2.081 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Stresset hest, hjælp! Stresset hest, hjælp!

Hej Folkens..
Som den i overskrift skriver, har jeg problemer med en stresset hest. Han har nu flyttet 4 gange på et halvandet år.. Han har utrolig svær ved at finde ro, og stresser meget over små ting, så som, når der bliver blandet foder. Han har svært ved at stå stille på staldgangen, og går hele tiden frem og tilbage. Er nervøs når jeg trækker med ham, og når jeg rider ham har han fokus på alt andet end mig.. Ude på folden går han rundt hele tiden, driller vallakerne og springer på hopperne (da de er i brunst).. Han står nu pt. med en skade, da hopper ikke finder det specielt interessant at han springer på dem... Han spiser ikke altid sit foder.. Normalt er han en hest der er stille og rolig, som man ellers plejer at kunne gøre hvad som helst ved, og den hest savner jeg..

Jeg har kigget lidt på nogle forskellige urter, og vil høre om der er nogle af jer der har erfaring med dette??

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af lamper og spejl. 650 kr.
  • Samle det sidste af min jysk seng😂mangler meget lidt 720 kr.
  • Ophæng skab på lille badeværelse 400 kr.
  • Reparation af vandvarmer i kolonihave7 1.500 kr.
  • Fastmontere stik bag indbygget ovn - skal udføres af elektriker 750 kr.
  • Reparation carportlåge 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stresset hest, hjælp!
  • #1   27. nov 2013 Det skal lige siges at han er 4 år gammel smiley

• #2   27. nov 2013 For det første så er det da klart, at han er stresset, når han er blevet flyttet så mange gange. Nye steder, nye mennesker, nye heste og anderledes rutiner.

Er han hingst?

• #3   27. nov 2013 Ja, det ved jeg også godt, men det har desværre været den eneste mulighed jeg har haft smiley
    Mit spørgsmål er egentlig bare, om jeg kan gøre et eller andet for at hjælpe ham på rette vej..
    Nej, det er han ikke..

• #4   27. nov 2013 Jeg forstår udmærket at han er stresset oven i al det flytterundt halløj. Håber du har fundet et sted han skal blive længe, så han har en mulighed for at falde til, finde sin plads i foldens hierarki osv.

Hvor længe er det siden han sidst flyttede?

• #5   27. nov 2013 Hvor langt tid siden er det siden han blev kastereret? (:

• #6   27. nov 2013 Fire flytninger på et år er godt nok også meget for en hest, synes jeg. Så det er ikke sært, at din hest er stresset og har brug for tid til at falde til ro i sine nuværende omgivelser. Enhver flytning er jo forbundet med stress, og nogle heste falder lettere til nye steder end andre.

Hvordan er det sted, han står nu? Er der mange heste og mennesker og megen uro i stalden?

• #7   27. nov 2013 Det er et halv år siden han er blevet flyttet..
    Det blev han da han var 2 år smiley

• #8   27. nov 2013 Der er 8 heste og det er ude på landet.. Så det er et roligt sted..

• #9   27. nov 2013 JEG VED GODT AT HESTEN ER STRESSET PGA. FLYTNING, MEN VIL GERNE HØRE OM DER ER NOGLE SOM HAR GODE RÅD TIL AT AFHJÆLPE PROBLEMET ISEDET FOR.

• #10   27. nov 2013 Hvis han er kastereret som 2-års, og nu som 4-års springer på hopperne, ville jeg kontakte en dyrlæge, og få tjekket, om kastrationen er gjort ordentligt.

• #11   27. nov 2013 Jeg har hørt at Think-calm skulle være godt, har dog ingen erfaringer selv med det. smiley Det gode ved det, er at det på ingen måde bedøver hesten, men skulle ha en stabiliserende virkning, plus modvirke stres og mavesår. smiley

• #12   27. nov 2013 der findes noget der hedder perfect gentleman der skulle virke beroligende ser om jeg ikke kan finde et link købte nemlig det der hed stroppy mare til min hoppe (hun er hvinsk)

• #13   27. nov 2013 har du evt fået ham undersøgt for hvinskhed det kan osse ramme vallakker

http://www.lhfoder.dk/Hest/Foder/Brogaarden-foder-tilskud/Stroppy-Mare-1-kg.html

• #14   27. nov 2013 Først lige en hurtig bibemærkning til det der med vallak og det at springe på hopperne; at hesten gør dette, selv om den er kastreret som 2 års, behøver ikke være ensbetydende med, at den ikke er kastreret ordentligt. Jeg kender en islændervallak, som blev kastreret som 9 måneders, hvor jeg selv så begge sten blive fjernet fra pungen, og - selv om han faktisk efterfølgende BLEV tjekket af en dyrlæge og konstateret helt og aldeles vallak - på trods af dette blev ved med at opføre sig hingstet og forsøge at bedække i nærheden af brunstige hopper. smiley

Men det var et sidespring... smiley

For nu at vende tilbage til det egentlige emne, så spurgte jeg ind til det sted, din vallak står, fordi en urolig stald vil gøre det endnu sværere for en stresset hest at falde ned igen. Men det lyder ikke, som om det er et stort eller særligt uroligt sted, han står. smiley

Derfor vil jeg mene, at det først og fremmest er tid og meget faste rutiner, der skal til for at komme hans stress til livs. Det, han har brug for, ovenpå 4 flytninger, er ro og stabilitet. Og hvis han i forvejen er lidt følsom, vil han have brug for ekstra meget af det. smiley

Eventuelt kan du også give ham denne urteblanding i en periode, indtil han falder lidt bedre til det nye sted:

http://askhim.dk/shop/baldrian-blandingen-hest-182p.html

• #15   27. nov 2013 http://www.brogaarden.eu/Heste.527/DH-Perfect-Gentleman-1kg.40019.aspx#.UpYKLxbbXq8

Kan det passe at det er det her ZaP? smiley

• #16   27. nov 2013 Har du selv prøvet produktet Louise? smiley
    Altså han har ALDRIG hoppet på hopper før, men eftersom de er kommet i brunst, og nærmest gnider numsen op af ham, har han åbenbart fundet ud af at han skal hoppe op på den.. smiley

• #17   27. nov 2013 Lad vær med at være nervøs omkring ham. Det skriver du jo, at du er. Træk vejret ned i maven og ånd langsomt ud, så bliver det bedre... Held og lykke.

• #18   27. nov 2013 jeps det var det jeg tænkte på hvinskhed kan komme af bla stres og urter er nok det der kan skade mindst smiley

• #19   27. nov 2013 Nej, jeg har desværre ikke selv prøvet produktet fra Askhims, Channe, da behovet ikke lige har været der. Kun hørt om andres positive erfaringer med det. smiley

• #20   27. nov 2013 Tænker to ting del hopper og vallakker. Og så få trænet, at hesten ikke er obs på dig er mangel på accept af du leder førehest. Han er jo en unghest. Og ja flytninger er hårdt, men tror nu mere der kommet ungheste nykker ind over. Og frygter du at rette ham, fordi ej han er også stresset, så det jo ikke fedt. Det ikke altid nemt at kommunikere, min gamle brugte over et år på at falde til, min jeg har nu stod et sted et år, hvor han da var faldet til, men ikke et godt sted, og alt for meget uro og udskiftning af heste. Så var ked af jeg ikke fik flyttet ham før... Men det ikke altid nemt, men at hesten ignorer dig, og efter flere måneder samme sted, horsmanship jordtræning. Og få de alm ting på plads. Var jeg dig, ville jeg derudover kontakte foderstof vejleder og kigge på foderet. Er der for meget energi for lidt stråfoder. Masser strå og grovfoder meget lidt gerne. Er ofte den bedste opskrift på en god hestemave.

• #21   27. nov 2013 Jeg ville nok starte med at adskille ham fra hopperne, så han kun går med andre vallakker... Og så ville jeg få en dyrlæge ud til at tage en blodprøve, så du kan få tjekket alle hans værdier, inden du køber alt muligt tilskud og urter... Det kan tænkes han har en mangel et sted, pga al den stress og flytninger, det tærer på deres depoter....

Og så kigge på hans foder.. Hvad får han i krybben og hvor meget? Samt grovfoder?

Start der....

• #22   28. nov 2013 Tusinde tak for hjælpen allesammen!

Kommentér på:
Stresset hest, hjælp!

Annonce