{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.583 visninger | Oprettet:

Dækken og nytår {{forumTopicSubject}}

Mine 2 krikker går i løsdrift, og jeg har forhørt mig rundt omkring, om hvorvidt andre løsdriftsheste står ude eller kommer ind til nytår.

De fleste lader deres heste stå ude, og da mine ikke er bange for fyrværkeri har jeg taget samme beslutning.

Nu er det bare desværre sådan at jeg for en uges tid siden måtte lægge dækken på min unghest for en periode, og jeg har derfor tænkt lidt - er det godt at have på ude sådan en aften?

Jeg tænker bare på hvis der nu skulle komme en vildfaren raket og ramme dækkenet, ville det så ikke smelte ligesom en jakke til mig fx? Eller er jeg en pylrerøv?

Kunne man forsvare at pille det af hende denne ene aften, forudsat at der er masser af hø at æde til at holde varmen på (det er kun et regndækken hun har på), eller skal jeg bare lade være med at bekymre mig så meget om det?

Jeg har aldrig haft dækkenhest eller heste i løsdrift, derfor jeg måske spørger "dumt", så dumme svar frabedes - man skal vel lige lære det ikk'? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dækken og nytår
  • #1   29. dec 2013 Hvis det blot er et regn dækken, tror jeg ikke der sker det store i at tage det af en enkel nat? Om dette behøves, ved jeg ikke? smiley

• #2   29. dec 2013 Hvsi det blot er et regndækken, bør den kun have det på når det regner eller blæser kraftigt, så du kan sagtens pille det af den aften. Du skal huske at du forhindrer hesten i at rejse pelsen og holde varmen med et regndækken, så hvis det er fordi den fryser gør du det faktsik værre ved at give den et dækken på uden fyld, da den ikke har mulighed for at rejse pels og selvisolere smiley

• #3   29. dec 2013 Min dreng beholder sit dækken på men nu bor vi os lidt ude på landet så der kommer ingen raketter da vi ikke selv skyder noget af..

hvis du bor tæt på sådan noget og er meget nervøs sker der intet ved at tage det af så længe den har masser at gumle i

• #4   29. dec 2013 Rebecca: Jeg har selv hørt det med at rejse pelsen. Men nogle mener at det er en skrøne andre holder hårdt på det smiley

Jeg fik afvide i en tråd jeg lavede at jeg kunne lægge et regndækken på hende og det ville være fint (derfor det er regndækken), hun er heller ikke kold under dækkenet så jeg tror ikke hun fryser, men det tager da vind og regn smiley

• #5   29. dec 2013 Maria: De står ved siden af Vollsmose, så der kan godt komme lidt skyd-bang derovre..

Om det kan komme helt over til hestene - pas, men er det ikke også fjollet at tage chancen? smiley

• #6   29. dec 2013 Jeanette. Det er ikke sundt at give din hest dækken på efter hvad en tråd på HG siger... Det er bedre at holde sig til fakta.

Et regndækken er et tyndt, vandtæt dækken uden for, eller højest med et lag fleece, som hesten har på når den er ude på dage med regn. Når hesten har et regndækken på, et det vigtigt at temperaturen er forholdsvis høj. Det skyldes, at heste normalt rejser hårene, for at danne et isolerende luftlag, når det er koldt. Men hvis hesten har et dækken på, kan den ikke rejse hårene, og så kan det blive en kold fornøjelse for hesten, hvis temperaturen er lav og den kun har et tyndt regndækken på.

• #7   29. dec 2013 Chancen for at en raket stadig er så varm at den kan brænde hul i noget OG blive liggende på et dækken er lig nul.... Så er der ligeså stor chance for at hesten bliver ramt af en raket i pelsen og bliver brændt... Det sker bare ikke smiley

• #8   29. dec 2013 chancen for at en stald brænder ned pga vildfarende raketter er større end at dit dækken smelter. lad du bare hestene gå som de plejer at gå, og lad være at bekymre dig, og hav en hyggelig aften

• #9   29. dec 2013 Rebecca: Når hesten har et dækken på af god kvalitet, der ånder som det skal og sidder som det skal, kan pelsen stadig rejse sig tilpas og luften mellem pels og dækken isolerer også, så man kan sagtens give regndækken på en hest uden den begynder at fryse af den grund.... Det er en teori at pelsen ikke kan rejse sig uden et regndækken, men i praksis fungerer det for sindssygt mange med regn ovenpå alm pels uden problemer smiley

• #10   29. dec 2013 Jeanette. Jeg er ikke enig.

