11. jun 2004 Følger: 57 Følgere: 55 Heste: 8 Emner: 329 Svar: 4.214
Hjælp til en stresset hest {{forumTopicSubject}}
Jeg har en ældre hest på ca. 15-16 år nu. Jeg har simpelthen et stort problem med hende
Jeg kan med "alm" dressurtræning træne mig til at få hende til at vente, og jeg kan sagtens få hende til at høre så meget efter, at jeg kan give hende et alm trensebid på igen. Jeg har endda startet LB1 med god succes for heste. Så hun kan altså vente og slappe af. Det kræver bare enorm meget stress at få hende derned, hvor hun slapper af.
Men så ville jeg for sjov se, hvad hun sagde til remoteridning. For måske er den form mere rigtig, end den jeg var blevet undervist i. Hun elsker det simpelthen. HUn elsker de lange tøjler, og hun elsker at der ikke er stress.
Men det funker kun rigtig i skridt.. Hvor hun også gør det rigtigt. I trav vil hun fræse afsted (pga stress og tillært adfærd). Jeg kan ikke stoppe hende ude tøjlerne, og så bliver hun bare endnu mere stresset. Hvordan skal jeg få en hest, der kan rides i remoteridning i trav? Når nu hun er så glad for det?
Jeg har prøvet at skifte over til alm dressur igen, da jeg da kunne stoppe og styre hende der. Men hun er utilfreds med det efter at have prøvet det andet. Hun vil ikke have, at jeg har fat i bidet, og hun bliver rigtig sur, tvær og stresset. Hun vil bukke og alt muligt. Så hun har klart valgt
Men det er så svært at få en hest afslappet som tænker: FRÆÆÆÆÆÆÆS! så snart man slipper tøjlerne lidt (her tænker jeg på at gøre dem lange)...
Nogen ideer? Undervisning kan ikke lade sig gøre. For det første ingen penge og for det andet er jeg kun hjemme indimellem i weekenderne
jun 2004
Følger: 57 Følgere: 55 Heste: 8 Emner: 329 Svar: 4.214
jun 2004
jun 2007
Følger: 143 Følgere: 139 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 2.182
jun 2004
Gør det på min anden hest soom jeg selv har tilredet. Men hende her er altså sygt stresset. Ros får hende bare til at fare frem. Jeg må ENDELIG ikke hverken læne mig en milimeter frem eller tilbage, for så render hun stærkere og stærkere indtil jeg stopper hende.
I skridt har hun fattet pointen med at gå stille og rolig og strække ud.
jun 2004
jun 2007
Følger: 143 Følgere: 139 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 2.182
Tror også at en video er bedst..
feb 2006
Følger: 323 Følgere: 368 Heste: 5 Emner: 414 Svar: 2.879
begynd fra jorden, lær hende stop signalet korrekt. samt basis signalerne (løs om indlæring)...
feb 2006
Følger: 323 Følgere: 368 Heste: 5 Emner: 414 Svar: 2.879
Hjælp til en stresset hest
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside