Livsfarlig pony... {{forumTopicSubject}}
Hej
(Håber det er placeret rigtigt)
Nogle gange gad jeg godt at kunne lukke op for min ponys mange tanker..
Jeg tror ikke rigtig på at folk kan snakke med dyr men nu vil jeg altså se om der overhovedet er nogen der kan hjælpe mig.
Jeg har den her pony som hedder Supér. Supér er 14 år gammel og er frisk og elsker at lave noget og spise. (xD)
En typisk dag:
Jeg kommer i stalden og går ned og hilser på ham. Han kommer ikke ud og siger hej men står og lægger øre. jeg går op og finder mine ting og gør mig selv klar. Jeg går ind til ham hvor han ikke gør mig noget men alle andre bider han efter. Jeg trækker ham op på staldgangen og binder ham der. Han giver sig straks til at bide i snorene og ''fægte'' med forbenet. Det hjælper IKKE at skælde ham ud. Det bliver kun værre. Jeg tager mine strigler og begynder at rense hove. her står han stille. Jeg strigler ham på kroggen og her står han ikke stille. Han bider efter snorene og ''fægter'' med forbenet. Når jeg børster hans ben og giver gamacher på er der ikke noget. Så finder jeg min sadel og så fortsætter han. det sker nogle gange at han får fat i mig og så skal jeg kun løfte en finger så er det straf nok fordi han godt ved at han ikke må. Han havde en overgange hvor han kunne finde på at true med at sparke. jeg ventede kun på at han gjorde det og så sparkede jeg altså igen. Siden har det ikke været et problem og det er glemt. Jeg tager så FAT i trensen og ørene står fremme og han står bom stille. jeg løsner ham og lægger tøjlen over halsen. Nu står han og åbner munden på vid gab efter biddet. Han får trensen på og er glad. Så er det ned at ride og der er ikke noget. Det samme sker når jeg sadler af. Han bider ikke efter mig eller bakker over mod mig men han gør det ved næsten alle andre. han er bange for de fleste mænd. Jeg er 99% sikker på at han er blevet slået og mishandlet af en hestehandler før han fik tidl. eger. Hestehandleren har jeg mødt og kan derfor sige sådan. Det er en mand. Jeg har været ude for at jeg skulle ride en lille volte omkring min amndlige ridelærer. Han stoppede 15 meter inden han nåede min ridelærer. Jeg beder så min ridelærer om at går væk og nu kan han vende om sig selv i galopvolten.
Han har ikke ondt. han er tjekket for en uge siden nemlig.
ALLE untagen mig er bange for ham. (jeg var de to første år) S¨han bliver ofte kaldt livsfarlig pony.. Min familie kan godt lide ham men min mor (som næsten kun er med) vil ikke gør noget ved hans bagben kun forben.
Jeg tror ikke at min ridning har noget med dette at gør da jeg har en berider til at hjælpe mig hver 14. dag og en dygtig underviser en gang i ugen og måske mere. Vi har haft problemer men det er småting nu.
Hvad kan det være? Han er ikke syg og har aldrig fejlet noget!
Håber at i gider at læse dette og jeg vil gerne svare på de spørgsmål i måtte have. Jeg er 100% ærlig da dette gælder min bedsteven<3
Mange hilser fra en fortvivlet pony dressurrytter (Emma)
jul 2011
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 80 Svar: 1.276
nov 2011
Følger: 83 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 224
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Hesten prøver at fortælle noget. Om det er en forkert tilpasset sadel, smerter eller dårlige erfaringer, kan jeg ikke fortælle dig. Det kan hesten heller ikke, men med den adfærd fortæller hesten dig at der er noget galt, og så er det din opgave som ejer at finde den grund
Held og lykke med det.
aug 2011
Følger: 37 Følgere: 35 Heste: 1 Emner: 61 Svar: 921
Jeg arbejder selvfølgelig på det hver dag og har gjort det i 4 år det har bare ikke ændret sig. Tidl. Ejer sigerdet samme.