En hest med en ordentlig pels, vil ikke blive gennemvåd ind til huden ved regn, og heller ej være påvirket af blæst når den ar mulighed for at gå i læ i en løsdrift. Hvis hesten fryser skal den have et dækken på der varmer, og ikke en tom skal der forhindrer dens naturlige måde at isolere.

• #11   29. dec 2013 Rikke: Som jeg sagde - måske jeg bekymrede mig for meget, men derfor ville jeg nu alligevel gerne lige lufte mine tanker - just in case smiley

Det er et Bucas dækken hun har fået, og så vidt jeg ved er de af ordentlig kvalitet smiley - Og som sagt, hun er ikke kold under dækkenet smiley

Hun har får det af et par timer om dagen, mens jeg er der og ordner hø osv.

• #12   29. dec 2013 Rebecca: Jeg kan kun tale ud fra egne erfaringer igennem mange år, og jeg har endnu ikke fået bakket teorien op omkring at man ødelægger hestens mulighed for at holde varmen ved at give den regndækken på... Jeg ved det anbefales at give noget med gram i i forhold til vejret, men, nu har jeg set det fungere imod teorien på så mange forskellige heste igennem så mange år, så nej... Det kan man godt, og nogle heste har brug for den hjælp mod regn/vind for ikke at blive kolde/spænde op, især dem der er gigtplagede, skadede, ungheste i vækst bliver nemt ekstra ømme ved kulde osv... Så det er med at kigge på hesten og mærk efter under dækkenet... Blir den kold, så kom noget med gram i, gør den ikke, så fungerer det smiley

• #13   29. dec 2013 Bucas er top smiley

• #14   29. dec 2013 Jeanette. En hest på stald kan i varme temperature have god gavn af regndækkener og beskyttelse mod vind og vejr når den er udenfor i dette.
    En løsdrifthest har altid mulighed for at gå i læ, og bør have en pels der er tilpasset de koldere temperature, og regn og blæst er ikke et problem, for blæser det for kraftigt, eller regner en tordenregn i mange mange timer har hesten mulighed for at gå i læ, og det skal den nok selv styre. Så fryser en hest i løsdrift er det fordi den ikke har sat en ordentlig pels, og det hjælper et regndækken ikke en hujende fis på, og nej det isolere ikke uden fyld, det gør derimod hestens egen pels. Man skal ikke lege med at smide dækkener på hesten, og der er forskel på staldheste og løsdriftheste.
    Og hvis ungheste i vækst, gigtplagede eller skadede heste som du skriver står og spænder op pga kulde, så skal de have et dækken på der hjælper dem med at holde varmen... Ergo med fyld i.

• #15   29. dec 2013 Rebecca: Nu har jeg selv løsdriftsheste igennem mange år... Og igen igen, det er rigtigt fint med din teori, men i praksis fungerer det for mange hvert år at nøjes med regndækken som ekstra beskyttelse... Nogle bruger det hele vinteren, nogle bruger det på dage med voldsomt vejr osv..
    Og nej, det er ikke alle heste der går ind i deres løsdrift ved møgvejr, mine egne står da gladeligt ude og spiser mens det stormer og regner, de går ind på det tidspunkt, men ikke med det samme og det er her et regndækken snildt kan hjælpe til de heste der ikke skynder sig i læ...
    Jeg taler ikke om at man skal give en sund og rask hest dækken på for sjov, der skal være et behov... Som ved TS plag... Men ikke desto mindre ser jeg hvert år folk der giver hesten regndækken på, og det virker for dem.. Hesten fryser ikke og den bliver ikke våd/kold... Men det kræver selvfølgelig dækkener i super kvalitet, det er en selvfølge...

• #16   29. dec 2013 Jeanette. Hestene går ikke ind i læ, fordi de ikke har brug for det. Dummere er de ikke, og de skal nok søge læ hvis der er behov for det. Et regndækken er lavet til højere temperature, og til inden hesten sætter pels, for det er der de er udsat i regn og stormvejr. Når hesten har sin vinterpels, skal der falde kaskader af vand før hesten blive gennemmvåd, og det samme ved blæst. Derfor er det kun ved pelsproblemer hulproblemer (konkurrenceheste en selvfølge ) osv at hesten har brug for et dækken, men det er for at holde varmen, og så er det da logik at det skal indeholde fyld!

