føler mig splittet og knust.. hjælp mig til min beslutning. {{forumTopicSubject}}
håber i vil læse og skrive jeres mening, lad være med at kritisere, dette er virkelig en hård beslutning og er både ked af det og dårlig over at jeg må stå med det selv:'(
Sagen er den at jeg sidste år købte en lækker hest til min mor, fordi hun savnede at ride, efter kort tid får hun en gaffelbåndsskade.
Den fik lang pause på nogle måneder om min mor begynder at genoptræne hende, men en dag vælger den at eksplodere helt sindsygt med hende og laver rodeo, min mor blev så bange at hun stadig i dag har svært ved at ride selv rolige heste.
Hun plejede ellers at sætte sig op på alt, min mor finder sig en hun tør at ride og nogle vi kender tilbød at kunne kamira stående gratis indtil den skulle aflives da dyrlægen mente det var bedst.
Da dens nu helede skade var den tredje gaffelbånd og nu ingen turde ride hende og jeg fik fat i tidligere ejere og den havde lavet samme rodeo med dem.
Men jeg blev alligvel efterladt med en følelse at noget var helt galt ingen hest reagere sådan bare for at gøre det.
vi har nu i dag kørt op på kasernensdyreklinik for at for den ordenligt undersøgt så forsikringen havde ordenligt bevis....efter 5 timer fandt vi så ud af at grunden til det hele var noget i ledbåndende og nogle få behandlinger og ringsko vil kunne gøre hende helt fin igen under undersøgelsen lagde han blokader i benene og hesten har aldrig gået bedre under rytter.
Men det lyder alt sammen lykkeligt nu. Mit problem er bare jeg kun kunne have kamira stående hos dem vi kender til den 1 januar da den kun skulle stå der til den ellers planlagte aflivning.
Jeg bor i selv i kbh og har ikke råd til at have en hest stående eller tid.
Min mor tør stadig ikke sætte sig op og fandt en anden hest......og da hesten stadig er under behandling kan man ikke rigtig sælge den og i dag kan man ikke sælge en hest med skade og stole på folk passer og plejer den derefter......
min hjerne siger det bedste for hesten er at aflive den selvom den nu kan blive god igen, men vi mistænker ifølge oplysninger fra gamle ejere at den har haft skaden siden den var 3 (den er 9 år) det er synd at udsætte den for mere nu.
mit hjerte hader mig for at vil tage livet af snart en rask hest, som bare ellers er god som dagen er lang og den viste efter der blev lagt blokader at den bare var som en drøm at ride...
hvad gør jeg?
okt 2012
Følger: 44 Følgere: 93 Heste: 21 Emner: 1 Svar: 10
jan 2009
Følger: 16 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 409
Tror, jeg ville kontakte hestens håb.
Du får ikke ret meget for den, men de sørger for at hesten bliver behandlet og får et nyt hjem. Og hestene bliver ikke bare sendt ud til hvem som helst.
Der er flere oplysninger om dem her:
http://www.hestenshaab.dk/nyheder.php
sep 2012
Følger: 83 Følgere: 80 Heste: 7 Emner: 135 Svar: 471
feb 2009
Følger: 2 Følgere: 2 Heste: 1 Svar: 95
jan 2009
http://www.hestenshaab.dk/indhold.php?pageID=109
jul 2007
Følger: 42 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 19 Svar: 268
hestenes håb stoler jeg ikke på lover at hestene ikke kommer videre og ser dem til salg over det hele. udover det har min kammerat sidste år måtte hente sin hest der var afleveret der hjem igen og den måtte aflives den var sind og ben, dog var den også gammel, men så måtte de jo have sørget for den kom i himmelen inden.
jan 2005
Følger: 16 Følgere: 66 Heste: 5 Emner: 369 Svar: 1.628
Hvis du så bare ikke kan finde en løsning, så du er sikker på, at hesten får det godt, så er jeg enig med Sheila-Maria. En død hest lider ikke.
jan 2009
Jeg solgte en dertil i 2008. Hun er så af forskellige årsager dernede endnu.
jul 2007
jul 2007
nu det ikke noget jeg ligefrem er stolt af at sige, men for at redegøre min situration for hvor jeg ikke selv kan beholde hende.
er på su og bor til husleje til 5000 kr som blir betragtet billigt i kbh... det er bar umuligt at få det til at kører rundt og havde jeg vidst jeg selv en dag kunne risikere at stå med den havde jeg aldrig købt den.
men jeg holder af den og det er en hest med hjertet det rette sted og gør bare alt for sin ejer... men det ville skære mig i hjertet ligemeget hvad, men frygten for at den skal igennem mere gør nok at aflivningen blir valget.... føler mig bare skrækkelig
jul 2007
maj 2006
Følger: 21 Følgere: 24 Heste: 4 Emner: 139 Svar: 5.109
jul 2007
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 134 Svar: 1.694
jeg tror ikke på at hun er ond, men mere at hun har noget enerig som skal bruges. Og ja det kan være livsfarligt, men derfor behøver hesten jo ikke at gøre det i ondskab.
jul 2007
okt 2006
Følger: 257 Følgere: 221 Heste: 9 Emner: 80 Svar: 438
mar 2005
Følger: 63 Følgere: 71 Heste: 3 Emner: 74 Svar: 1.340
okt 2013
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 98
Det med at det er synd for hesten at den ikke får en chance mere.... det er meneskelige følelser, som hesten jo ikke har
Jeg tænker bare....... Den har haft skade på gaffelbånd 3 gange.... Så må det/de være godt slidt.......