Han står faktisk kun med en andet men der er 14 heste i stalden med ham. Der er en mur som skiller om til resten. Han kommer på fold så meget som det er muligt, men hvis han går for meget ude bliver han sur når jeg rider. Det samme hvis han holder fri. Han bliver sur når han ikke bliver redet.
jan 2007
Og selvom jordtrænings-metoden bliver smidt ud i flæng, skal man også bare huske at jordtræning er meget mere end "bare" tricks. Det er hele basen for et godt samarbejde med sin hest. Ligesom dressur er basen for god ridning, også selvom man er springrytter fx
jan 2007
Og hvad får han at spise i boksen?
aug 2011
Han bliver agressiv når man klapper ham ( tror det har noget at gøre med at han er blevet slået) så jeg aer ham altid hvilket han synes er mærkeligt men okay.
aug 2011
Han får havre og så noget vitamin tilskudsfoder og noget flydende til hans led og muskler som skal være lidt større (kommer ikke sagen ved) og nogle gange lidt rugpiller. I boksen har han fri adgang til halm og han får hø tre gange dagligt. På folden er der massere af græs.
aug 2011
Der er som sagt 14 heste og snart kun 11 og 10 hvis alt går som jeg tror
aug 2011
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3037 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
Som jeg læser det lyder det som den klassiske, ubehag / Smerter. Det kunne forklare en del hvorfor han bliver sur i ridning når han går længe på fold (ømhed pga bevægelse) eller for fri (ømhed pga stilstand). Jeg ville få hele dyret tjekket igennem i ryggen først og fremmest, ud fra din beskrivelse ville jeg smide skylden der på.
okt 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 78
Det hun bl.a. var usikker på var vores relation. Hun prøvede hele tiden grænser af, for simpelthen at finde ud af hvem der bestemte! Derudover var hun utryg og bokssur.
Min løsning var først at gøre hende tryg, jeg havde enormt meget tålmodighed, og tog alt step-by-step. Fik den ene ting til at fungere før vi gik videre.
Jeg klappede hende, og roste hende når hun opførte sig ordentligt. Sagde nej, ligeså snart hun rykkede sig, løftede benet, lagde øre. Og begyndte forfra.
Hele tiden mærkede hun den fysiske kontakt, jeg lod en hånd køre på hendes pels når jeg bevægede mig rundt om hende.
Efterhånden blev hun mere tryg ved mig, og fandt ud af hvad jeg ville. Hvis hun prøver grænser af, siger jeg NEJ, og hun får et evt. klask på halsen, skulderen.
Idag har jeg ingen problemer, hverken under striglning eller i boksen. Hun er enormt tillidsfuld og har helt styr på at det er mig der er 'førerhoppen'.
Med den tilgang til hende, og andre heste, er der aldrig problemer.
Idag fik jeg endda at vide, at hun hvilede meget i sig selv af min underviser.
Men held og lykke
-og ja, jeg er røv til kommaer...
okt 2013
Og ja, man føler sig VIRKELIGT ond i starten, men for mig har det virkeligt kunnet betale sig.
aug 2011
I andre gør mig faktisk rigtig ked af det. For han har været sådan i 10 år!! Det er ikke bare noget der går væk og stort set ALT er prøvet. Han har slet ikke ikke ondt nogen steder! Han er tjekket!
Jeg kan ikke gøre for at jeg jeg ikke tror på telepati. Jeg tror bare ikke på det.
Jeg er villig til at prøve alt men når jeg har prøvet alle de ting i kommer med de sidste 10 år af hans liv og intet har hjulpet så tror jeg godt jeg kan sige at det ikke lige hjælper. Jeg skal måske flytte ham så ikke alt bliver udelukket! Men han har stået et sted hvor der kun var ham og én anden og der var de samme problemer.
Jeg har lavet det samme emne i en gruppe for folk med ponyer og heste som har ædfærdsproblemer og der er en som synes at det for hende virker som om han ikke stoler på mennesker men at jeg er godt på vej og det gør mig glad.. At ikke alle kommer med det at han har ondt..
Det giver nok ikke mening for jer men jeg har været ked af det her i 4 år...
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
En hest der står uroligt på staldgangen og vader rundt, er bare dårligt opdraget ;o).