• #17   29. dec 2013 Du behøver skam ikke at blive spids smiley
    Jeg skriver pænt til dig...

Og det ses da tit at heste med læmulighed, ikke går ind ved møgvejr, og istedet står ude og skutter sig, der laves indlæg med dette ofte herinde f.eks...
    Grunden dertil kan være mange, jovist... Men nu taler jeg såmænd om at det fungerer uden problemer for mange med regndækken om vinteren, du holder fast i teorien om at det ikke burde kunne lade sig gøre og det skal du have lov til smiley

Længere er den jo ikke.... smiley

• #18   29. dec 2013 Lad mig prøve at komme med et eksempel:

Du er tynd og ranglet, fordi du er i voksealderen og derfor ikke har meget sul på kroppen. Din veninde er helt normalvægtig, måske med lidt julesul smiley i har begge fået den samme jakke i julegave, med lige meget fyld i. Jakken er vind og vandtæt ( hvilket hestens egen pels også er i vintertiden )
    I går ud og leger i sne, og i har mulighed for at lege i sne ude i blæsten, eller inde i den overdækkede åbne garage, det er jeres valg. Det blæser orkanstyrke, og i går ind under garagetaget, hvor der er forholsvis lunt. ( som ved hesten, hvor de har en dejlig madras at varme sig på smiley Din veninde har det dejligt, men du hundefryser. Derfor går du ind til din mor og spørger om du ikke kan få noget mere tøj på. Hun går ind i skabet, o bag den delig varme extra striktrøje hun kan vælge at give dig på hiver hun istedet en lille regnjakke frem og giver dog på udenover din vand og vindtætte vinterjakke og sender dig ud i kulden igen..... Fryser du stadig, eller hjælper den som isolerende ud over din vinterjakke så du pludselig har fået varmen? Jeg tror nok jeg ville have håbet at min mor havde givet mig den varme striktrøje på i stedet smiley

• #19   29. dec 2013 Jeg er enig i teorien Rebecca smiley
    Men ikke desto mindre er det ikke nødvendigt ved alle heste at give et dækken med fyld på ovenpå deres egen pels... Det ser jeg med mine egne øjne hvert år.. smiley
    Så en ting er teori, noget andet er praksis... Jeg holdt førhen fast i den samme overbevisning som dig, regndækken om vinteren?!? Noooooo.... Men så så jeg det fungerede for flere og flere, selvom jeg hårdnakket stod og sagde det ikke kan lade sig gøre, uden hesten fryser mere og bliver syg osv... Men... Måtte bide det i mig, når de heste ikke blev kolde eller syge smiley

• #20   29. dec 2013 Er 100% enig m Rebekka!

Georg har ik dækken på i år, og får det heller ikke.
    Han har sin tykke vinterpels.

Uanset hvor meget vind og regn han har stået i (har ik læskur), er han bestemt hverken våd eller kold inde på huden.

Havde jeg givet ham hans regndækken på havde han rystet af kulde.

• #21   29. dec 2013 Jeanette. Jeg kan til nøds strække mig til at vi kan blive enige om at hvis det er et regndækken af overordentlig god kvalitet, kan det godt være at det ikke forhindrer hesten fuldstændig i at rejse pelsen.
    Når det så er sagt, vil jeg stadig fastholde at det har nul og niks effekt. Ligeså lidt som min ovenstående teori om at give dig en regnjakke udenpå din tykke vinterjakke hvis du fryser, så fryser du stadigvæk præcis ligeså meget som uden, regnjakken presser måske endda fyldet lidt sammen på din vinterjakke så du fryser lidt mere. Og at give en hest med vinterpels et regndækken på for regn og blæst, hvilket er præcis det samme som dens egen pels gør, det hjælper den stadig ikke med at holde varmen. Det pynter måske hvis det er i flotte fraver, men det er nok også ca det smiley

• #22   29. dec 2013 Georg er en varm fyr m god polstring. Han fryser hvis jeg gir ham regndækken på nu. Også selvom det ikke er en kold vinter.

