emne var mere ment i lidt sjov, det troede jeg nemlig godt man kunne tage herinde, men folk æder det åbenbart råt smiley

• #74   16. jan 2014 Tine, SJOV - åh gud nej, ikke herinde smiley

• #76   16. jan 2014 Tine - Slap nu af med at gå i forsvarsposition. :o)

Jeg har selv sådan en hoppe, så jo, jeg kender da absolut godt til det. Men hvis ikke jeg kunne styre mit temperament og min tålmodighed slap op efter 20-25 min. så havde jeg nok valgt en anden hest (ikke nødvendigvis andet køn). :o)

Jeg ved godt at det er skrevet i sjov. Det siger jeg heller ikke noget om. Jeg siger bare at man ikke kan generalisere, og ikke skal gemme sig bag undskyldninger. :o) Hvis hesten ikke står pænt, så er det nok ikke fordi det er en hoppe, men fordi man/hestens ejer/hestens tidligere ejere ikke har lært den at stå pænt. Om det du skriver er ment som en undskyldning eller ej, ved jeg ikke - men jeg synes nu det fremgår af din tekst, at du mener dens opførsel skyldes at det er en hoppe. Om det er ment i sjov eller ej. :o)

Kan man ikke tåle kritik, så skal man nok ikke oprette et emne i åbent forum. Ligeledes hvis man ikke kan tåle, at andre ikke har samme humor som en selv. Man kan jo altid komme bagefter også sige "det var bare for sjov". :o)

• #77   16. jan 2014 Jeg kan skam godt tåle kritik, men flere kommer med den der 'det har intet med kønnet at gøre' og jeg forstår ikke hvorfor man ikke bare kan forstå dette emne er et lille sjovt emne smiley

Og ang. min tålmodighed, så har jeg faktisk en ganske fin tålmodighed, men det ændre ikke på, at jeg var godt tosset på kræet den dag. Ligeledes kan jeg ikke vælge en anden hest. Det er ikke min hest og jeg har ikke tænkt mig, at gå ud og invistere i en hest lige inden jeg påbegynder videre uddannelse smiley Der ud over er det vel mit problem, at jeg rider en hest som kan bringe mit pis i kog.

Jeg undskylder med, at det er hoppe, ligesom jeg godt kan finde på at kalde hesten fræk smiley
    Ej nu skal jeg nok opfører mig ordentligt, dette emne var ikke for, at sætte en diskussion igang ang hopper, vallakker og hingste. Jeg har muligvis en anden opfattelse af hopper, generelt, end dig. Men jeg tror nu også, at det er sjældent man finder en man er enig med hele vejen igennem smiley

• #78   16. jan 2014 Hvis det betyder så meget for dig, at alle forstår at det er i sjov, så skal du nok sørge for at få det skrevet tydeligt. :o) Ellers kan man altså ikke forvente, at alle synes det er lige sjovt, eller tager det som et sjovt indlæg.

Tja, jeg synes ikke man har helt styr på tålmodigheden hvis man kan reagere sådan, på en hest der tilsyneladende normalt opfører sig helt fint.
    Der er vel ingen der tvinger dig til at ride eller passe den hest, det vælger du vel selv, og du kan derfor også finde en anden hest at ride på. :o) Det er jo netop ikke din egen, så du skal ikke igennem hele møllen med salg osv. - du kan bare sige din part op og finde en anden. Og evt. undvære ridning i mellemtiden.

Jeg må nok ærligt indrømme, at var det mig der stod med en parthest, der kunne bringe mit pis i kog efter blot 20-25 min, så havde jeg fundet en anden, også selvom det betød nul ridning i en periode. Og ja, det er da dit eget problem, jeg tror ikke, at jeg har givet udtryk for andet. Jeg forstår bare ikke man gider der, og jeg synes ikke det er fair for hesten. :o)

Og ja, vi har nok forskellige opfattelse af hopper. :o) Jeg er godt klar over, at hopper kan være lidt sære og besværlige (jeg har trods alt selv næsten kun redet hopper), men det er stadig ikke en undskyldning for, at hesten ikke opfører sig ordentligt. Det kan højst være en undskyldning for, at opdragelsen tager lidt længere tid :o)