At den så bider også, det er noget andet.
aug 2011
aug 2011
Jeg har kun afvist ting som jeg har prøvet og som jeg har sagt har jeg prøvet meget..
sep 2007
Når noget ikke lykkedes, så gør man det forkert :o). Jeg har selv en pony der vader rundt på staldgangen - og det er dårlig opdragelse fra min side, det er min skyld.
Ligesom det er min skyld, når den kære pony fiser frem så snart man lander i sadelen - det er dårlig opdragelse.
Virker den metode ikke man bruger, så må man finde en anden.
Hvis adfærden har stået på så længe og i har forsøgt så meget, så undre det mig at i ikke har fået en underviser på til at hjælpe. Der findes SUPER mange derude, der er dygtige til signaltræning og almen opdragelse.
Hvis du vil, så anbefaler jeg gerne nogle stykker.
Har man ikke til en underviser kommer ud en gang om ugen - så tage på et weekend kursus istedet, det kan også give en noget at arbejde med.
Gør hesten ikke som vi vil have, så peger pilen lige tilbage på os selv :o)
aug 2011
Hvis du mener undervisning så har jeg en berider til at hjælpe mig hver anden mandag og en fast hver tirsdag og jeg kan sagtens få hende til at hjælpe hver dag hvis det er men hun er bange for ham så hun vil ikke kunne hjælpe på staldgangen.
okt 2013
Det kan altid være godt med noget hjælp og med friske øjne på sagen.
aug 2011
sep 2007
Ja det ville jeg, hvis jeg var dig og ikke selv kunne finde en løsning der virkede :o)
Og nej ikke en berider, de har sjældent nogen forstand på adfærdstræning og signaltræning eller for den sags skyld gider bruge tid i stalden eller på jorden - for det er jo der problemet er.
Din måde at tackle situationen på er forkert og hvis det genere dig, så må du derfor få hjælp til at gøre det anderledes. Havde jeg et problem, som generede mig - uanset om det var fra jorden eller fra ryggen og jeg ikke selv kunne løse det så ville jeg da få fat i en til at hjælpe.
Det ville fx. ikke hjælpe noget og nægte at få hjælp hvis man render rundt med en hest der stejler og bider i tide og utide - det er livsfarligt og holder ikke hvis man er for stædig og stolt, til at få hjælp.
aug 2011
Hvad vil du så have jeg skal have hjælp til?
sep 2007
Ja, jeg ville finde en underviser til hjælp med opdragelsen af hesten - som skrevet i den tidligere besked, når du nu selv har forsøgt i ( år så vidt jeg læser? ) og ændre det.
Og ville lige netop IKKE få fat i en berider, men en der var vant til at træne opdragelse, jordtræning, signaltræning.
aug 2011
sep 2007
Ja - eftersom træneren så også vil være en fremmed :o). Man skal jo træne i den situation hesten oplever adfærden, så hvis det er med fremmed, bliver der nød til at være fremmed til stede.
Og nej ikke opdrage men HJÆLPE dig og undervise dig i, hvad du kan gøre - det er jo det man får en underviser til, for at give en nogle redskaber til at afhjælpe adfærden :o)
aug 2011
Hyppere: Jeg har nogle gange kunne undgå at binde ham og det synes han egentlig også er helst okay, men lige så snart jeg rejser mig op (Hvis jeg fx har renset hove) Så bliver han sur og løber væk. Altså ud på marken eller ned ridehallen eller over til foderet eller over til hingstene. Da der er børn i alderen 4-15 i stalden er det lidt for farligt når de er hjemme da han hurtigt kan løbe en ned jo.
sep 2007
Men det hjælper jo ikke, hvis din mor eller dig ikke kan træne det væk-
Som jeg forstod, så har du forsøgt at træne det væk i årevis?
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.085
jan 2007
aug 2011
Jeanette: Hun er ikke som sådan bange for ham hun bryder sig bare ikke om at gå bag ham når han står på staldgangen. Hun har skam selv redet ham og alt det. Min anden ridelærer er slet ikke bange for ham. Han kalder ham bare for saur makrele..
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.599
Det er klart at en hest, der bliver slået og råbt af bliver enormt utryg - og jeg ville flytte hesten med det samme.
aug 2011
Livsfarlig pony...