• #23   29. dec 2013 Og georgs dækken er et lækkert rambo

• #24   29. dec 2013 Rebecca. Jeg sætter pris på dit indput i tilfælde af at jeg ikke selv var klar over det smiley

Men hun er ikke kold under dækkenet, så jeg vurderer at hun ikke fryser med det. Om hun overhovedet havde brug for det i første omgang vides ikke, så hun har det på som forsøg.
    Jeanette kender historien (går ud fra at hun kan kende mig fra HN :D), og kan derfor også godt udtale sig om hvorvidt det måske kan fungere for min unghest eller ej.

Kommer hun til at fryse, vil jeg gerne love dig, at hun selvfølgelig får nogle gram på smiley

• #25   29. dec 2013 Nemlig marie-louise..... Et regndækken bør gemmes langt væk i vinterperioden!

Jeanette: så er den heller ikke kold hvis du piller det af!

• #26   29. dec 2013 Hvis hesten viser tegn på at "fryse" ved slemt vejr og et regndækken hjælper med at tage det værste kulde/nedbør, så kan jeg ikke se grund til at give den noget med gram på, fryser den decideret ville jeg også give den noget med gram i, men nu taler vi ikke om en hest der decideret fryser... Igen... Det fungerer for en hel del med regndækken i vinterperioden, og det kan bare ikke rigtig modargumenteres Rebecca smiley

Jeanette: Præcis smiley

• #27   29. dec 2013 Jeanette. Hvis hesten ikke fryser, skal den ikke have noget på, den kan gå i læ, og gør det også hvis den har brug for det. Hvis den fryser, skal den have noget på, og det skal være noget med gram i der giver den varme. Et regndækken har ingen nytte om vinteren uden på pels basta! Det er lavet til om sommeren hvor hesten ikke har sin pels til at stå imod i den slags vejr. Det er heste og de er selvregulerende. Og hvis de fryser skal de have jakke på, og det skal ikke være en regnjakke. Bom!
    Hvis hesten fryser ved nedbør og blæst, har den ikke en ordentlig vinterpels, og det hjælper et regndækken heller ikke på, uanset hvor gerne du vil have det såer det ikke en funktion et regndækken besidder eller er lavet til!

• #28   29. dec 2013 Det var dog utroligt! smiley
    Så du siger jeg lyver... Tak for det smiley
    Syntes du skal gå ud og banke de heste i hovedet, hvor regndækken virker om vinteren, for de er da helt hen i hegnet så smiley

Et regndækken beskytter tilpas om vinteren, som om efteråret, hvis hesten hesten har en ok pels... Det er jo fløjtende ligegyldigt hvad temperaturen siger, hvis hesten netop får tilpas hjælp mod møgvejr, med et regndækken... Og det er langt fra alle heste der har mulighed for at gå i læ...

For sidste gang... Det er jo selvklart ikke sunde og raske heste vi taler om her.. Det er heste med behov, der kan have gavn af beskyttelse mod nedbør blandet med blæst... Tror det er der vi går galt af hinanden...

Jeg ville aldrig anbefale et regndækken til en hest der virkelig fryser, men så har den heller ikke en velfungerende pels og skal dermed have noget med gram i sit dækken.... Men heste som tidligere beskrevet, hvor man vil være på forkant og hjælpe f.eks gigtplagede heste mod at blive kold (ikke frysende, men kold) på dage med møgvejr, der fungerer det super fint på de tilfælde jeg kender til smiley

Og hvis du bliver ved med at sige det ikke kan lade sig gøre, bliver jeg oprigtigt, stram i betrækket, for så siger du jeg ikke taler sandt.... Og det nægter jeg at tro på du vil være... bekendt....

• #29   29. dec 2013 Nu var det egentlig slet ikke det emnet handlede om, men nej. Ikke alle heste vælger at gå i læ til trods for regn og blæst. Mine 2 viger sjældent fra hinanden, så hvis min pony står ude - så gør min unghest også, om hun fryser eller ej.

Men hvis hun ikke fryser med regndækkenet er der vel ingen skade sket? Du mener så ikke at det hjælper, og fred være med det. Men det skader hende jo så heller ikke smiley

• #30   29. dec 2013 Jeanette. Vi skal ikke koge mere suppe på dette, for vi bliver aldrig enige. Og mht det du siger med at ikke alle kan gå i læ, så er det et lovkrav at der skal være læ til heste i løsdrift om vinteren. så det må man jo gå udfra bliver overholdt.