• #80   16. jan 2014 At du har fået den opfattelse af mig, at jeg utålmodig ud fra et enkelt indlæg, kan jeg ikke brugt til super meget. Jeg har ingen dårlig samvittighed over for hesten, jeg ved da i hvert fald ikke hvad jeg skulle have det af? Hvad er det der ikke er fair overfor hesten? at jeg under 'opsadling' går ud af boksen for at rase af, inden jeg igen går ind til hesten? at jeg skriver at den er en træls hoppe på nettet? arh heller dog vel smiley
    Nu er det jo ikke fordi, at jeg er sur på den de næste to uger når jeg kommer.
    Ja jeg kan sige parten op, men hvis jeg skal sige parten grundet én dårlig situation, så mangler jeg vist tålmodighed smiley

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #81   16. jan 2014 Foretrækker en hingstet vallak. Win win. smiley

• #82   16. jan 2014 CSF, virkelig, åååh jeg er nu god til en fyr men kappet boller, hvor man rent faktisk kan mærke det smiley

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #83   16. jan 2014 Ja okay, så hingstet er min heller ikke (slet ikke hele tiden), men er flere gange blevet spurgt, om han er sent kastreret. Så længe man slipper for perioder med brunst, så er jeg tilfreds smiley

• #84   16. jan 2014 Tine - Når nu du ikke vil læse hvad jeg skriver, eller bevidst vælger et misforstå det, så gider jeg ikke bruge mere tid på at skrive til dig. :o)

Du må læse det jeg skriver igennem og forholde dig til det, i stedet for at digte videre på det. Jeg tror godt selv du ved, at det ikke er dét at du skriver her på nettet, der ikke er fair for hesten. ;o)

• #85   16. jan 2014 jeg digter ikke, jeg læser, i så fald kan du jo forklare mig hvorfor jeg ikke er fair overfor hesten, for jeg kan ikke se det.

Men i pricippet er det jo også ligemeget, det var på ingen måde hensigten med dette emne, at skabe en debat og slet ikke om min måde at håndtere hesten på. Men tak for input smiley

• #86   16. jan 2014 Jeg synes nu der bliver digtet og drejet lige lovligt meget på mine ord. :o)

Men læs lige det her igen:
    "Jeg må nok ærligt indrømme, at var det mig der stod med en parthest, der kunne bringe mit pis i kog efter blot 20-25 min, så havde jeg fundet en anden, også selvom det betød nul ridning i en periode. Og ja, det er da dit eget problem, jeg tror ikke, at jeg har givet udtryk for andet. Jeg forstår bare ikke man gider der, og jeg synes ikke det er fair for hesten. :o)"

Hvis det efter at have læst dette, ikke står klart at det ikke er fordi du skriver på nettet, så vil jeg forklare det lidt bedre:

Jeg synes ikke det er fair overfor hesten, at der er mennesker omkring den, der kan blive kørt så langt ud, som du blev, på så kort tid. Det er efter min mening ikke fair overfor hesten, at man efter blot 25 minutter er så frustreret over den, at man giver sig til at græde. Så har man ikke tålmodighed nok, til at håndtere sådan en hest (uanset køn). :o) Og ja, jeg er glad for at høre, at det trods alt ikke sker dagligt. Men kan det ske én gang, kan det ske igen. Og gør det det, så ville jeg selv overveje, om det er en god idé at have part på sådan en hest. Netop fordi det ikke er fair for den.

Jeg håber, at det er mere forståeligt nu, og at du ikke fortsat tror at det unfair ligger i, at du skriver om den på nettet. :o)

• #87   16. jan 2014 arh, nu var jeg nu godt klar over, at det ikke var fordi jeg skrev på nettet, det var bare for sjov, jeg er en rigtig spasmager herovre smiley

Jeg vil jo bare vove at påstå, at det, at være så frustreret, at man går ud af boksen, bander lidt får giret ned og så går ind igen, ikke er, at være langt ude. Jeg vil da derimod nok mene at jeg faktisk var fornuftig at gå ud, istedet for, at stå og blive mere og mere sur på den inde i boksen. Men det er vel en smagssag.

