Dermatofilose IGEN!? -.- {{forumTopicSubject}}
Hej
er altså ved at blive sindssyg, nogen gode råd?
Så, købte min hoppe i januar måned, der havde hun dermatofilose, og da dækken sæsonen var slut, fik hun antibiotika i 10 dage 2x dagligt.. det gik ikke væk, heller ikke sammen med shampooen jeg fik af dyrlægen, som hun blev vasket i dobbelt af hvad han sagde, og det var over det hele hun blev vasket.. /;
Det gik væk over det hele, men kom på bag benene istedet (måske var der der også tidligere men har ikke set ordentligt før sommeren )
Jeg behandlede det så med den samme shampoo som der fik det andet væk ( ikke den fra dyrlægen men 'blå shampo' ) men det gik ikke væk ..
Så flyttede vi stald og to uger efter der, fik hun bare sindssygt meget muk og igen begyndelse på dermatofilose, vi fik igen antibiotika af dyrlægen, og vaskede hende grundigt, men intet duede på dermatofilosen.. jeg købte nye dækkener til hende og klippede hende for at være sikker på det ikke blev smittet igen, og vasket diverse ting.. men ingen effekt..
vi skiftede foder og hun fik zink og en anden kur også, men ingen effekt! -.-
hun er 21 år, så ved godt hendes immunforsvar kan være dårligt bare sådan, men nogen råd? undskyld hvis det hele er lidt dårligt forklaret, er sindssyg træt og aner virkeligt ikke hvad jeg skal gøre
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Så vidt jeg har forstået skal man netop ikke give dækken på en hest med regneksem, fordi det er svamp og derfor skal have luft. Så propper man dækken på lukker man det inde også tænker jeg at det også kommer til at sidde i dækkenerne.
Derfor er det med sådan en hest en fordel og ligge dækken på og klippe FØR den når og få det.
dec 2012
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 9
nov 2008
Følger: 12 Følgere: 51 Heste: 4 Emner: 10 Svar: 427
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Min fik dækken på i slut september mener jeg, fordi hun er en frossenpind når der er voldsomme regnbyger der vare hele dagen :o)
Ellers skal man undvære dækken ind til fx oktober hvis man kan også klippe og ligge dækken på der. Pointen er bare at der skal dækken på FØR hesten får regneksmen, så den ikke når og få det.
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.908
evt et regndækken hvis den er ude i meget vådt vejr, men kun hvis dækner er TÆT men ÅNDBART!
det er vigtigt at de angrebne områder holdes tørre!
Jeg ved ikke hvad du har fået at vaske med, men jeg brugte klorhexidin-shampoo som kan købes på apoteket og vaskede 1-2 gange omdagen, og vaskede I BUND, altså nærmest skrubbede..
jeg pillede alle skorper af så hunden kunne få luft (dette betyder store skaldede områder, men pelsen kommer tilbage..)
Husk at tørre området godt efter du har vasket..
Du kan evt smørre med zinksalve eller klorhexidin salve med helende effekt (kan købes på apoteket)
Zink i foderet er en god ide, og evt dyrlægen ud med en ny antibiotikakur..
hesten skal være dækket ind gennem foderet med alle vitaminer da den eller sikke vil have nok at stå imod med.. er det en ælldre hest så sørg for at finde et organisk vitamintilskud da det er lettere for hesten at optage..
dec 2012
det skal lige siges hun er overvægtig og ikke i overdrevet meget motion
Laila : hvordan behandler man med det spray? og hvor meget ?
dec 2012
nov 2004
Følger: 92 Følgere: 82 Heste: 5 Emner: 532 Svar: 2.121
året efter var den galt igen, jeg brugte en anden dyrlæge. hun sagde jeg skulle vaske ved virkon s + alt hans udstyr (da det ville smitte ham), han fik pulver pinicilin. jeg mener han var syg en 1-1,5 måned.
året efter igen var den i gal igen. Jeg havde flytte ham til en anden stald (som var forhandler af hippolyt) og fik anbefalet at bruge hippolyt dyrlægen jorun. hun kom ud og tog blodprøve som viste han var lav i mengan, selen, og specielt zink. så han fik den helt store foder kur med bl.a. deres immun booster som hedder equimun og de andre mineraler som jeg nævnte og 3 uger senere var han rask...
året efter kom der lidt igen men jeg tog det i opløbet og gav ham zink og equimun og efter 1 uge var alle tegn væk. jeg har lært at kende min hest så hvert år i september giver jeg en zink kur samt jeg kører equimun hele vinteren (35 g pr dag i 7 dage og så 3 ugers pause og så forfra igen, så selvom en bøtte koster 350-400 kr så holder den længe).
mit råd tag blod prøve og se om der er noget der skal forbedres der ellers er equimun fra st. hippolyt rigtig godt + de har andre kure der booster hesten under sygdom.
du er velkommen til at skrive igen, da jeg som sagt har været møllen igennem med min egen hest og da jeg købte ham var han kun 3 ½....
nov 2008
Følger: 12 Følgere: 51 Heste: 4 Emner: 10 Svar: 427
Ellers står der også en go vejledning på selve sprayen.
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.908
men mener bestemt også at hippolyt er organiske...
Har du prøvet med et andet foderprodukt end hippolyt? Måske er der noget i foderet som ikke fungerer for netop din hest
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Dermatofilose IGEN!? -.-