Og til dig TS for at holde mig til emnet, undskyld sidespring. Du kan sagtens pille det af nytårsaften, det har ingen effekt alligevel.
    Men chancen for at den bliver ramt af en raket der stadig er så varm at den kan smelte dækkenet er nok lille. Godt nytår

• #31   29. dec 2013 Rebecca: Nu taler jeg jo netop ikke kun om løsdrift... Men generelt om vinteren smiley
    Nej enige bliver vi ikke, for jeg har set beviser på det kan virke med regndækken om vinteren under de forskellige omstændigheder, så selvfølgelig siger jeg ikke lige pludselig "Ej du har ret, sådan kan et regndækken ikke virke, så alle de heste jeg har set må være en hallucination" smiley

Jeg har set det kan fungere, du har din teori om at det ikke kan... Færdig bum smiley

• #32   29. dec 2013 Jeanette. Selvfølgelig tror du på det du siger, det anklager jeg dig heller ikke for ikke at gøre. Men det er desværre hallucinationer, for et regndækken giver ingen varme om vinteren uanset hvor længe du stirrer på det smiley

• #33   29. dec 2013 Jeg siger ingen steder det giver varme? Hvor læser du dog det?
    Jeg siger det kan tage/stå imod det værste kulde ved nedbør/blæst... Lidt pinligt, at du lægger ord i min mund nu, for at få ret smiley

• #34   29. dec 2013 Jeanette, jeg vil sige selv hvis der skulle falde raketter ned så er sandsynligheden for at et skulle kunne smelte dækkenet er meget meget lille, så jeg ville lade hende holde dækkenet på i tilfælde af at det nu bliver noget vådt vejr.

Til den øvrige diskussion, jeg har to heste med kun regndækken på ingen fyld og begge har en ok vinterpels og har egentlig kun dækkenerne på for min komfort, den ene er hvid og et mareridt at få ren før ridning og de år han har været klippet har jeg set hvor beskidt han har været inde ved huden på trods af grunding børstning flere gange dagligt, så her er der regndækken på og indtil videre har ingen af dem frosset og pelsen har rejst sig pænt under dækkenet på de kolde og blæsende dage, så medmindre de begynder at fryse får de ikke fyld under.
    Så teorien kan være en ting men virkeligheden en anden.

• #35   29. dec 2013 Mie k. At du giver din hest et regndækken på for din egen komfort, og for at den ikke bliver beskidt, er jo også noget andet. Det er et komfort prblem, og ikke et fryseproblem. Din hest er ikke kold under dækkenet, og det ville den heller ikke være uden dækkenet, blot beskidt smiley

Jeanette. En hest sætter netop vinterpels for at beskytte den mod vind og vejr, den er så tæt helt inderst i pelsen, at der skal helt ufattelig meget regn til at gøre den våd ind til huden, og det samme gælder blæst. Derfor er en hest med vinterpels allerede beskyttet mod regn og blæst hvis den har sin vinterpels. Hvis hesten så fryser alligevel, så er det et kuldeproblem, og det løses ikke med er regndækken, men med et dækken med fyld i.
    Du skriver højere oppe Hvis hesten viser tegn på at "fryse" ved slemt vejr og et regndækken hjælper med at tage det værste kulde/nedbør, så kan jeg ikke se grund til at give den noget med gram på Derfor konkludere jeg at du regner med at det hjælper på at hesten fryser, og derfor siger jeg blot at det gør det ikke, og hestens egen vinterpels er den der beskytter den mod regn og blæst, og er nok hvis den ellers fint kan holde varmen.
    Samtidig skriver du et regndækken beskytter tilpas om vinteren, som om efteråret, hvis hesten hesten har en ok pels... og nej, det gør det ikke, for hvis hesten har en ok pels, så er den beskyttet mod vindog vejr. Løsdriftheste tilpasser sig vejret, og har de brug for hjælp, er det ikke via et regndækken.