Jeg har sammenlagt redet den omtalte hest i 4 år og det er første gang det sker. Så nej fordi jeg er frustreret en dag over hesten, syntes jeg nu absolut ikke er ens med at jeg skal stoppe med at ride den. Ja det kan ske igen og så sker det igen og mon så ikke jeg kommer og rider en dejlig tur på den dagen efter. Jeg syntes på ingen måde at jeg har unfair overfor hesten, men igen det er smagssag.

• #88   16. jan 2014 Tine - Ja, og det er jo der jeg siger, at du ikke behøver at digte videre på det, men i stedet bare læse hvad jeg skriver og så forholde sig til det. ;o)

Selvfølgelig er det da godt at du går ud, men bare det at det kan ske, efter så kort tid, får mine alarmklokker til at ringe. Jeg skriver heller ingen steder, at du skal skifte hest, jeg skriver bare at jeg selv ville gøre det eller ihvertfald overveje det i den situation. Du digter selv videre, på det jeg skriver.

Anyway, jeg gider ikke diskutere det længere. Jeg synes ikke det er fair at have så lidt tålmodighed overfor hesten - og ja, det er godt, at det ikke sker jævnligt/ikke er sket før, men det giver, for mig, stadig grund til eftertanke, at det overhovedet sker. At du synes det er ok at der skal gå så lang tid, før du går ud af boksen, betyder heldigvis ikke, at jeg skal mene det samme, eller at jeg skal mene det er ok. :o)

• #89   17. jan 2014 i Bund og grund er det også fuldstændig lige gyldigt, jeg bliver ved med, at ride den om så nogle over nettet syntes det lyder alarmerende smiley

• #90   17. jan 2014 Synes nu ikke der er den store forskel på kønnene, og har efterhånden haft en del både hopper og vallakker igennem hænderne, og alle mine 3 egne har været hopper.
    Tror stadig på det er hvordan man leder og samarbejder med dem det hele afhænger af og hvor meget ens egen person og opførsel og temperament smittes af på dem smiley smiley

• #91   17. jan 2014 Elsker sådanne sure og stædige hoppe, de fleste nok ikke kan holde ud.. Vallakker er så søde og rare (for det meste), men jeg kan på en måde bedst lide hopper. Stædige, lidt sure, en med temperament, og sådan en der kan sige fra. Elsker det virkelig smiley Underligt nok, jeg er selv sådan en stædig tøs, med stort temperament, så vildt at jeg kan holde de hopper ud ;D

• #92   18. jan 2014 Vil du bytte? Jeg er vokset op med hopper, og har lige nu 4 stk ;).

Men altså, jeg kender dem jo efterhånden med deres særheder, og altså, sådan er det jo bare. Der er sku noget dejligt over dem, selvom de kan være de værste og mest besværlige kræ ^^

• #93   18. jan 2014 krikkerne, nej tak, en er rigeligt smiley

• #94   18. jan 2014 Haha :D, Hun lyder også som lidt af en bisse :D.

• #95   18. jan 2014 krikkerne, til tider smiley

• #96   19. jan 2014 Ja hopper kan være stadige! jeg har kun haft to vallaker, så har altid været vandt til hopper smiley de tog vallaker jeg havde var godt nok begge rigtig frække, men det har nok bare været tilfældigheder at det var hopper jeg valgte smiley plejer ikke at tænke så meget over det, man skal bare have tålmodighed, selvom det kan være svært nogen gange!

• #97   19. jan 2014 (link fjernet)

Dette link opsummerer det egentligt meget godt smiley

• #98   19. jan 2014 Haha haha, jeg kan se det hele for mig ! smiley

• #99   21. jan 2014 Synes det var lidt ondt dert du skrev til sidst! Jeg klare mig fint med min dejlige hoppe, jeg har altid redet på vallaker, men hun er bare noget af det sødeste og mest rolige jeg kender.

• #100   21. jan 2014 Lea, hvis du bemærkede ironien, så tvivler jeg på du ville syntes det var knap så ondt smiley

• #101   24. jan 2014 Min hoppe er virkelig så god som dagen er lang!!(: vi kan godt blive lidt "uenige" nogen gange, hvis hun ikke vil som jeg vil..xD

• #103   31. jan 2014 Min hoppe er sød og godmodig jeg kan gøre alt med hende, men hun kan selvfølgelig blive bange smiley smiley smiley smiley smiley smiley

Kommentér på:
De der satans hopper

Annonce