Og det er da fint hvis blokade kan fjerne smerterne, men hvor længe?? og kan det forhindre fremtidige skader på gaffelbånd?
Forstår godt det er hårdt at skulle tage denne beslutning og er glad for det ikke er mig
aug 2012
Følger: 37 Følgere: 39 Heste: 4 Emner: 73 Svar: 701
Det bliver man også nød til at overveje.
Min hoppe bliver slagtet på mandag.
Har haft hende lidt over 2 år, og redet hende ca 30 gange.
Har kendt hende i over 5 år nu, og ved hun altod har været speciel, men aldrig i den grad som nu.
Hun var med i en slem rideulykke for 5 år siden hvor rytteren døde.
Har været i salgsstald, ude hos ny køber, hjem igen, og så hos mig siden da.
Hun har stået 5 år med en gaffelbånd skade som nu er helet op, men arvæv i samme ben fra ulykken dengang, et overben som sidder lige op af senerne, afvæv på skulderen efter et spark, så bliver sadlen ikke lagt 100% korrekt trykker den derpå.
Plus nogen andre små skader.
Hun er gået fra at kunne rides, til nu at vænne om hvis hun kan komme til det, trippe mere end hun plejer, små bukke, og på ingen måde vil slappe af under rytter, selvom hun er 100% i orden med div behandlinger, senest i oktober.
Hun kan ej heller komme ifol, ellers ville vi have prøvet det som sidste mulighed.
Og hun er ej heller førehoppen mere som hun altid har været, men min 5 års vallak har nu taget hendes plads på folden.
Så beslutningen er taget, hun trives ikke mere, og det kan de andre på folden også tydeligt se, og benytter sig af det, og det vil jeg ikke byde hende mere.
Salg vil aldrig komme på tale med hende, for hun er meget meget speciel at håndtere fra jorden også, ej heller udlån, for hvis de ikke tager hensyn til hendes tidligere skader, har højt nok hegn da hun ellers springer over, eller hun bliver misforstået.
Så var det min, så havde jeg nok valgt at aflive.
aug 2011
Følger: 61 Følgere: 59 Heste: 1 Emner: 47 Svar: 1.037
Du kan risikere at den kommer et sted hen, hvor de er ligeglade med skaden, ikke tager hensyn og ikke har forstand på heste, men finder en billig hest lige pludselig. Hvis hesten flipper ud igen kan du også risikere at de bedøver den og DET er synd.
På den anden side kan jeg godt se, hvad #23 mener med at vi ikke er herre over liv og død.
Men held og lykke med din beslutning.
aug 2012
Nu kan jeg så fortælle dig at sådan har den været alle stedet, og folk som har set hesten før jeg fik den kan bestemt se den bestemt trives godt her ellers.
Så lad være med at udtale dig om noget du slet slet ikke aner noget som helst om.
aug 2012
Og min hest´s skader er ikke pga ridning, men foldskader, alle sammen.
Enten fordi hun er blevet sparket, og løbet og leget roedohest og lign ude på folden.
Og så fra den rideulykke den gang, som ej heller var rytterens skyld.
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.256
Kan sagtens følge dig i, at det er en rigtig svær beslutning. ):
jul 2007
det jo hellerik nem nem beslutning og det jo ikke ligefrem fordi jeg har slået plat og krone om det, men jeg ved selv at folk der køber billige heste er folk som ikke har råd til de dyrere oftes. og hende her er dyr i drift, og man ved ikke hvornår den næste skade er, så folk der vil købe heste til den pris jeg sælger hende for har bare ikke råd til hendes behandlinger.....og det gør udfaldet for hun ikke blirg solgt/givet væk.
jeg har udlukkende valgt at tænke på hesten ved aflivning, så den nemlig helst ikke død.
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
feb 2006
Følger: 104 Følgere: 101 Heste: 8 Emner: 39 Svar: 204
Jeg ville ikke udlåne hende, du kan risikere at få en helt anden hest tilbage. Line's hest, hende jeg bor hos, skal have aflivet sin på mandag. Han bliver også ved med at halte, hvis ikke han får blokader. Så jeg er ikke fan af blokader, og tror de skader mere end de gavner. Held og lykke med det hele! du kan altid skrive
føler mig splittet og knust.. hjælp mig til min beslutning.