• #36   29. dec 2013 Tusind Tak for input Mie, det bekræfter jo bare at det snildt kan lade sig gøre at give en hest regndækken på om vinteren, uden at ødelægge pelsens eksisterende funktion smiley

Rebecca: Hahahahaha.... Undskyld, men nu er det her simpelthen for morsomt smiley
    Jeg skriver INGEN steder at et regndækken gør det ud for varme, men tværtimod at det kan beskytte mod kulde, korrekt... Du griber efter halmstrå nu og det er lidt svært at tage seriøst... Især når en som Mie netop skriver, at hendes heste fungerer med regndækken, at pelsen kan rejse sig til trods for din teori osv, så kører du STADIG videre... Stop nu, inden det bliver pinligt...

Jeg skriver intet om at regndækken skal give hesten varme, men at det kan give lige det sidste beskyttelse en hest med behov har brug for, jeg skriver at pelsen stadig fungerer uden et regndækken og jeg skriver at hvis hesten decideret fryser, uden anmærkningstegn, så bør den have dækken på med fyld i... smiley

Hvorfor folk vælger at give deres hest regndækken på, er fuldstændig ligegyldigt i denne diskussion, vi 2 taler om hvorvidt hestens pels kan fungere som den skal med et regndækken på.... Jeg siger pelsen kan fungere som den skal, du siger den ikke kan smiley

Nu kan du da ikke fordreje mine ord mere, vel? smiley

Tak for debatten, det var... Underholdende smiley

• #37   29. dec 2013 Jeanette. Selv tak, det er altid skønt med en god debat! smiley

Jeg syntes du skal stoppe med at prøve at beskylde mig for at fordreje dine ord, fordi det er eneste du har at gribe i. Jeg vil gerne debatere med dig, men så skal du gøre det ordentligt og lade være med at beskylde mig for at fordreje dine ord, for det gør jeg ingen steder, og det er en lidt luset måde at prøve på at vinde en diskussion. Og at forsøge at grine sig ud af tingene og fremstå som om man er super ovenpå gør altså ikke tingene anderledes.
    Ja du har ret i at jeg er af den overbevisning at en tyk vinterpels ikke kan fungere som den skal under et regndækken. Du skriver det som oat det er en teori jeg har opfundet, og det er det nu engang ikke. Det kan godt være at Mies hests pels fungerer fint under et regndækken med sin vinterpels, men Marie-Louises hest gør ikke. Som skrevet tidligere, og nu prøver jeg lige engang mere for prins knud, så vil jeg ikke diskutere med dig om pelsen kan rejse sig eller ej under et godt regndækken, for det kan jeg hverken be eller afkræfte. Men jeg tror ikke at det er helt tilfældigt at det som hovedregel er alle mands viden at man ikke skal give hesten et regndækken udenpå vinterpels da den derved ikke kan selvisolere optimalt.
    At et regndækken beskytter mod vind og regn, giver jeg dig 100% ret i, men det er om sommeren, hvor hesten ikke har sin naturtlige beskyttelse via dens pels, og det er også det dækkenet er lavet til. Der er vel også en grund til at producenterne kalder det for et sommer/regndækken, men så igen, du kan jo skrive til dem og fortælle at du ved bedre.
    Hvis du har vind og vandtæt vinterjakke på, (som hesten har naturligt her i vintermånederne hvis ikke den er klippet) og du stadig fryser pga vejret, så hjælper en regnjakke dig ikke, du vil ikke kunne mærke forskel på om du har den på eller ej. Hvis du fryser i regnvejr, vil det heller ikke hjælpe dig at tage en regnjakke ud over den regnjakke du har på i forvejen, nej så vil en trøje under regnjakken nok være bedre. Hvis det er sommer, og du går rundt i bare arme og det begynder at regne og blæse, ja så hjælper din regnjakke, fordi du er bar, og ellers bliver dit tøj vådt ind til huden, og det er præcis det samme for hesten om sommeren. Den render rundt i sommertøj, og hvis det blæser eller regner, og der ikke er læ muligheder så er det regnjakken rigtig god at få på. Og så er der også forskel på stald og løsdriftheste.

Og vær nu sød og rar at give mig et svar jeg kan bruge til noget i stedet for at le og grine og forsøge at skrive at det har du da aldrig skrevet osv, selvom man ikke er enig er det sundt at debatere, og hvis det er ubehageligt så bare sig det i stedet for det andet, de er ingen grund til at skændes, for det kommer vi ingen vegne med!

• #38   29. dec 2013 Rebecca: Jamen for dælen.... Hvad er det du er uenig med mig i???????
    Jeg skriver ingen steder at ALLE heste kan fungere med regndækken om vinteren, jeg skriver ingen steder at det udgør det for varme.... Jeg skriver ingen steder at det er tilrådeligt at give en sund og rask hest regndækken på om vinteren...

Hvad er det du vil have jeg skal skrive? Du beskylder mig for at lyve/hallucinere, ligeledes må Mie jo også, nu hendes heste fungerer med regndækken på...

Du kan jo ikke sammenligne en død ting, som en jakke er, med en pels... Jeg tager da også kun en regnjakke på når jeg galoptræner i øjeblikket, og det er for at stoppe regn og vind, så hvad er din pointe? Nej netop... Du kan ikke sammenligne jakker med hud/pels.... Det er "far fetched"

Jeg bliver nødt til at grine for jeg kan ikke tro man vitterligt bliver VED med hårdnakket at påstå det ikke kan lade sig gøre, at en hests pels fungerer som den skal med regndækken på om vinteren.... Jeg kender mange hvor det er tilfældet, Mies heste er også eksempler på at det snildt kan lade sig gøre, så hvad er det du fisker efter her?

Du ignorerer mange af de ting JEG skriver, og jo, du fordrejer mine ord, så det lyder som om at jeg siger et regndækken giver varme.... Du lægger ord i min mund på den måde...

Du behøver ikke prøve at belære mig om hvordan pels og isoleringseffekten er på en hest, så skulle jeg også begynde at lære dig om hvad lanolin er, hvordan det opstår og hvilken effekt det har, ikke sandt? Hold dig nu bare til emnet... Nej vent, har vi ikke flere gange konstateret at du har teorien, jeg har set det virke i praksis? Nårh jo smiley

Nej, det er ikke din teori, korrekt... Men ikke desto mindre er det anderledes i praksis for mange heste.... Ikke alle, husk nu jeg aldrig har postuleret dette! smiley

"Jorden ER flad"

• #39   30. dec 2013 Det er muligt at de ik fryser nu, men nu er det jo heller ik rigtig vinter vel?
    Hesten har ik det samme behov for at løfte pelsen nu, som når vi rent faktisk får kulde...

Jeg så Georg sidste år med vinterpels og regndækken. Uff den frøs, men da var det også -8 grader... Så røg dæknet af, og den ku fint holde varmen igen.
    I år har jeg slet ik fundet dækner frem.

• #40   30. dec 2013 Præcis Marie-Louise: Nogle heste passer til teorien, som din, andre gør ikke smiley

Det er HELE pointen smiley

• #41   30. dec 2013 Jeg tror de fleste heste passer på teorien.

Dem der IKKE passer på teorien, har nok slet ik haft belæg for at fryse.
    Altså at det ik har været rigtig koldt = hesten ville alligevel ik ha løftet pelsen, selvom det havde været den muligt.

• #42   30. dec 2013 Jeg vil nu også mene at de fleste heste passer på teorien, selvom jeanette mener at praksis er anderledes. og det er lige præcis ikke rigtig vinter endnu, så problemet sætter først rigtigt ind jo koldere det bliver!

• #43   30. dec 2013 Jeanette. Hmm..... Det var nu altså dig selv der skrev at det du havde set måtte være en hallucination, jeg gav dig såmænd bare ret smiley

• #44   30. dec 2013 Rebecca: Bingo!
    Jeg har på intet tidspunkt nævnt noget om at det var alle heste den teori ikke passede på, men ud fra egne erfaringer er der mange, tilfældigt? Måske, men ikke desto mindre sandt (også om vinteren hvor det bliver rigtig koldt, det er faktisk nu med megen blæst og nedbør at det er værst, fremfor frosten, den håndterer heste bedre end blæst og regn) smiley

Så ligeså vel som jeg ikke kan sige det er alle der kan gå med regndækken uden problemer, ligeledes kan du ikke sige alle ikke kan... Tadaaaaa smiley

• #45   30. dec 2013 Jeg syntes vi skal lade dit svar være punktum for denne gode lange debat. Enige bliver vi alligevel ikke, og gud hvor ville verden også være kedelig hvis alle gik og gav hinanden ret evig og altid.
    Tak for kampen, og rigtig gidt nytår!

• #46   30. dec 2013 min hoppe fryser når hun bliver for våd, hvilket er basis for dækken på hende så jeg kan holde hende tør, da jeg heller vil lægge dækken på end at skulle holde dem inde i stalden.
    Vallakken har egentlig altid været dækkenhest om vinteren siden vi fik ham, da han ikke var vant til at være ude. De sidste par år har han dog normalt været klippet om vinteren, hvilket han ikke er i år, men de våde dage inden han fik dækken på var han ofte rimelig kold.

Mine rejser fint pelsen under de lette dækkener, men ser jeg dem fryse kommer der naturligvis tykkere dækkener på.

• #47   6. jan 2014 Rebecca: Syntes du skal se jeg ikke er den eneste der kender til regndækken om vinteren i praksis smiley
    http://www.hestegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/1020042-bruger_du_regndaekken_her_om_vintere___

• #48   6. jan 2014 Du har med den overskrift ik formået at fange dem med den modsatte holdning, men som blot er imod.
    Det er ik sikkert de orker endnu en diskussion

"Bruger du bomløs sadel?"

Den går jeg også uden om uden at kommentere i smiley

• #49   6. jan 2014 Marie Louise: Det har jo intet med holdning at gøre smiley
    Det har noget at gøre med at det virker i praksis smiley

• #50   6. jan 2014 Det mener jeg stadig ik du kan konkludere når vi endnu ik har haft rigtig vinter smiley

• #51   6. jan 2014 Der er jo flere der bruger det kontinuerligt, også tidligere år hvor vinteren har været indtruffet smiley
    Ligesom dem jeg personligt kender, der har brugt det i flere år smiley

• #52   6. jan 2014 Og så er vi ude i om folk kan genkende en kold hest, eller om hesten slet ik ville fryse alligevel, n

• #53   6. jan 2014 Nejjjjjj.... Stop nuuuu.... Pointen er at man på nogle heste kan lægge regndækken på om vinteren, uden det ødelægger pelsens evne til at isolere og holde på varmen fra sig selv... Punktum smiley

• #54   6. jan 2014 Whaaaaaat ever!! Kan du dog ikke være ligeglad om jeg er enig med dig eller ej? Nu var den lige lukket. Hvorfor skal du stampe i jorden som en lille forkælet unge og holde på at du har altså ret fordi du ved du har ret, og der er faktisk andre der har det som dig, bla bla bla der var du godt nok da heldig!! SURPRICE jeg har det på samme måde, og vi bliver ikke enige, og så fred nu være med det! Et regndækken er lavet til om sommeren, uanset hvad du vælger at bruge det til, og hvad der fungere. En regnjakke til mennesker er også lavet til sommerbrug med mindre der er fór i, OGSÅ selvom du kender nogen der sender deres børn i børnehave om vinteren kun iført regnbukser og regnfrakke og ikke fryser for det tager vind og regn. Du har set det i praksis, og andre forældre giver dig ret, og det stakkels lille barn kan ikke selv tale, men ville nok hellere have flyverdragt på..... Arrrgh hvor er det utroligt at du skal blive ved!

Enig med Marie-louise, så behøver ingen gentagelser!

• #55   6. jan 2014 Næhhh... Blev da nysgerrig for at se om det virkelig bare var mig og mine bekendte der havde været svineheldige med de regndækkener, så det var da bare rart at få bekræftet at det er ganske normalt smiley
    Men fedt du indirekte kalder alle dem i tråden inkompetente..... Det siger mere om dig end mig smiley

• #56   7. jan 2014 At du er nød til at kaste en beskyldning efter mig der ikke er sand, og som jeg aldrig har skrevet, siger også lidt om dig smiley

Stop den nu, jeg har skrevet flere gange at vi aldrig bliver enige, og det er uanset hvad du hiver frem eller finder på! Det betyder ikke at jeg syntes at alle folk er inkompetente, og jeg kan slet ikke forstå at du har et behov for at hive alle mulige med ind over nu den var lukket. Alle skal ikke være enige om alting, og det vil du komme ud for igen i dit liv, så prøv at acceptere det. smiley

• #57   7. jan 2014 Hahahaha.... Right smiley

Kommentér på:
Dækken og nytår

Annonce